Regeling vervallen per 01-01-2011

Verordening regelende de taak, de bevoegdheden, de samenstelling en de werkwijze van de Adviescommissie beeldende kunst De Ronde Venen

Geldend van 25-04-2002 t/m 31-12-2010

Intitulé

Verordening regelende de taak, de bevoegdheden, de samenstelling en de werkwijze van de Adviescommissie beeldende kunst De Ronde Venen

HOOFDSTUK I: Begripsbepalingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.de adviescommissie

de Adviescommissie beeldende kunst De Ronde Venen

b.college

het college van burgemeester en wethouders van De Ronde Venen

c.raad

de gemeenteraad van De Ronde Venen

d.commissies

de in de gemeente aanwezige raadscommissies

HOOFDSTUK II: Taak en samenstelling adviescommissie

Artikel 2 Taken adviescommissie

  • 1. De adviescommissie heeft een adviserende, ondersteunende, initiërende, regisserende en coördinerende taak naar het college en de raad ten aanzien van het beeldende kunstbeleid.

  • 2. Deze taak omvat:

  • 3. Regiefunctie bij de uitvoering van de kunstprojecten nieuwe stijl.

    • a.

      Voortrekkersrol binnen het beeldende kunstbeleid.

    • b.

      Het signaleren en coördineren van nieuwe ontwikkelingen binnen de gemeente.

    • c.

      Het selecteren van kunstenaars voor de projecten.

    • d.

      Procedurebewaking

    • e.

      Formulering van kunstopdrachten

    • f.

      Het organiseren van werkconferenties.

    • g.

      Aanspreekpunt voor bewoners

    • h.

      Communicatie intern en extern

Artikel 3 Samenstelling van de adviescommissie

  • 1. De adviescommissie bestaat uit 5 leden door het college benoemd:

    • a.

      Technisch onafhankelijk voorzitter

    • b.

      Drie extern deskundigen (twee beeldend kunstenaars en een landschapsarchitect)

    • c.

      Een ambtenaar van het bureau ruimtelijke ontwikkeling, volkshuisvesting en milieu als adviseur.

    • d.

      Een ambtenaar van het bureau welzijn, kunst en cultuur, tevens ambtelijk secretaris.

  • 2. De mogelijkheid is aanwezig om incidenteel intern en extern deskundigen uit te nodigen voor de vergaderingen.

  • 3. Ten aanzien van de voorzitter en de twee extern deskundigen zal de bij commissies gebruikelijke gemeentelijke vergoedingenregeling van toepassing dienen te zijn. Daarnaast zullen de door deze personen te maken reiskosten in rekening worden gebracht en zal in incidentele gevallen op basis van uurtarief worden gewerkt.

Artikel 4 Zittingsduur.

  • 1. De leden van de adviescommissie nemen zitting voor vier jaar. De periode valt gelijk met de raadsperiode.

  • 2. De leden hebben in de adviescommissie zitting op persoonlijke titel.

  • 3. Te allen tijde kunnen de leden ontslag nemen. In zodanig geval geven zij daarvan kennis aan het college en de adviescommissie. In tussentijds ontstane vacatures wordt zo spoedig mogelijk voorzien.

HOOFDSTUK III: Vergaderen en werkwijze adviescommissie

Artikel 5

  • 1. De adviescommissie vergadert zo vaak als de voorzitter of tenminste drie leden van de adviescommissie dit nodig achten.

  • 2. De commissie kan personen uitnodigen aan vergaderingen deel te nemen. Deze personen hebben een adviserende stem.

  • 3. De ambtelijk secretaris belegt in overleg met de voorzitter de vergaderingen en zorgt ervoor dat de leden tenminste veertien dagen van tevoren een schriftelijke oproeping en agenda ontvangen.

  • 4. Door een ieder kan mondeling of schriftelijk aan de voorzitter worden verzocht een agendapunt op te voeren. De voorzitter is gehouden zo’n verzoek in behandeling te nemend oor dit in stemming te brengen.

  • 5. De secretaris is onder toezicht van de voorzitter belast met de dagelijkse werkzaamheden, die uit de taak van de commissie voortvloeien.

Artikel 6 Openbaarheid zitting

  • 1. De vergaderingen van de commissie worden als regel in het openbaar gehouden.

  • 2. Een vergadering wordt besloten gehouden, indien de aard van de te behandelen aangelegenheden zulks naar het oordeel van de voorzitter of tenminste drie leden der commissie vordert. Een verzoek daartoe wordt in de openbare vergadering ingediend en gemotiveerd.

Artikel 6 schriftelijke verslaglegging

  • 1. De secretaris maakt van elke adviescommissievergadering een beknopt zakelijk verslag.

  • 2. Het verslag vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij de namen van de afwezigen, met daarbij een vermelding van hun hoedanigheid.

  • 3. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de adviescommissie.

  • 4. Dit verslag wordt zo mogelijk voor de eerstvolgende vergadering aan de leden van de adviescommissie toegezonden.

  • 5. Een exemplaar van het verslag wordt ter kennis gebracht aan het college, de commissie welzijn en op verzoek aan belangstellenden.

Artikel 7 Quorum

  • 1. Voor het houden van een vergadering is vereist dat minimaal drie leden, waaronder in ieder geval de voorzitter, dan wel zijn plaatsvervanger, aanwezig zijn.

  • 2. Voor het nemen van besluiten dienen tenminste 3 van het aantal zitting hebbende leden aan de vergadering deel te nemen.

  • 3. Indien dit aantal leden niet aanwezig is wordt een nieuwe vergadering uitgeschreven.

  • 4. De adviescommissie beslist bij meerheid van stemmen over het uit te brengen advies. Indien bij een stemming de stemmen staken, dan beslist de stem van de voorzitter. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien de minderheid dat verlangt.

  • 5. Het advies is gemotiveerd.

  • 6. Het advies wordt schriftelijk gegeven en behelst alleen het gevoelen van de meerderheid, tenzij de minderheid verlangt, dat ook haar gevoelen wordt vermeld.

  • 7. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de adviescommissie ondertekend.

Artikel 8

Burgemeester en wethouders stellen de commissie op de hoogte van ruimtelijke ontwikkelingsprojecten- en inrichtingsprojecten in een zo vroeg mogelijk stadium.

Artikel 9

Burgemeester en wethouders beslissen binnen vier weken nadat zij de adviezen inzake besteding van middelen uit de Reserve Partituur voor De Ronde Venen hebben ontvangen over deze adviezen en brengen hun besluit onverwijld ter kennis van de commissie. Wanneer het besluit afwijkt van het advies van de commissie wordt het besluit met redenen omkleed.

Artikel 10

De commissie evalueert hetgeen binnen het kader van de Reserve Partituur voor De Ronde Venen tot stand is gebracht door middel van een tweejaarlijks verslag. De wijze van evalueren is nader uitgewerkt in een communicatieplan.

HOOFDSTUK IV: Slotbepalingen.

Artikel 11

Voorzover deze verordening daarin niet voorziet, wordt het houden van de vergadering, de wijze van werken door de adviescommissie en de orde van de vergaderingen, ingericht naar de regels voor overeenkomstige gevallen, gesteld in de Gemeentewet en het Reglement van orde voor de vergaderingen van de Raad van de gemeente De Ronde Venen.

Artikel 12

Wijziging en intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan na overleg met de adviescommissie.

Artikel 13

Deze verordening treedt in werking één dag na bekendmaking.

Artikel 14

Deze verordening kan worden aangehaald als “Structuurverordening Adviescommissie beeldende kunst De Ronde Venen 2002”.

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen de dato 2 april 2002

De secretaris, de burgemeester,