Regeling vervallen per 01-10-2010

Algemeen mandaatbesluit 2010.3

Geldend van 08-07-2010 t/m 30-09-2010

Intitulé

Algemeen mandaatbesluit 2010.3

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit mandaatbesluit wordt verstaan onder:

a.

mandaat:

de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten ex artikel 1:3 van de Awb te nemen en te ondertekenen;

b.

volmacht:

de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

c.

machtiging:

de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen, die noch een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, te verrichten.

Artikel 2 Mandaat

Het college en de burgemeester verlenen het mandaat aan de gemeentesecretaris volgens het bij dit besluit behorende overzicht, met inachtneming van onderstaande bepalingen.

Artikel 3 Ondermandaat

De gemeentesecretaris verleent het ondermandaat volgens het bij dit besluit behorende overzicht, met inachtneming van onderstaande bepalingen.

Artikel 4 Volmacht en machtiging

Het bepaalde in dit besluit is van overeenkomstige toepassing op volmacht en machtiging.

Artikel 5 Tijdelijke afwezigheid en uitdiensttreding gemandateerde

  • 1. Bij tijdelijke afwezigheid van een medewerker aan wie bij dit besluit bevoegdheden zijn (onder)gemandateerd, mogen deze bevoegdheden worden uitgeoefend door diens direct leidinggevende.

  • 2. Bij uitdiensttreding van een medewerker vervalt het (onder) mandaat van de aan hem bij dit besluit (onder)gemandateerde bevoegdheden.

Artikel 6 Instructies

  • 1. Ten aanzien van de uitoefening van de (onder)gemandateerde bevoegdheden worden de volgende algemene instructies gegeven.

    • a.

      De uitoefening van de bevoegdheden vindt slechts plaats voor zover er sprake is van begunstigende besluiten, tenzij uitdrukkelijk anders in het bij dit besluit behorende overzicht is aangegeven.

    • b.

      Er mag geen overschrijding plaatsvinden van het beschikbare budget.

    • c.

      Het besluit dient te passen in het bestaande gemeentelijke beleid.

    • d.

      Van alle beslissingen van gemandateerden dient registratie plaats te vinden.

    • e.

      De afdelingen dragen er zorg voor dat elke donderdag de lijst van ambtelijke besluiten wordt aangeboden aan de daartoe door het college aangewezen ambtenaar, teneinde deze ter kennis te kunnen brengen van het college en de burgemeester.

    • f.

      In uitzondering op het bepaalde onder d. hoeft geen registratie plaats te vinden van verleende opdrachten voor leveringen, diensten en werken tot een bedrag van € 25.000. In uitzondering op het bepaalde onder d. hoeft geen registratie plaats te vinden van: besluiten op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Wet werk en bijstand (Wwb), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen(Ioaz) en het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004)

  • 2. Indien in het kader van beslissingen als bedoeld in dit besluit meerdere organisatieonderdelen of instanties zijn betrokken, dient de mandaathouder er zorg voor te dragen dat zowel intern als extern advies wordt ingewonnen en overleg plaatsvindt voordat een beslissing wordt genomen.

Artikel 7 Ondertekening

  • 1. In het in (onder)mandaat genomen besluit dient expliciet te worden aangegeven dat het besluit in naam van het college c.q. de burgemeester is genomen. In (onder)mandaat genomen besluiten worden als volgt ondertekend: “Namens burgemeester en wethouders van De Ronde Venen <naam (onder)gemandateerde> medewerker / afdelingsmanager <naam van de afdeling> <handtekening>” of “Namens de burgemeester van De Ronde Venen” <naam (onder)gemandateerde> medewerker / afdelingsmanager <naam van de afdeling> <handtekening>”

  • 2. Ondertekening van besluiten welke door het bestuursorgaan zelf zijn genomen, dient door de (onder)gemandateerde op dezelfde wijze te geschieden als in lid 1, waarbij “namens” wordt vervangen door “voor”.

Artikel 8 Slotbepalingen

  • 1.

    Het Algemeen mandaatbesluit 2010.2 vastgesteld op 13 april 2010 en bekend gemaakt op 14 april 2010, wordt ingetrokken.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als "Algemeen mandaatbesluit 2010.3".

  • 3.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

Mijdrecht,

Burgemeester en wethouders van De Ronde Venen,

de secretaris, de burgemeester,

De burgemeester van De Ronde Venen,

De secretaris van De Ronde Venen,

Overzicht behorende bij het Algemeen Mandaatbesluit 2010.3