Regeling vervallen per 21-12-2012

Handhavingsbeleid 2010-2011

Geldend van 08-07-2010 t/m 20-12-2012

Intitulé

Handhavingsbeleid 2010-2011

1. Inleiding handhavingsbeleid Gemeente De Ronde Venen 2010-2011

Begin 2009 is de unit handhaving aan de slag gegaan met het handhavingsbeleid 2009 dat door de gemeenteraad is vastgesteld. Het beleid uit 2009 borduurde voort op het beleid uit 2003. Het beleid voor 2010-2011 borduurt ook voort op eerdere beleidsstukken, omdat hierin vaak bepaalde zaken staan beschreven, die niet jaarlijks in een nieuw beleidstuk hoeven te worden vastgelegd, maar wel in handhavingsprocedures van pas kunnen komen. Hierdoor ontstaat een cyclisch proces.

Aan de hand van de gestelde prioriteiten zijn verschillende zaken voor allerlei afdelingen in 2009 afgehandeld. Dit zijn de eerste tekenen dat integraal handhaven bij de gemeente De Ronde Venen op een goed niveau is gekomen. Het handhavingsbeleid moet cyclisch zijn. Dat wil zeggen dat ervaringen uit het vorig jaar worden meegenomen in het nieuwe beleid. De raad zal in het volgende hoofdstuk even kort geïnformeerd worden over enkele zaken die in 2009 de unit handhaving zijn gepasseerd. Daarnaast zullen zaken die in de gemeente spelen en waar de unit handhaving tegen aan is gelopen in 2009 worden meegenomen voor 2010-2011 in de vorm van prioriteiten en enkele handhavingsaccenten.

In 2009 heeft de gemeenteraad van De Ronde Venen ingestemd met het uitbreiden van de unit handhaving met 2fte. Deze vacatures zijn nu dit beleid u wordt voorgelegd ingevuld, waardoor de unit handhaving op volle sterkte aan de slag kan gaan met het handhavingsbeleid 2010-2011.

2. Handhaving binnen gemeente De Ronde Venen in 2009

In het handhavingsbeleid voor 2009 werd aangegeven dat de unit handhaving er niet alleen is voor de afdeling BWT, maar dat alle afdelingen die problemen hebben met handhavingszaken deze voor kunnen leggen aan de handhavingsjuristen. De enige uitzondering hierop is de handhaving bij de sociale afdelingen. Leerplicht, de sociale recherche en handhaving op wanbetalers via de deurwaarder zijn bij de functionele afdelingen zelf ondergebracht.

Voordat gestart wordt met een nieuw handhavingsbeleid dient eerst terug gekeken te worden op het jaar 2009, waarbij de lessen die hieruit getrokken kunnen worden, meegenomen kunnen worden in het handhavingsbeleid voor 2010-2011.

In 2009 is er een groot aantal afdelingen om juridisch advies komen vragen over allerlei verschillende zaken met betrekking tot handhaving. Enkele voorbeelden voor de beeldvorming;

Brandweer; illegaal bewonen van bedrijfspanden, waardoor de brandveiligheid niet kan worden gewaarborgd. Een voorbeeld van integraal samenwerken tussen BWT, Brandweer en de unit Handhaving. Daarnaast is er in 2009 een grote stijging geweest van het aantal meldingen van overlast door arbeidsmigranten in eengezinswoningen. Hierdoor zijn in 2009 het aantal controles uitgebreid tot ± 20 adressen. Tijdens deze controles is gekeken naar de brandveiligheid, maar ook naar de overige eisen uit het bouwbesluit waar de woning aan moet voldoen.

Integrale veiligheid; de standplaatsvergunningen zijn in 2009 doorgenomen. Personen zonder vergunning zijn door de juristen aangeschreven, waardoor alle 17 de standplaatshouders dit nu doen met een vergunning.

Daarnaast blijft het probleem van het illegaal plaatsen van sandwichborden een zaak waar de unit handhaving alert op is.

Het laatste voorbeeld zijn de kleine ergernissen die bij mensen een gevoel van onveiligheid geven. Deze zijn in 2009 regelmatig door de unit handhaving in samenwerking met integrale veiligheid en de politie aangepakt. In 2009 waren er in totaal 181 meldingen van kleine ergernissen bij de gemeente op de servicelijn. Daarnaast zijn er in totaal nog 119 overige meldingen van burgers, collega’s en andere overheidsinstellingen telefonisch binnen gekomen en niet ingeboekt in de servicelijn

Groen; het illegaal toe eigenen van gemeentegroen is in 2009 aangepakt.

Daarnaast zijn door de medewerkers van groen illegale vuil/wietdumpingen gemeld, waarop de gemeentelijk opsporingsambtenaren in actie konden komen, deze dumpingen vallen onder de in totaal 300 meldingen via de servicelijn, dan wel via de telefoon.

Civiel beheer; vanuit deze afdeling zijn enkele zaken over de openbare weg bij de unit handhaving terecht gekomen.

Zo is er met bestuursdwang een onveilige situatie opgelost, waarbij met behulp van de brandweer de weg modder en klei vrij is gemaakt, nadat een landbouw voertuig dit was verloren. De kosten zijn op de vervuiler verhaald en ongelukken zijn door snel optreden voorkomen.

Daarnaast worden er regelmatig auto’s gedumpt op parkeerplaatsen binnen de gemeente. Op basis van de wegsleepverordening kan hier tegen worden opgetreden (buitendienst medewerkers van CB geven dit door aan de unit handhaving). We zien ieder jaar een toename van het aantal weggesleepte voertuigen in De Ronde Venen. In 2009 zaten we op een record aantal van 10 voertuigen.

Welzijn; Bij de afdeling welzijn is de handhaving op de kinderdagverblijven in 2009 serieus opgepakt. Door samenwerking met de GGD zijn dit jaar kinderdagverblijven die niet voldoen aan de wettelijke eisen aangeschreven. Door juristen van de unit handhaving zijn de eigenaren op de tekortkomingen gewezen.

Milieu; milieuzaken worden in De Ronde Venen afgehandeld door de milieudienst. Zaken die tijdens de controles van de milieudienst opvallen en niet onder de handhaving van de milieudienst vallen worden gemeld bij de unit handhaving.

Daarnaast worden milieu incidenten die door de gemeentelijk opsporingsambtenaren worden aangetroffen en die niet meer door de gemeente kunnen worden opgepakt gemeld bij de milieudienst.

Een voorbeeld van samenwerking tussen de milieudienst en de gemeente, is een zaak uit 2009 waarbij illegaal werd gesleuteld aan auto’s bij een woning, waarbij sprake was van meer dan hobbymatig sleutelen. De bodem is op verzoek van de unit handhaving en Westhoek woondiensten door de milieudienst onderzocht op verontreiniging en de eigenaar is gesommeerd om te stoppen met sleutelen.

Bouw- en woningtoezicht; ook in 2009 is BWT de grootste vrager om handhaving bij de unit. In 2009 is begonnen met het aanpakken van personen die bezig waren met het bebouwen van (natuur)legakkers zonder vergunning. De gevallen die op heterdaad werden betrapt zijn direct omgezet in een handhavingszaak.

In totaal is zijn er door de juristen 124 handhavingszaken afgehandeld in 2009.

Daarnaast is door een extern bedrijf begonnen met het handhaven van permanente bewoning van recreatiewoningen. Dit grote meerjaren project is de inventarisatiefase gepasseerd. Nu wordt begonnen met het aanschrijven begonnen met het aanschrijven van permanente bewoners van recreatiewoningen, die niet in aanmerking komen voor een persoonsgebonden gedoogbeschikking of legalisatie

De beleidskeuzes die u hier worden voorgelegd voor 2010-2011 komen deels voort uit de ervaringen met integrale handhaving in 2009. Het uiteenzetten van de taken van de unit handhaving zal ondersteunen als onderbouwing bij de handhavingsprioriteiten voor 2009.

3. Handhaving in gemeente De Ronde Venen in 2010-2011

De gemeenteraad heeft begin 2009 ingestemd met het tot 1 januari 2012 toewijzen van twee extra fte voor juridisch medewerkers uit het budget voor de permanente bewoning van recreatiewoningen. Dit om de werkdruk bij de twee juristen van de unit handhaving te verlagen. In 2010-2011 zal de bezetting bij de unit handhaving als volgt zijn;

  • ·

    4 juridisch medewerkers

  • ·

    2 Goa’s/toezichthouders *

  • ·

    1 Beleidsmedewerker handhaving

  • ·

    1 Secretariële ondersteuning

* De afkorting Goa staat voor gemeentelijk opsporingsambtenaar. Sinds 2008 zijn de buitengewoon opsporingsambtenaren functies omgezet naar gemeentelijk opsporingsambtenaren functies. Hierdoor is de opsporingsbevoegdheid van de ambtenaren toegenomen.

Voor een duidelijk en weloverwogen handhavingsbeleid is een prioriteitsstelling noodzakelijk. Dit betekent dat keuzes gemaakt moeten worden in de prioriteitenstelling.

De prioriteitstelling uit 2009 is enerzijds gebaseerd op een risicoanalyse, uitgevoerd volgens de methode van het Expertisecentrum Rechtshandhaving van het Ministerie van Justitie, en anderzijds op de mening van een vertegenwoordiging van inwoners, maatschappelijke groeperingen, de commissie ABZ en raadsleden.

Het blijkt dat de prioritering uit 2009 goed aansluit bij de vraag om handhaving in dat jaar, vandaar dat ook voor 2010-2011 wordt voorgesteld om deze prioritering aan te houden. De keuze is aan de gemeenteraad om de prioritering voor 2009 mee te nemen in het beleid voor 2010-2011.

In 2009 zijn er enkele zaken de unit handhaving gepasseerd die de unit handhaving in 2010-2011 als handhavingsaccent mee wil nemen. Het gaat hier vooral om zaken uit de categorie hoge prioritering. Door sommige overtredingen als handhavingsaccent aan te merken zal er in 2010-2011 door de unit handhaving extra aandacht voor zijn. De reden dat sommige overtredingen in 2010-2011 als handhavingsaccent worden aangemerkt is het feit dat er veel meldingen zijn binnengekomen van burgers. Daarnaast blijkt uit inventarisaties van de toezichthouders dat de overtredingen niet op zichzelf staan. Door op grotere schaal, pro actief te gaan handhaven op deze overtredingen en niet op basis van meldingen, zullen meerdere overtreders worden aangeschreven. Hierdoor zal willekeur op basis van meldingen worden tegen gegaan. Daarnaast zullen burgers het gevoel hebben dat de gemeente de overtredingen wil aanpakken. In hoofdstuk vijf zullen de handhavingsaccenten 2010-2011 verder worden uitgewerkt.

In jurisprudentie is de beginselplicht tot handhaving vastgelegd. Wat de prioriteitsstelling vanuit de gemeente ook mag zijn, indien iemand een handhavingsverzoek indient met betrekking tot een bepaalde zaak, dan zal de gemeente hiervan (indien blijkt dat het om een terechte klacht gaat) een handhavingszaak moeten maken.

Schema prioriteitsstelling 2010-2011

afbeelding binnen de regeling

4. De vier prioriteitsvlakken

Hoge prioriteit/directe actie

In dit schema staan zaken met voor de unit handhaving hoge prioriteit en waarop direct actie wordt ondernomen. Dit zijn de handhavingszaken waar de juristen dagelijks mee bezig zijn. Het gaat hier om grote overtredingen op het gebeid van het bouwbesluit/bouwverordening, de woningwet en het bestemmingsplan. Ook het project permanente bewoning van recreatiewoningen caravans en chalets valt in deze categorie. Indien zaken worden geconstateerd door burgers of door toezichthouders dan ondernemen de juristen direct actie.

Lage prioriteit /directe actie

In dit schema staan de handhavingstaakvelden die niet direct een hoge prioriteit hebben, maar waarop wel direct actie wordt ondernomen. Het gaat hier vooral om zaken die vallen onder het bouwbesluit, de woningwet en de APV. Het gaat hier wel om zaken die als service naar de inwoners toe direct dienen te worden opgepakt. Op dit moment worden deze zaken veelal door de gemeentelijke opsporingsambtenaren afgehandeld.

Hoge prioriteit/geen directe actie

In dit schema staan zaken die wel een hoge prioriteit hebben, maar waar geen directe actie op wordt ondernomen. Het gaat hier om zaken die op dit moment binnen de gemeente spelen, maar waar niet genoeg capaciteit is om handhavend op te treden. Een idee dat zeker steun vindt binnen de unit handhaving, maar waar op dit moment geen juridische capaciteit voor beschikbaar is. Dit geldt ook voor het plaatsen van objecten in gemeente groen.

Lage prioriteit/geen directe actie

In dit schema staan de overige kleine ergernissen waarop door de functionele afdelingen en de unit handhaving zelden actie wordt ondernomen.

5. Handhavingsaccenten voor 2010-2011.

Arbeidsmigranten

In 2009 blijkt dat het aantal arbeidsmigranten uit Oost-Europese landen in Nederland zo’n 104.000 is. Al deze mensen trekken gedurende een korte periode naar Nederland om geld te verdienen. Na deze periode verdwijnen de arbeidsmigranten weer naar het land van herkomst. Ook in De Ronde Venen wordt gewerkt door arbeidsmigranten. Zo zijn er binnen De Ronde Venen ook uitzendbureaus gevestigd die zich hebben gespecialiseerd in deze specifieke groep arbeiders. Deze arbeiders slapen veelal in woningen die door de uitzendbureaus zijn gehuurd of gekocht om de werknemers te huisvesten. In de meeste gevallen brengt deze huisvesting geen problemen of overlast met zich mee. Toch ziet de unit handhaving een stijging in het aantal meldingen over overbevolking van woningen, daarnaast komen bij de unit integrale veiligheid en de politie in 2009 meer meldingen binnen met betrekking tot overlast. Brandgevaar, overbevolking en overlast zijn voor de unit handhaving redenen geweest om in 2009 meerdere controles te houden (±20) malen handhavend te moeten optreden. In samenwerking met ROVM de brandweer en de unit handhaving zal in 2010-2011 een beleidsnota aan de gemeenteraad worden voorgelegd over arbeidsmigranten. Deze nota zal het gebruik van woningen door arbeidsmigranten niet verbieden. Door regelgeving op te stellen zal het voor de huurders, de verhuurders, de uitzendbureaus en de omwonenden duidelijkheid geven in wat is toegestaan in de woning en wat de gemeente als onwenselijk bestempeld. In 2009 zijn er veel controles geweest in panden waar arbeidsmigranten wonen. Ook in 2010-2011 zal er proactief worden gecontroleerd in deze panden.

Legakkers

De legakkers in de Vinkeveense plassen blijken ook voor veel inwoners van De Ronde Venen een belangrijk onderwerp. Op legakkers die bestemd zijn als natuurgebeid zijn in de afgelopen decennia bouwwerken ontstaan(naar schatting door middel van luchtfoto’s zijn er 10-tallen bouwwerken illegaal gebouwd), daarnaast staan op legakkers die bestemd zijn voor recreatie veelal bouwwerken die groter zijn dan de toegestane afmetingen. In 2010-2011 zal er voor moeten worden gezorgd dat de verrommeling van de legakkers wordt aangepakt. Daarnaast zullen eigenaren van bestaande illegale bouwsels worden aangeschreven. De toezichthouders van de unit handhaving kunnen gedurende het grootste gedeelte van het jaar de Vinkeveense plassen op met een boot. Hierdoor wordt het illegaal bouwen op de legakkers lastig gemaakt. Deze manier van werken heeft in 2009 geleid tot verschillende handhavingszaken, waarbij handhavend is opgetreden tegen illegale bebouwing van legakkers in het plassengebied. Voor 2010-2011 wil de unit handhaving deze manier van werken continueren. Door handhavend op te treden tegen personen die illegaal aan het bouwen zijn in het plassengebied zorgt de unit handhaving er voor dat er in 2010-2011 niet meer bouwwerken in het plassengebeid verschijnen. Door te handhaven op bestaande illegale bouwsels zal de uitstraling van het plassengebied geconserveerd blijven voor toekomstige generaties en verrommeling/verpaupering wordt hierdoor tegen gegaan. Door deze aanpak en de aanwezigheid van goa’s in het plassengebied verhoogt de pakkans voor burgers, wat een positief effect zal hebben op de uitstraling van het plassengebeid.

Permanente bewoning van recreatiewoningen

In maart 2009 is door het college via een aanbestedingstraject besloten dat een externe partner de handhaving op de permanente bewoning van recreatiewoningen gaat uitvoeren voor de periode van drie jaar.

Het project van handhaving op de permanente bewoning van recreatiewoningen is in 2009 van start gegaan. Uit de inventarisatie blijkt dat tientallen mensen illegaal permanent wonen in een recreatiewoning. Dit project zal in 2010-2011 voor de unit handhaving extra de aandacht krijgen. De daadwerkelijke uitvoering wordt uitgevoerd door een externe partner, maar alle besluiten over de handhaving worden de portefeuillehouder genomen. In 2010-2011 zullen de personen die illegaal in een recreatiewoning wonen te maken krijgen met handhaving.

Kleine ergernissen

Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat onveiligheidsgevoelens bij burgers voor een groot gedeelte worden gevoed door kleine ergernissen. Kleine ergernissen zijn zaken als zwerfvuil, het dumpen van afval, vernielingen, graffiti, maar ook het illegaal plakken van advertenties en het plaatsen van een wirwar aan illegale sandwich borden. In de jaarwisseling van 2008 op 2009 is er voor het eerst tussen de gemeente goa’s en de politie een samenwerking geweest om vernielingen en overlast van vuurwerk tegen te gaan. Met als resultaat 75% minder overlast en schade dan de jaarwisseling er voor. In samenwerking met de politie zal ook in 2010-2011 de handhaving op kleine ergernissen een handhavingsaccent zijn. Bij de unit handhaving kwamen in 2009 in Totaal 181 kleine ergernis meldingen binnen. Burgers kunnen ook in 2010-2011 via de servicelijn van de gemeente de ergernissen blijven melden, waarop door de goa’s (gemeentelijk opsporingsambtenaren) direct actie wordt ondernomen om de burger zo goed mogelijk van dienst te zijn.