Regeling vervallen per 01-09-2017

Verordening cliëntenparticipatie Sociaal Domein De Ronde Venen 2015

Geldend van 01-04-2015 t/m 31-08-2017

Intitulé

Verordening cliëntenparticipatie Sociaal Domein De Ronde Venen 2015

De raad van de gemeente De Ronde Venen gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 9 april 2015;

gelet op artikel 47 van de Participatiewet, artikel 2.1.3, derde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 2.10 van de Jeugdwet;

gezien het advies van de Wmo-raad d.d. 23 december 2014 en het Cliëntenplatform WWB d.d. 27 oktober 2014 en de Jongeren Advies Commissie d. d. 3 november 2014;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening cliëntenparticipatie Sociaal Domein De Ronde Venen 2015

Artikel 1. Participatieplatform

  • 1. De personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet en de personen die betrokken zijn bij de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 of de Jeugdwet, worden bij de uitvoering van deze wetten betrokken door middel van het Participatieplatform.

  • 2. De leden van het Participatieplatform worden geselecteerd, benoemd, geschorst en ontslagen door het college. Het Participatieplatform kan kandidaten voordragen. De leden die op basis van de in artikel 8 genoemde verordeningen zitting hadden in een cliëntenplatform, hebben voorrang in de deelname aan het Participatieplatform. De selectiecriteria voor kandidaten worden in overleg met genoemde leden vastgesteld waarbij een minimumleeftijd van 16 wordt gehanteerd.

  • 3. Bij een vacature voor het Participatieplatform zal een actieve werving plaatsvinden via de gemeentelijke website, huis-aan-huis-bladen en via het huidige netwerk. Kandidaten kunnen als lid worden geselecteerd op basis van een actieve houding en betrokkenheid bij het sociaal domein.

  • 4. Het Participatieplatform is, voor zover redelijkerwijs mogelijk, zodanig samengesteld dat deze een afspiegeling is van de bij de uitvoering van de in het eerste lid genoemde wetten betrokken personen waarbij sprake is van een evenwichtige verdeling.

  • 5. Het Participatieplatform bestaat uit ten minste 7 en ten hoogste 12 personen.

  • 6. Het Participatieplatform benoemt uit zijn midden een voorzitter en een secretaris.

  • 7. De zittingsduur van de leden van het Participatieplatform is vier jaar. Deze periode kan eenmaal worden verlengd met vier jaar.

  • 8. Het Participatieplatform komt ten minste 6 maal per kalenderjaar in vergadering bijeen.

  • 9. De Jongeren Advies Commissie is agenda-lid en kan 1 of maximaal 2 afgevaardigde(n) als volwaardig deelnemer laten deelnemen aan het Participatieplatform.

  • 10. Het college kan een lid van het Participatieplatform ontslaan:

    • a.

      Op voorstel van het Participatieplatform wegens disfunctioneren van het lid, indien dit voorstel bij meerderheidsbesluit van de aanwezige leden van het Participatieplatform en met reden omkleed wordt genomen;

    • b.

      Vanwege zwaarwegende redenen.

  • 11. De leden van het Participatieplatform zijn verplicht tot geheimhouding van niet-openbare gegevens, totdat het college deze gegevens openbaar heeft gemaakt. Zie artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2. Taken van gemeentebestuur

  • 1. Het gemeentebestuur vraagt over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college advies aan het Participatieplatform op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.

  • 2. Van een tijdstip als bedoeld in het eerste lid is sprake als de adviesaanvraag aan het Participatieplatform in ieder geval uiterlijk vijf weken voorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen wordt toegezonden.

  • 3. Het gemeentebestuur zorgt ervoor dat het Participatieplatform wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling op het sociale domein.

Artikel 3. Ondersteuning Participatieplatform

  • 1.

    De ambtenaar vormt de schakel tussen de gemeenteraad en het college en het Participatieplatform. Hij zal erop moeten toezien dat alle partijen informatie tijdig ontvangen of verstrekken, zodat alle partijen hun taak effectief kunnen vervullen.

  • 2.

    Het college zorgt voor adequate ondersteuning van het Participatieplatform.

    Hiertoe:

    • a.

      stelt het een vergaderruimte ter beschikking;

    • b.

      geeft het de leden van het Participatieplatform toegang tot kantoormiddelen zoals een kopieermachine en een printer;

    • c.

      zorgt het ervoor, met inachtneming van artikel 2, tweede lid, dat adviesaanvragen en conceptbeleid het Participatieplatform tijdig bereiken;

    • d.

      stelt het ambtenaren van de gemeente in de gelegenheid een vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of uitleg, als daarom door het Participatieplatform is verzocht;

    • e.

      zorgt het ervoor dat aan het Participatieplatform de nodige informatie wordt verstrekt voor zover dat nodig is voor het naar behoren functioneren van het Participatieplatform

    • f.

      verstrekt het de informatie, bedoeld onder e, op een zodanig tijdstip dat daadwerkelijk invloed mogelijk is op de beleidsvorming en besluitvorming, en

    • g.

      indien van toepassing, ziet het erop toe dat het Participatieplatform wordt geïnformeerd over de redenen van afwijking van het door het Participatieplatform gevraagd of ongevraagd gegeven advies.

    • h.

      stelt het een ambtenaar aan als contactpersoon die zorgt dat a t/m g geregeld zijn.

Artikel 4. Taken en bevoegdheden van het Participatieplatform

  • 1. Het Participatieplatform brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college of aan de gemeenteraad.

  • 2. Het advies als bedoeld in het eerste lid wordt uiterlijk 10 werkdagen voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht.

  • 3. Het Participatieplatform heeft geen bevoegdheden als het gaat om individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken met betrekking tot een individuele persoon.

  • 4. Ieder lid is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit dient te geschieden uiterlijk 5 werkdagen voorafgaand aan de vergadering door toezending aan de secretaris of voorzitter.

  • 5. Het Participatieplatform heeft de taak om minimaal twee thema- en voorlichtingsavonden per jaar te organiseren voor alle inwoners van de gemeente. Onderwerpen met betrekking tot het Sociaal Domein worden besproken met de inwoners, zodat de inwoners actief worden betrokken om advies te geven en hun bevindingen te kunnen delen. Het advies wordt via het Participatieplatform meegenomen naar het college en de gemeenteraad.

  • 6. Het Participatieplatform kan zich opsplitsen in sub werkgroepen per beleidsveld voor het voorbereiden van een advies.

  • 7. Het Participatieplatform is verantwoordelijk voor het maken van een besluitenlijst en een actielijst van elke vergadering. De besluitenlijst en actielijst wordt gelijktijdig met de uitnodiging van de volgende vergadering aan de leden verzonden.

Artikel 5. Taken van de secretaris

  • De secretaris:

  • 1. stelt voor aanvang van het kalenderjaar in overleg met de voorzitter van het Participatieplatform een vergaderkalender samen;

  • 2. stelt in overleg met de voorzitter van het Participatieplatform voorafgaand aan iedere vergadering de agenda samen;

  • 3. verzendt de uitnodigingen en, indien van toepassing, conceptbeleid en adviesverzoeken, met inachtneming van artikel 3, tweede lid, uiterlijk 10 werkdagen voordat de vergadering plaatsvindt aan de leden.

Artikel 6. Budget Participatieplatform

  • 1. Ten behoeve van het Participatieplatform wordt jaarlijks een budget in de gemeentebegroting opgenomen voor: presentiegelden, deskundigheidsbevordering, het inwinnen van advies, achterbanraadpleging, onkosten en reiskostenvergoeding. Vanaf 2015 zijn in het budget organisatiekosten opgenomen om minimaal twee themavonden en voorlichtingsbijeenkomsten te organiseren voor de inwoners van gemeente De Ronde Venen. Jaarlijks voor 1 oktober, dient het Participatieplatform bij het college een werkplan met begroting in voor het komende jaar.

  • 2. Jaarlijks voor 1 maart brengt het Participatieplatform aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbaar gestelde budget.

Artikel 7. Vergoeding aan de leden

  • 1. De leden van het Participatieplatform ontvangen een vergoeding voor het bijwonen van een vergadering van het maximum bedrag genoemd in tabel IV behorende bij het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. Totaal worden er jaarlijks maximaal 12 vergaderingen vergoed.

  • 2. Er is een budget voor vergaderingen gereserveerd gebaseerd op 12 leden en maximaal 12 vergaderingen.

  • 3. Voor onkostenvergoeding, lidmaatschap contributiekosten en reiskostenvergoeding is een bedrag van maximaal € 2.500,- gereserveerd. De leden kunnen deze vergoedingen aanvragen bij de gemeente. De leden kunnen tevens bepaalde onkostenvergoedingen aanvragen, die relevant zijn om de taken genoemd in artikel 4 naar behoren te kunnen uitvoeren. De reiskostenvergoeding bedraagt per vergadering per kilometer vanaf de woonplaats gerekend: het bedrag per kilometer, zoals genoemd in artikel 2 van de reisregeling binnenland. Zowel de reiskostenvergoeding als de onkostenvergoeding worden via een declaratieformulier ingediend.

  • 4. Er is € 1.200,- van het budget gereserveerd voor het organiseren van de thema- en voorlichtingsavonden. Dit kan het Participatieplatform aanvragen bij de gemeente.

Artikel 8. Intrekken oude verordening

De Verordening cliëntenparticipatie WWB en de Verordening Wmo-raad De Ronde Venen 2011 worden ingetrokken.

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 april 2015.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie Sociaal Domein De Ronde Venen 2015

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente De Ronde Venen,
d.d. 9 april 2015.
De raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,

Toelichting

Algemeen

Met deze verordening wordt uitvoering gegeven aan artikel 47 van de Participatiewet , artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en artikel 2.10 van de Jeugdwet.

Artikel 47 van de Participatiewet draagt de gemeenteraad op bij verordening regels vast te stellen over de wijze waarop personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet of hun vertegenwoordigers betrokken worden bij de ontwikkeling van het gemeentelijke beleid. Personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Participatiewet zijn personen:

  • ·

    die algemene bijstand ontvangen;

  • ·

    als bedoeld in de artikelen 34a, vijfde lid, onderdeel b, 35, vierde lid, onderdeel b, en 36, derde lid, onderdeel b, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen tot het moment dat het inkomen uit arbeid in dienstbetrekking gedurende twee aaneengesloten jaren ten minste het minimumloon bedraagt en ten behoeve van die persoon in die twee jaren geen loonkostensubsidie als bedoeld in artikel 10d is verleend;

  • ·

    personen als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van de Participatiewet;

  • ·

    personen met een nabestaanden- of wezenuitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet;

  • ·

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;

  • ·

    personen met een uitkering ingevolge de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;

  • ·

    personen zonder uitkering;

en, die voor de arbeidsinschakeling zijn aangewezen op een door het college aangeboden voorziening.

Om een goede werking van het Participatieplatform te waarborgen worden de leden van het Participatieplatform worden ondersteund en gefaciliteerd door de gemeente. De regering hecht sterk aan actieve betrokkenheid van burgers die met de Participatiewet te maken krijgen.

Per 1 januari 2015 is de WWB opgegaan in de Participatiewet. De instroom stopt voor de Wsw vanaf 1 januari 2015 en er is tevens instroom in de Participatiewet mogelijk voor mensen met gedeeltelijke arbeidsgeschiktheid. Tegelijkertijd treden de nieuwe Wmo en de Jeugdwet in werking. Gemeente De Ronde Venen kiest ervoor om de diverse wetten binnen het sociale domein niet afzonderlijk te bekijken, maar als samenhangend geheel. Voor wat betreft de medezeggenschap van inwoners, doelgroepen en professionals worden minimaal de wettelijke verplichtingen geborgd.

Artikelsgewijze toelichting

Enkel die bepalingen die nadere toelichting behoeven worden hier behandeld.

Artikel 1. Begripsomschrijving

Dit artikel bepaalt hoe de cliëntenparticipatie concreet wordt vorm gegeven.

Eerste lid

Omdat het niet mogelijk is om alle personen persoonlijk te betrekken bij het beleid ligt het voor de hand een Participatieplatform samen te stellen dat bestaat uit vertegenwoordigers van de doelgroepen zelf of vertegenwoordigers uit belangenorganisaties. Om de actieve betrokkenheid van alle personen goed tot zijn recht te kunnen laten komen, is het van belang dat het Participatieplatform een afspiegeling is van alle in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van de Participatiewet, artikel 2.1.3 lid 3 Wmo en artikel 2.10 van de Jeugdwet genoemde doelgroepen. Een evenredige vertegenwoordiging van bovengenoemde groepen in het Participatieplatform is daarom het uitgangspunt van deze verordening. Dit voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is. Dit uitgangspunt is in overeenstemming met het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap. De doelstelling van dit verdrag is het bevorderen, beschermen en waarborgen van het volledige genot door alle personen met een handicap van alle mensenrechten en fundamentele vrijheden op voet van gelijkheid en het bevorderen van de eerbiediging van hun inherente waardigheid (zie het Tractatenblad van het Koninkrijk der Nederlanden, 2007, nummer 169).

Tweede lid

De leden van het Participatieplatform worden benoemd door het college. Het college stelt selectiecriteria vast voor kandidaten en zal dat in overleg doen met de leden van het Participatieplatform. Leden die zitting hadden in de voormalige platform hebben voorrang. Het Participatieplatform kan kandidaten voordragen voor lidmaatschap van het Participatieplatform (eerste lid). Het college zal een afgewezen voordracht moeten motiveren.

Vierde lid

De samenstelling van het Participatieplatform moet zodanig zijn dat er sprake is van een evenwichtige vertegenwoordiging op het gebied van de Participatiewet, de Wet maatschappelijke ondersteuning en de Jeugdwet. Maximaal twee leden van dezelfde instantie of belangenorganisatie kunnen deelnemen aan het Participatieplatform. Bij de samenstelling van het platform heeft de spreiding van deelnemers over de kernen eveneens aandacht.

Zesde lid

Er is uitdrukkelijk voor gekozen om het Participatieplatform uit zijn midden de voorzitter te laten benoemen. Daarmee wordt gewaarborgd dat ook de voorzitter voor en namens de benoemde doelgroep handelt.

Elfde lid

Wanneer door het college advies wordt gevraagd omtrent college/raadsvoorstellen waarbij sprake is van geheimhouding, dienen alle leden discreet om te gaan met de ontvangen informatie.

Op grond van artikel 47, onderdeel b, van de Participatiewet en artikel 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en artikel 2.10 van de Jeugdwet, moet worden voorzien in ondersteuning om het Participatieplatform zijn rol effectief te kunnen laten vervullen. Om hierin te kunnen voorzien wordt een ambtenaar als contactpersoon aangesteld om het Participatieplatform te faciliteren. Deze kan de communicatie tussen college en gemeenteraad enerzijds en het Participatieplatform anderzijds stroomlijnen.

Artikel 2. Taken van het gemeentebestuur

Het gemeentebestuur zal over beleidsvoornemens van de gemeenteraad en het college via de secretaris advies vragen aan het Participatieplatform op een dusdanig tijdstip dat dit advies van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit. Als de adviesaanvraag uiterlijk vijf wekenvoorafgaand aan de datum waarop het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen wordt toegezonden aan het Participatieplatform dan kan het advies van het Participatieplatform van wezenlijke invloed zijn op het door de gemeenteraad of het college te nemen besluit.

Derde lid

Het wordt belangrijk geacht dat het Participatieplatform tijdig wordt betrokken bij de totstandkoming van beleid zodat het uitoefenen van invloed op het beleid op die wijze mogelijk is. Daarom is in het derde lid bepaald dat het college ervoor zorgt dat het Participatieplatform wordt betrokken bij de beleidsontwikkeling in het sociaal domein.

Artikel 3. Ondersteuning participatieplatform

Om zijn taken effectief te kunnen vervullen is het van belang dat het Participatieplatform wordt gefaciliteerd. Niet alleen vergaderruimte is van belang, maar ook de toegang tot kantoormiddelen. Het college zorgt voor adequate ondersteuning van het Participatieplatform.

Artikel 4. Taken en bevoegdheden van het Participatieplatform

Eerste lid

Het Participatieplatform is bevoegd gevraagd en ongevraagd advies te geven over het te ontwikkelen beleid. Voor zover mogelijk en wenselijk worden meningen van belangenorganisaties en zorgvragers gepeild en betrokken in het advies.

Tweede lid

Het advies wordt uiterlijk 10 werkdagen voordat het college of de gemeenteraad voornemens is het beleid vast te stellen uitgebracht door toezending via de benoemde ambtenaar.

Derde lid

Dit artikel regelt tevens uitdrukkelijk dat het Participatieplatform geen bevoegdheid heeft in individuele- en uitvoeringsvraagstukken.

Vijfde lid

Om de belangen van inwoners te kunnen vertegenwoordigen is het belangrijk te weten wat er onder hen leeft. Om die reden heet het Participatieplatform de taak om minimaal twee thema- en voorlichtingsavonden te organiseren. Ook belangenorganisaties kunnen hierbij betrokken worden.

Vierde lid

Ieder lid van het Participatieplatform is bevoegd agendapunten aan te dragen. Dit moet uiterlijk 5 werkdagen voorafgaand aan de vergadering gebeuren. De agendapunten moeten worden gezonden aan secretaris of voorzitter.

Zesde lid

Het Participatieplatform kan werkgroepen of subgroepen instellen wanneer advies wordt gevraagd over een specifiek onderdeel binnen Wmo, Jeugdzorg en Participatiewet.

Op deze manier kan ieder zijn/haar expertise gericht inzetten voor thema’s of vraagstukken.

Zevende lid

Het Participatieplatform is zelf verantwoordelijk voor het opstellen van besluitenlijst en actielijst. De gemeenteraad en het college van de gemeente De Ronde Venen hebben sinds een paar jaar in het kader van effectief vergaderen notuleren laten vervallen. College en gemeenteraad hebben besloten om een bondige besluitenlijst en een actielijst in te voeren in het kader van effectiever vergaderen. Er wordt geadviseerd om dit binnen het huidige platform bovengenoemde taak te verdelen. Het Participatieplatform kan er voor kiezen om vanuit het budget waar onkostenvergoeding onder valt een vergoeding aan te spreken om de besluitenlijst en actielijst te laten opstellen.

Artikel 5. Taken van de secretaris

De secretaris is (mede) belast met de agendering en verzendt de uitnodigingen. De secretaris verzendt de uitnodigingen aan de leden uiterlijk tien werkdagen voordat de vergadering plaatsvindt.

Artikel 6. Budget Participatieplatform

De leden van het Participatieplatform zijn zelf verantwoordelijk om binnen het vastgestelde budget de taken uit artikel 4 naar behoren te realiseren. De leden van het Participatieplatform ontvangen met ingang van de nieuwe verordening bij aanwezigheid van elke vergadering een vergoeding.

Er zijn jaarlijks minimaal 6 vergaderingen (artikel 1 lid 8). Er worden jaarlijks maximaal 12 vergaderingen uitbetaald. Het Participatieplatform is vrij om zo nodig meer vergaderingen uit te schrijven.

Naast de vergoeding voor aanwezigheid, kunnen onkosten gedeclareerd worden middels een declaratieformulier. Deskundigheidsbevordering kan onder onkostenvergoeding worden vergoedt.

Voor het organiseren van Er is tevens budget gereserveerd, zodat de leden van het Participatieplatform jaarlijks minimaal twee voorlichting bijeenkomsten en/ of thema-avonden organiseren voor de inwoners in alle kernen.

Het budget van het Participatieplatform is verdeeld in drie kostenposten.

  • 1.

    Er is een budget gereserveerd voor aanwezigheid van 12 leden bij maximaal 12 vergaderingen per jaar.

  • 2.

    Er is een budget gereserveerd voor onkostenvergoeding, deskundigheidsbevordering en reiskostenvergoeding om de taken beschreven in artikel 4 waar te maken.

  • 3.

    Er is een budget gereserveerd voor het organiseren van thema-avonden en voorlichtingsbijeenkomsten voor de inwoners van De Ronde Venen.

Deze kosten kunnen uitsluitend ten laste van het budget worden gebracht indien deze door het college zijn beoordeeld en goedgekeurd. Het ligt voor de hand dat het college dit beoordeelt voordat de kosten worden gemaakt. In verband met een onkostenvergoeding (websitekosten, printkosten, internet en andere kosten die men nodig acht), deskundigheidsbevordering en reiskostenvergoeding dient men tevens het declaratieformulier achteraf in te dienen met de desbetreffende bewijsstukken.

Artikel 7. Vergoeding aan de leden

De presentiegelden zijn berekend op basis van het maximumbedrag genoemd in tabel IV behorende bij het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden. Presentiegelden worden maximaal voor 12 vergaderingen per jaar verstrekt.

Artikel 8. Intrekken oude verordening

Geen nadere toelichting.

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

Geen nadere toelichting.