Klachtenregeling De Ronde Venen 2016

Geldend van 19-09-2016 t/m heden

Intitulé

Klachtenregeling De Ronde Venen 2016

Het college van burgemeester en wethouders van De Ronde Venen;

Gelet op artikel 160, lid 1, van de Gemeentewet en in aanvulling op hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit, onder intrekking van de Klachtenregeling De Ronde Venen 2011, vast te stellen de navolgende Klachtenregeling De Ronde Venen 2016.

  • 1.

    Als u zich onjuist behandeld voelt door één of meerdere medewerkers van de gemeente De Ronde Venen, dan kunt u daarover een klacht indienen. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als u al een aantal keren een medewerker heeft gebeld, maar de persoon in kwestie belt maar niet terug. Ook kan het zijn dat u al erg lang wacht op een antwoord op uw brief. Voor deze klachten is deze klachtenregeling bedoeld.

  • 2.

    De klachtenregeling geldt niet voor:

    • ·

      Meldingen over bijvoorbeeld een gat in het wegdek, een scheve stoeptegel of zwerfvuil. Voor dit soort klachten, kunt u contact opnemen met de servicelijn: 0297-29 16 16;

    • ·

      Besluiten waar u het inhoudelijk niet mee eens bent, bijvoorbeeld een geweigerde bouwvergunning of een afgewezen bijstandsuitkering. Tegen deze besluiten kunt u bezwaar of beroep aantekenen.

  • 3.

    U kunt uw klacht op verschillende manieren indienen:

    • .

      E-mail

      U kunt uw mail sturen naar gemeente@derondevenen.nl .

      Uw mail moet in ieder geval de volgende informatie bevatten: uw naam en adres, de omschrijving van de klacht en over wie uw klacht gaat. Het is handig uw telefoonnummer te vermelden.

      Voor uw klacht per e-mail kunt u desgewenst gebruik maken van het standaard klachtenformulier op www.derondevenen.nl/servicebalie/gemeentewinkel .

    • .

      Telefonisch

      U kunt hiervoor tijdens kantooruren de volgende telefoonnummers bellen: 0297-55 15 47 of 0297-29 18 57.

    • .

      Per brief

      U kunt uw brief sturen naar: Gemeente De Ronde Venen, Afdeling Dienstverlening, team Advies, Postbus 250, 3640 AG Mijdrecht.

      Uw brief moet in ieder geval de volgende informatie bevatten: uw naam en adres, de omschrijving van de klacht en over wie uw klacht gaat. U moet uw klacht ondertekenen en de datum van ondertekening vermelden. Het is handig uw telefoonnummer te vermelden.

  • 4.

    Uw klacht wordt behandeld door de klachtencoördinator(en). In de gemeente De Ronde Venen zijn mevrouw Beems (0297-55 15 47) en de heer Broeze (0297-29 18 57) klachtencoördinator. Hij (of zij) neemt, als u uw telefoonnummer heeft vermeld, binnen 2 werkdagen telefonisch contact met u op. Als de klachtencoördinator inschat dat de klacht, bijvoorbeeld na contact met de betreffende medewerker, eenvoudig en snel kan worden opgelost, dan probeert de klachtencoördinator op deze wijze uw klacht op te lossen. Leidt dit niet tot het door u gewenste resultaat dan wordt de klachtprocedure verder doorlopen zoals hieronder vermeld:

    • Ø

      U ontvangt een ontvangstbevestiging van uw klacht.

    • Ø

      U wordt mondeling of schriftelijk uitgenodigd door de klachtencoördinator voor een mondelinge toelichting op uw klacht. Als u daaraan geen behoefte heeft, dan kunt u dit aan de klachtencoördinator laten weten.

    • Ø

      De klachtencoördinator vraagt ook de betreffende medewerker(s) om een toelichting.

    • Ø

      De klachtencoördinator maakt een rapportage op over de klacht en beslist op uw klacht.

    • Ø

      U ontvangt de beslissing op uw klacht, met daarbij de verslagen van de met u en de betreffende medewerker(s) gevoerde gesprekken.

  • 5.

    Een klacht wordt binnen zes weken na ontvangst afgehandeld. Deze termijn kan met ten hoogste vier weken worden verlengd.

  • 6.

    Mocht u niet tevreden zijn met de wijze waarop uw klacht is behandeld dan kunt u zich wenden tot de Nationale ombudsman, postbus 93122, 2509 AC Den Haag. Wij raden u in dat geval aan eerst telefonisch contact op te nemen via het gratis telefoonnummer 0800 – 33 55555. Meer informatie kunt u ook vinden op de website van de Nationale ombudsman: www.nationaleombudsman.nl.

    De Nationale ombudsman is een onafhankelijke instantie, die verantwoordelijk is voor de behandeling van klachten van vrijwel alle overheidsinstellingen. De Nationale ombudsman neemt uw klacht alleen in behandeling als de gemeente zelf uw klacht al eerder behandeld heeft. Voordat u de Nationale ombudsman kunt benaderen, dient u dus eerst uw klacht bij de gemeente neer te leggen en de beslissing daarover af te wachten.

  • 7.

    De geregistreerde klachten worden jaarlijks gepubliceerd.

  • 8.

    Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de klachtencoördinatoren:

    • -

      mevrouw Beems op telefoonnummer 0297-55 15 47;

    • -

      de heer Broeze op telefoonnummer 0297-29 18 57.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van 5 juli 2016
Burgemeester en wethouders van De Ronde Venen,
Lilian Schreurs Maarten Divendal
Secretaris Burgemeester