Uitvoeringsbesluit afvalstoffen 2016

Geldend van 29-12-2016 t/m heden

Intitulé

Uitvoeringsbesluit afvalstoffen 2016

Het college van gemeente De Ronde Venen,

overwegende dat het in het belang van een doelmatige verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen wenselijk is nadere regels te stellen omtrent de dagen, tijden, plaatsen en wijze waarop afvalstoffen kunnen worden overgedragen of ter inzameling aangeboden aan de bij dit besluit aan te wijzen inzameldienst en andere inzamelaars, als bedoeld in de Afvalstoffenverordening De Ronde Venen 2016;

gelet op de bepalingen van de Afvalstoffenverordening De Ronde Venen 2016;

BESLUIT:

vast te stellen het Uitvoeringsbesluit afvalstoffen 2016.

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In dit uitvoeringsbesluit wordt verstaan onder:

afvalbrengstation: de brengvoorziening voor afval waar de klant zelf de aan te bieden afvalstoffen gescheiden in de daarvoor bestemde middelen kan deponeren. Adres: Industrieweg 50, 3641 RM in Mijdrecht, ingang Ondernemingsweg; Bovenkamp 15, 1391 LA Abcoude.

AVU: Afvalverwijdering Utrecht, danwel haar rechtsopvolger.

bedrijfsafval: afval van bedrijven en instellingen, anders dan van huishoudens.

huishoudelijk afval: alle afvalstoffen, preparaten of andere producten, waarvan de klant zich met het oog op de verwijdering daarvan ontdoet, van plan is zich te ontdoen of moet ontdoen.

inzamelmiddel: een voor de inzameling van afvalstoffen bestemd hulp- of bewaarmiddel, zoals een minicontainer, ten behoeve van één huishouden;

inzamelvoorziening: een voor de inzameling van afvalstoffen bestemd(e) bewaarmiddel of -plaats, bijvoorbeeld een verzamelcontainer of het afvalbrengstation, ten behoeve van meerdere huishoudens.

klant: diegene die afval als eigenaar, houder of vervoerder aanbiedt en een aanslag afvalstoffenheffing ontvangt van gemeente De Ronde Venen.

tarievenbesluit: het door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen vastgestelde besluit waarin de tarieven voor de afval-bewerking en –verwerking zijn vermeld.

verordening: de Afvalstoffenverordening De Ronde Venen 2016;

Artikel 2. Aanwijzing inzamelende instanties

  • 1. Als inzameldienst op grond van artikel 3, eerste lidvan de verordening wordt aangewezen SUEZ Recycling Services gevestigd te Leusden en AVR/Van Gansewinkel te Eindhoven.

  • 2. Als inzamelaar op grond van artikel 4, eerste lid, onder a van de verordening worden aangewezen:

    • a.

      de gemeente De Ronde Venen voor de inzameling van componenten uit het huishoudelijk afval op afroep en op de afvalbrengstations;

    • b.

      kerken, scholen en/of verenigingen in de gemeente De Ronde Venen die via een aanwijsbesluit zijn aangewezen voor de inzameling van oud papier en karton dat afkomstig is uit huishoudens.

    • c.

      de detaillisten in de gemeente De Ronde Venen die daarvoor een verzoek hebben ingediend (inzameling batterijen van particulieren via Stichting Stibat);

    • d.

      kringloopbedrijf Kringkoop met een ontheffing voor grof huishoudelijk afval voor de inzameling van de herbruikbare fractie uit het grof huishoudelijk afval en een ontheffing voor de inzameling van textiel en elektrische en elektronische apparaten;

Artikel 3. Afzonderlijke inzameling en definities

  • 1. De volgende omschrijvingen van categorieën huishoudelijke afvalstoffen worden op grond van artikel 7, tweede lid van de verordening vastgesteld:

    • a.

      afgedankte elektrische en elektronische apparatuur/e-waste: defecte of verouderde elektrische en elektronische apparaten;

    • b.

      asbest en asbesthoudend materiaal: afval waarin zich asbest bevindt;

    • c.

      banden: schone banden van motoren en personenauto’s;

    • d.

      bouw- en sloopafval: harde steenachtige materialen, zoals puin, gasbeton, dakpannen, serviesgoed, sloophout en isolatiematerialen;

    • e.

      glas: op kleur gescheiden eenmalige glasverpakkingen zoals flessen, potten en andere glazen verpakkingen, met uitzondering van vlakglas, (glas)keramiek, gloei- en spaarlampen, TLlampen, nagellakflesjes, stenen kruiken, porselein, kristal,, doppen van flessen, kunststofflessen en kurken;

    • f.

      groente-, fruit- en tuinafval: dat deel van de huishoudelijke afvalstoffen dat van organische oorsprong is, beperkt is van omvang en apart wordt ingezameld, zoals schillen en resten van groenten, fruit en aardappelen, vlees- en visresten, etensresten, eierschalen, doppen van pinda´s en noten, kaaskorsten, koffiedik en koffiefilters, theebladeren en theezakjes, snijbloemen, kamerplanten (zonder kluit), gras, stro, onkruid, bladeren, klein snoeiafval, resten van tuinplanten en kortgemaakte takken.

    • g.

      grof huishoudelijk afval: volumineus of zwaar huishoudelijk afval dat door afmeting of gewicht niet in een inzamelmiddel of via een inzamelvoorziening ter inzameling kan worden aangeboden;

    • h.

      grof tuinafval: plantaardige of organische afvalstoffen die door hun aard, samenstelling of omvang niet vallen onder gft-afval en vrijkomen bij de aanleg, het onderhoud of de verwijdering van particulier groen, zoals grof loofafval, snoeihout etcetera, met uitzondering van bielzen, tuinhekken en tuinschuttingen;

    • i.

      Harde kunststoffen: kunststoffen zoals die bijvoorbeeld veel gebruikt worden voor speelgoed, tuinmeubilair en huishoudelijke hulpmiddelen als emmers veelal bestaand uit PVC/PE/HDPE.

    • j.

      herbruikbare goederen: alle materialen die geschikt zijn voor hergebruik of op eenvoudige wijze herstelt kunnen worden.

    • k.

      Hout (B-hout): schoon hout zonder bevestigingsmaterialen of hang- en sluitwerk.

    • l.

      huishoudelijk restafval: afval afkomstig uit particuliere huishoudens, dat overblijft na scheiding in andere deelstromen genoemd in artikel 7, tweede lid van de verordening.

    • m.

      klein chemisch afval (KCA): huishoudelijke afvalstoffen zoals vermeld op de KCA-lijst van www.rijksoverheid.nl;

    • n.

      kleine dode huisdieren: dode dieren, die niet zijn bestemd of worden gehouden voor dierlijke of andere productie en afkomstig zijn van particulieren of worden aangeboden door reinigingsdiensten;

    • o.

      matrassen: afgedankte matrassen

    • p.

      metaal: producten met als belangrijkste bestanddeel ferro en non-ferro;

    • q.

      oud papier en karton: huishoudelijk oud papier en karton dat droog en schoon en niet vervuild is met andere afvalfracties, met uitzondering van drankenkartons voor zuivel en frisdranken, ordners en ringbanden met metaal en/of plastic onderdelen, geplastificeerd papier, sanitair papier, behang, vinyl en doorslagpapier;

    • r.

      piepschuim (EPS): witte schuimachtige, lichte en brosse kunststof die gebruikt wordt als verpakkingsmateriaal en isolatiemateriaal.

    • s.

      PMD: PMD is een afkorting voor het afval van plastic verpakkingen (zoals plastic flessen, flacons, folies en zakken), metalen verpakkingen(zoals drinkblikjes, conservenblikken en deksels) en drinkpakken (zoals van sappen en zuivel). Een volledige lijst van verpakkingen die onder deze afvalstroom vallen wordt jaarlijks gepubliceerd op de gemeentelijke website en de afval-app.

    • t.

      puin: losse brokstukken die grotendeels uit stenen, van gesloopte of ingestorte gebouwen bestaan, waaronder ook toiletpotten, dakpannen, serviesgoed en bijvoorbeeld grind- en tuintegels.

    • u.

      textiel: kleding, lakens, dekens, handdoeken en dergelijke, schoeisels, grote lappen stof en gordijnen die schoon zijn, niet vervuild met andere afvalfracties en niet eerder gebruikt als bijvoorbeeld poets- of verflappen;

    • v.

      vlakglas: spiegelglas en vensterglas, gehard glas maar geen autoruiten en hittebestendig glas.

    • w.

      verduurzaamd hout (C-hout): hout dat is geïmpregneerd, te herkennen aan de groene of bruine kleur, zoals bielzen of tuinhout;

    • x.

      tapijt: vloerbedekking van textiel, vrij van rubber of bitumen;

Artikel 4. Aanwijzing inzamelmiddelen

Op grond van artikel 10, eerste lid, onder a van de verordening worden de volgende inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen aangewezen:

  • a.

    afgedankte elektrische en elektronische apparatuur/e - waste: afvalbrengstation, kringloopbedrijf en detaillist

  • b.

    asbest en asbesthoudend materiaal: afvalbrengstation

  • c.

    banden: afvalbrengstation

  • d.

    bouw- en sloopafval: afvalbrengstation

  • e.

    glas: glasbakken, afvalbrengstation

  • f.

    groente-, fruit- en tuinafval: minicontainer, verzamelcontainer

  • g.

    grof huishoudelijk afval: afvalbrengstation, ophaaldienst op afroep

  • h.

    grof tuinafval: takkendagen, afvalbrengstation, ophaaldienst op afroep

  • i.

    harde kunststoffen: afvalbrengstation

  • j.

    herbruikbare goederen: afvalbrengstation, kringloopbedrijf

  • k.

    hout: afvalbrengstation, ophaaldienst op afroep

  • l.

    klein chemisch afval (KCA): afvalbrengstation

  • m.

    kleine dode huisdieren: afvalbrengstation, ophaaldienst op afroep

  • n.

    matrassen: afvalbrengstation

  • o.

    metaal: afvalbrengstation, ophaaldienst op afroep

  • p.

    oud papier en karton: minicontainer, afvalbrengstation, scholen, kerken, verenigingen zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder b

  • q.

    piepschuim: afvalbrengstation

  • r.

    PMD: speciale plastic zak, afvalbrengstation

  • s.

    puin: afvalbrengstation

  • t.

    restafval: minicontainer, verzamelcontainer of afvalbrengstation

  • u.

    tapijt: afvalbrengstation, ophaaldienst op afroep

  • v.

    textiel: kledingcontainer, afvalbrengstation, kringloopbedrijf Kringkoop, Sam’s kledingactie(Mijdrechtse Dwarsweg Wilnis), DMW RECO (Hoogstraat Abcoude) en Stichting Mensen in Nood.

  • w.

    verduurzaamd hout: afvalbrengstation, ophaaldienst op afroep

  • x.

    vlakglas: afvalbrengstation

Artikel 5 Uitzondering inzameling

Gelet op artikel 8, tweede lid van de verordening wordt geen huishoudelijk afval ingezameld op de volgende recreatieparken:

• Arkenpark Mur, Vinkeveen

• Watersportcentrum Proosdij, Vinkeveen

• Montana residence, Mijdrecht

• Eilinzon, Vinkeveen

• Jachthaven Omtzigt b.v., Vinkeveen

• Caravanpark Achterbos, Vinkeveen

• Recreatiecentrum Kromme Mijdrecht b.v., Mijdrecht

• Camping de Tachtig Morgen, Vinkeveen

• Recreatiepark Zonneweide, Vinkeveen

• Buitenborgh, Vinkeveen

Artikel 6. Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

  • 1. Krachtens artikel 10, eerste lid van de verordening stelt het college de volgende regels voor het gebruik van de van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen vast:

    • a.

      het beheer van de inzamelmiddelen die in bruikleen zijn verstrekt door of namens de gemeente, berust bij de gemeente De Ronde Venen;

    • b.

      de gemeente is bevoegd om de container te voorzien van een sticker of chip waarop staat vermeld: een barcode, de afvalstroom waarvoor de container is bestemd, het volume van de container, een postcode, een plaatsnaam, een straatnaam en een huisnummer.

    • c.

      de door of namens de gemeente verstrekte inzamelmiddelen behoren bij de woning;

    • d.

      de gebruiker van een perceel dient zich tot het KCC van gemeente De Ronde Venen te wenden als bij een verhuizing blijkt dat er geen of een kapot inzamelmiddel aanwezig is.

    • e.

      de inzamelmiddelen blijven eigendom van de gemeente en worden bij normale slijtage voor haar rekening technisch onderhouden;

    • f.

      de gebruiker is verantwoordelijk voor het gebruik en het onderhoud van de in bruikleen ontvangen inzamelmiddelen als ware deze zijn eigendom;

    • g.

      voor het beschadigen of het verdwijnen van een door of namens de gemeente verstrekt inzamelmiddel is de gebruiker aansprakelijk, tenzij de gebruiker via een aangifte bij de politie kan aantonen dat het één of ander buiten zijn schuld is geschied;

    • h.

      de verstrekte inzamelmiddelen voor rest-, gft-afval en papier mogen alleen worden gereinigd met water;

    • i.

      ter voorkoming van maden kunnen in een warme periode vlees- en visrestenworden gedeponeerd in de container die het eerst voor lediging in aanmerking komt.

  • 2. Krachtens artikel 10 van de verordening stelt het college de volgende regels omtrent de plaats en de wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden vast:

    • a.

      het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen in containers dient ordelijk te geschieden door plaatsing van de container op het voetpad, zo dicht mogelijk bij de rijweg. Bij het ontbreken van een voetpad dient het inzamelmiddel te worden geplaatst aan de kant van de openbare weg. Indien er een inzamel- of clusterplaats is aangewezen, dienen de containers te worden geplaatst op de inzamel- of clusterplaats. Aanwijzingen van de inzameldienst en de gemeente dienen te worden opgevolgd;

    • b.

      inzamelmiddelen dienen goed gesloten te zijn en inzamelvoorzieningen moeten na gebruik goed gesloten worden;

    • c.

      uit de inzamelmiddelen en de inzamelvoorzieningen mag geen huishoudelijk afval steken;

    • d.

      er mogen geen hete stoffen in de container worden gedeponeerd of gegoten;

    • e.

      er mag geen afval naast de container worden geplaatst;

    • f.

      afvalstoffen welke ten onrechte of op een onjuiste wijze zijn aangeboden en welke na inzameling daardoor in de container zijn achtergebleven, dienen onverwijld door de aanbieder uit de container te worden verwijderd;

    • g.

      het gewicht van de hoeveelheid afvalstoffen en het eigen gewicht van de ter lediging aangeboden minicontainer mag in zijn totaliteit niet zwaarder zijn dan 60 kilogram;

    • h.

      klein chemisch afval mag om veiligheidsredenen niet aan de openbare weg worden aangeboden, maar moet persoonlijk worden overhandigd bij het afvalbrengstation;

  • 3. Huishoudelijke afvalstoffen mogen niet op een dusdanige wijze worden aangeboden waardoor schade kan ontstaan aan het inzamelmiddel of aan derden ofaan personen die met de inzameling belast zijn of op zodanige wijze datverkeersdeelnemers zich kunnen verwonden.

  • 4. Grof huishoudelijk afval, grof tuinafval en grote elektrische en elektronische apparaten kunnen zonder inzamelmiddel maar wel gescheiden ter inzameling worden aangeboden.

  • 5. Aanbiedingsvoorwaarden afvalbrengstation:

    • a.

      de klant dient zich bij het betreden van het afvalbrengstation onmiddellijk te melden bij het personeel van het afvalbrengstation.

    • b.

      het personeel geeft aan waar het afval moet worden gedeponeerd in de containers. De aanwijzing naar soort en eindbestemming is aangegeven bij de container op het afvalbrengstation.

    • c.

      als het personeel pas tijdens of na het storten vaststelt dat het afval niet voldoet aan de voorwaarden, wordt het alsnog niet geaccepteerd en moet het worden teruggeladen.

    • d.

      de omschrijving van afvalstoffen naar soort en de bijbehorende tarieven is verkrijgbaar bij de gemeente De Ronde Venen.

    • e.

      voor het aanbieden van grote hoeveelheden afval van dezelfde soort, afwijkend van wat regulier in een huishouden vrijkomt, dient van tevoren overleg te worden gepleegd. Indien de soort en hoeveelheid van het afval daartoe aanleiding geeft, is de gemeente De Ronde Venen bevoegd, de aan te bieden hoeveelheid te beperken, c.q. te weigeren.

    • f.

      gescheiden aanleveren is verplicht. Als de klant zich meldt met meer dan de toegestane hoeveelheid afval dan mag deze niet lossen. De klant krijgt een tweede kans door zich alsnog te melden met de toegestane hoeveelheid welke omschreven is in artikel 7.

    • g.

      de ontdoener van afvalstoffen moet zich bij of op het afvalbrengstation kunnen legitimeren.

    • h.

      Betreden van het afvalbrengstation gebeurt op eigen risico.

Artikel 7 Acceptatievoorwaarden van huishoudelijke afvalstoffen

  • 1. Alleen afval dat de gemeente De Ronde Venen op grond van de milieuvergunning of overheidstoestemming mag accepteren, mag door een klant worden aangeboden. Het betreft:

    • a.

      asbest en asbesthoudend materiaal: klein huishoudelijk asbesthoudend materiaal zoals een bloembak of vlamverdeler wordt aangeboden in een niet-luchtdoorlatend (en dicht getaped) doorzichtig dubbel plastic van tenminste 0,02 mm dikte en voorzien van een asbestetiket;

      • asbesthoudend grof huishoudelijk afval, vinyl vloerbedekking: Dit afval dient gemeld te worden bij afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) van de gemeente. Op grond van de verstrekte informatie, mogelijk gevolgd door een bezoek van een medewerker van VTH, kan de inwoner een Mededeling onder voorschrift krijgen. Dit wil zeggen dat een inwoner het zelf mag verwijderen, alléén onder strikte voorschriften. Aanbieden in een niet-luchtdoorlatend(en dicht getaped) doorzichtig dubbel plastic van ten minste 0,02 mm dikte en voorzien van een asbest etiket. Met het tonen van de Mededeling onder voorschriften kan dit asbest worden aangeboden op het afvalbrengstation;

      • asbesthoudend afval: Een inwonermag uit zijn woning, maximaal 35 m² geschroefd asbest plaatmateriaal of los liggende asbesthoudende vloerbedekking éénmalig zelf verwijderen en op de gemeentewerf aanbieden, mits voldaan wordt aan de volgende voorwaarden. Men dient het verwijderen vooraf te melden bij de afdeling VTHvan de gemeente. Op grond van de verstrekte informatie, mogelijk gevolgd door een bezoek van een medewerker van VTH, kan een inwoner een Mededeling onder voorschrift krijgen. Dit wil zeggen dat de inwoner het zelf mag verwijderen, alléén onder strikte voorschriften. Aanbieden in een niet-luchtdoorlatend(en dicht getaped) doorzichtig dubbel plastic van ten minste 0,02 mm dikte en voorzien van een asbest etiket. Met het tonen van de Mededeling onder voorschriften kan dit asbest, op afspraak met de beheerder van het afvalbrengstation, op vertoon van de beschikking aangeboden worden op het afvalbrengstation.

    • b.

      banden: banden van personenauto’s en motoren, maximaal vier stuks per kalenderjaar;

    • c.

      bouw- en sloopafval: per kalenderweek mag maximaal 0,5 m3 worden aangeboden.

    • d.

      glas: glas moet worden gesorteerd op de kleuren bruin, groen en wit.

    • e.

      groente-, fruit- en tuinafval: GFT van huishoudens wordt tweewekelijks huis-aan-huis ingezameld. De inzameldagen staan vermeld op de afvalkalender.

    • f.

      grof huishoudelijk afval: op het afvalbrengstation mag per kalenderweek maximaal 1,0 m3 worden aangeboden. Grof huishoudelijk afval kan ook na telefonische melding via het klantcontactcentrum tegen betaling van 25 aan huis ter inzameling worden aangeboden. Het grof huishoudelijk afval dient zodanig te zijn verpakt of gebundeld dat het niet uit elkaar kan vallen en/of wegwaaien. De stukken mogen niet zwaarder zijn dan 25 kilo. Per inzameling mag niet meer dan 1,0 m3 per perceel worden aangeboden. Het grof huishoudelijk afval dient op de afgesproken dag en tijd op een voor het inzamelmaterieel goed bereikbare plaats bij de woning klaar te staan.

    • g.

      grof tuinafval: grof tuinafval kan tegen betaling van 25,00 na telefonische melding via het klantcontactcentrum aan huis opgehaald worden. Het grof tuinafval dient zodanig verpakt of gebundeld te zijn dat het niet uit elkaar kan vallen en/of wegwaaien. De stukken mogen niet langer zijn dan 1,5 meter en niet breder zijn dan 1 meter. De bundel mag niet zwaarder zijn dan 25 kilo. Per inzameling mag niet meer dan 2,5 m3 per perceel worden aangeboden. Het grof tuinafval dient op de afgesproken dag en tijd op een voor het inzamelmaterieel goed bereikbare plaats bij de woning klaar te staan.

    • h.

      hout: per kalenderweek mag maximaal 0,5 m3 worden aangeboden. Het hout dient zo schoon mogelijk aangeboden te worden, zonder bevestigingsmaterialen of hang- en sluitwerk.

    • i.

      klein chemisch afval (KCA)

    • j.

      metaal: Metaal moet zo zuiver mogelijk worden aangeboden. Ander afval, zoals hout en plastic, moeten, als dit mogelijk is, worden verwijderd van het metaal.

    • k.

      oud papier en karton: oud papier en karton wordt elke vier weken aan huis ingezameld. De inzameldagen staan vermeld op de afvalkalender.

    • l.

      PMD: samengestelde materialen zoals chipszakken en kauwgomstrips mogen niet in de plastic zak, net zomin als verpakkingen die chemicaliënresten bevatten, zoals lijm- en verfverpakkingen. De inzameldagen staan vermeld op de afvalkalender.

    • m.

      puin: per kalenderweek mag maximaal 0,5 m3 worden aangeboden.

    • n.

      restafval: restafval wordt tweewekelijks huis-aan-huis ingezameld. De inzameldagen staan vermeld op de afvalkalender.

    • o.

      textiel: textiel mag niet vervuild zijn met andere afvalfracties en niet eerder gebruikt als bijvoorbeeld poets- of verflappen.

    • p.

      vlakglas: vlakglas wordt apart ingezameld omdat het een ander smeltpunt heeft dan verpakkingsglas. Er staat een speciale glasbak voor vlakglas op het afvalbrengstation.

    • q.

      verduurzaamd hout: per kalenderweek mag maximaal 0,5 m3 worden aangeboden. Van bielzen mag maximaal 15 strekkende meters worden aangeboden. Tuinhekjes en tuinschermen worden niet opgehaald.

  • 2. Het college beslist, met inachtneming van het bepaalde in dit reglement en het tarievenbesluit, of afval ook daadwerkelijk wordt geaccepteerd. Het college kan nadere eisen stellen aan de acceptatie van het afval voor wat betreft de samenstelling en de hoedanigheid.

  • 3. Van acceptatie is sprake wanneer het aangeboden afval, na controle, in de daarvoor bestemde container is gedeponeerd.

  • 4. Niet mag worden aangeboden: afval,

    • dat een vlampunt heeft lager dan 100 graden Celsius;

    • drukhouders, zoals gastanks;

    • vallend onder de kernenergiewet (rookmelders);

    • dat stankoverlast veroorzaakt;

    • autowrakken en onderdelen;

    • zand en grond;

    • asbesthoudend afval, golfplaten met een oppervlakte van meer dan 35 m2. Dit moet gemeld worden bij de afdeling VTH van de Gemeente. Na een bezoek van een medewerker van VTH, kan de inwoner een Sloopvergunning krijgen. Dit wil zeggen dat het door een gecertificeerd bedrijf, kosten opdrachtgever, verwijderd dient te worden. Het gecertificeerde bedrijf dient het asbest volgens de regels te verpakken, kosten opdrachtgever. Voornoemd bedrijf dient het asbest af te voeren naar een daarvoor aangewezen stortplaats. De kosten worden betaald door de opdrachtgever. Dit kan niet naar het afvalbrengstation gebracht worden.

  • 5. Afvalstoffen die gescheiden aangeboden worden moeten met het oog op hergebruik gescheiden worden gestort en opgeslagen in de daarvoor bestemde containers.

Artikel 8. Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden

  • 1. Het college stelt de volgende regels vast op grond van artikel 9, van de verordening:

    • a.

      inzamelmiddelen worden aangeboden aan de openbare weg op de vastgestelde inzameldag voor 7.30 uur;

    • b.

      de inzamelmiddelen worden zo spoedig mogelijk verwijderd na lediging door de inzameldienst, doch uiterlijk aan het einde van de vastgestelde inzameldag;

    • c.

      grof huishoudelijk afval, grof tuinafval en grote elektrische en elektronische apparatuur worden op afroep ingezameld. Deze categorieën worden aangeboden op het tijdstip dat is afgesproken;

    • d.

      in verband met geluidhinder worden glasbakken alleen tussen 7.00 en 20.00 uur gebruikt.

  • 2. Toegang tot het afvalbrengstation Mijdrecht: het afgeven van afvalstoffen kan alleen geschieden tijdens de openingstijden van het afvalbrengstation. Openingstijden: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en zaterdag: van 9:00-12:00 uur en van 12.30-16.00 uur en vrijdag: van 9.00-12.00 uur.

  • 3. Toegang tot het afvalbrengstation Abcoude: het afgeven van afvalstoffen kan alleen geschieden tijdens de openingstijden van het afvalbrengstation. Openingstijden: woensdag: van 13.00-15.00 uur en zaterdag: van 13.00-16.00 uur. Het afvalbrengstation is gesloten op zon- en feestdagen en op zaterdag tijdens de Abcouder feestweek.

Artikel 9. Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

Als het voor de inzameldienst door werkzaamheden niet mogelijk is om de normale inzamelplaatsen te bereiken, kunnen op grond van artikel 10 van de verordening, door de gemeente De Ronde Venen voor de duur van de werkzaamheden tijdelijke inzamelplaatsen worden aangewezen.

Artikel 10. Aansprakelijkheid op of bij het afvalbrengstation

  • a. De klant is hoofdelijk aansprakelijk voor de schade die ontstaat op of bij het afvalbrengstation door toedoen van hem, zijn personeel, door hem aangewezen personen, of derden, vanwege het door hem gebruikte materiaal, het aangevoerde afval of andere stoffen die hij aanbiedt.

  • b. De klant is hoofdelijk aansprakelijk voor het verwijderen en/of teniet doen van door hem aangeboden stoffen die naar oordeel van de gemeente De Ronde Venen dan wel lokale, provinciale en/of landelijke overheid, aantasting van het milieu kunnen veroorzaken, wanneer deze niet verwijderd of tenietgedaan zouden zijn.

  • c. De klant vrijwaart de gemeente De Ronde Venen van alle schadeaanspraken door hem zelf of door derden, die verband houden met het aanbieden van afval.

Artikel 11. Uitzonderingen

In gevallen waarin deze nadere regels niet voorzien, beslist het college van burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen.

Artikel 12. Slotbepalingen

  • 1.

    Deze nadere regels treden in werking op de dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    Het Uitvoeringsbesluit afvalstoffen en afvalbrengstation De Ronde Venen 2011 en de beleidsregels textielinzameling worden hierbij ingetrokken.

  • 3.

    Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Uitvoeringsbesluit afvalstoffen 2016’.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van de gemeente De Ronde Venen

de secretaris,
de burgemeester

Bijlage I Aanwijzing inzamelende instanties textiel

Conform artikel 3 van de Afvalstoffenverordening De Ronde Venen 2016 zijn de volgende inzamelvoorzieningen, -diensten en inzamelaars aangewezen voor de inzameling van textiel:

1.Inzamelstructuur

In De Ronde Venen kunnen inwoners hun textiel op de volgende manieren kwijt:

  • 1.

    haalvoorziening in de vorm van inzamelrondes: dit zijn de huis-aan-huisinzamelingen die vier keer per jaar plaatsvinden.

  • 2.

    brengvoorzieningen in de vorm van een centraal inzamelpunt: Kringkoop en afvalbrengstations;

  • 3.

    brengvoorzieningen in de vorm van textielcontainers: deze worden geleegd door het kringloopbedrijf en staan op de volgende plaatsen:

    • Abcoude, Dokter van Doornplein

    • Abcoude, Piet van Wijngaerdtlaan

    • Amstelhoek, Van Dijklaan

    • Baambrugge, Rijksstraatweg naast Petrogas

    • De Hoef, Schattekerkerweg HSV

    • Mijdrecht, Prinses Margrietlaan (winkelcentrum Adelhof)

    • Mijdrecht, Prinses Margrietlaan (winkelcentrum Adelhof)

    • Mijdrecht, Leicester

    • Mijdrecht, Viergang/Korenmolen

    • Mijdrecht, Taling/Roerdomp

    • Mijdrecht, Dorpsstraat (Boni)

    • Vinkeveen, Kerklaan (tegenover de kerk)

    • Waverveen, Seleynseweg

    • Waverveen, Nessersluis

    • Wilnis, Wagenmaker

    • Wilnis, Koningin Julianastraat

  • 4.

    In onze gemeente staan op twee plekken containers die niet van Kringkoop zijn en waar wel textiel naar toe gebracht kan worden. De inzamelaars zijn:

    • -

      DMW RECO via Plusmarkt Koot aan de Hoogstraat in Abcoude

    • -

      Sam’s mensen in Nood aan de Mijdrechtse Dwarsweg 20 in Wilnis

2. Aanwijzing inzamelaars en periode van inzameling

Om te zorgen voor een goede spreiding van de inzameling en daarmee met een redelijk aanbod van kleding te komen, worden er vier periodes (elk kwartaal) aangewezen waarbinnen een inzameling van textiel aan huis mag plaatsvinden.

Organisaties die worden aangewezen:

Kwartaal 1: Stichting Mensen in Nood

Kwartaal 2, 3 en 4: Kringloopbedrijf Kringkoop

3.Voorschriften behorende bij de aanwijzing

Aan de aanwijzing worden de volgende voorschriften verbonden:

  • 1.

    degene die is aangewezen dient een afschrift van de aanwijzing tijdens de inzameling bij zich te dragen en op verzoek van degenen bij wie wordt ingezameld te tonen;

  • 2.

    personen beneden de leeftijd van 14 jaar, mogen niet aan de inzameling deelnemen;

  • 3.

    de gemeente wordt uiterlijk 14 dagen voordat de inzameling plaatsvindt op de hoogte gesteld van de inzameldag;

  • 4.

    de inwoners van de plaatsen waar wordt ingezameld, dienen vooraf schriftelijk op de hoogte te worden gebracht door de inzamelaar van de juiste datum waarop wordt ingezameld;

  • 5.

    tijdens de inzameling wordt geen gebruik gemaakt van een geluidswagen;

  • 6.

    er mag niet worden ingezameld op zaterdag en zondag;

  • 7.

    de inzameling dient plaats te vinden tussen 07.30 uur en 18.00 uur.

  • 8.

    het bij de inzameling betrokken personeel dient uitgerust te zijn met werkkleding dat voldoet aan de arbonormen en dient werkzaam te zijn binnen arbeidsomstandigheden die eveneens voldoen aan de arbonormen;

  • 9.

    na inzameling dient de hoeveelheid ingezamelde kleding aan de gemeente bekendgemaakt te worden.

Niet voldoen aan de genoemde voorschriften kan leiden tot intrekken van deze aanwijzing.

4.Wijze van inzamelen

Er mag uitsluitend ingezameld worden met behulp van de vooraf aan huis verspreide zakken. Op de zakken dienen de naam van de instelling, de contactgegevens en de tijden dat de zakken buiten mogen staan te worden vermeld.

5.Textielbrengpunten

Binnen de gemeente De Ronde Venen staan 16 kledingcontainers verspreid door de gemeente (zie paragraaf 1 inzamelstructuur). Deze kledingcontainers worden gehuurd van de AVU. De bakken worden geledigd en beheerd door kringloopbedrijf Kringkoop. Dit is vastgelegd in aparte werkafspraken. Er mogen geen kledingcontainers van andere organisaties in de openbare ruimte worden geplaatst. Afdeling handhaving zal hier op toezien. Illegale bakken moeten door de organisatie die ze geplaatst heeft, weer worden verwijderd.

6.Andere vormen van textielinzameling

Hierbij kan gedacht worden aan afzonderlijke inzamelacties van kerkelijke- of charitatieve organisaties, waarbij mensen hun kleding naar bepaalde adressen kunnen brengen. Over het algemeen worden deze acties eveneens beschouwd als inzameling van afval. Daarmee vallen ze onder de werking van de Afvalstoffenverordening De Ronde Venen 2016 en het Uitvoeringsbesluit afvalstoffen 2016.