Regeling vervallen per 19-03-2024

Verordening auditcommissie gemeente De Ronde Venen 2017

Geldend van 28-09-2017 t/m 18-03-2024

Intitulé

Verordening auditcommissie gemeente De Ronde Venen 2017

De raad van de gemeente De Ronde Venen;

gelezen het voorstel van de werkgroep financiële verordening/het presidium van 28 september 2017;

gelet op het bepaalde in artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening auditcommissie gemeente De Ronde Venen 2017

Artikel 1: Instelling en begripsbepalingen

Artikel 2: Bevoegdheid en taken

  • 1. De commissie heeft als aandachtsgebied alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende verantwoordelijkheid van de raad.

  • 2. De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

  • 3. De taken van de commissie zijn:

    • a.

      afstemmingsoverleg te voeren met de accountant als bedoeld in artikel 4 lid 3 van de Controleverordening gemeente De Ronde Venen 2017;

    • b.

      een overlegplatform te zijn voor de voorgenomen controleaanpak door de accountant met de mogelijkheid om specifieke aandacht te doen besteden aan bepaalde onderwerpen, posten of organisatieonderdelen;

    • c.

      een overlegplatform te zijn over de uitkomsten van de door de accountant gevoerde controles;

    • d.

      het financieel technisch onderzoek van de programmarekening;

    • e.

      het bespreken van de bevindingen van de accountant naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole en controles in opdracht van de raad;

    • f.

      een afstemmingsoverleg te zijn over de voorgenomen onderzoeken door de rekenkamercommissie en college.

  • 4. De commissie heeft geen directe opdrachtgevende rol naar de externe accountant, andere onderzoeksbureaus of de gemeentelijke organisatie.

Artikel 3: Samenstelling

  • 1. De commissie bestaat uit één fractielid per raadsfractie en wordt voorgezeten door de voorzitter van de vakcommissie ABZ/F of diens plaatsvervanger. Overige fractieleden hebben te allen tijde de mogelijkheid om de vergaderingen van de auditcommissie als toehoorder bij te wonen.

  • 2. De commissie heeft als adviseurs: de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris en de (concern-)controller. De commissie kan andere interne en externe adviseurs, alsmede een vertegenwoordiging van de rekenkamercommissie, verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

  • 3. De griffier is secretaris van de commissie.

Artikel 4: Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere besluitvorming over commissieaangelegenheden. De voorzitter wordt daarbij ondersteund door de griffier van de commissie.

Artikel 5: Vergaderingen en verslaglegging

  • 1. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.

  • 2. De adviseurs worden in principe voor elke vergadering van de commissie uitgenodigd. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder één of meerdere adviseurs.

  • 3. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 4. De adviezen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt op grond van een belang genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.

  • 5. Van iedere vergadering wordt een beknopt verslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de griffier. Het verslag wordt vastgesteld door de commissie.

  • 6. Het verslag van niet openbare vergaderingen wordt vertrouwelijk ter kennis gebracht aan de raad, het college en de adviseurs.

Artikel 6: Informeren raad

In de eerstvolgende vakcommissie informeert de commissie de raad en het college over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden.

Vertrouwelijke mededelingen worden in een besloten vergadering gedaan.

Artikel 7: Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 28 september 2017.

Artikel 8: Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening auditcommissie gemeente De Ronde Venen 2017”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente De Ronde Venen van 28 september 2017,

De raad voornoemd,

griffier

voorzitter

Toelichting

Algemeen

Conform de Controleverordening gemeente De Ronde Venen 2017 dient er ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole periodiek een afstemmingsoverleg plaats te vinden tussen de accountant, de auditcommissie, de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris en de (concern-)controller, waarbij indien wenselijk ook een vertegenwoordiger van de rekenkamercommissie aanwezig is.

Taak

De hoofdtaak van de auditcommissie is het versterken van de kwaliteit en de toegankelijkheid van de planning- en controldocumenten ten behoeve van de bestuurlijke discussie. De auditcommissie is een technische adviescommissie en heeft een eigenstandige taak. Er wordt minder frequent vergaderd dan andere raadscommissies en er wordt een onafhankelijk advies aan de raad gegeven.

De auditcommissie zal zich met name buigen over aangelegenheden in de sfeer van financiën en de bedrijfsvoering. In de commissie worden geen politiek/bestuurlijke discussies gevoerd. Het is geen commissie waar al om politieke standpunten van de raadsfracties wordt gevraagd. Het politieke oordeel over de adviezen van de auditcommissie en de aanbevelingen van de accountant volgen in de raad. Waar dergelijke politieke/bestuurlijke vraagstukken zich voordoen, heeft de auditcommissie richting de raad een signalerende rol.

Het in artikel 2 lid 3 sub a gevoerde afstemmingsoverleg is er met name op gericht om doublures in de op te pakken onderzoeksonderwerpen te voorkomen.

Samenstelling

De auditcommissie bestaat uit één fractielid per raadsfractie en wordt technisch voorgezeten door de voorzitter van de vakcommissie ABZ/F of diens plaatsvervanger. Overige fractieleden hebben te allen tijde de mogelijkheid om de vergaderingen van de auditcommissie als toehoorder bij te wonen.

De commissie heeft als vaste adviseurs: de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris en de (concern-)controller. Deze zijn in staat om zowel de technische als ook inhoudelijke vragen van de leden van de auditcommissie te beantwoorden. Daarnaast kan de auditcommissie ook andere interne en externe adviseurs, alsmede een vertegenwoordiging van de rekenkamercommissie, verzoeken de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.