Regeling vervallen per 16-01-2018

Reglement burgerlijke stand 2009 Gemeente De Wolden

Geldend van 01-09-2009 t/m 15-01-2018

Intitulé

Reglement burgerlijke stand 2009 Gemeente De Wolden

Burgemeester en wethouders van de gemeente De Wolden, gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994, besluit vast te stellen:

Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

a. De wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

b. Het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

c. Ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

d. Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

e. Gemeentehuis: alle huizen welke bij raads of B&W-besluit als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Benoeming

1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende  de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor onbepaalde tijd benoemd, maar eindigt uiterlijk op het moment dat de leeftijd van 65 jaar wordt bereikt.

Artikel 3 Openstelling

1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

a. voor huwelijksvoltrekkingen en partnerschapregistraties op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot en met 20.00 uur en op zaterdag van 09.00 tot en met 16.00 uur;

b. voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 13.30 uur en op woensdagmiddag van 13.30 tot 16.00 uur en woensdagavond van 18.00 tot 20.00 uur op afspraak.

2. Het bureau is gesloten indien de in artikel 3 lid 1 onder a, vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

3. Als buitengewone tijdstippen voor het houden van plechtigheden, als bedoeld in artikel 3 lid 1 onder a, worden aangemerkt de tijdstippen op maandag t/m vrijdag, gelegen na 16.00 uur tot 20.00 uur.

4. Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en kosteloze partnerschapsregistraties vinden plaats op maandag om 09.00 en  09.15 uur in het gemeentehuis in Zuidwolde, in kamer B 79 waarbij geen toespraak wordt verzorgd.   

5. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders,na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

6. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

7. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid gestelde openingstijden.

Artikel 4 Slotbepalingen

1. Voor buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, die op 31 december 1997 huwelijken voltrokken voor de gemeenten de Wijk, Ruinen, Ruinerwold en Zuidwolde wordt de leeftijdsgrens gesteld op 70 jaar.

2. Het reglement kan worden aangehaald als: “Reglement burgerlijke stand 2009 Gemeente De Wolden”.

3. Het reglement burgerlijke stand van 14 juni 2005 wordt ingetrokken.

4. Het reglement treedt in werking op 1 september 2009.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 1 september 2009.