Regeling vervallen per 12-02-2016

Regeling nevenwerkzaamheden en verplichte melding (financiële) belangen ambtenaren

Geldend van 10-03-2009 t/m 11-02-2016

Intitulé

Regeling nevenwerkzaamheden en verplichte melding (financiële) belangen ambtenaren

Burgemeester en wethouders van Gemeente De Wolden;

gelezen het ambtelijk advies d.d. 16 januari 2009

gezien de instemming van de Ondernemingsraad;

ingevolge artikel 15:1:6, 15:1e en 15:1f van de Collectieve Arbeidsvoorwaarden- regeling en de Uitwerkingsovereenkomst (CAR/UWO);

Besluiten:

vast te stellen de volgende:

Regeling nevenwerkzaamheden en verplichte melding van (financiële) belangen ambtenaren

Afdeling 1 Nevenwerkzaamheden

Artikel 1 Begripsbepaling

Onder nevenwerkzaamheden worden verstaan al dan niet betaalde activiteiten, die de ambtenaar buiten zijn functie uitoefent en die raakvlakken hebben of kunnen hebben met zijn functievervulling.

Artikel 2 Maatschappelijke betrokkenheid

1. Het gemeentebestuur waardeert het in algemene zin positief wanneer ambtenaren bestuurlijke functies vervullen in maatschappelijke organisaties of instellingen.

2. In bijzondere gevallen kan de gemeentesecretaris, op verzoek van de ambtenaar en in overleg met diens leidinggevende, hiervoor bepaalde faciliteiten verlenen.

Artikel 3 Belangenverstrengeling

Ambtenaren vervullen geen nevenwerkzaamheden waarbij sprake is of kan zijn van strijdigheid met het belang van de gemeente of van strijdigheid c.q. belangenverstrengeling met de functie die zij binnen de gemeentelijke organisatie vervullen.

Artikel 4 Meldingsplicht

1. De ambtenaar is verplicht nevenwerkzaamheden te melden bij de werkgever, indien er sprake is van persoonlijke werkzaamheden (d.w.z. dat deze niet worden verricht op grond van de functie en/of het ambtenaar zijn bij de gemeente) en:

- er een relatie is, financieel of anderszins, tussen de gemeente en/of de functie van de ambtenaar en de organisatie waarvoor de nevenwerkzaamheden worden verricht; en/of:

- er een risico is dat de nevenwerkzaamheden een goede functievervulling in de weg staan.

2. De melding dient te geschieden door middel van het daartoe vastgestelde formulier.

Artikel 5 Toestemming

1. Toestemming tot het verrichten van de gemelde nevenwerkzaamheden wordt verleend door burgemeester en wethouders.

2. Aan de toestemming kunnen beperkingen of voorwaarden worden verbonden.

3. Indien geen toestemming wordt verleend of beperkingen c.q. voorwaarden worden verbonden, wordt dit schriftelijk gemotiveerd aan de ambtenaar ter kennis gebracht. De ambtenaar kan hiertegen bezwaar maken bij burgemeester en wethouders.

4. Toestemming of afwijzing wordt schriftelijk vastgelegd.

Artikel 6 Voorwaarden

Aan de ambtenaar aan wie toestemming is verleend om nevenwerkzaamheden te verrichten worden in ieder geval de volgende algemene voorwaarden gesteld:

a. Indien de nevenwerkzaamheden het voeren van een eigen bedrijf betreffen, dient de ambtenaar zijn risico’s zodanig te verzekeren, dat wordt voorkomen dat de werkgever op enigerlei wijze schade zal leiden ten gevolge van de uitoefening van de nevenwerkzaamheden.

b. Contacten met opdrachtgevers en/of klanten dienen te worden gemeld, indien er sprake zou kunnen zijn van enige belangenverstrengeling.

c. De ambtenaar dient in geval van nevenwerkzaamheden waarbij sprake is van een arbeidsverhouding (een betaalde baan) de regels van de Arbeidstijdenwet en daaruit voortvloeiende besluiten en voorschriften in acht te nemen.

d. Het is de ambtenaar niet toegestaan om gebruik te maken van faciliteiten als materialen en middelen van de werkgever.

e. Het is de ambtenaar niet toegestaan om gebruik te maken van (voor)kennis of gegevens waarover hij uit hoofde van zijn functie en/of zijn werknemerschap bij de gemeente beschikt of kan beschikken.

f. De nevenwerkzaamheden worden geacht buiten de voor de ambtenaar geldende werktijd te worden verricht. Ingevolge het tweede lid van artikel 2 kan de algemeen directeur/secretaris in bijzondere gevallen afwijking van deze regel toestaan.

Artikel 7 Openbaarmaking

1. De nevenwerkzaamheden van de ambtenaren die de volgende functies vervullen worden openbaar gemaakt:

a. secretaris-directeur

b. adjunct-directeur

c. griffier

2. De secretaris/directeur kan bepalen dat van andere ambtenaren die integriteitgevoelige functies vervullen de nevenwerkzaamheden eveneens openbaar worden gemaakt.

Artikel 8 Wijze van openbaarmaking

1. Openbaarmaking van de nevenwerkzaamheden van de in artikel 7 genoemde functionarissen geschiedt door een actuele opgave van deze nevenwerkzaamheden in het gemeentehuis ter inzage te leggen en te vermelden op de website van de gemeente.

Artikel 9 Vermelding van gegevens

De opgave als bedoeld in artikel 8 vermeldt:

a. de hoofdfunctie van de betreffende functionaris;

b. de nevenwerkzaamheden en de organisaties of instanties waarbij deze verricht worden;

c. de datum van ingang van de nevenwerkzaamheden;

d. de eventueel aan het uitoefenen van de nevenwerkzaamheden gestelde beperkingen of voorwaarden.

e. In de opgave worden geen persoonlijke gegevens van de betreffende functionarissen vermeld.

Artikel 10 Verantwoordelijkheid

De algemeen directeur/secretaris is verantwoordelijk voor de opgave van nevenwerkzaamheden van de ambtenaren die een functie als bedoeld in artikel 7 van deze regeling vervullen.

Afdeling 2 Meldingsplicht (financiële) belangen

Artikel 11 Verbod financiële belangen

Het is de ambtenaar verboden financiële belangen te hebben, effecten te bezitten en transacties in effecten te verrichten waardoor de goede vervulling van zijn functie of de goede functionering van de openbare dienst, voorzover deze in verband staat met de functievervulling, niet in redelijkheid zou zijn verzekerd.

Artikel 12 functies met meldingsplicht

Voor ambtenaren die zijn aangesteld in de volgende functies geldt een actuele meldplicht voor (financiële) belangen bij het college van burgemeester en wethouders.

a. secretaris-directeur

b. Adjunct-directeur

c. griffier

Artikel 13 De melding

De meldingsplicht bij het college van burgemeester en wethouders dient te geschieden door middel van het daarvoor vastgestelde formulier. Het college draagt zorg voor de bescherming van de persoonlijke gegevens.

Artikel 14 Inwerkingtreding en citeertitel

1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag waarop de regeling is vastgesteld.

2. Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Regeling nevenwerkzaamheden en verplichte melding (financiële) belangen ambtenaren’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van De Wolden in zijn vergadering van 10 maart 2009.
de secretaris, de burgemeester.