Regeling vervallen per 04-01-2024

Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Delft

Geldend van 21-01-2016 t/m 03-01-2024

Intitulé

Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Delft

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 27 oktober 2015;

gelet op de artikelen 149 van de Gemeentewet en 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen;

gezien het advies van de commissie Economie, Financiën en Bestuur;

b e s l u i t

vast te stellen de

Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personenDelft (Verordening gegevensverstrekking BRP Delft).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    Wet: de Wet basisregistratie personen, Wet BRP;

  • b.

    Basisregistratie personen: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens;

  • c.

    Verordening: de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Delft 2015;

  • d.

    College: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    Verantwoordelijke: degene die zeggenschap heeft over de basisregistratie personen, i.c. het college;

  • f.

    Beheerder: de functionaris die is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen, zijnde de leidinggevende van de gemeentelijke afdeling die de BRP beheert;

  • g.

    Bewerker: degene, die niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de basisregistratie personen wordt gevoerd, i.c. Centric IT Solutions B.V. te Eindhoven;

  • h.

    Ingeschrevene: degene, ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1.1 van de wet, in de basisregistratie personen van de gemeente is opgenomen;

  • i.

    Geregistreerde: degene, ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1.1 van de wet, in de basisregistratie personen van de gemeente is opgenomen geweest;

  • j.

    Derde: elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed;

  • k.

    Overheidsorgaan: 1e) een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of 2e) een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed;

  • l.

    Persoonslijst: het geheel van gegevens over één persoon in de basisregistratie, als bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, en 2.69, eerste lid van de wet;

  • m.

    Aangehaakt gegeven: in de basisregistratie personen opgenomen gegeven anders dan ter uitvoering van de wet.

Artikel 2 Verstrekkingen aan organen van de gemeente

  • 1.

    Het college verstrekt aan een overheidsorgaan dat een orgaan van de gemeente is gegevens uit de basisregistratie, voor zover dit is bepaald in bijlage I van deze verordening.

  • 2.

    De in lid 1 genoemde gegevens betreffen slechts gegevens die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van taken van de overheidsorganen.

  • 3.

    De verstrekking van gegevens aan een orgaan van de gemeente geschiedt via het DDS (Data Distributie Systeem), dat bestaat uit een sub set van de basisregistratie personen.

  • 4.

    Welke gegevens wanneer aan wie worden verstrekt is vastgelegd in het convenant DDS; dit convenant wordt door partijen ondertekend en in afschrift aan partijen verstrekt.

Artikel 3 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie

  • 1.

    Rechtstreeks toegang tot de basisregistratie personen van de gemeente hebben:

    • a.

      de beheerder;

    • b.

      de medewerkers die geautoriseerd zijn voor het gebruik van de basisregistratie personen;

    • c.

      de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

    • d.

      met inachtneming van de van de wet, de in de bijlage II bij deze verordening vermelde teams, die toegang hebben tot de gegevens die zij nodig hebben voor de goede vervulling van hun taak.

  • 2.

    In verband met nieuwe ontwikkelingen (uitbreiding of naamsverandering van een team) kan

deze lijst worden uitgebreid door het college.

Artikel 4 Binnengemeentelijke afnemers zonder rechtstreekse toegang

De in bijlage III bij deze verordening vermelde gegevens worden verstrekt aan de binnengemeentelijke afnemers die géén rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie personen, ten behoeve van de uitvoering van hun taak.

Artikel 5 Verstrekkingen aan derden

  • 1. Het college kan overeenkomstig artikel 3.9, eerste lid van de wet, op verzoek van een derde aan hem gegevens verstrekken uit de basisregistratie personen als:

    • a.

      de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, of

    • b.

      de verstrekking in overeenstemming is met het bepaalde krachtens het derde lid.

  • 2. Verstrekking overeenkomstig het eerste lid vindt uitsluitend plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

  • 3. Het college wijst, krachtens deze verordening, aan:

    • a.

      de werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt; en

    • b.

      de categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie.

  • 4. De in het derde lid genoemde categorieën van derden zijn opgesomd in bijlage IV van deze verordening.

Artikel 6 Andere verstrekkingen

  • 1. Met inachtneming van artikel 3.9 van de wet kunnen, in andere gevallen dan genoemd in bijlage IV van deze verordening aan overige verzoekers gegevens worden verstrekt, voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

  • 2. Deze verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op gegevens over de (voor- en geslachts)naam, de geslachtsnaam van de echtgeno(o)t(e) of eerdere echtgeno(o)t(e) of geregistreerde partner, het tegenwoordige adres in Delft, de huidige gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.

  • 3. Voor commercieel gebruik worden in geen geval gegevens verstrekt over met name genoemde personen.

  • 4. Geheel of gedeeltelijke weigering van de verstrekking van gegevens kan zonder opgave van redenen geschieden, indien motivering van de weigering op zichzelf reeds de persoonlijke levenssfeer van degene over wie gegevens wordt gevraagd, onevenredig zou schaden.

  • 5. Het college kan in afwijking van het in bijlage IV gestelde derden, in bijzondere gevallen toch tot verstrekking overgaan mits de verstrekking voldoet aan de voorwaarden die de wet stelt.

  • 6. In het geval dat een burger, op grond van artikel 3.21 van de wet, een aantekening tot verstrekkingsbeperking is geplaatst op de persoonslijst van de ingeschrevene, worden aan een derde die valt onder bijlage IV van deze verordening, nooit gegevens over deze persoon verstrekt, zonder voorafgaande toestemming van de ingeschrevene.

Artikel 7 Overige bepalingen

De verkregen gegevens mogen, behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder namens de verantwoordelijke, door of vanwege de aanvrager niet worden gepubliceerd of anderszins bekend gemaakt noch aan derden worden verstrekt of meegedeeld noch ten behoeve van derden worden verwerkt.

Artikel 8 Terugmelding

  • 1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

  • 2. In bijlage III worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen van gegevens anders dan de authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangewezen wordt welke gegevens het betreft.

  • 3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

  • 4. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 2.34 en artikel 2.35 van de wet.

Artikel 9 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging alle noodzakelijke maatregelen, met behulp van het “Beveiligingshandboek BRP en Privacy Gemeente Delft”.

Artikel 10 Bevoegdheid met betrekking tot de bijlagen

Het college is bevoegd tot vaststelling en wijziging van de bijlagen I tot en met IV van deze verordening.

Artikel 11 Slotbepalingen en inwerkingtreding

  • 1.

    De Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van 26 november 2009 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Delft 2015.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 december 2015.
,burgemeester.
mr. drs. G.A.A. Verkerk
,griffier.
drs. R.G.R. Jeene

Toelichting

op de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Delft 2015.

De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) is op 9 december 2013 in de plaats getreden van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA) en vormt het wettelijke kader voor de nieuwe basisregistratie personen. De wet vormt de juridische vertaling van nieuwe ontwikkelingen die zich op het terrein van de Nederlandse bevolkingsadministratie voordoen. De belangrijkste daarvan zijn: de technische modernisering van de basisregistratie, de uitbreiding van de basisregistratie met de opname van gegevens over niet-ingezetenen, de verbetering van de kwaliteit van de basisregistratie en van de dienstverlening en de vermindering van de administratieve lasten in verband met de basisregistratie.

Op 6 januari 2014 is de Wet basisregistratie personen (BRP) in werking getreden. Deze wet heeft de Wet basisregistratie persoonsgegevens (GBA) vervangen. Hierdoor is de formele grondslag voor de “Verordening verstrekking persoonsgegevens” van 26 november 2009 komen te vervallen. Om die reden is het nodig om een nieuwe Verordening gegevensverstrekking BRP vast te stellen, om hiermee de verhouding tussen de huidige wet en de verordening te actualiseren.

De Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Delft 2015 geeft uitvoering aan de artikelen 3.8 en 3.9 van de wet BRP. Het uitgangspunt dat de gemeenten zelfstandig de informatiehuishouding met betrekking tot de eigen inwoners moeten kunnen inrichten, blijft gehandhaafd. Gemeenten kunnen in dit opzicht een eigen beleid voeren, waarbij zij uiteraard niet buiten de in de wet BRP vastgestelde kaders kunnen treden. Deze wettelijke kaders beogen te waarborgen dat de verstrekkingen uit de basisregistratie niet leiden tot een onevenredige inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van de ingeschreven personen.

De wet BRP brengt met de artikelen 3.8 en 3.9 geen wezenlijke wijzigingen in de mogelijkheden die gemeenten hebben voor het verstrekken van gegevens aan organen van de eigen gemeente en derden. De taken die gemeenten uitvoeren veranderen immers ook niet met het vervangen van de gemeentelijke basisadministraties door de basisregistratie personen; datzelfde geldt voor de gegevens die nodig zijn voor de goede uitvoering van die taken. Gemeenten kunnen dus in beginsel blijven verstrekken aan degenen aan wie zij gewend zijn te verstrekken en dat blijven doen op de wijzen waarop ze dat deden.

Met de vaststelling van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Delft 2015 komt de oude “verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens” te vervallen. Het betekent niet dat het vigerende beleid zal wijzigen maar dat de verordening geactualiseerd wordt naar aanleiding van de invoering van de wet BRP.

Naast deze verordening is er het “Handboek Gegevensverstrekking Gemeente Delft”. Het is een handboek dat de interne uitvoering rond gegevensverstrekking regelt. Het Handboek beschrijft onder andere het werkproces voor uitvoering van gegevensverstrekking en geheimhouding. Het schema gegevensverstrekkingen van de NVVB (Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken en Basisregistraties), waarin wordt geadviseerd over de verstrekking van gegevens aan verschillende instanties is ook een onderdeel van het Handboek. Dit schema is bewerkt naar de verordening en het beleid van de gemeente Delft. Vanwege de vele tussentijdse wettelijke wijzigingen is ervoor gekozen om het schema niet als fysieke bijlage toe te voegen. Handboek en schema zullen na vaststelling van deze verordening worden bijgewerkt.

Bijlage IV

Bijlage behorende bij artikel 5 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen.

Derden, waaraan ingevolge artikel 3.9 van de Wet BRP gegevens kunnen worden verstrekt, zijn:

a. door de gemeente Delft gesubsidieerde instellingen met een publiekrechtelijke taak of een maatschappelijk belang;

b. instellingen/maatschappen/personen, die een taak hebben op het gebied van de gezondheidszorg, waarbij de gegevens alleen verstrekt worden indien het noodzakelijk is voor zorgverlening aan een patiëënt waarvan de behandeling voort duurt;

c. in het kader van de Wet gemeenschappelijke regelingen opgericht openbaar lichaam, die belast is met een publiekrechtelijke taak;

d. bedrijven, instellingen waarvoor bij Staatscourant mandaat is verleend;

e. universiteiten of personen/bedrijven/instellingen, die zich bezig houden met door de overheid gesteunde of gesubsidieerde wetenschappelijke onderzoeken op het gebied van gezondheidszorg, maatschappelijke dienstverlening of sociale dienstverlening. De gegevensverstrekking dient voor genoemde doeleinden aantoonbaar noodzakelijk te zijn;

f. door het Ministerie van Onderwijs erkende onderwijsinstellingen, voor zover het verzoekschrift een bij deze onderwijsinstelling studerende of gestudeerd hebbende leerling of student betreft;

g. derden, die bij een besluit van een bestuursorgaan van de gemeente Delft, een publiekrechtelijke taak van de gemeente uitvoeren, voor zover het doel van de verstrekking betrekking heeft op deze uit te voeren taak;

h. de Piva-administratie, in verband met de inschrijving van een persoon uit Delft in de bevolkingsadministratie van een van de Nederlandse Antillen;

i. niet gemeentelijke crematorium of begraafplaats voor zover het doel van de vestrekking betrekking heeft op de uit te voeren taken die voortvloeien uit de Wet op de Lijkbezorging.

j. pensioenfondsen die niet als afnemer op het BRP-netwerk zijn aangesloten, voor zover het doel van de verstrekking betrekking heeft op de uit te voeren taken die voortvloeien uit de Pensioenwet;

k. buitenlandse vertegenwoordiging hier te lande ten behoeve van een door de betreffende buitenlandse vertegenwoordiging uit te voeren publiekrechtelijke taak,

l. de Delftse wooncorporaties, die in samenwerking met de gemeente werkzaamheden uitvoeren om woonfraude te bestrijden,

m. aan a. tot en met l. wordt niet verstrekt wanneer bij het verzoek geen doel is opgegeven;

n. Inlichtingen worden niet verstrekt indien de gegevens worden opgevraagd voor financiëële (commerciëële) doeleinden (bv. de inning van rekeningen op debiteuren of de bijhouding van een debiteurenadministratie)

II.

Volgens artikel 3.9 van de wet worden slechts de algemene en de verwijsgegevens verstrekt. Het betreft de zogenaamde “" telefoonboekgegevens”" . Deze zijn:

Bijlage behorende bij artikel 5 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen.

Derden, waaraan ingevolge artikel 3.9 van de Wet BRP gegevens kunnen worden verstrekt, zijn:

a. door de gemeente Delft gesubsidieerde instellingen met een publiekrechtelijke taak of een maatschappelijk belang;

b. instellingen/maatschappen/personen, die een taak hebben op het gebied van de gezondheidszorg, waarbij de gegevens alleen verstrekt worden indien het noodzakelijk is voor zorgverlening aan een patiëënt waarvan de behandeling voort duurt;

c. in het kader van de Wet gemeenschappelijke regelingen opgericht openbaar lichaam, die belast is met een publiekrechtelijke taak;

d. bedrijven, instellingen waarvoor bij Staatscourant mandaat is verleend;

e. universiteiten of personen/bedrijven/instellingen, die zich bezig houden met door de overheid gesteunde of gesubsidieerde wetenschappelijke onderzoeken op het gebied van gezondheidszorg, maatschappelijke dienstverlening of sociale dienstverlening. De gegevensverstrekking dient voor genoemde doeleinden aantoonbaar noodzakelijk te zijn;

f. door het Ministerie van Onderwijs erkende onderwijsinstellingen, voor zover het verzoekschrift een bij deze onderwijsinstelling studerende of gestudeerd hebbende leerling of student betreft;

g. derden, die bij een besluit van een bestuursorgaan van de gemeente Delft, een publiekrechtelijke taak van de gemeente uitvoeren, voor zover het doel van de verstrekking betrekking heeft op deze uit te voeren taak;

h. de Piva-administratie, in verband met de inschrijving van een persoon uit Delft in de bevolkingsadministratie van een van de Nederlandse Antillen;

i. niet gemeentelijke crematorium of begraafplaats voor zover het doel van de vestrekking betrekking heeft op de uit te voeren taken die voortvloeien uit de Wet op de Lijkbezorging.

j. pensioenfondsen die niet als afnemer op het BRP-netwerk zijn aangesloten, voor zover het doel van de verstrekking betrekking heeft op de uit te voeren taken die voortvloeien uit de Pensioenwet;

k. buitenlandse vertegenwoordiging hier te lande ten behoeve van een door de betreffende buitenlandse vertegenwoordiging uit te voeren publiekrechtelijke taak,

l. de Delftse wooncorporaties, die in samenwerking met de gemeente werkzaamheden uitvoeren om woonfraude te bestrijden,

m. aan a. tot en met l. wordt niet verstrekt wanneer bij het verzoek geen doel is opgegeven;

n. Inlichtingen worden niet verstrekt indien de gegevens worden opgevraagd voor financiëële (commerciëële) doeleinden (bv. de inning van rekeningen op debiteuren of de bijhouding van een debiteurenadministratie)

II.

Volgens artikel 3.9 van de wet worden slechts de algemene en de verwijsgegevens verstrekt. Het betreft de zogenaamde “" telefoonboekgegevens”" . Deze zijn:

. naam

. geslachtsnaam van de (ex)echtgenoot

. (ex)geregistreerde partner

. naamgebruik

. adres (straat, huisnummer, postcode, woonplaats)

. gemeente van inschrijving

. geboortedatum

. overlijdensdatum