Regeling vervallen per 01-07-2015

Verordening Ondergrondse Infrastructuren Delft

Geldend van 02-03-2009 t/m 30-06-2015

Intitulé

Ondergrondse Infrastructuren Delft

De raad van de gemeente Delft;

Gelezen het voorstel van het college van 04/11/2008 en gelet op artikel 1, van de Belemmeringenwet Privaatrecht, artikel 5.2, vierde lid, van de Telecommunicatiewet en artikel 149 van de Gemeentewet;;

BESLUIT:

vast te stellen

de verordening “Ondergrondse Infrastructuren Delft” (inzake werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en leidingen in openbare gronden binnen het gemeentelijk gebied) onder gelijktijdige intrekking van de telecomverordening.

Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen

Artikel 1. Werkingssfeer

Deze verordening is van toepassing op het aanleggen, (onder)houden, exploiteren en verwijderen van kabels en leidingen in openbare gronden. Dit voor zover de Gemeente deze gronden beheert dan wel daarover coördinatieverplichtingen heeft. Werkzaamheden op het grondgebied TU Delft worden beheert en gecoördineerd door de TU Delft zelf.

Artikel 2. Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    elektronisch communicatienetwerk: elektronisch communicatienetwerk als genoemd in artikel 1.1, onder e, van de Telecommunicatiewet;

  • c.

    openbaar elektronisch communicatienetwerk: elektronisch communicatienetwerk als genoemd in artikel 1.1, onder h, van de Telecommunicatiewet;

  • d.

    kabels en leidingen: (data)kabels en leidingen zoals genoemd in de Telecommunicatiewet of ten behoeve van nutsvoorzieningen;

  • e.

    openbare gronden: openbare gronden, als omschreven in artikel 1.1, onder aa, van de Telecommunicatiewet welke in eigendom zijn of in beheer van de gemeente Delft;

  • f.

    netbeheerder: degene die de kabel- en leidinginfrastructuur aanlegt, in eigendom heeft of beheert.

  • g.

    Binnen de gemeente Delft herkennen we drie soorten werkzaamheden te weten:

    • o

      klein werk; werkzaamheden van niet ingrijpende aard:

    • o

      groot werk; werkzaamheden waarbij een instemmingsbesluit /vergunning vereist is;

    • o

      calamiteit /storing; werkzaamheden die op basis van veiligheid of schade aan het netwerk niet uitgesteld kunnen worden.

  • h.

    gedoogplichtge: degene op wie een gedoogplicht rust als bedoeld in artikel 5.1, eerste lid, van de Telecommunicatiewet of als bedoeld in artikel 1, van de Belemmeringenwet Privaatrecht;

  • i.

    melding: voor aanvang van de werkzaamheden door de netwerkbeheerder tevens bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, aanhef en onder a, van de Telecommunicatiewet;

  • j.

    netwerkaansluitpunt: het geheel van verbindingen, met hun technische toegangsspecificaties, die deel uitmaken van een openbaar elektronisch communicatienetwerk of een netwerk ten behoeve van nutsvoorzieningen en nodig zijn om toegang te verkrijgen tot deze netwerken;

  • k.

    voorzieningen: boven- en of ondergrondse constructies welke deel uitmaken van de kabel of leidingnetwerk ten behoeve van de levering en afvoer van bijvoorbeeld energie, water en warmte;

  • l.

    verordening: Verordening Ondergrondse Infrastructuren.

  • m.

    Delflandregeling: inwerkingtreding 20 december 1994 (regeling vastgesteld door college en rechtsvoorgangers nutsbedrijven.

Hoofdstuk 2. Regulering werken in openbare gronden

Artikel 3. Informatie-uitwisseling werkzaamheden

  • 1. Netbeheerders informeren het college tijdig over voorgenomen werkzaamheden als bedoeld in artikel 8;

  • 2. Netbeheerders voldoen aan de informatieplicht uit de Wet Informatie-uitwisseling Ondergrondse Netwerken (WION);

  • 3. Op verzoek van het college leveren netbeheerders tenminste een keer per jaar een langetermijnplanning van de werkzaamheden aan.

Artikel 4. Combineren van werkzaamheden en richtlijnen graafwerkzaamheden

  • 1. Werkzaamheden worden zoveel mogelijk gecombineerd tenzij dat redelijkerwijs niet mogelijk is;

  • 2. Bij het verrichten van graafwerkzaamheden wordt de Richtlijn zorgvuldig graven van het CROW publicatie 250 in acht genomen.

Artikel 5. Medegebruik

  • 1. Netbeheerders maken zoveel mogelijk (mede)gebruik van bestaande, hetzij door andere kabel- en leidingbeheerders en netwerkaanbieders dan wel door of in opdracht van het college aangelegde voorzieningen zoals mantelbuizen, kabelgoten of kabel- en leidingstunnels;

  • 2. Als een netbeheerder een aanbod tegen marktconforme prijs wordt gedaan om (mede)gebruik te maken van de voor aangelegde voorzieningen als bedoeld in het eerste lid, is de netbeheerder verplicht om voor de aanleg of uitbreiding van zijn infrastructuur hiervan gebruik te maken;

  • 3. Indien de openbare gronden geen ruimte bieden voor de aanleg van nieuwe kabels en leidingen, dient de netbeheerder een alternatief tracé te kiezen of aan andere netbeheerder een billijk verzoek tot medegebruik van kabels en leidingen en/of voorzieningen te doen.

Hoofdstuk 3. Uitvoeren van Kabel en Leiding werkzaamheden

Artikel 6. Wijze van indiening melding

Een melding geschiedt op een door het college vastgestelde wijze.

Artikel 7. Onderscheid type werkzaamheden

De gemeente Delft maakt een onderscheid in de uit te voeren werkzaamheden door de netbeheerders die belangen hebben binnen haar gemeente te weten:

  • Klein werk; Voor het uitvoeren van deze werkzaamheden is geen vergunning/-instemmingsbesluit vanuit de gemeente vereist wel het doen van een melding. De werkzaamheden bestaan uit:

    • het maken van huisaansluitingen tot 10 meter,

    • het uitvoeren van klein onderhoud of reparaties aan het netwerk met een totale lengte/graaf opp. van minder dan 1,5 m² of 1,5m² in niet gesloten verhardingen/groen;

  • Groot werk; voor het uitvoeren van deze werkzaamheden moet bij het college een vergunning /instemmingsbesluit aangevraagd worden. Daarnaast moet de netbeheerder bij het starten van de werkzaamheden haar werkzaamheden melden bij de gemeente;

  • Calamiteit /storing; voor deze werkzaamheden is geen vergunning /instemmingsbesluit vereist wel het doen van een melding.

Artikel 8. Tijdstip melding werkzaamheden

  • De gemeente Delft maakt een onderscheid in het tijdstip van melding voor aanvang van werkzaamheden door de netbeheerders die belangen hebben binnen haar gemeente te weten:

    • Klein werk; deze werkzaamheden dienen tenminste 3 werkdagen voor aanvang te worden gemeld bij de gemeente;

    • Groot werk; deze werkzaamheden dienen tenminste 3 werkdagen voor aanvang te worden gemeld bij de gemeente;

    • Calamiteit /storing; deze werkzaamheden dienen maximaal 24 uur na aanvang van de werkzaamheden te worden gemeld bij de gemeente.

Artikel 9. Tijdstip afmelden werkzaamheden

Maximaal 21 werkdagen na de beëindiging van de werkzaamheden dient hiervan een melding gemaakt te worden volgens een door het college vastgestelde procedure.

Artikel 10. Weigeringgronden melding

De melding zal pas in behandeling worden genomen indien deze compleet is aangeleverd.

Hoofdstuk 4. Aanvraag Kabel en Leiding werkzaamheden

Artikel 11. Aanvragen vergunning /instemmingsbesluit

Een aanvraag om een vergunning of instemmingsbesluit geschiedt op een door het college vastgesteld formulier “aanvraag Kabel- /Leiding werkzaamheden”.

Artikel 12. Te overleggen gegevens

  • 1. Bij een aanvraag om een vergunning/instemmingsbesluit of bij een melding worden in ieder geval de volgende gegevens overlegd:

    • a.

      de naam, (e-mail)adres en telefoon- en faxnummer van degene die de betreffende kabel- en leidinginfrastructuur in eigendom heeft en degene die de betreffende kabel- en leidinginfrastructuur beheert;

    • b.

      naam, (e-mail)adres en telefoon- en faxnummer van degene die de werkzaamheden gaat uitvoeren;

    • c.

      een uittreksel uit het handelsregister van de Kamer van Koophandel en Fabrieken van degene die opdracht heeft gegeven tot de werkzaamheden en van degene die de werkzaamheden gaat uitvoeren;

    • d.

      factuuradres voor het kunnen innen van de legeskosten /degeneratiekosten;

    • e.

      een kopie van de door de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) afgegeven registratie (alleen voor openbare communicatie netwerken).

    • f.

      een opgave van belanghebbenden en instanties die vooraf in kennis worden gesteld van de voorgenomen datum van aanvang, beëindiging en de aard van de werkzaamheden;

  • 2. Een uitvoeringsplan met daarin opgenomen:

    • a.

      een opgave van het gewenste tracé met daarbij duidelijke (digitale) tekeningen en daarop aangegeven wat de te verbinden locaties zijn;

    • b.

      een opgave van de (bovengrondse)voorzieningen die worden geplaatst of verwijderd;

    • c.

      de lengte van de kabel/leidingsleuf;

    • d.

      beschrijving van het type uit te voeren werkzaamheden;

    • e.

      het dwarsprofiel (van erfgrens tot erfgrens) van de huidige kabel- en leidinginfrastructuur;

    • f.

      het beoogde gebruik van de voorzieningen en een omschrijving van de eventueel tijdelijk te plaatsen objecten

    • g.

      een specificatie van het aantal lege of ingeblazen buizen en het aantal kabels en leidingen;

    • h.

      de maatregelen voor de bereikbaarheid van de openbare gronden een aanliggende percelen, met daarbij indien mogelijk een omleidingsplan;

    • i.

      het voorgenomen tijdstip van aanvang en beëindiging van de werkzaamheden.

Artikel 13. Tijdstip aanvraag vergunning/instemmingsbesluit

Een aanvraag om een vergunning /instemmingsbesluit geschiedt minimaal acht weken voor aanvang van de werkzaamheden;

Artikel 14. Beslistermijn

Het college beslist uiterlijk binnen acht weken na ontvangst van een aanvraag om een vergunning/instemmingsbesluit. Het college kan deze termijn éénmaal met acht weken te verlengen. Hiervan dient het college de netbeheerder uiterlijk na vier weken na aanvraagdatum schriftelijk te informeren.

Artikel 15. Aanhouding aanvraag

Het college kan een beslissing op een aanvraag om een vergunning /instemmingsbesluit aanhouden als een andere vergunning vereist is en deze nog niet is verleend en het zonder deze verlening niet vaststaat of de werkzaamheden doorgang kunnen vinden. Hiervan dient het college de netbeheerder uiterlijk na vier weken na aanvraagdatum schriftelijk te informeren.

Artikel 16. Weigeringgronden

Indien een aanvraag om een vergunning /instemmingsbesluit onvolledig is, wordt de netbeheerder in de gelegenheid gesteld de aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. De aanvraag zal pas in behandeling worden genomen indien deze compleet is aangeleverd. De vergunning /instemmingsbesluit kan worden geweigerd in het belang van:

  • 1.

    een efficiënt, ordelijk en doelmatig gebruik en beheer van de openbare gronden;

  • 2.

    een snelle en veilige afwikkeling van het verkeer;

  • 3.

    de openbare orde en veiligheid;

  • 4.

    de bescherming van gemeentewerken;

  • 5.

    het uiterlijk aanzien van de openbare gronden.

Artikel 17. Intrekkinggronden

Het college kan een vergunning/ instemmingsbesluit die is verstrekt intrekken of uitstellen als:

  • 1.

    Blijkt dat bij de aanvraag onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt en de verstrekking van de onjuiste of onvolledige gegevens tot een ander besluit op de aanvraag zou hebben geleid;

  • 2.

    Niet of niet langer wordt voldaan aan de voorschriften gesteld welke in de vergunning/ instemmingsbesluit zijn opgenomen;

  • 3.

    De verlening van de vergunning onjuist was en de houder van de vergunning dit wist of behoorde te weten;

  • 4.

    Zich een wijziging voordoet in de omstandigheden voor zover die gewijzigde omstandigheden zich verzetten tegen instandhouding van de vergunning;

  • 5.

    Er in strijd wordt gehandeld met de aan de vergunning verbonden voorschriften.

Artikel 18. Naleving

De houder van de vergunning draagt er zorg voor dat de aan de vergunning verbonden voorschriften, beperkingen en de verplichtingen vastgesteld bij of krachtens deze verordening worden nageleefd:

  • 1.

    Het is verboden zonder, of in afwijking van, een voorafgaand door het college verleende vergunning/instemmingsbesluit omtrent de plaats, het tijdstip en de wijze van uitvoering van de werkzaamheden, kabels en/of leidingen en/of voorzieningen in of op openbare gronden aan te leggen, of te (onder)houden, exploiteren of op te ruimen; Een kopie van de vergunning/ instemming moet altijd op het werk aanwezig zijn;

  • 2.

    Aan herstel van bijzondere bestrating kan het college nadere voorwaarden stellen;

  • 3.

    De wijze van uitvoering bij aanleg, onderhoud, verplaatsing en opruiming van kabels en leidingen en medegebruik van voorzieningen dient te geschieden conform de CROW publicatie 250 (richtlijn zorgvuldig graven);

Hoofdstuk 5. Kostenverdeling kabel- en leiding werkzaamheden

Artikel 19. Herstel openbare gronden

Netbeheerders zijn in de openbare gronden van de gemeente Delft verantwoordelijk voor het herstel van het straatwerk / niet gesloten verhardingen en groen na de kabel en leiding werkzaamheden, het onderhoud zal door de gemeente worden gegaan.

Artikel 20. Kwaliteit van herstel

De netbeheerder is verantwoordelijk voor het herstel van het straatwerk van de kabel en leiding werkzaamheden, volgens de kwaliteitseisen welke door de gemeente gesteld word. De openbare gronden worden na voltooiing van de werkzaamheden in de vooraf aangetroffen staat teruggebracht. Indien de netbeheerder deze verplichting niet nakomt, zal de gemeente Delft nadat de netbeheerder in gelegenheid is gesteld dit te herstellen, de herstelwerkzaamheden zelf uitvoeren en de hiermee samenhangende kosten in rekening brengen bij de betreffende netbeheerder.

Indien binnen 5 jaar na groot onderhoud of herinrichting van de openbare gronden ( geïnitieerd door de gemeente) de aanbieder werkzaamheden moet uitvoeren, kan het college bijzondere voorwaarden stellen aan het herstel. De hiermee gepaard gaande kosten zijn voor rekening van de netbeheerder. Dit met uitzondering bij calamiteiten en storing werkzaamheden.

Artikel 21. Verrekening straatwerk

De onderhouds-, beheers- en degeneratiekosten worden na afronding van de werkzaamheden in rekening gebracht aan de netbeheerder volgens verrekentarieven VNG.

Werkzaamheden gecombineerd uitgevoerd:

Werkzaamheden waarbij sprake is van combi zullen de gemaakte kosten naar aandeel worden verrekenend aan de netbeheerders. Er dient door de netbeheerders vooraf bij de melding bij de gemeente duidelijk te worden gemaakt of er sprake is van combiwerk.

Artikel 22. Verrekening kosten verplaatsen/ verwijderen van kabels en/of leidingen

Indien ten gevolge van gemeentelijke werkzaamheden, verplaatsing, wijziging of verwijdering van enig eigendom van de netwerkbeheerder/ eigenaar anders dan vastgesteld door de Telecomwet dient plaats te vinden, dan wel ten behoeve van werkzaamheden speciale voorzieningen moeten worden getroffen, worden de kosten afgewikkeld volgens de “Delflandregeling”.

Artikel 23 Opruimplicht

De netbeheerder is verplicht zijn eigen kabels en leidingen die geen dienst meer doen indien mogelijk te verwijderen. Bij de eerste mogelijkheid tot verwijderen van de niet meer in gebruik zijnde kabel- en leidinginfrastructuur is de netbeheerder verplicht deze kabels en of leidingen te verwijderen op eigen kosten.

Hoofdstuk 5. Strafbepalingen, toezicht en overige bepalingen

Artikel 24. Strafbepaling

Overtreding van het bij of krachtens artikelen 7 en 8 gegeven voorschriften en beperkingen wordt gestraft met een geldboete van de tweede categorie en openbaarmaking van de uitspraak.

Artikel 25. Toezichthouders

Met het toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens deze verordening zijn belast de bij besluit van het college aangewezen ambtenaren.

Artikel 26. Hardheidsclausule

Het college kan bij of krachtens deze verordening bepaalde buiten toepassing laten of hiervan afwijken als toepassing naar zijn oordeel zou leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 27. Rechtsopvolging

Een vergunning wordt op verzoek van de houder van de vergunning overgeschreven op naam van de rechtsopvolger.

Artikel 28. Overige bepalingen

  • a.

    De netbeheerder stelt het college terstond in kennis van een wijziging in de eigendom of het beheer van de kabel- en leidinginfrastructuur.

  • b.

    De netbeheerder stelt het college onverwijld in kennis van het feit dat het eigendom, de exploitatie of het beheer van de kabel of leiding verandert en het feit dat de kabel of leiding niet langer ten dienste staat van een openbaar elektronisch communicatienetwerk, van een niet-openbaar elektronisch communicatienetwerk of van een netwerk ten behoeve van nutsvoorzieningen in of op openbare gronden. In dit kader wordt van de netwerkaanbieder jaarlijks een overzicht van alle (niet) in gebruik zijnde kabels en leidingen verlangd.

  • c.

    Het college kan van de netbeheerder verlangen dat deze de in het vorige lid genoemde gegevens in nader te bepalen digitale vorm verstrekt.

  • d.

    Indien de kabel of leiding wordt overgedragen aan een nieuwe netbeheerder, gaan de rechten en plichten die betrekking hebben op de kabel of leiding van de oude netwerkaanbieder over op de nieuwe netbeheerder/eigenaar.

  • e.

    Indien ten gevolge van werkzaamheden, niet zijnde gemeentelijke werkzaamheden, verplaatsing, wijziging of verwijdering van enig eigendom van de gemeente noodzakelijk is dan wel ten behoeve van werkzaamheden speciale voorzieningen moeten worden getroffen, komen de kosten voor rekening van opdrachtgever, tenzij er aanleiding bestaat om de kosten over meerdere partijen te verdelen dan wel om geen kosten in rekening te brengen.

  • f.

    Het college behoudt zich het recht voor om specifieke projectgebonden afspraken te maken die afwijkend zijn met de betrokken netbeheerders binnen het projectgebied.

Hoofdstuk 7. Slotbepalingen

Artikel 29. Leges

De aanvrager is leges verschuldigd conform “verordening op de heffing en de invordering van leges” van de gemeente Delft.

Artikel 30. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Artikel 31. Citeerregel

Deze verordening wordt aangehaald als:

Algemene Verordening Ondergrondse Infrastructuren gemeente Delft.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 februari 2009.

Bekendgemaakt 1 maart 2009

burgemeester

mr. drs. G.A.A. Verkerk

griffier

R.H. van Luyk