Regeling briefadres gemeente Delfzijl 2014

Geldend van 29-01-2015 t/m heden

Intitulé

Regeling briefadres gemeente Delfzijl 2014

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Delfzijl;

Gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en artikelen 1.1, 2.23, 2.38, 2.39, 2.40, 2.41, 2.42 en 2.45 van de Wet basisregistratie personen, artikel 29 van het Besluit basisregistratie personen, artikelen 17, 18 en 19 van de Regeling basisregistratie personen, artikelen 4:81 en 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht en de circulaires briefadres (BPR2012-0000306843 en BPR2013/0000746310) van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 1 juni 2012 en 6 december 2013;

Overwegende dat het noodzakelijk is een regeling vast te stellen met betrekking tot de aangifte van een briefadres om het oneigenlijk gebruik van het briefadres tegen te gaan;

Besluit vast te stellen de volgende regeling:

Regeling briefadres gemeente Delfzijl 2014.

Artikel 1 Begrippen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Briefadres: adres waar voor betrokkene bestemde geschriften in ontvangst worden genomen en waar, indien daartoe grond bestaat, zorg wordt gedragen dat geschriften of inlichtingen daarover, betrokkene bereiken (artikel 1.1 wet BRP).

  • b.

    Briefadresgever: de ingezetene in de basisadministratie of rechtspersoon bij wie het briefadres wordt gehouden.

  • c.

    Briefadreshouder: de ingezetene in de basisadministratie die een briefadres houdt.

  • d.

    Gezinshuishouden:

    • 1.

      twee personen die volgens de basisregistratie personen een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan of gehuwd zijn, met of zonder kind(eren);

    • 2.

      twee personen die door het overleggen van een door een notaris opgemaakt samenlevingscontract hebben aangetoond, dat zij een gemeenschappelijke huishouding voeren, met of zonder kind(eren);

    • 3.

      een alleenstaande ouder met kind(eren).

Artikel 2 Redenen briefadres

Redenen voor de aangifte van een briefadres zijn:

  • 1.

    Het ontbreken van een woonadres vanwege:

    • a.

      dak- of thuisloosheid;

    • b.

      de uitoefening van een ambulant beroep;

    • c.

      kort verblijf in het buitenland: gedurende een jaar ten hoogste twee derden van de tijd;

    • d.

      korter dan 2 jaar verblijf in het buitenland en varend op een schip dat de thuishaven in Nederland heeft.

  • 2.

    Verblijf in een instelling als bedoeld in artikel 2.40 lid 3 en 4 van de Wet BRP.

  • 3.

    Het opnemen van een woonadres naar het oordeel van de burgemeester om veiligheidsreden niet wenselijk is.

Artikel 3 Voorwaarden

  • 1. De aangifte wordt gedaan in de gemeente waar het briefadres zich bevindt.

  • 2. De aangever is verplicht om bij de aangifte tot briefadres alle benodigde stukken te overleggen.

  • 3. Onder benodigde stukken als bedoeld in het tweede lid wordt in ieder geval verstaan:

    • a.

      een geldig identiteitsbewijs;

    • b.

      de schriftelijke verklaring van de aangever met reden voor de aangifte en de te verwachten periode dat het briefadres noodzakelijk is;

    • c.

      een geldig identiteitsbewijs of kopie ervan en een schriftelijke verklaring van instemming van degene bij wie het briefadres wordt gehouden;

    • d.

      een bewijs van de instelling; als het briefadres gevraagd wordt op grond van artikel 2, tweede lid.

  • 4. De briefadresgever die als ingezetene in de basisregistratie personen ingeschreven staat, kan maximaal aan twee gezinshuishoudens of twee alleenstaanden toestemming geven een briefadres te houden.

Artikel 4 Onvolledige aangifte

  • 1. De aangifte is volledig indien alle benodigde gegevens, zoals bedoeld in artikel 3, tweede en derde lid, zijn ingeleverd.

  • 2. Als één of meer gegevens ontbreken, dan wordt de aangever in de gelegenheid gesteld binnen eenentwintig dagen het verzuim te herstellen en de aangifte alsnog aan te vullen.

  • 3. Indien de aangifte niet binnen de, in het vorige lid bepaalde termijn kan worden aangevuld, dan kan, op verzoek van de aangever, de termijn eenmalig verlengd worden met veertien dagen.

  • 4. Indien de aangifte niet binnen eenentwintig dagen aangevuld is of om uitstel gevraagd wordt, wordt de aangifte buiten behandeling gesteld.

Artikel 5 Weigeringsgronden

Het is in ieder geval niet mogelijk om ingeschreven te worden op een briefadres, indien:

  • a.

    de aangever een woonadres heeft;

  • b.

    de aangever, niet varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft, en langer dan acht maanden gedurende één jaar in het buitenland verblijft;

  • c.

    de aangever varend is op een schip dat zijn thuishaven in Nederland heeft en langer dan twee jaar in het buitenland verblijft;

  • d.

    er een onderzoek loopt naar de verblijfplaats van de briefadresgever;

  • e.

    het briefadres een adres betreft waarop reeds aan twee alleenstaanden of twee gezinshuishoudens een briefadres is verleend;

  • f.

    het briefadres een adres betreft dat niet is opgenomen in de basisregistratie adressen en gebouwen;

  • g.

    het briefadres een postbus is.

Artikel 6 Termijn briefadres

  • 1. In de situatie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, sub a en b wordt het briefadres voor een periode van een half jaar toegekend.

  • 2. In de situatie als bedoeld in artikel 2, eerste lid, sub c en d mag een briefadres worden gekozen voor de duur van maximaal de periode dat aangever buiten Nederland zal verblijven.

  • 3. Als de aangever voor het aflopen van de termijn als bedoeld in het eerste en tweede lid geen woonadres heeft gekozen, wordt door de aangever een verzoek ingediend om het briefadres te verlengen.

  • 4. De aanvraag voor verlenging van het briefadres wordt beoordeeld met inachtneming van artikelen 2 en 5.

  • 5. In de situatie als bedoeld in artikel 2, tweede en derde lid wordt het briefadres voor een onbepaalde tijd verstrekt.

  • 6. Onverminderd hetgeen is bepaald in het eerste tot en met het vijfde lid, is diegene waarop het briefadres betrekking heeft gehouden om binnen vijf dagen na de wijziging van zijn adres hiervan aangifte te doen bij de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft.

Artikel 7 Hardheidsclausule

Als vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van het bepaalde in deze regeling zou leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard, kan worden afgeweken van het bepaalde in deze regeling.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na de dagtekening van het gemeenteblad waarin zij wordt gepubliceerd.

Artikel 9 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling briefadres gemeente Delfzijl 2014.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d. 25 november 2014.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Delfzijl
de heer P. Leeuw
secretaris
de heer E.A. Groot
burgemeester