Regeling vervallen per 01-07-2015

Huisvestingsverordening Den Helder 2011

Geldend van 15-07-2011 t/m 30-06-2015

Intitulé

Huisvestingsverordening Den Helder 2011

HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1.1. Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: de Huisvestingswet;

  • b.

    besluit: het Huisvestingsbesluit;

  • c.

    woonruimte: het daaromtrent in artikel 1, lid 1 sub b, van de wet bepaalde;

  • d.

    huurprijs: het daaromtrent in artikel 1, lid 1 sub j, van de wet bepaalde;

  • e.

    huurprijsgrens: het daaromtrent in artikel 6, lid 3, van de wet bepaalde;

  • f.

    huishouden: een alleenstaande, dan wel twee of meer personen die een duurzame gemeenschappelijke huishouding voeren, of willen gaan voeren;

  • g.

    huisvestingsvergunning: de vergunning, bedoeld in artikel 7 van de wet;

  • h.

    eigenaar: het daaromtrent in artikel 1, lid 2, van de wet bepaalde;

  • i.

    ingezetene: degene die in het bevolkingsregister van één der gemeenten van de regio Kop van Noord-Holland is opgenomen en feitelijk in de regio Kop van Noord-Holland hoofdverblijf heeft in een voor permanente bewoning aangewezen woonruimte;

  • j.

    onzelfstandige woonruimte: woonruimte, niet zijnde woonruimten bestemd voor inwoning, welke geen eigen toegang heeft en welke niet door een huishouden kan worden bewoond, zonder dat dit daarbij afhankelijk is van wezenlijke voorzieningen buiten die woonruimte;

  • k.

    inwoning: het bewonen van een woonruimte die onderdeel uitmaakt van een woonruimte die door een ander huishouden in gebruik is genomen. Hiervan is in ieder geval sprake indien de eigenaar (of eigenaren) van de (oorspronkelijke) zelfstandige woonruimte woonachtig blijft in de woonruimte en deze eigenaar ook op dat adres ingeschreven staat in de gemeentelijke basisadministratie;

  • l.

    standplaats: het daaromtrent in artikel 1, lid 1, sub e, van de wet bepaalde;

  • m.

    woonwagen: het daaromtrent in artikel 1, lid 1, sub f, van de wet bepaalde;

  • n.

    onttrekkingsvergunning: de vergunning als bedoeld in artikel 30 van de wet;

  • o.

    splitsingsvergunning: de vergunning als bedoeld in artikel 33 van de wet;

  • p.

    aanwijzingsgebied onttrekkingsvergunning: een speciaal daartoe aangewezen gebied, bijvoorbeeld bestaande uit een (gedeelte van de ) straat en/of wijk, waarop het onttrekkingsvergunningenstelsel in de zin van artikel 3.1.2 sub c van toepassing is.

HOOFDSTUK 2: VERDELING VAN DE WOONRUIMTE

Paragraaf 2.1 Verdelingsprincipe

Artikel 2.1.1 Marktmechanisme

  • 1. De verdeling van woonruimte, met uitzondering van woonruimte als bedoeld in artikel 6, lid 1 van de wet, vindt plaats volgens het principe van vraag en aanbod.

  • 2. Verhuurders van woonruimte kunnen de verdeling van woonruimte ook doen plaatsvinden op basis van een woningzoekendenregistratiesysteem, waarbij het toewijzen van woonruimte primair plaatsvindt op volgorde van de inschrijvingsdatum.

Paragraaf 2.2 Uitvoering van de woonruimteverdeling

Artikel 2.2.1 Overeenkomsten

  • 1. Burgemeester en wethouders sluiten in ieder geval met de eigenaren van sociale huurwoningen, maar indien nodig/gewenst zoveel mogelijk ook met de eigenaren van de overige huurwoningen, een overeenkomst over het in gebruik geven van woonruimte en komen daarbij in ieder geval overeen, dat

    • a.

      de algehele uitvoering van de woonruimteverdeling en waar mogelijk en gewenst de uitvoering van de urgentieverlening, wordt overgelaten aan deze eigenaren;

    • b.

      de overeenkomsten een evenwichtige en rechtvaardige verdeling van woonruimte dienen te bevorderen;

    • c.

      het inkomen van het huishouden in een redelijke verhouding tot de huurprijs van de woonruimte moet staan, met inachtneming van een huurprijs tot het bedrag genoemd in de Wet op de Huurtoeslag;

    • d.

      om voor zelfstandige woonruimte in aanmerking te komen, ten minste één der leden van het huishouden meerderjarig moet zijn;

    • e.

      de leden van het huishouden of de Nederlandse nationaliteit moeten bezitten, of over een geldige verblijfstitel in Nederland beschikken;

    • f.

      daarin het gestelde in artikel 2.2.2, lid 2, nader wordt vastgelegd;

    • g.

      een onafhankelijke klachtencommissie wordt ingesteld, welke bindende uitspraken doet op alle ingediende klachten over de uitvoering van de overeenkomst.

  • 2. De overeenkomsten worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • 3. De inhoud van de overeenkomsten wordt in ruime mate bekend gemaakt aan de inwoners van de gemeente en aan andere belanghebbenden.

Artikel 2.2.2 Urgentie

  • 1. Indien een woningzoekende dringend behoefte heeft aan een (andere) woonruimte, kan hij/zij de eigenaar van een sociale huurwoning verzoeken hem/haar een urgentieverklaring te verstrekken voor een sociale huurwoning.

  • 2. De eigenaar van een sociale huurwoning verleent de urgentieverklaring op basis van de door hem/haar (eventueel in overleg met corporaties) vast te stellen urgentiecriteria en met inachtneming van de ter zake ingewonnen adviezen.

Artikel 2.2.3 Mandatering

  • 1. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het toezicht op de naleving van het bepaalde in artikel 2.2.1, lid 1, onder e en f, te mandateren aan de directeur van dienst (of een vergelijkbare functionaris) van de desbetreffende eigenaren in de gemeente.

  • 2. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd de uitvoering van het bepaalde in artikel 2.2.2, lid 1, te mandateren aan de directeur van dienst (of een vergelijkbare functionaris) van de desbetreffende eigenaren in de gemeente.

Paragraaf 2.3 Standplaatsen voor woonwagens

Artikel 2.3.1 Vergunningvereiste

Het is verboden zonder een huisvestingsvergunning een standplaats voor woonwagens in gebruik te nemen voor bewoning.

Artikel 2.3.2 De aanvraag van een standplaats

  • 1. De aanvraag dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders en dient in ieder geval de volgende gegevens van de aanvrager te bevatten:

    • a.

      de naam en volledige voornamen;

    • b.

      de geboortedatum en geboorteplaats;

    • c.

      de woonplaats, het woonadres en de postcode ten tijde van de aanvraag;

    • d.

      de burgerlijke staat;

    • e.

      de grootte van het huishouden;

    • f.

      het beroep;

    • g.

      of ten tijde van de aanvraag een woonwagen wordt bewoond;

    • h.

      of voorheen een woonwagen werd bewoond en zo ja, in welke gemeente en op welk adres;

    • i.

      van toepassing zijnde gegevens, zoals omschreven in artikel 2.3.3., onder A tot en met E.

  • 2. Indien het huishouden van de aanvrager uit meer personen dan de aanvrager bestaat, dienen in de aanvraag ook de namen, voornamen, geboortedata en geboorteplaatsen van de overige leden van het huishouden te worden vermeld.

Artikel 2.3.3 De inschrijving voor een standplaats

Burgemeester en wethouders houden een lijst van standplaatszoekenden bij, waarop zij in afnemende puntenvolgorde worden genoteerd. De volgende factoren bepalen het aantal toegekende punten, waarbij op grond van iedere van toepassing zijnde factor een punt wordt toegekend:

  • A.

    Deconcentratie.

    • -

      aanvrager woont op een woonwagencentrum dat dient te worden opgeheven of verkleind.

  • B.

    Zorg.

    • -

      aanvrager heeft familie in de eerste of tweede graad op het woonwagencentrum van de aanvraag;

    • -

      aanvrager heeft familie in de eerste of tweede graad op een ander woonwagencentrum in de gemeente;

    • -

      aanvrager woont buiten één van de gemeenten van de regio Kop van Noord-Holland en heeft familie in de eerste of tweede graad op één van de woonwagencentra in één van de gemeenten van de regio Kop van Noord-Holland.

  • C.

    Regio.

    • -

      aanvrager woont reeds meer dan een jaar op één van de woonwagencentra binnen de gemeente, hetgeen blijkt uit het bevolkingsregister;

    • -

      aanvrager woont reeds meer dan een jaar op één van de woonwagencentra binnen één van de gemeenten van de regio Kop van Noord-Holland;

    • -

      aanvrager beschikt over zelfstandige woonruimte, niet zijnde een woonwagen, binnen de gemeente;

    • -

      aanvrager beschikt over zelfstandige woonruimte, niet zijnde een woonwagen, binnen één van de gemeenten van de regio Kop van Noord-Holland.

  • D.

    Inschrijvingstermijn.

    • -

      aanvrager heeft reeds eerder ten minste een jaar in de gemeente een standplaats gehad;

    • -

      per maand, dat de inschrijving van kracht is en de aanvrager jonger dan 30 jaar;

    • -

      per maand, dat de inschrijving van kracht is en de aanvrager 30 jaar of ouder is.

  • E.

    Bijzondere omstandigheden.

    • -

      aanvrager volgt algemeen vormend, dan wel beroepsonderwijs (geen partieel onderwijs).

Artikel 2.3.4 Criteria voor de verlening van de huisvestingsvergunning

De huisvestingsvergunning voor een standplaats voor een woonwagen wordt verleend, indien aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  • a.

    de standplaatszoekende meerderjarig is en de Nederlandse nationaliteit bezit, of over een geldige verblijfstitel in Nederland beschikt;

  • b.

    indien er sprake is van de koop van de standplaats door de standplaatszoekende;

  • c.

    de standplaatszoekende neemt op de in artikel 2.3.3. bedoelde lijst de bovenste plaats in, of de boven hem staande standplaatszoekenden willen of kunnen (bijvoorbeeld doordat het financieel niet haalbaar is) niet in aanmerking komen voor de standplaats;

  • d.

    ingeval van bijzondere medische en/of sociale omstandigheden van de standplaatszoekende kunnen burgemeester en wethouders afwijken van de voorwaarde genoemd onder sub b van dit artikel;

  • e.

    de standplaatszoekende moet een overeenkomst hebben ondertekend voor het gebruik van de standplaats.

Artikel 2.3.5 Intrekking of vervallen van de huisvestingsvergunning

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen een huisvestingsvergunning intrekken, indien:

    • a.

      de vergunninghouder de in de vergunning vermelde woonruimte niet binnen de door burgemeester en wethouders bij de verlening van de vergunning gestelde termijn in gebruik heeft genomen;

    • b.

      de vergunning is verleend op grond van door de vergunninghouder verstrekte gegevens, waarvan deze wist of redelijkerwijs kon vermoeden, dat zij onjuist of onvolledig waren;

    • c.

      de vergunninghouder in strijd handelt met het bepaalde bij of krachtens deze verordening, de vergunning en de daaraan verbonden voorschriften.

  • 2. De huisvestingsvergunning houdt op van kracht te zijn:

    • a.

      indien niet binnen twee weken na afgifte van de vergunning een koopcontract voor de standplaats is ondertekend door de vergunninghouder;

    • b.

      zodra de aan de vergunninghouder verleende "vergunning tot het bewonen van een woonwagen" is ingetrokken;

    • c.

      één maand nadat de vergunninghouder schriftelijk te kennen heeft gegeven van de vergunning geen gebruik meer te willen maken;

    • d.

      onmiddellijk nadat het koopcontract genoemd in lid 2 sub a voor de standplaats is ontbonden.

Paragraaf 2.4 Ligplaatsen voor een woonschip

Artikel 2.4.1 Vergunningvereiste

Het is verboden zonder een huisvestingsvergunning een ligplaats voor woonschepen in gebruik te nemen voor bewoning.

Artikel 2.4.2 De aanvraag van een ligplaats

De aanvraag dient te worden gericht aan burgemeester en wethouders en dient in ieder

geval de volgende gegevens van de aanvrager te bevatten:

  • a.

    de naam en volledige voornamen;

  • b.

    de geboortedatum en geboorteplaats;

  • c.

    de woonplaats, het woonadres en de postcode ten tijde van de aanvraag.

Artikel 2.4.3 De inschrijving voor een ligplaats

Burgemeester en wethouders houden een lijst van ligplaatszoekenden bij, waarop zij in volgorde van inschrijvingsdatum worden genoteerd.

Artikel 2.4.4 Criteria voor de verlening van de huisvestingsvergunning

  • 1. De huisvestingsvergunning voor een ligplaats voor een woonschip wordt verleend, indien aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

    • a.

      de ligplaatszoekende meerderjarig is en de Nederlandse nationaliteit bezit, of over een geldige verblijfstitel in Nederland beschikt;

    • b.

      de ligplaatszoekende neemt op de in artikel 2.4.3. bedoelde lijst de bovenste plaats in, of de boven hem staande ligplaatszoekenden willen niet in aanmerking komen voor de ligplaats, of de ligplaatszoekende kan aangemerkt worden als de nieuwe eigenaar van een woonschip, dat ten tijde van de aanvraag van de huisvestingsvergunning is gelegen op een door de gemeente als zodanig aangewezen ligplaats en de verkoper van dat woonschip op dat moment de houder is van de vergunning voor het innemen van die ligplaats;

    • c.

      de ligplaatszoekende heeft een overeenkomst ondertekend voor het gebruik van de ligplaats en de berm.

  • 2. Aan de te verlenen huisvestingsvergunning kunnen door burgemeester en wethouders nadere voorwaarden worden verbonden.

Artikel 2.4.5 Intrekking of vervallen van de huisvestingsvergunning

Overeenkomstig artikel 2.3.5, lid 1 en artikel 2.3.5, lid 2, onder c.

HOOFDSTUK 3 WIJZIGING VAN DE SAMENSTELLING VAN DE WOONRUIMTEVOORRAAD

Paragraaf 3.1 Onttrekking, samenvoeging en omzetting

Artikel 3.1.1 Werkingsgebied

Het bepaalde in dit hoofdstuk is van toepassing op alle woonruimte.

Artikel 3.1.2 Vergunningvereiste

Het is verboden om zonder onttrekkingsvergunning een woonruimte, aangewezen in artikel 3.1.1:

  • a.

    geheel of gedeeltelijk aan de bestemming tot bewoning te onttrekken. Onder het onttrekken aan de bestemming tot bewoning wordt in deze verordening verstaan het slopen of het gebruiken voor een ander doel dan permanente bewoning door het huishouden;

  • b.

    met andere woonruimte samen te voegen;

  • c.

    van zelfstandige in onzelfstandige woonruimte om te zetten indien er sprake is van een woonruimte die is gelegen in een daartoe nader aangewezen straat, wijk en/of gebied (Aanwijzingsgebied onttrekkingsvergunning; ten behoeve van onttrekkingsvergunningenstelsel voor onzelfstandige woonruimten Huisvestingsverordening).

Artikel 3.1.3 Aanvragen van een onttrekkingsvergunning

  • 1. De aanvraag van een onttrekkingsvergunning wordt ingediend bij burgemeester en wethouders en gaat vergezeld van de volgende informatie en bewijsstukken:

    • a.

      Naam en adres van de eigenaar;

    • b.

      Gegevens over de huidige situatie:

      • -

        huur- of koopprijs;

      • -

        aantal kamers;

      • -

        woonoppervlak;

    • c.

      Gegevens over de beoogde situatie:

      • -

        bestemming;

      • -

        bouwtekening/bouwvergunning;

    • d.

      Gegevens bij voorgenomen samenvoeging:

      • -

        verwachte huur- of koopprijs;

      • -

        naam van toekomstige bewoner;

      • -

        omvang van het huishouden van de toekomstige bewoners;

      • -

        schriftelijke verklaring van toestemming van de huurder.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen bij de beoordeling van aanvragen tot onttrekking ten behoeve van de uitoefening van een bedrijf advies inwinnen bij de Kamer van Koophandel.

  • 3. Op of bij de onttrekkingsvergunning vermelden burgemeester en wethouders de volgende informatie:

    • a.

      de mededeling dat binnen één jaar van de onttrekkingsvergunning gebruik kan worden gemaakt;

    • b.

      de woonruimte waarop de vergunning betrekking heeft.

  • 4. Burgemeester en wethouders kunnen een vergunning verlenen voor tijdelijke onttrekking, indien de onttrekking voorziet in een tijdelijke behoefte.

  • 5. Burgemeester en wethouders kunnen aan een onttrekkingsvergunning in de zin van artikel 3.1.2 sub c van deze verordening voorwaarden verbinden, die onder andere betrekking hebben op de brandveiligheid, de algemene leef- en woonomstandigheden (waaronder hygiëne), parkeernormen en hiermee gelijk te stellen huisvestingsaspecten.

Artikel 3.1.4 Criteria voor vergunningverlening

  • 1. Burgemeester en wethouders verlenen de onttrekkingsvergunning, indien naar het oordeel van burgemeester en wethouders het met de onttrekking, samenvoeging of omzetting gediende belang groter is dan het belang van het behoud of de samenstelling van de woonruimtevoorraad.

  • 2. Indien de aanvraag betrekking heeft op samenvoeging of omzetting van woonruimte wordt de onttrekkingsvergunning in ieder geval verleend, indien:

    • a.

      bij samenvoeging de vergunningaanvrager eigenaar-bewoner is en de bestemming tot bewoning gehandhaafd blijft, of

    • b.

      de aanvraag geschiedt door een verhuurder/beheerder ten behoeve van een te krap wonend huishouden.

  • 3. Indien burgemeester en wethouders hebben vastgesteld, dat zowel het belang van de aanvrager als het belang van de volkshuisvesting zwaar wegen, of dat het belang van de aanvrager niet opweegt tegen het belang van de volkshuisvesting, wordt de onttrekkingsvergunning verleend, indien aan door burgemeester en wethouders gestelde voorwaarden en voorschriften is voldaan.

  • 4. Indien de aanvraag betrekking heeft op de omzetting van zelfstandige naar onzelfstandige woonruimte wordt de onttrekkingsvergunning niet verleend, indien de aanvraag ziet op een gebied waarop het Aanwijzingsgebied onttrekkingsvergunning van toepassing is en er door de aanvraag niet (meer) wordt voldaan aan het (eventueel) genoemde percentage vanuit het Aanwijzingsgebied.

Artikel 3.1.5 Intrekking

Burgemeester en wethouders kunnen een onttrekkingsvergunning intrekken, indien:

  • a.

    niet binnen één jaar, nadat de beschikking onherroepelijk is geworden, wordt overgegaan tot onttrekking, samenvoeging of omzetting;

  • b.

    de vergunning is verleend op grond van door de vergunninghouder verstrekte gegevens waarvan deze wist of redelijkerwijs kon vermoeden dat zij onjuist of onvolledig waren;

  • c.

    er niet aan de gestelde voorwaarden van de vergunning wordt voldaan.

Artikel 3.1.6 Verzegeling

Indien sprake is van het gebruik van woonruimte zonder onttrekkingsvergunning anders dan voor permanente bewoning, kunnen burgemeester en wethouders de woonruimte verzegelen. Deze verzegeling wordt opgeheven op het moment dat de woonruimte in gebruik genomen wordt voor bewoning, of dat de woonruimte door verhuur of verkoop opnieuw voor bewoning wordt bestemd, of indien alsnog een onttrekkingsvergunning wordt verleend.

Paragraaf 3.2 Splitsing in appartementsrechten

Artikel 3.2.1 Werkingsgebied

Het bepaalde in deze paragraaf is uitsluitend van toepassing op gebouwen, die woonruimte bevatten.

Artikel 3.2.2 Vergunningvereiste

  • 1. Het is verboden om zonder splitsingsvergunning een recht op een gebouw, aangewezen in artikel 3.2.1. te splitsen in appartementsrechten als bedoeld in artikel 106, eerste en derde lid, van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek, indien een of meer appartementsrechten de bevoegdheid omvatten tot het gebruik van een of meer gedeelten van het gebouw als woonruimte.

  • 2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op het verlenen van deelnemings- of lidmaatschapsrechten of het aangaan van een verbintenis daartoe door een rechtspersoon met betrekking tot een gebouw als bedoeld in het eerste lid.

Artikel 3.2.3 Aanvragen van een splitsingsvergunning

  • 1. De aanvraag van een splitsingsvergunning wordt ingediend bij burgemeester en wethouders en gaat vergezeld van de volgende stukken:

    • a.

      een splitsingsplan dat voldoet aan de vereisten als neergelegd in artikel 109 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek en het krachtens dat artikel vastgestelde Besluit betreffende splitsing in appartementsrechten, en

    • b.

      een taxatierapport betreffende het gebouw en de tot afzonderlijke woonruimte bestemde gedeelten van het gebouw, opgemaakt door een beëdigd makelaar. Dit rapport omvat in elk geval mede een beschrijving en een beoordeling van de onderhoudstoestand van het gebouw.

  • 2. Op of bij de splitsingsvergunning vermelden burgemeester en wethouders de volgende informatie:

    • a.

      de mededeling dat binnen één jaar van de splitsingsvergunning gebruik kan worden gemaakt;

    • b.

      het gebouwd onroerend goed waarop de splitsing betrekking heeft.

Artikel 3.2.4 Gronden tot weigering van een splitsingsvergunning

  • 1. Burgemeester en wethouders weigeren een splitsingsvergunning, indien:

    • a.

      het gebouw of het gedeelte van een gebouw waarop de vergunningaanvraag betrekking heeft, één of meer woonruimten bevat die verhuurd worden of die laatstelijk verhuurd zijn geweest, dan wel, indien het gebouw of het gedeelte van een gebouw, voorzover dit geheel of gedeeltelijk verhuurd is geweest voor bewoning, in strijd met de voorschriften van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 2.1 lid 1 sub c van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht of met enig wettelijk voorschrift, geheel of gedeeltelijk voor een ander doel dan voor bewoning in gebruik genomen;

    • b.

      de aanvrager niet kan waarborgen, dat de woonruimte of de woonruimten na de voorgenomen splitsing bestemd blijft of blijven, c.q. de voormalige woonruimte of woonruimten na de voorgenomen splitsing opnieuw zullen worden bestemd voor verhuur ter bewoning, en;

    • c.

      het belang dat de vergunningaanvrager bij splitsing heeft niet opweegt tegen het belang van het behoud van de woonruimtevoorraad, voorzover die voor de verhuur bestemd is. Hierbij wordt mede de ligging en de te verwachten vraag naar de in het betreffende gebouw of een gedeelte van het gebouw opgenomen woonruimten betrokken.

  • 2. Burgemeester en wethouders weigeren eveneens een splitsingsvergunning, indien:

    • a.

      voor het gebied waarin het gebouw waarop de vergunningaanvraag betrekking heeft is gelegen, een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 Wet ruimtelijke ordening dan wel een ontwerp voor zodanig plan, of voor een herziening daarvan in procedure is;

    • b.

      het ontwerp voor dat plan, dan wel voor de herziening daarvan ter inzage is gelegd voordat de aanvraag van de splitsingsvergunning is ingediend, dan wel, indien de aanvraag krachtens artikel 3.2.5 is aangehouden, voordat die aanhouding is geëindigd;

    • c.

      de voorgenomen splitsing naar het oordeel van burgemeester en wethouders nadelige gevolgen heeft voor de met het plan nagestreefde of na te streven doelen, en;

    • d.

      het belang van de vergunningaanvrager bij de splitsing heeft, niet opweegt tegen het belang van het voorkomen van belemmering van de stadsvernieuwing.

  • 3. Burgemeester en wethouders weigeren tenslotte een splitsingsvergunning, indien:

    • a.

      de toestand van het gebouw waarop de vergunningaanvraag betrekking heeft zich uit oogpunt van indeling of staat van onderhoud geheel of ten dele tegen splitsing verzet, en;

    • b.

      de desbetreffende gebreken niet door het treffen van voorzieningen of het aanbrengen van verbeteringen kunnen worden opgeheven, dan wel onvoldoende is verzekerd dat die gebreken zullen worden opgeheven.

  • 4. Van gebreken als bedoeld in het vorige lid is in ieder geval sprake indien:

    • a.

      burgemeester en wethouders ingevolge de artikelen 13 tot en met 18 van de Woningwet een aanschrijving hebben gedaan en deze aanschrijving nog niet is uitgevoerd;

    • b.

      het gebouw, waarop de aanvraag om een splitsingsvergunning betrekking heeft, één of meer woonruimten bevat, die ingevolge de artikel 17 van de Woningwet onbewoonbaar zijn verklaard.

Artikel 3.2.5 Aanhouding van de splitsingsaanvraag

  • 1. Burgemeester en wethouders houden de beslissing op de aanvraag van een splitsingsvergunning aan, indien:

    • a.

      voor het gebied waarin het gebouw is gelegen waarop de vergunningaanvraag betrekking heeft een voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7 Wet ruimtelijke ordening van kracht is met het oog op de voorbereiding van een bestemmingsplan of van een herziening daarvan;

    • b.

      dat besluit is genomen voordat de aanvraag om vergunning werd ingediend, en;

    • c.

      redelijkerwijs verwacht mag worden dat de in het stadsvernieuwingsplan op te nemen maatregelen nadelig kunnen worden beïnvloed door de voorgenomen splitsing.

  • 2. De aanhouding als bedoeld in het vorige lid duurt tot het moment dat het voorbereidingsbesluit ingevolge artikel 3.7 Wet ruimtelijke ordening is vervallen.

  • 3. Burgemeester en wethouders kunnen de beslissing op een aanvraag om een splitsingsvergunning aanhouden, indien de aanvrager aannemelijk kan maken dat hij binnen een daarvoor redelijke termijn de gebreken, als bedoeld in artikel 3.2.4, lid 3, met het oog op de voorgenomen splitsing zal opheffen.

  • 4. Indien burgemeester en wethouders de beslissing op een aanvraag om een splitsingsvergunning overeenkomstig het bepaalde in het vorige lid aanhouden, vermelden zij in het besluit tot aanhouding welke gebreken met het oog op de voorgenomen splitsing moeten worden hersteld en binnen welke termijn zij dit redelijk achten. Indien de in het besluit tot aanhouding vermelde gebreken zijn hersteld binnen de in datzelfde besluit aangegeven termijn, wordt de vergunning verleend.

Artikel 3.2.6 Intrekking

Burgemeester en wethouders kunnen een splitsingsvergunning intrekken, indien:

  • a.

    niet binnen één jaar nadat de beschikking onherroepelijk is geworden, is overgegaan tot overschrijving in de openbare registers van de akte van splitsing in appartementsrechten, bedoeld in artikel 109 van Boek 5 van het Burgerlijk Wetboek, of tot het verlenen van deelnemings- of lidmaatschapsrechten;

  • b.

    de vergunning is verleend op grond van door de vergunninghouder verstrekte gegevens waarvan deze wist of redelijkerwijs kon vermoeden dat zij onjuist of onvolledig waren.

HOOFDSTUK 4 VERDERE BEPALINGEN

Artikel 4.1 Hardheidsclausule

Burgemeester en wethouders zijn bevoegd in gevallen waarin de toepassing van deze verordening naar hun oordeel tot een bijzondere hardheid leidt ten gunste van de aanvrager af te wijken van deze verordening.

Artikel 4.2 Strafbepaling

Hij die handelt in strijd met het bepaalde in artikel 3.1.2 of 3.2.2 wordt gestraft met een hechtenis van ten hoogste vier maanden of geldboete van de derde categorie. De genoemde strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen.

Artikel 4.3 Handhaving

  • 1. Met het toezicht op de naleving van het bij of krachtens deze verordening bepaalde zijn belast de daartoe door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren.

  • 2. Met de opsporing van de bij artikel 4.2 strafbaar gestelde feiten zijn, behalve de in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering aangewezen ambtenaren belast de in het eerste lid genoemde ambtenaren, voorzover zij door de minister van justitie daartoe zijn aangewezen.

  • 3. De in het eerste lid genoemde ambtenaren hebben de bevoegdheden als genoemd in artikel 77 en 78 van de wet.

Artikel 4.4 Restbepaling

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslissen burgemeester en wethouders, waarbij zij zich uitsluitend laten leiden door overwegingen betrekking hebbende op de evenwichtige en rechtvaardige verdeling van schaarse woonruimte.

HOOFDSTUK 5 OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN

Artikel 5.1 Overgangsbepaling

  • 1. Aanvragen van woonruimte, met uitzondering van aanvragen van een woonwagenstandplaats en een ligplaats voor een woonschip, welke tot op de laatste dag vóór de inwerkingtreding van deze verordening zijn ingediend bij burgemeester en wethouders, worden, gerekend vanaf de datum van inwerkingtreding van deze verordening, gedurende zes maanden met voorrang behandeld ten opzichte van woningaanvragen ingevolge artikel 2.1.1. van deze verordening ingeval van gelijke score. Deze termijn kan door burgemeester en wethouders in overleg met de woningcorporaties met zes maanden worden verlengd.

  • 2. Aanvragen van een woonwagenstandplaats en een ligplaats voor een woonschip, welke tot op de laatste dag vóór de inwerkingtreding van deze verordening zijn ingediend bij burgemeester en wethouders, worden vanaf dat moment beschouwd als aanvragen als bedoeld in de artikelen 2.3.2. en 2.4.2. van deze verordening en behouden hun kracht tot zij zijn vervallen.

Artikel 5.2 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Huisvestingsverordening Den Helder 2011".

Artikel 5.3 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking van de vaststelling.

  • 2.

    De "Huisvestingsverordening Den Helder 1994" wordt per gelijke datum ingetrokken.

Ondertekening

Aldus besloten in de raadsvergadering van 20 juni 2011.
Koen Schuiling, voorzitter
Mr. drs. M. Huisman, griffier