Beleidsregels begunstigingstermijnen en dwangsommen gemeente Den Helder

Geldend van 06-07-2015 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels begunstigingstermijnen en dwangsommen gemeente Den Helder

Inleiding

Door de gemeenteraad is de nota Strategisch handhavingsbeleid 2015-2018 vastgesteld. In bijlage 5 bij deze nota is de theorie van de sanctiestrategie opgenomen. Om hier concreet invulling aan te geven zijn deze beleidsregels opgesteld.

In het kader van de handhaving van wet- en regelgeving wordt door de gemeente Den Helder met enige regelmaat een overtreder aangeschreven om een geconstateerde overtreding te beëindigen.

Hiervoor wordt de overtreder, of degene die het in zijn macht heeft om de overtreding ongedaan te maken, een termijn geboden; de begunstigingstermijn.

Indien binnen deze termijn de overtreding niet ongedaan is gemaakt verbeurt de overtreder een vooraf bepaalde en aan hem kenbaar gemaakte dwangsom. Tenzij er voor is gekozen om bestuursdwang toe te passen.

De algemene beginselen van behoorlijk bestuur vereisen dat een bestuursorgaan motiveert waarom voor bestuursdwang of een dwangsom (en de hoogte daarvan) wordt gekozen en ook dient de begunstigingstermijn te worden onderbouwd. Hoewel de jurisprudentie aangeeft dat de gemeente hier een ruime mate van beleidsvrijheid toekomt, mag een begunstigingstermijn niet onhaalbaar kort zijn, maar ook niet dermate lang dat sprake is van een verkapte gedoogconstructie. Een dwangsom mag niet zo laag zijn dat het er op lijkt dat de overtreding daarmee ‘afgekocht’ kan worden, maar mag ook niet dusdanig hoog zijn, dat deze niet in verhouding staat tot de overtreding en de kosten die gemoeid zijn met het ongedaan maken hiervan. De rechter toetst of een begunstigingstermijn en een dwangsom niet onredelijk zijn. Dit is overigens niet snel het geval. Wel dient de keuze, al is het summier, te worden gemotiveerd.

Om te voorkomen dat per geval een begunstigingstermijn of dwangsom opnieuw moet worden bepaald, waarbij het risico bestaat dat dit afwijkt van eerdere gevallen of afhangt van de inschatting van een behandeld ambtenaar, is het wenselijk hiervoor beleidsregels vast te stellen. Hiermee wordt tevens willekeur voorkomen.

De beleidsregels geven de kaders aan hoe een begunstigingstermijn/dwangsom per geval/situatie te bepalen. Uiteraard blijft er ruimte om in voorkomende gevallen, gemotiveerd, van deze beleidsregels af te wijken. Bijvoorbeeld wanneer een dwangsom onredelijk hoog blijkt (niet in verhouding staat tot de overtreding) dan wel de begunstigingstermijn onredelijk kort (te kort om overtreding ongedaan te kunnen maken). Het is immers onmogelijk om alle soorten en maten aan overtredingen vooraf volledig in een document te benoemen.

In deze beleidsregels wordt onderscheid gemaakt tussen ‘lichte’, ‘normale’ en ‘ernstige’ overtredingen. Om te bepalen in welke van deze categorieën een overtreding valt, wordt gekeken naar de volgende aspecten:

  • 1.

    Is er sprake van een gevaarlijke situatie? In een aantal gevallen (bijv. bij asbest, brandveiligheid of constructieve veiligheid) is per definitie sprake van een ernstige overtreding.

  • 2.

    De kwantitatieve omvang van de overtreding. Betreft het meerdere soorten overtredingen? Betreft het meerdere overtredingen van één soort?

  • 3.

    De fysieke omvang van de overtreding. Een schuurtje of een woning?

  • 4.

    Een combinatie van de hier boven genoemde zaken.

Afhankelijk van de categorie wordt bepaald of bestuursdwang wordt toegepast of dat een last onder dwangsom wordt opgelegd en hoe hoog deze is. Ook wordt op grond van de categorie de begunstigingstermijn bepaald. Bepaalde overtredingen kennen overigens geen onderscheid. Zo is in het geval er sprake is van (brand)veiligheid of het toebrengen van schade aan een monument altijd sprake van de categorie ‘ernstig’ en bij het ontbreken van een vergunning voor een alarminstallatie altijd van de categorie ‘licht’.

Daarnaast zal bij lichte overtredingen niet snel sprake zijn van het stilleggen van de activiteit. Vandaar dat deze variant niet in de tabel is opgenomen.

Indien sprake is van een combinatie van overtredingen kan er voor worden gekozen de dwangsommen bij elkaar op te tellen. Indien daar niet voor wordt gekozen zal in ieder geval de dwangsom worden aangehouden voor de zwaarste overtreding en derhalve de hoogste dwangsom. Wat betreft de begunstigingstermijn zal de langste bij een van de overtreding behorende begunstigingstermijnen worden aangehouden. Van een cumulatie van begunstigingstermijnen is in beginsel geen sprake, tenzij bij dringende gevallen, dan wordt de kortste termijn gehanteerd.

Bij milieuovertredingen wordt door de Regionale UitvoeringsDienst gehandhaafd conform het landelijke handhavingsbeleid zoals dat is vastgesteld door het ministerie van I&M.

Voor wat betreft overtredingen van de Drank- en Horecawet vindt handhaving plaats conform de hiervoor apart vastgestelde handhavingsstrategie.

Overtreding

Wettelijke basis artikel

Gradatie

(licht, normaal, ernstig)

Middel

Begunstigings-termijn

Hoogte dwangsom

Aantal dwangsomtermijnen

Max. dwangsom

WABO

bouwen zonder vergunning, herstel

2.1 a Wabo

Licht (bijv. kleine bijgebouwen)

dwangsom

2 weken

€ 500,-- per week

5

€ 2.500,--

bouwen zonder vergunning, herstel

2.1 a Wabo

Normaal (bijv. uitbreiding van hoofdgebouwen)

dwangsom

4 weken

€ 4.000,-- per week

5

€ 20.000,--

bouwen zonder vergunning, stilleggen

2.1 a Wabo/ 5:31 Awb

Normaal

dwangsom

Direct

€ 2.000,-- per dag

10

€ 20.000,--

bouwen zonder vergunning, herstel

2.1 a Wabo

Ernstig (bijv. bouwen van hoofdgebouwen)

dwangsom

4 weken

€ 10.000,-- per week

5

€ 50.000,--

bouwen zonder vergunning, stilleggen

2.1 a Wabo/ 5:31 Awb

Ernstig

dwangsom

Direct

€ 5.000,-- per dag

10

€ 50.000,--

uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, herstel

2.1 b en 2.2 d/ 2:11 APV

Licht

dwangsom

2 weken

€ 500,-- per week

5

€ 2.500,--

uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, herstel

2.1 b en 2.2 d/ 2:11 APV

Normaal

dwangsom

4 weken

€ 4.000,-- per week

5

€ 20.000,--

uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, stilleggen

2.1 b en 2.2 d/ 2:11 APV/ 5:31 Awb

Normaal

dwangsom

Direct

€ 2.000,-- per dag

10

€ 20.000,--

uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, herstel

2.1 b en 2.2 d/ 2:11 APV

Ernstig

dwangsom

4 weken

€ 10.000,-- per week

5

€ 50.000,--

uitvoeren van een werk, geen bouwwerk zijnde, stilleggen

2.1 b en 2.2 d/ 2:11 APV/ 5:31 Awb

Ernstig

dwangsom

Direct

€ 5.000,-- per dag

10

€ 50.000,--

strijdig gebruik van gronden, stilleggen

2.1 c Wabo/ 5:31 Awb

Normaal

dwangsom

Direct

€ 2.000,-- per dag

10

€ 20.000,--

strijdig gebruik van gronden, stilleggen

2.1 c Wabo/ 5:31 Awb

Ernstig

dwangsom

Direct

€ 5.000,-- per dag

10

€ 50.000,--

strijdig gebruik van gebouwen, stilleggen

2.1 c Wabo/ 5:31 Awb

Normaal

dwangsom

Direct

€ 2.000,-- per dag

10

€ 20.000,--

strijdig gebruik van gebouwen, stilleggen

2.1 c Wabo/ 5:31 Awb

Ernstig

dwangsom

Direct

€ 5.000,-- per dag

10

€ 50.000,--

Het in gebruik nemen of gebruiken van een bouwwerk zonder vergunning brandveilig gebruik, stilleggen

2.1 d Wabo/5:31 Awb

Ernstig

bestuursdwang

Direct

slopen, verstoren etc. beschermd monument, herstel

2.1 f en 2.2 b Wabo

Ernstig

dwangsom

6 weken

€ 5.000,-- per week

10

€ 50.000,--

slopen, verstoren etc. beschermd monument, stilleggen

2.1 f en 2.2 b Wabo/ 5:31 Awb

Ernstig

bestuursdwang

Direct

slopen bouwwerk zonder vergunning, herstel

2.1 g, h en 2.2 c Wabo

Licht

dwangsom

4 weken

€ 500 per week

5

€ 2.500,--

slopen bouwwerk zonder vergunning, herstel

2.1 g, h en 2.2 c Wabo

Normaal

dwangsom

6 weken

€ 4.000 per week

5

€ 20.000,--

slopen bouwwerk zonder vergunning, stilleggen

2.1 g, h en 2.2 c Wabo/ 5:31 Awb

Normaal

dwangsom

Direct

€ 2.000,-- per dag

10

€ 20.000,--

slopen bouwwerk zonder vergunning, herstel

2.1 g, h en 2.2 c Wabo

Ernstig

dwangsom

8 weken

€ 10.000 per week

5

€ 50.000,--

slopen bouwwerk zonder vergunning, stilleggen

2.1 g, h en 2.2 c Wabo/ 5:31 Awb

Ernstig

dwangsom

Direct

€ 5.000,-- per dag

10

€ 50.000,--

maken/veranderen van een uitrit, herstel

2.2 e Wabo/ 2:12 APV

Licht

dwangsom

2 weken

€ 500,-- per week

5

€ 2.500,--

maken/veranderen van een uitrit, herstel

2.2 e Wabo/ 2:12 APV

Normaal

dwangsom

4 weken

€ 2.000,-- per week

5

€ 10.000,--

hebben van een alarminstallatie, herstel

2.2 f Wabo

Licht

dwangsom

2 weken

€ 500,-- per week

5

€ 2.500,--

kappen zonder vergunning, herstel (herplantplicht)

2.2 g Wabo/ 4:11 en 4:12b APV

Normaal

dwangsom

4 weken

€ 1.000,-- per week

5

€ 5.000,--

voeren van handelsreclame, herstel

2.2 h, i Wabo/ 4:15 APV

Licht

dwangsom

2 weken

€ 500,-- per week

5

€ 2.500,--

voeren van handelsreclame, herstel

2.2 h, i Wabo/ 4:15 APV

Normaal

dwangsom

4 weken

€ 2.000,-- per week

5

€ 10.000,--

handelen in strijd met vergunningvoorschriften, herstel

2.3 Wabo

Licht

dwangsom

2 weken

€ 500,-- per week

5

€ 2.500,--

handelen in strijd met vergunningvoorschriften, herstel

2.3 Wabo

Normaal

dwangsom

4 weken

€ 4.000,-- per week

5

€ 20.000,--

handelen in strijd met vergunningvoorschriften, stilleggen

2.3 Wabo/ 5:31 Awb

Normaal

dwangsom

Direct

€ 2.000,-- per dag

10

€ 20.000,--

handelen in strijd met vergunningvoorschriften, herstel

2.3 Wabo

Ernstig

dwangsom

4 weken

€ 10.000,-- per week

5

€ 50.000,--

handelen in strijd met vergunningvoorschriften, stilleggen

2.3 Wabo/ 5:31 Awb

Ernstig

dwangsom

Direct

€ 5.000,-- per dag

10

€ 50.000,--

handelen in strijd met vergunningvoorschriften brandveilig gebruik, stilleggen

2.3 Wabo/ 5:31 Awb

Ernstig

bestuursdwang

Direct

In stand laten bouwwerk zonder vergunning, herstel

2.3a Wabo

Licht

dwangsom

4 weken

€ 500,-- per week

5

€ 2.500,--

In stand laten bouwwerk zonder vergunning, herstel

2.3a Wabo

Normaal

dwangsom

6 weken

€ 4.000,-- per week

5

€ 20.000,--

In stand laten bouwwerk zonder vergunning, herstel

2.3a Wabo

Ernstig

dwangsom

8 weken

€ 10.000,-- per week

5

€ 50.000,--

WONINGWET

Overtreding artikel 1a (Zorgplicht), herstel

1a Ww

Licht

dwangsom

4 weken

€ 500,-- per week

5

€ 2.500,--

Overtreding artikel 1a (Zorgplicht), herstel

1a Ww

Normaal

dwangsom

6 weken

€ 4.000,-- per week

5

€ 20.000,--

Overtreding artikel 1a (Zorgplicht), stilleggen

1a Ww

Normaal

dwangsom

Direct

€ 2.000,-- per dag

10

€ 20.000,--

Overtreding artikel 1a (Zorgplicht), herstel

1a Ww

Ernstig

dwangsom

8 weken

€ 10.000,-- per week

5

€ 50.000,--

Overtreding artikel 1a (Zorgplicht), stilleggen

1a Ww

Ernstig

dwangsom

Direct

€ 5.000,-- per dag

10

€ 50.000,--

Overtreding artikel 1b (Bouwbesluit), herstel

1b Ww

Licht

dwangsom

4 weken

€ 500,-- per week

5

€ 2.500,--

Overtreding artikel 1b (Bouwbesluit), herstel

1b Ww

Normaal

dwangsom

6 weken

€ 4.000,-- per week

5

€ 20.000,--

Overtreding artikel 1b (Bouwbesluit), stilleggen

1b Ww

Normaal

Dwangsom

Direct

€ 2.000,-- per dag

10

€ 20.000,--

Overtreding artikel 1b (Bouwbesluit), herstel

1b Ww

Ernstig

Dwangsom

8 weken

€ 10.000,-- per week

5

€ 50.000,--

Overtreding artikel 1b (Bouwbesluit), stilleggen

1b Ww

Ernstig

dwangsom

Direct

€ 5.000,-- per dag

10

€ 50.000,--

Overtreding artikel 1b (Bouwbesluit) waarbij sprake is van asbest of waarbij de (brand)veiligheid of constructieve veiligheid in het geding is, stilleggen

1b Ww

Ernstig

bestuursdwang

Direct

Strijd met welstand, herstel

12 Ww

Licht

dwangsom

4 weken

€ 500,-- per week

5

€ 2.500,--

Strijd met welstand, herstel

12 Ww

Normaal

dwangsom

6 weken

€ 4.000,-- per week

5

€ 20.000,--

Strijd met welstand, herstel

12 Ww

Ernstig

dwangsom

8 weken

€ 10.000,-- per week

5

€ 50.000,--

APV

Overtreding vergunningvoorschrift, (indien nodig gecombineerd met preventieve werking)

APV

Licht

dwangsom

2 weken

€ 500,-- per week/per overtreding

5

€ 2.500,--

Normaal

dwangsom

4 weken

€ 4.000,-- per week/per overtreding

5

€ 20.000,--

Ernstig

dwangsom

6 weken

€ 10.000,-- per week/per overtreding

5

€ 50.000,--