Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder houdende regels omtrent cameratoezicht (Regeling Cameratoezicht gemeente Den Helder

Geldend van 26-06-2017 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2017

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder houdende regels omtrent cameratoezicht (Regeling Cameratoezicht gemeente Den Helder

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder

  • ·

    gelet op artikel 125 van de Ambtenarenwet

  • ·

    gelet op artikel 160 van de Gemeentewet;

  • ·

    gelet op de Wet Bescherming Persoonsgegevens

  • ·

    gelet op de instemming van de Ondernemingsraad

B E S L U I T

tot het vaststellen van de navolgende regeling en deze op te nemen in de Arbeidsvoorwaardenregeling van de gemeente Den Helder

Artikel 1 Begripsbepaling

a.Camerasysteem:

Het geheel van camera’s, monitoren, opnameapparatuur, verbindingsapparatuur, bekabeling en bevestigingen.

b.Cameratoezicht:

Toezicht met behulp van het camerasysteem.

c.Serverruimte:

De ruimte waar de beelden op monitoren live bekeken kunnen worden en waar de opnameapparatuur is ondergebracht.

d.CISO (Chief Information Security Officer)

Informatiebeveiligingsfunctionaris, verantwoordelijk voor het opstellen, actueel houden en naleven van het informatiebeveiligingsbeleid.

e.Beeldinformatie:

De door het cameratoezicht verkregen en geregistreerde filmbeelden. Beeldinformatie is onderdeel van het begrip persoonsregistratie in de zin van de wet.

f.Beheer: De zorg voor de continuïteit van het cameratoezicht.

g.Functioneel beheerder: De medewerker die belast is met het beheer van en het toezicht op het cameratoezichtDe medewerker die belast is met het beheer van en het toezicht op het cameratoezicht.

h. Bevoegde medewerker: De medewerker die bevoegd is tot de uitvoering van een specifiek gedeelte van het cameratoezicht.

i.Technisch beheer:

De zorg voor het technisch functioneren van het camerasysteem en de opslagmedia dat wordt uitgevoerd door het team ICT van de afdeling Dienstverlening en de leverancier van het systeem.

j.Incident:

Een waargenomen strafbaar feit, ongeval of andere gebeurtenis die vraagt om optreden.

Artikel 2 Doel van het cameratoezicht

Het doel van het cameratoezicht is om het Stadhuis en het gebouw waarin de afdeling Sociaal Domein is gehuisvest, beter te beveiligen met inachtneming van de regels voor privacy. Meer specifiek beoogt het cameratoezicht bij te dragen aan:

  • 1.

    de bescherming van de veiligheid van medewerkers en bezoekers van het stadhuis;

  • 2.

    het beschermen van eigendommen en goederen van de gemeente en van medewerkers en bezoekers;

  • 3.

    informatiebeveiliging bij de servicebalie met betrekking tot de daar aanwezige pin-automaten;

  • 4.

    het voorkomen van vandalisme;

  • 5.

    het bevorderen van de opsporing en vervolging in geval van incidenten

Artikel 3 Plaats- en tijdbepaling cameratoezicht

Lid 1

Het cameratoezicht vindt plaats in en bij het stadhuis aan de Drs. F. Bijlweg 20 en het gebouw van de afdeling Sociaal Domein aan de Drs. F. Bijlweg 2, beide te Den Helder

  • -

    op het parkeerterrein aan de achterzijde van het stadhuis

  • -

    bij de servicebalie en in de hal van het stadhuis

  • -

    in de hal, de wachtruimte en de servicebalie van het gebouw van de afdeling Sociaal Domein.

Lid 2

De camera’s zijn 24 uur per dag operationeel. De kwaliteit van de beelden is zodanig dat ook op nachtelijke opnamen het gefilmde duidelijk te onderscheiden is.

Artikel 4 Taken en verantwoordelijkheden

  • 1. Het cameratoezicht geschiedt onder verantwoordelijkheid van de directie van de gemeente Den Helder, de houder van het camerasysteem.

  • 2. Het functioneel beheer  is ondergebracht bij het team Beheer & Ondersteuning van de afdeling Dienstverlening.

  • 3. Het dagelijks beheer van het camerasysteem wordt uitgevoerd door de functioneel beheerder en de bevoegde medewerkers.

  • 4. Het technisch beheer van het camerasysteem geschiedt onder verantwoordelijkheid van de functioneel beheerder en door de leverancier van het systeem.

    De leverancier draagt er zorg voor dat het camerasysteem periodiek wordt gecontroleerd op verzoek van de functioneel beheerder. Defecten worden zo snel als mogelijk hersteld.

  • 5. De bevoegde medewerkers en de functioneel beheerder zijn bevoegd tot het bedienen van het camerasysteem en tot het inzien van de beeldinformatie. Zij gaan integer om met de beeldinformatie, in het bijzonder met betrekking tot de privacy van personen.

    De functioneel beheerder draagt er zorg voor dat er zorgvuldig met het beeldmateriaal wordt omgegaan wanneer dit in verband met een incident moet worden veiliggesteld. In laatstgenoemd geval wordt naast de verantwoordelijk leidinggevende, ook altijd de CISO op de hoogte gesteld.

  • 6. In geval van een incident meldt de betrokken medewerker dit bij zijn leidinggevende en bij de CISO. Laatstgenoemde meldt het incident eventueel bij de geëigende instantie voor zover het valt binnen het doel van het cameratoezicht. De CISO stelt de afdelingsmanager Dienstverlening, respectievelijk de afdelingsmanager Sociaal Domein op de hoogte van de aard van het incident.

Artikel 5 Het camerasysteem

  • 1. Het cameratoezicht vindt plaats door middel van een gesloten systeem. Er wordt gebruik gemaakt van digitale recorders.

    Aan deze recorders zijn zichtbare camera’s gekoppeld, waarmee opnames worden gemaakt op de in artikel 3 genoemde plaatsen waarbij de camera’s niet of zo weinig mogelijk van de openbare ruimte opnemen

  • 2. De recorders staan opgesteld in een voor publiek afgesloten ruimte (de serverruimte van de afdeling Dienstverlening) die alleen met een geautoriseerde toegangspas toegankelijk is voor medewerkers van DV-ICT.

    Personeel van het bedrijf dat in opdracht van de gemeente Den Helder het technische beheer voert en het onderhoud aan het camerasysteem uitvoert,  heeft alleen toegang tot deze ruimte door tussenkomst van een medewerker van DV-ICT.

  • 3. De monitor is geplaatst in de serverruimte. Beelden van de camera op de parkeerplaats achter het stadhuis, kunnen door medewerkers van de bodekamer die daartoe zijn geautoriseerd, met gebruikmaking van specifieke inlogcodes worden bekeken op één van de in de bodekamer op de begane grond in het stadhuis geplaatste computer-beeldschermen.

  • 4. De serverruimte is beveiligd tegen inbraak en vandalisme.

  • 5. De recorders overschrijven na maximaal 168 uur (1 week) het beeldmateriaal. Er wordt afgeweken van de standaardtermijn van 24 uur gelet op weekenden en aansluitende feestdagen waarop het Stadhuis gesloten is en er toch een incident geweest kan zijn.

Artikel 6 Bediening van het camerasysteem

  • 1. Bevoegd tot het bedienen van het camerasysteem c.q. het live bekijken van beelden zijn:

    • 1.

      de Chief Information Security Officer;

    • 2.

      de Functionaris Gegevensbescherming;

    • 3.

      de functioneel beheerder;

    • 4.

      de technisch beheerder;

    • 5.

      de bevoegde medewerkers;

    • 6.

      politiefunctionarissen voor de uitoefening van hun wettelijke taken (na ontvangsten beoordeling van een verzoek daartoe);

    • 7.

      officieren van justitievoor opsporingsdoeleinden (na ontvangst en beoordeling van een verzoek daartoe);

    • 8.

      derden (bijvoorbeeld leverancier van de apparatuur), indien dat functioneel noodzakelijk is, uitsluitend met toestemming van de (technisch)beheerder.

  • 2. Onder het bedienen van de apparatuur wordt ook begrepen het terugkijken van digitale opnamen en het vastleggen van beeldinformatie op DVD of een andere wijze van datatransport.

  • 3. Politiefunctionarissen en officieren van justitie die beroepshalve beelden live bekijken en/of het camerasysteem bedienen, legitimeren zich vooraf ten overstaan van de  beheerder. Na ontvangst en beoordeling van een verzoek tot bekijken van beelden kunnen deze functionarissen daadwerkelijk beelden bekijken.

  • 4. Het bedienen van het camerasysteem dan wel het live bekijken van de beelden vindt plaats in de serverruimte, dan wel voor zover het  beelden van de camera op de parkeerplaats betreft, in de bodekamer in het stadhuis

Artikel 7 Integriteit, privacy en rechten van de geregistreerde

  • 1. De beeldinformatie  wordt uitsluitend gebruikt voor de doelstellingen van het cameratoezicht. Het cameratoezicht is verenigbaar met het doel van beveiliging en toezicht.

  • 2. Het cameratoezicht wordt kenbaar gemaakt door middel van bordjes en/of stickers

    bij de toegangsdeuren en op andere centrale plaatsen in en rondom het gebouw van het Stadhuis en van de Afdeling Sociaal Domein. De camera’s zijn zichtbaar opgehangen.

  • 3. De beeldinformatie wordt maximaal168 uur (1 week) bewaard. Beeldinformatie  waarop incidenten zijn vastgelegd  of die met een incident in verband staat, wordt in afwijking hiervan bewaard,  totdat het onderzoek naar of de behandeling van het incident is afgesloten.

    Beeldinformatie die wordt gebruikt in het kader van onderzoek naar een incident waarvan aangifte is gedaan bij de politie of als er schade verhaald moet worden, worden pas vernietigd na overleg met de politie, justitie.

  • 4. Het bewaren van beeldinformatie naar aanleiding van een incident wordt geregistreerd door de CISO.

  • 5. Het camerasysteem is beveiligd tegen onbevoegd gebruik door gebruik te maken van inlogcodes

  • 6. De in artikel 6 lid 1 genoemde functionarissen gaan vertrouwelijk en integer om met de kennis die zij tot zich krijgen met het cameratoezicht, in het bijzonder met betrekking tot de privacy van derden.

Artikel 8 Uitgifte van beeldinformatie

  • 1. Beeldinformatie wordt verstrekt op vordering van de politie of de officier van justitie op basis van een wettelijke grondslag. Deze vordering wordt ingediend bij de CISO die daarvan de afdelingsmanager Dienstverlening, respectievelijk de afdelingsmanager Sociaal Domein in kennis stelt.

  • 2. De beeldinformatie wordt op DVD of andere digitale wijze verstrekt.

  • 3. De DVD of andere digitale gegevensdrager waarop beeldinformatie wordt opgeslagen wordt gemerkt en geregistreerd door de CISO.

  • 4. De politiefunctionaris dan wel de officier van justitie overlegt een invorderingsdocument en tekent voor ontvangst en voor het zorgvuldig en integer gebruik van de beeldinformatie.

Artikel 9 Heimelijk cameratoezicht

  • 1. In afwijking van het bepaalde in de artikel 5 lid 1 en artikel 7 lid 2 met betrekking tot de zichtbaarheid van camera’s, kan in bijzondere gevallen ook heimelijk cameratoezicht plaatsvinden.

  • 2. Heimelijk cameratoezicht is slechts toegestaan indien het de organisatie, ondanks allerlei inspanningen waaronder regulier cameratoezicht, niet lukt structurele incidenten vast te stellen dan wel daar een einde aan te maken.

  • 3. Bedoeld heimelijk cameratoezicht mag alleen maar tijdelijk plaatsvinden en dient zodanig te worden toegepast dat inbreuk op de persoonlijke levenssfeer van medewerkers en/of bezoekers zo klein mogelijk is.

  • 4. Heimelijk cameratoezicht is uitsluitend toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming van het College van Burgemeester en Wethouders, onder vermelding van de voorwaarden waaronder het cameratoezicht plaatsvindt.

  • 5. In het eerste kwartaal van elk jaar wordt door de beheerder, via de bestuurder in de zin van de WOR, gerapporteerd aan de Ondernemingsraad over eventueel toegepast heimelijk cameratoezicht in het voorafgaande jaar voor zover dat toezicht ook in dat jaar beëindigd is. Daarbij wordt in ieder geval de aard, frequentie en lengte van het toezicht vermeld.

Artikel 10 Inzagerecht beeldinformatie medewerkers

  • 1. Medewerkers van de gemeente Den Helder hebben het recht op inzage van beeldinformatie, uitsluitend met inachtneming van de bepalingen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

  • 2. Een verzoek tot het inzien van beeldinformatie dient schriftelijk te worden ingediend bij de CISO.

  • 3. In beginsel heeft een betrokkene slechts recht op inzage van zijn eigen persoonsregistratie, dus beeldinformatie waarop slechts de betrokkene te zien is. Bij een aanvraag tot inzage van beelden dient de betrokkene het tijdstip en de tijdsduur van de beelden waarvan hij inzage verlangt aan te geven.

    Beeldinformatie kan pas ter inzage worden gegeven na een belangenafweging, waarbij het belang van de betrokkene bij inzage van de beeldinformatie is afgewogen tegen overige belangen, waaronder het belang van anderen die op de beeldinformatie voorkomen, ter bescherming van hun privacy.

    Op voorstel van de CISO op basis van die belangenafweging beslist de directie op de aanvraag.

Artikel 11 Inzagerecht beeldinformatie van derden

  • 1. Het inzien van beeldinformatie door, dan wel het verstrekken daarvan aan derden, anders dan politie of de officier van justitie, geschiedt slechts als dit verenigbaar is met het doel van cameratoezicht en uitsluitend met inachtneming van de bepalingen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

  • 2. Een verzoek tot het inzien van beeldinformatie dient schriftelijk te worden ingediend bij de CISO.

  • 3. Het recht op inzage kan worden verleend als een zwaarwegend belang is aangetoond. In beginsel heeft een betrokkene slechts recht op inzage van zijn eigen persoonsregistratie, dus beeldinformatie waarop slechts de betrokkene te zien is. Bij een aanvraag tot inzage van beelden dient de betrokkene het tijdstip en de tijdsduur van de beelden waarvan hij inzage verlangt aan te geven.

    Beeldinformatie kan pas ter inzage worden gegeven na een belangenafweging door de CISO, waarbij het belang van de betrokkene bij inzage van de beeldinformatie is afgewogen tegen overige belangen, waaronder het belang van anderen  die op de beeldinformatie voorkomen, ter bescherming van hun privacy.

  • 4. Een verzoek tot inzage van een advocaat, in het kader een strafproces ter verdediging van een verdachte cliënt, wordt gedaan door tussenkomst van de officier van justitie.

  • 5. Ter vaststelling van zijn identiteit dient de verzoeker in persoon te vervoegen bij de beheerder waarbij een geldig legitimatiebewijs ter inzage moet worden gegeven.

  • 6. Op voorstel van de CISO, op basis van de belangenafweging, beslist de directie op de aanvraag.

  • 7. Personen die inzage in beeldinformatie krijgen, tekenen een inzageverklaring.

Artikel 12 Melding bij de Autoriteit Persoonsgegevens

De CISO heeft namens de gemeente Den Helder melding gemaakt bij de Autoriteit Persoonsgegevens van bovenstaande verwerking van persoonsgegevens middels digitale beeldopnamen.

Artikel 13 Slotbepaling

Deze regeling kan worden aangehaald als regeling cameratoezicht gemeente Den Helder en treedt in werking met terugwerkende kracht op 1 januari 2017.

Ondertekening

Den Helder,12 juni 2017
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Den Helder,
desecretaris, deburgemeester,
R. Reus Koen Schuiling