Regeling vervallen per 29-05-2020

Beleidsregel Briefadres

Geldend van 07-08-2017 t/m 28-05-2020

Intitulé

Beleidsregel Briefadres

Op grond van artikel 40, eerste lid, van de Participatiewet bestaat er recht op bijstand jegens het college van de gemeente waar de belanghebbende zijn woonplaats heeft als bedoeld in artikelen 10, eerste lid en 11 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

In het tweede lid van datzelfde artikel is bepaald dat dak- en thuislozen die bijstand aanvragen en/of ontvangen verplicht zijn zich in te schrijven op een briefadres dat de gemeente aan hen ter beschikking stelt.

Het briefadres voor dak- en thuislozen met het recht op uitkering jegens het college van de gemeente Den Helder, is Drs. F. Bijlweg 2, 1784 MC te Den Helder (collegebesluit 7 maart 2006/nr. 254).

Het briefadres wordt alleen ter beschikking gesteld aan personen die een uitkering ontvangen van of aanvragen bij de gemeente. In dit kader is Den Helder een centrumgemeente (Besluit WWB 2007). Het betreffende adres fungeert niet als briefadres voor personen met een ander inkomen.

De enige uitzondering op dit uitgangspunt betreft de bewoonsters van het Blijf-van-mijn-lijf-huis van Den Helder. Vanwege hun specifieke situatie is het mogelijk om een briefadres te krijgen op het adres zoals hierboven genoemd, ongeacht hun bron van inkomsten.

Artikel 1 Dak- en thuisloos

Aan een dak- en thuisloze belanghebbende wordt het adres Drs. F. Bijlweg 2, 1784 MC te Den Helder ter beschikking gesteld als briefadres. Daarvoor wordt door afdeling Sociaal Domein een verklaring afgegeven ten behoeve van de Basisregistratie personen (BRP).

Artikel 2 Adresprobleem

  • 1. Aan een belanghebbende die wel beschikt over een woon- of verblijfplaats en waarvan vaststaat dat hij het feitelijke verblijf in de gemeente Den Helder heeft, maar die zich niet op het adres van de woon- of verblijfplaats wil of kan inschrijven, wordt het briefadres niet ter beschikking gesteld.

  • 2. Indien vastgesteld is dat er sprake is van bijzondere omstandigheden waaruit een noodsituatie voortvloeit, kan in afwijking van lid 1 besloten worden aan de belanghebbende met een adresprobleem, op verzoek, tijdelijk het briefadres ter beschikking te stellen.

Artikel 3 Tijdsduur ter beschikking stelling briefadres

  • 1. Het briefadres wordt aan dak- of thuislozen voor onbepaalde tijd ter beschikking gesteld.

  • 2. Indien op grond van artikel 2, tweede lid, van deze beleidsregel het briefadres beschikbaar wordt gesteld, wordt de duur van de ter beschikking stelling afgestemd op de situatie van de belanghebbende met een maximum van drie maanden.

Artikel 4 Voorwaarden

  • 1. De belanghebbende dient op verzoek of onverwijld uit eigen beweging alle feiten en omstandigheden welke voor de vaststelling de (nood)situatie noodzakelijk zijn te melden. Voor het onderzoek naar de (nood)situatie wordt onder andere gebruik gemaakt van een vragenformulier dat de belanghebbende volledig moet invullen en ondertekenen.

  • 2. Indien het briefadres ter beschikking is gesteld, dient de belanghebbende op vertoon van zijn legitimatiebewijs minimaal één maal per week zijn post op te halen bij de receptie van de afdeling Sociaal Domein.

  • 3. Voor de bewoonsters van het Blijf-van-mijn-lijf-huis geldt een aangepaste werkwijze.

Artikel 5 Afwijzing of intrekking briefadres

  • 1. Wanneer de belanghebbende niet of onvoldoende inlichtingen met betrekking tot zijn woon- of verblijfplaats en/of zijn persoonlijke omstandigheden verstrekt waardoor de noodzaak voor het ter beschikking stellen van het briefadres niet kan worden vastgesteld, wordt het verzoek om de ter beschikking stelling afgewezen of de reeds afgegeven ter beschikkingstelling ingetrokken.

  • 2. De ter beschikkingstelling van het briefadres wordt eveneens ingetrokken, wanneer:

    • a.

      uit onderzoek is gebleken dat de noodzaak van de ter beschikking stelling niet langer aanwezig is of niet langer kan worden vastgesteld;

    • b.

      belanghebbende gedurende een periode van vier aaneengesloten weken zijn post niet op heeft gehaald bij de afdeling Sociaal Domein.

Artikel 6 Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel Briefadres.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Na zijn bekendmaking treedt dit besluit in werking de dag na publicatie.

Ondertekening

Den Helder, 18 juli 2017
Burgemeester en Wethouders van Den Helder
Burgemeester
Koen Schuiling
Secretaris
Robert Reus