Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Geldend van 06-10-2015 t/m heden

Intitulé

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Het college van burgemeester en wethouders van Den Helder,

gelet op artikel 52 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen:

Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van het college

Artikel 1 Verdeling werkzaamheden en onderlinge vervanging

  • 1. Het college regelt de verdeling van zijn werkzaamheden.

  • 2. Het college regelt de onderlinge vervanging in geval van verhindering of ontstentenis van één der wethouders.

  • 3. Het college regelt de vervanging van de burgemeester in geval van diens verhindering of ontstentenis.

  • 4. Een lid van het college dat verhinderd is zijn activiteiten uit te oefenen, geeft daarvan zo spoedig mogelijk kennis aan de secretaris.

Artikel 2 Dag en plaats van de vergaderingen

  • 1. Het college vergadert in de regel eenmaal per week op de dinsdag vanaf 9.00 uur en voorts zo dikwijls de voorzitter of een wethouder het nodig acht.

  • 2. Indien een wethouder een extra vergadering nodig acht, verzoekt hij onder opgave van redenen aan de voorzitter deze bijeen te roepen. De secretaris zorgt na overleg met de voorzitter voor een oproep voor deze vergadering, onder vermelding van de te bespreken onderwerpen, die zo mogelijk 24 uur van tevoren op een in de gemeente gebruikelijke wijze aan de leden van het college wordt bekend gemaakt.

  • 3. De vergaderingen worden als regel in het stadhuis gehouden.

Artikel 3 De voorzitter

De voorzitter leidt de vergadering en draagt zorg voor de naleving van de relevante wettelijke bepalingen en dit reglement.

Artikel 4 Verhindering

  • 1. Wanneer een lid verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de secretaris.

  • 2. Wanneer de secretaris verhinderd is een vergadering geheel of gedeeltelijk bij te wonen, geeft hij daarvan kennis aan de voorzitter, alsmede aan degene die de secretaris vervangt.

Artikel 5 Agenda

  • 1. Voor elke vergadering wordt, als regel tweemaal 24 uur van tevoren, door de secretaris de agenda opgesteld en met de bijbehorende stukken digitaal beschikbaar gesteld aan het college.

  • 2. Onderwerpen ten aanzien waarvan tijdige agendering als bedoeld in het eerste lid niet mogelijk is, doch waarvan ten gevolge van de spoedeisendheid geen uitstel mogelijk is, kunnen onder opgave van reden(en) van urgentie voor de vergadering worden aangemeld bij de secretaris.

  • 3. De behandeling van de voorstellen vindt in de regel plaats in de volgorde van de agenda.

Artikel 6 Besluiten

  • 1. Een college besluit over de aan hen uitgebrachte adviezen van de organisatie.

  • 2. Indien een meerderheid van het college zich met het advies akkoord verklaart, hetzij met een paraaf, hetzij met een akkoord langs digitale weg, wordt het besluit opgevoerd op een ‘akkoordlijst’.

  • 3. De besluiten onder 2 worden geacht te zijn genomen op de datum waarop het college de akkoordlijst bekrachtigt.

  • 4. De akkoordlijst en de besluitenlijst (artikel 11) van eenzelfde vergadering worden na verwerking samengevoegd tot één besluitenlijst.

Artikel 7 Ambtelijke ondersteuning

De secretaris draagt zorg voor al hetgeen binnen de hem opgedragen taak nodig is in het belang vaneen vlot verloop van de vergadering van het college.

Artikel 8 Deelneming ambtenaren en derden aan de vergadering

Het college kan besluiten een ambtelijk medewerker of derden voor een vergadering uit te nodigenteneinde zijn mening ten aanzien van een onderwerp te geven dan wel een (nadere) toelichting teverschaffen op een agendapunt.

Artikel 9 Stemmingen

  • 1. Indien geen van de leden van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 2. Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit stemming vraagt, wordt mondeling gestemd, tenzij het derde lid wordt toegepast.

  • 3. Schriftelijke stemming

    • a.

      Indien een lid van het college dat verlangt, wordt bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen gestemd bij gesloten en ongetekende briefjes.

    • b.

      Indien daarbij de stemming beperkt is tot een persoon en de stemmen staken, beslist het lot.

    • c.

      Indien in de overige gevallen bij een eerste stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, heeft een tweede stemming plaats tussen de twee personen die bij de eerste stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij die eerste stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de tweede stemming zal plaatshebben. Indien bij de tussenstemming of bij de tweede stemming de stemmen staken, beslist het lot.

Artikel 10 Minderheidsstandpunt

Ook wanneer geen stemming heeft plaatsgevonden, kan op verzoek van een lid van het college op of bij het betreffende voorstel in de besluitenlijst worden aangetekend dat hij een minderheidsstandpunt inneemt. De argumenten die aan dat standpunt ten grondslag liggen, worden daarbij vermeld.

Artikel 11 Besluitenlijst

  • 1. De secretaris draagt zorg voor het bijhouden van een presentielijst en de besluitenlijst van de vergadering.

  • 2. De besluitenlijst bevat ten minste:

    • a.

      de namen van de aan- en afwezige leden;

    • b.

      de namen van de andere personen die hebben deelgenomen aan de beraadslaging;

    • c.

      een formulering van de door het college genomen besluiten.

  • 3. Stemverhoudingen worden alleen vermeld als een lid van het college daarom vraagt.

  • 4. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

  • 5. Aan de hand van het openbare gedeelte van de besluitenlijst wordt een openbare besluitenlijst opgesteld en digitaal beschikbaar gesteld aan de griffier van de raad. Voorzover de aard en de inhoud van de besluitvorming zich daartegen niet verzet, wordt deze openbare besluitenlijst, als bedoeld in artikel 6, lid 4, zo spoedig mogelijk na de vergadering openbaar gemaakt en gepubliceerd op de gemeentelijke website.

Artikel 12 Openbare vergadering

  • 1. Het college kan besluiten een openbare vergadering te houden.

  • 2. De bepalingen van dit reglement zijn voorzover mogelijk van toepassing op een openbare vergadering.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Dit reglement treedt met onmiddellijke ingang in werking. Op dat moment vervalt het op 29 augustus 2006 vastgestelde reglement.

  • 2. Dit reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement van orde college 2015’.

Ondertekening

Den Helder, 6 oktober 2015
Burgemeester en Wethouders van Den Helder,
burgmeester
Koen Schuiling
secretaris
dr. Joost C.M. Cox