Regeling vervallen per 15-05-2021

Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Den Helder houdende regels omtrent drugs (Damoclesbeleid gemeente Den Helder 2018)

Geldend van 29-01-2018 t/m 14-05-2021

Intitulé

Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Den Helder houdende regels omtrent drugs (Damoclesbeleid gemeente Den Helder 2018)

1.Inleiding

Hennepteelt en handel in hard- en softdrugs zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen en geprofessionaliseerd. Na de invoering van het Damoclesbeleid in januari 2016 hebben de burgemeesters van Den Helder, Schagen, Texel en Hollands Kroon regelmatig gebruik gemaakt van hun bevoegdheid om een pand te sluiten indien daar een handelshoeveelheid drugs werd aangetroffen.

Het beleid is medio 2016 geëvalueerd. Een van de punten die uit de evaluatie naar voren kwam is dat het beleid zoals dat in januari 2016 is vastgesteld op sommige punten vereenvoudigd kan worden op basis van de

huidige jurisprudentie.

2.Juridisch kader

In artikel 13b eerste lid van de Opiumwet is de bevoegdheid van de burgemeester opgenomen op om op te treden in geval van de aanwezigheid van drugs in woningen en lokalen.

Uit jurisprudentie blijkt dat de handel, het gebruik, productie en de aanwezigheid van drugs een nadelig effect hebben op de openbare orde. De verstoring van de openbare orde hoeft dus niet door middel van feiten en omstandigheden te worden aangetoond.

Uit jurisprudentie blijkt dat de enkele aanwezigheid van een handelshoeveelheid drugs al voldoende is om een last onder bestuursdwang op te leggen. Er hoeft geen sprake te zijn van het daadwerkelijk verhandelen van drugs.

3.Doel

Het doel van artikel 13b eerste lid van de Opiumwet is de preventie en beheersing van de uit het drugsgebruik voortvloeiende risico's voor de volksgezondheid en het voorkomen van nadelige effecten van de handel in en het gebruik van drugs op het openbare leven en andere lokale omstandigheden.

Met de sluiting van een pand waar drugs is aangetroffen wordt beoogd om de overtreding van de Opiumwet te beëindigen, de rust in de woonomgeving te herstellen, het definitief doorbreken van de gang naar de woning/lokaal en de bekendheid hiervan in kringen van handelaren en gebruikers van verdovende middelen en herhaling van de overtreding te voorkomen.

Deze beleidsregel heeft tot doel een adequate invulling te geven aan de in artikel 13b eerste lid Opiumwet opgenomen bevoegdheid en zodoende een bijdrage te leveren aan het doel van deze wet.

4. Algemene uitgangspunten

a. Hoeveelheid drugs

In het beleid wordt onderscheid gemaakt tussen drugs die voorkomen op lijst I van de Opiumwet (harddrugs) en drugs die voorkomen op lijst II (softdrugs). Tevens is er onderscheid in sancties bij een kleine en een grote hoeveelheid drugs.

Drugs

Harddrugs (Lijst 1):

Kleine handelshoeveelheid: meer dan 0,5 gram en minder dan 5 gram

Grote Handelshoeveelheid: 5 gram en meer

Softdrugs (Lijst 2):

Kleine handelshoeveelheid: meer dan 5 gram en minder dan 50 gram

Grote handelshoeveelheid: 50 gram en meer

Henne p planten (lijst 2)

Kleine handelshoeveelheid: meer dan 5 planten en minder dan 20 planten

Grote handelshoeveelheid: 20 planten of meer

b.Verwijtbaarheid betrokken personen

De feitelijke constatering dat er een overtreding van de Opiumwet heeft plaatsgevonden is voldoende om tot sluiting over te gaan. Hiervoor is niet van belang wie de overtreding begaan heeft. Tevens speelt de persoonlijke verwijtbaarheid van betrokkenen geen rol.

c.Onderscheid woningen en lokalen

Onderscheid wordt gemaakt naar de aanwezigheid van drugs in een lokaal (en daarbij behorende erven) of een woning (en daarbij behorende erven). Bij het aantreffen van drugs in een woning is de sluiting van kortere duur. Een sluiting van een woning heeft namelijk per definitie een ingrijpend karakter en vormt in vrijwel alle gevallen een inbreuk op de rechten die beschermd zijn door art. 8 van het Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden (EVRM). Deze inbreuk wordt gerechtvaardigd doordat het voor een burger voldoende duidelijk is in welke gevallen de burgemeester bevoegd is om de sluiting van een woning te gelasten met het oog op de voorkoming van strafbare feiten en ter bescherming van de rechten van anderen.

d.Sancties

Bij een grote handelshoeveelheid softdrugs (zie voor de definitie van grote handelshoeveelheid hiervoor) of herhaling van de overtreding zal een woning gesloten worden. Bij het aantreffen van een handelshoeveelheid harddrugs zal de woning altijd gesloten worden. Drugs in een lokaal leiden altijd tot sluiting van het pand (zie 6-c Matrixen).

5.Toepassing last onder bestuursdwang

In beginsel wordt het voornemen tot het opleggen van een last onder bestuursdwang kenbaar gemaakt alvorens tot het opleggen van de daadwerkelijke last wordt overgegaan. Tegen dit voornemen kan een mondelinge of schriftelijke zienswijze worden ingediend.

De last onder bestuursdwang (sluiting) wordt bekendgemaakt aan de overtreder en de rechthebbenden op het gebruik van de zaak. Een last onder bestuursdwang gaat gepaard meteen begunstigingstermijn. Gedurende deze termijn wordt men in de gelegenheid gesteld het pand zelf te sluiten en de sleutels in te leveren. Tevens kan gedurende deze tijd persoonlijke eigendommen worden verwijderd en het pand klaar gemaakt worden voor de sluiting voordat de woning verzegeld wordt.

Gelet op de ernst van de overtreding is deze termijn voor woningen (en bijbehorende erven) gesteld op 48 uur. Voor lokalen (en bijbehorende erven) bedraagt de termijn drie uur. Wanneer niet binnen de in het besluit opgenomen begunstigingstermijn aan de last wordt voldaan, zal de gemeente zelf het pand sluiten. Daarbij worden de sloten vervangen en het pand verzegeld. De kosten die de gemeente hiervoor maakt kunnen worden verhaald. In het besluit tot opleggen van de last onder bestuursdwang wordt daartoe een aanzegging tot kostenverhaal opgenomen.

Door de gemeente zal op het pand een zogenaamd ‘hennepbord’ of poster worden geplaatst om de omgeving te informeren omtrent de sluiting.

De last onder bestuursdwang wordt geregistreerd en gepubliceerd in de zin van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb). Na afloop van de sluitingstermijn wordt dit wederom aangepast in het Wkpb-register.

Bij verbreking van het zegel wordt altijd aangifte gedaan.

6. Handhavingsmatrix

a. Richtlijn

In onderstaande matrixen wordt de maatregel per overtreding weergegeven. De zwaarte van de maatregel sluit aan bij de ernst van de overtreding. Bij herhaling van de overtreding wordt de sluitingstijd langer. De maatregelen genoemd in de matrixen zijn richtlijnen. De burgemeester kan gemotiveerd afwijken van het beleid en de maatregel. Dit kan zowel een vermindering als een vermeerdering van de sluitingstijd inhouden.

b. Verjaring

Indien gedurende vijf jaar na de eerste of tweede overtreding geen nieuwe constatering plaatsvindt, zal de zaak als afgedaan worden beschouwd. Een latere constatering zal dan gelden als een eerste constatering.

c. Matrixen

Woningen

1e constatering

2e constatering

3e constatering

Lijst II

> 5 gr maar < 50 gr

> 5 planten maar < 20 planten

waarschuwing

3 maanden

6 maanden

Lijst II

> =50 gram

>= 20 planten

Lijst I

> 0,5 gram en < 5 gr

3 maanden

6 maanden

12 maanden

Lijst I

>= 5 gram

6 maanden

12 maanden

Onbepaalde

tijd

Lokalen

1e constatering

2e constatering

3e constatering

Lijst II

> 5 gram maar < 50 gram

> 5 planten maar < 20 planten

3 maanden

6 maanden

12 maanden

Lijst II

>= 50 gram

>=20 planten

Lijst I

> 0,5 gram

6 maanden

12 maanden

Onbepaalde

tijd

d. Na traject

Na afloop van de sluitingstermijn wordt in overleg met de eigenaar van het pand de verzegeling verbroken en, indien de sleutels in het beheer van de gemeente zijn, de sleutels overhandigd.

e. Samenloop

Bij cumulatie van op te leggen maatregelen wordt de zwaarste maatregel toegepast.

7.Afwijkingsbevoegheid

De burgemeester handelt overeenkomstig deze beleidsregels, tenzij er door bijzondere omstandigheden sprake is van onevenredige gevolgen in verhouding met de met de beleidsregels te dienen doelen.

8.Citeertitel

Deze beleidsregel wordt aangehaald als “Damoclesbeleid gemeente Den Helder 2018”.