Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder houdende regels omtrent de werkgeverscommissie (Verordening werkgeverscommissie 2011)

Geldend van 13-03-2024 t/m heden

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Den Helder houdende regels omtrent de werkgeverscommissie (Verordening werkgeverscommissie 2011)

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeverscommissie

  • 1. Aan de werkgeverscommissie wordt volmacht en machtiging verleend voor:

    • a.

      het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier;

    • b.

      het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomsten met de overige op de griffie werkzame ambtenaren;

    • c.

      al hetgeen het werkgeverschap met zich brengt ten aanzien van de griffier en de overige op de griffie werkzame ambtenaren, waaronder, doch niet uitsluitend, de uit de Ambtenarenwet 2017 voortvloeiende bevoegdheden, rechten en verplichtingen.

  • 2. De werkgeverscommissie kan ondervolmacht en ondermachtiging verlenen aan de griffier voor:

    • a.

      het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomsten met de overige op de griffie werkzame ambtenaren;

    • b.

      al hetgeen het werkgeverschap met zich brengt ten aanzien van de overige op de griffie werkzame ambtenaren, waaronder, doch niet uitsluitend, de uit de Ambtenarenwet 2017 voortvloeiende bevoegdheden, rechten en verplichtingen.

Artikel 2 Samenstelling werkgeverscommissie

  • 1. De werkgeverscommissie bestaat uit een voorzitter, bij voorkeur de plaatsvervangend voorzitter van de raad, en twee andere leden uit de raad, bij voorkeur afkomstig uit de coalitie en de oppositie.

  • 2. De leden van de werkgeverscommissie worden door de raad uit zijn midden benoemd voor de duur van de zittingsperiode van de raad en regelen in onderling overleg het voorzitterschap.

  • 3. Het lidmaatschap van de werkgeverscommissie eindigt:

  • a. op eigen verzoek; het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad; het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

  • b. indien het lid aftreedt als lid van de raad;

  • c. indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeverscommissie te vervullen.

  • 4. De voorzitter van de raad kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeverscommissie aanwezig te zijn en eventueel optreden als informant.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a. het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeverscommissie;

  • b. het leiden van de vergaderingen;

  • c. het doen naleven van deze verordening;

  • d. het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze commissie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeverscommissie;

  • e. het fungeren als schakel tussen de werkgeverscommissie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor de personele en organisatorische zaken van de griffie.

Artikel 4 Ondersteuning van de commissie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeverscommissie terzijde en draagt zorg voor het secretariaat. Met het college van b&w of de gemeentesecretaris worden afspraken gemaakt over de ondersteuning.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1. Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2;

  • 2. Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier of een door deze overeenkomstig artikel 4 aangewezen functionaris draagt zorg voor het opstellen van een besluitenlijst van elke vergadering. De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeverscommissie definitief vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1. De vergaderingen van de werkgeverscommissie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden.

  • 2. De agenda, de stukken en de besluitenlijst zijn openbaar, tenzij de werkgeverscommissie beslist dat op grond van een belang, genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur, hierop of een deel daarvan geheimhouding moet worden gelegd.

  • 3. Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeverscommissie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeverscommissie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of een van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeverscommissie brengt, met inachtneming van het bepaalde in artikel 7, jaarlijks verslag uit aan de raad van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeverscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

Artikel 12 Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als “Verordening werkgeverscommissie 2011”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 21 november 2011.

Voorzitter

K.F. Schuiling

Griffier

mr. drs. M. Huisman