Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder houdende regels omtrent het handhaven van fietswrakken, weesfietsen en verkeerd, hinderlijk of gevaarlijk gestalde (brom)fietsen

Geldend van 22-07-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder houdende regels omtrent het handhaven van fietswrakken, weesfietsen en verkeerd, hinderlijk of gevaarlijk gestalde (brom)fietsen

Het college van de gemeente Den Helder;

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit

vast te stellen het navolgende beleid voor het handhaven van fietswrakken, weesfietsen en verkeerd, hinderlijk of gevaarlijk gestalde (brom)fietsen

Beleid voor het handhaven van fietswrakken, weesfietsen en verkeerd, hinderlijk of gevaarlijk gestalde (brom)fietsen

1. Inleiding

Dit beleid geeft aan hoe wordt gehandhaafd op fietsen en bromfietsen (hierna: fietsen) die op openbaar terrein gestald staan en al langere tijd niet meer zijn gebruikt en op fietsen die rij technisch in onvoldoende staat van onderhoud en tevens in een kennelijk verwaarloosde toestand verkeren. Het is daarmee een uitwerking van artikel 5:12 van de Algemeen Plaatselijke Verordening Den Helder 2019. Daarnaast sluit dit beleid ook aan bij de Fietsvisie en het uitvoeringsplan van de Fietsvisie. Door het uitvoeren van dit beleid worden de parkeervoorzieningen van fietsen verbeterd. Ook draagt het bij aan een sierlijk en netjes straatbeeld. In het uitvoeringsplan is rekening gehouden met onderhavig handhavingsbeleid.

Achtereenvolgens wordt ingegaan op de doelen van dit beleid, de juridische kaders en de aanpak. Praktische zaken met betrekking tot de uitvoering en procedures zijn in de bijlage beschreven,

Wij zullen ons het komende jaar voornamelijk maar niet uitsluitend richten op station Den Helder, station Den Helder Zuid, Willemsoord, de binnenstad en het gebied bij de Teso. Het komende jaar zal een pilot jaar zijn om te kijken of de gestelde doelen worden behaald. Incidentele handhaving zal ook voorkomen, bijvoorbeeld doordat een melding is gedaan. Hierna volgt een evaluatie en onderzoek of rondom de overige winkelcentrums in Den Helder en Julianadorp ook noodzaak tot actief handhaven is.

2. Doelen

Het verwijderen van fietswrakken en weesfietsen leidt in de eerste plaats tot verbetering van de kwaliteit van de openbare ruimte. De aanblik van de omgeving van stations en andere gezichtsbepalende locaties gaat er sterk op vooruit en de bereikbaarheid neemt toe. Een ander direct voordeel is het vrijkomen van stallingscapaciteit, waardoor er minder noodzaak is tot het uitbreiden van het aantal fietsenklemmen of -rekken. Verder wordt het gebruik van de fiets gestimuleerd wanneer er een goede en nette gelegenheid is voor het stallen. Een goed fietsbeleid draagt bij aan duurzaamheid.

Daarnaast heeft het verwijderen van weesfietsen gunstige neveneffecten. Het levert een

bijdrage aan anti-diefstalbeleid, doordat gestolen fietsen worden opgespoord. Verder daalt de inspanning van de gemeente voor het verwijderen van foutgeparkeerde fietsen en fietswrakken. Omdat het verwijderen van fietswrakken en weesfietsen in het algemeen wordt gewaardeerd, draagt het ook bij aan een positief imago van het gemeentelijk beleid.

Het komende jaar willen we draaien als pilot jaar. Op dit moment zijn de fietsen rekken- en of klemmen vaak over vol en ontvangen we veel meldingen van fietswrakken. De verwachting is dat wanneer we actief handhaven op weesfietsen en fietswrakken meer ruimte beschikbaar zal komen. Dit voorkomt dat we onnodig kosten maken voor het plaatsen van extra stallingsruimte. Ook is opgemerkt dat nog onvoldoende gebruik wordt gemaakt van de gratis overdekte fietsen stalling bij station Den Helder. Door tijdens het komende jaar hier meer bekendheid aan te geven hopen we ook meer stallingsruimte vrij te krijgen in de buiten geplaatste stallingen.

Bijkomende voordelen zullen ook zijn:

  • Het vergroten van de verkeersveiligheid van de omgeving voor alle gebruikers van het gebied;

  • Het verbeteren van de doorstroming voor alle gebruikers van het gebied;

  • Het verbeteren van de veiligheid voor mindervalide personen;

  • Het behouden van een sierlijk en netjes straatbeeld;

  • Het behouden van de algemene leefbaarheid in een drukke omgeving.

3. Definities

  • Fietswrak:

Een fiets of bromfiets, die rij technisch in onvoldoende staat van onderhoud en tevens in een kennelijk verwaarloosde toestand verkeert, en een negatieve economische waarde heeft. Een fietswrak behoort doorgaans aan niemand (meer) toe.

Er is sprake van een onvoldoende staat van onderhoud, indien minimaal twee basisonderdelen van een fiets ontbreken. Basisonderdelen van een (brom)fiets zijn: wielen, banden, stuur, zadel, pedalen en het aandrijfmechanisme (ketting).

Of de fiets of bromfiets zich in een kennelijk verwaarloosde toestand bevindt, is herkenbaar aan de volgende kenmerken: stof, roest, groei van mos of aanliggende bossages op of rondom het rijwiel, staat van het slot (zichtbaar lang niet gebruikt), toestand van de (aanwezige) banden (kale banden, banden die niet meer op de velg zitten, stukgesneden banden, enkel een binnenband, ingetrapte spaken en dergelijke).

Met behulp van een prijslijst wordt beoordeeld of de economische waarde van de fiets of bromfiets minder is dan de herstelkosten. Daarbij moet worden gekeken naar:

  • - zijn er onderdelen defect?

  • - is er reeds een reparatiepoging in gang?

  • - zijn de defecte onderdelen met een geringe vergoeding te herstellen?

Een fietswrak wordt beschouwd als gevonden voorwerp, waarop de regeling van gevonden voorwerpen (als bedoeld in boek 5 van het Burgerlijk Wetboek) van toepassing wordt verklaard.

  • Weesfiets:

Een weesfiets is een fiets die op openbaar terrein gestald staat en al langere tijd niet meer is gebruikt. Deze (brom)fiets, geen fietswrak zijnde, verkeert in voldoende staat van onderhoud, maar behoort klaarblijkelijk aan niemand meer toe.

  • Verkeerd gestalde fiets:

Dit is een fiets of bromfiets die buiten de daarvoor bestemde klem of aangewezen stallingsplaats is gestald.

  • Gevaarlijk of hinderlijk gestalde fiets

Dit is een fiets of bromfiets die de normale verkeersgangen belemmert. Bijvoorbeeld een fiets of bromfiets die de rijbaan of de route voor hulpdiensten belemmert of vluchtroutes verspert. Maar ook een fiets of bromfiets die (gedeeltelijk) uitsteekt op een fiets- of voetpad of een blindengeleidestrook, of een ingang voor een winkel blokkeert.

  • Bromfiets

Met een bromfiets wordt bedoeld: een voertuig als bedoeld in artikel 1, sub e van de Wegenverkeerswet 1994. Deze definitie omvat tevens een snorfiets of scooter. Waar in dit beleid wordt gesproken over een fiets, wordt tevens een bromfiets bedoeld.

4. Juridisch kader

Het verwijderen van fietsen moet binnen de wettelijke kaders gebeuren. Voor de verschillende fases in het proces gelden juridische randvoorwaarden. Dit hoofdstuk gaat in op de juridische achtergrond en op de directe praktische consequenties die daaruit voortvloeien.

4.a. Wettelijk kader

Algemene Plaatselijke Verordening Den Helder 2019 (APV)

Artikel 5:12 Overlast van fiets of bromfiets

  • 1. Het is in het belang van het uiterlijk aanzien van de gemeente en/of ter voorkoming van overlast dan wel hinder of gevaarzetting dan wel ter voorkoming van schade verboden op door het college aangewezen plaatsen, fietsen of bromfietsen onbeheerd buiten de daarvoor bestemde ruimten of plaatsen te laten staan.

  • 2. Onverminderd het bepaalde in het eerste lid is het verboden op of aan een openbare plaats, dan wel in of buiten de openbare fietsparkeervoorzieningen, (brom)fietsen of vergelijkbare vervoermiddelen

    • a.

      langer dan veertien dagen onafgebroken te laten staan;

    • b.

      die rijtechnisch in onvoldoende staat van onderhoud en in een kennelijk verwaarloosde toestand verkeren langer dan drie achtereenvolgende dagen te laten staan

Uitvoeringsbesluit Algemene Plaatselijke Verordening 2012

In het Uitvoeringsbesluit zijn het stationsgebied van NS station Den Helder en NS station Zuid aangewezen als gebieden alwaar het verboden is (brom)fietsen buiten de daarvoor aangewezen ruimten of plaatsen te laten staan.

Naar verwachting wordt het Uitvoeringsbesluit in het najaar van 2020 geactualiseerd met de Algemene Plaatselijke Verordening 2019 en zal het gebied in de binnenstad en rondom de veerhaven van Teso worden toegevoegd als gebieden waar het verboden is om (brom)fietsen buiten de daarvoor aangewezen ruimten of plaatsen te laten staan.

Wegenverkeerswet

In de Wegenverkeerswet 19941 is vastgelegd dat het verboden is:

  • (brom)fietsen op een gevaarlijke wijze te parkeren.1

Algemene wet bestuursrecht

Wanneer er sprake is van een overtreding van de genoemde voorschriften van APV of de Wegenverkeerswet 1994, kan gebruik worden gemaakt van de algemene bestuursdwangbevoegdheid. In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) is vastgelegd welke regels er gelden, ten aanzien van het verwijderen van de (brom)fiets (is toepassen bestuursdwang), kostenverhaal, bewaartermijn en rechtsbescherming van de eigenaar/rechthebbende van de (brom)fiets.

4.b Juridische randvoorwaarden

Beschikking toepassen bestuursdwang

In artikel 5:21 e.v. van de Awb is bepaald dat het college van burgemeester en wethouders of een door hen gemandateerde ambtenaar bevoegd is om de fiets te verwijderen, oftewel bestuursdwang toe te passen. Het besluit tot toepassing van bestuursdwang wordt op schrift gesteld en is een beschikking.

Kostenverhaal

Het verwijderen van de (brom)fiets, gebeurt op basis van artikel 125 e.v. Gemeentewet, in samenhang met de artikelen 5:21 e.v. van de Algemene Wet Bestuursrecht, op kosten van de overtreder. Bij deze kosten moet worden gedacht aan de directe kosten van het feitelijk optreden en de voorbereiding daarvan, zoals het labelen, het verwijderen en meevoeren en opslaan van (brom)fietsen. Het college heeft de bevoegdheid om de meegevoerde en opgeslagen fietsen en bromfietsen vast te houden totdat de verschuldigde kosten betaald zijn, op grond van artikel 5:29 lid 4 van de Algemene wet bestuursrecht. De kosten worden daarom bij de overtreder in rekening gebracht op het moment dat zij hun (brom)fiets ophalen.

Bewaartermijn

In artikel 5:30 van de Algemene Wet Bestuursrecht is vastgelegd dat de bewaartermijn van

verwijderde (brom)fietsen minimaal dertien weken bedraagt. Als de (brom)fiets na deze periode niet is teruggegeven, mag het college van burgemeester en wethouders de (brom)fiets verkopen. Als verkoop niet mogelijk is, dan mag de (brom)fiets worden geschonken of vernietigd worden. De termijn van 13 weken mag teruggebracht worden tot minimaal 14 dagen, ingeval de kosten van de opslag in verhouding tot de waarde van de fiets onevenredig hoog worden. Deze uitzondering is met name voor (brom)fietswrakken van belang.

Rechtsbescherming

Het besluit tot toepassing van bestuursdwang is een beschikking op grond van artikel 5:31 Awb. De beschikking wordt uitgereikt als de (brom)fiets wordt opgeëist. Ingevolge artikelen 8.1 en 7.1 Awb kan een belanghebbende bezwaar maken tegen het besluit, bij het college van burgemeester en wethouders van Den Helder.

5. Uitvoering van het handhavingsbeleid

De uitvoering van de handhaving op het fiets parkeren bestaat uit een aantal basisactiviteiten:

  • - Het vaststellen van een overtreding van de APV.

  • - Het aanzeggen van bestuursdwang (door het opmaken van een beschikking).

  • - Het bieden van de gelegenheid aan de overtreder om de overtreding te herstellen (de begunstigingstermijn).

  • - Het feitelijk toepassen van bestuursdwang (het verwijderen van de fiets).

  • - De opslag van de verwijderde fiets.

  • - Het vernietigen/verkopen/om niet overdragen van de niet opgehaalde fiets.

Deze activiteiten zijn in het algemeen voor elke fiets hetzelfde, maar hebben bij de concrete uitvoering specifieke kenmerken die afhankelijk zijn van het type verkeerd geparkeerde fiets (gevaarlijk, fout, weesfiets of wrak).

5.1. Aankondiging

Borden

Hoewel dit niet strikt juridisch noodzakelijk is, wordt het verbod op het stallen van (brom)fietsen buiten de daartoe bestemde voorzieningen en de maximale stallingsduur bij de betreffende stallingsplaatsen aangekondigd, om het publiek te informeren over de geldende regels. Dit gebeurt door middel van het plaatsen van borden op duidelijk zichtbare plaatsen.

De borden bevatten de volgende informatie:

  • - Het is verboden (brom)fietsen buiten de fietsklemmen of aangewezen bromfietsplaatsen of op een hinderlijke wijze te stallen;

  • - (Brom)fietsen die verkeerd of hinderlijk gestald zijn worden verwijderd;

  • - Hier geldt een maximale stallingsduur van 14 dagen;

  • - (Brom)fietsen die hier langer staan worden verwijderd;

  • - Is uw fiets of bromfiets weg? Kijk op www.denhelder.nl of uw fiets of bromfiets door de gemeente is verwijderd.

  • - Verwijderde fietsen kunnen na afspraak worden afgehaald.

(Brom)Fietsverwijderingsacties

De zorgvuldigheid van de toepassing van bestuursdwang (de verwijdering) vergt dat van tevoren ruime bekendheid is gegeven aan het voornemen om te lang en verkeerd gestalde (brom)fietsen weg te halen. Daarom worden dergelijke verwijderingsacties aangekondigd op de gemeentepagina in de plaatselijke krant en op de gemeentewebsite www.denhelder.nl. Omdat dit een pilotjaar zal zijn, zullen we ook gebruik van maken van social media om de verwijderingsacties aan te kondigen.

5.2 Het labelen

Met name bij wees(brom)fietsen moet worden vastgesteld dat de maximale stallingsduur van veertien dagen is overschreden. Het labelen is slechts een ‘technische’ manier om te bepalen of een (brom)fiets langer wordt gestald dan de maximale stallingsduur. In principe mag de gemeente elke persoon aanwijzen om te labelen. In de praktijk zal dit veelal door de toezichthouder worden gedaan.

De toezichthouder registreert op welke datum gelabeld wordt. Een label hoeft geen tekst te bevatten, maar het is wel wenselijk om het publiek te informeren over het doel van het label. Daarom zal het label een korte tekst bevatten dat het label van de gemeente afkomstig is en waar het label voor dient.

Het label moet op eenduidige manier de overschrijding van de stallingsduur aangeven. Het moet voor de toezichthouder duidelijk zijn welke labels op welke datum zijn aangebracht. Als vaak gelabeld wordt, kan met verschillende kleuren labels worden gewerkt. Wanneer er binnen de maximale stallingsduur nooit vaker dan één keer wordt gelabeld, volstaat één kleur label. In de praktijk kan worden volstaan met één kleur label, omdat de grootte van de stallingscapaciteit en de opslag zich er niet voor leent dat veelvuldig gelabeld moet worden. Op het label wordt aangegeven dat de fiets is gelabeld door de gemeente en wordt kort verwezen naar het beleid.

Gebleken is dat ook ‘goede’ fietsen achtergelaten worden. Om een objectief en consequent beleid uit te voeren, worden alle fietsen, met name in het stationsgebied, gelabeld tijdens een label actie.

5.3 Bestuursdwang

Als een (brom)fiets verkeerd, hinderlijk of gevaarlijk of na het verstrijken van de maximale stallingsduur onafgebroken gestald staat (drie dagen voor fietswrakken of veertien dagen voor weesfietsen), is er sprake van een overtreding.

Het college van burgemeester en wethouders of een door hen gemandateerde ambtenaar (bijvoorbeeld een toezichthouder en/of BOA) is bevoegd om te besluiten de fiets te gaan verwijderen, oftewel om bestuursdwang toe te passen. De toezichthouder stelt de overtreding vast en moet de beschikking overhandigen. Omdat de overtreder (eigenaar/rechthebbende) niet bekend is, kan de beschikking niet overhandigd worden. De toezichthouder stelt daarom de overtreding vast, en verwijdert de (brom)fiets. Als de (brom)fiets met een slot aan een daartoe bestemde stallingsplaats is bevestigd of op andere wijze ergens aan is vastgemaakt, dan mag het slot door de toezichthouder worden opengebroken2 . De schade komt voor rekening van de eigenaar/rechthebbende van de (brom)fiets.

Als er sprake is van verwijdering van een wees(brom)fiets krijgt de eigenaar/rechthebbende nog twee dagen de tijd om de overtreding ongedaan te maken. Na het verstrijken van die periode wordt de (brom)fiets door de gemeente verwijderd.

Aan fout gestalde fietsen en fietswrakken zal gelijktijdig met de weesfietsen een beschikking worden bevestigd.

Als een (brom)fiets hinderlijk of gevaarlijk is gestald, wordt (spoedeisende) bestuursdwang toegepast en wordt de (brom)fiets direct verwijderd. De eigenaar krijgt dus geen tijd om zelf de overtreding te beëindigen.

Het is daarbij van belang dat de toezichthouder op basis van duidelijke criteria (zie onder 3. Definities) kan vaststellen of de fiets gevaarlijk of fout is geparkeerd en deze criteria ook in de praktijk goed toepast.

Van iedere verwijderde (brom)fiets wordt een proces verbaal of een opname rapport opgemaakt en foto’s gemaakt. Dit is nodig voor de registratie van de (brom)fiets.

Het is verstandig om degenen die de fietsen weghalen duidelijk zichtbaar – met hesjes van de gemeente en legitimatiebewijs – namens de gemeente te laten werken, of een ambtenaar aanwezig te laten zijn die het publiek kan informeren.

Omdat de beschikking niet aan de overtreder kan worden uitgereikt, wordt de beschikking in de vorm van een sticker of label aan de (brom)fiets bevestigd. Op deze beschikking wordt de datum van constatering van de overtreding genoteerd, en wordt verwezen naar het beleid, de wettelijke grondslag en wordt de eigenaar gewezen op het kostenverhaal. Deze beschikking wordt aan de overtreder uitgereikt op het moment dat hij zijn (brom)fiets, tegen betaling van de bestuursdwangkosten (het bewaargeld) afhaalt.

5.4 Kostenverhaal

Het verwijderen van de (brom)fiets gebeurt op kosten van de overtreder. Bij deze kosten moet worden gedacht aan de directe kosten van het feitelijk optreden en de voorbereiding daarvan, zoals het labelen, het verwijderen en meevoeren en opslaan van (brom)fietsen, maar ook de kosten voor de opslag van de fiets. Het college heeft de bevoegdheid om de meegevoerde en opgeslagen fietsen en bromfietsen vast te houden totdat de verschuldigde kosten betaald zijn. De kosten worden daarom bij de overtreder in rekening gebracht op het moment dat zij hun (brom)fiets ophalen.3

5.5 Bewaartermijn

De eigenaar van een weggehaalde fiets moet nog 13 weken de tijd hebben om zijn fiets terug te vragen (Art. 5:30 Awb). De fietsen moeten dus worden opgeslagen gedurende deze termijn, en wel zodanig dat ze ook terug te vinden zijn. Van de verwijderde wees fietsen zal een administratie worden bijgehouden zodat ook gecontroleerd kan worden of deze fietsen van diefstal afkomstig zijn. Wanneer een van diefstal afkomstige fiets wordt aangetroffen zal getracht worden de rechthebbende te benaderen. Voor deze fiets hoeven geen bestuursdwangkosten te worden voldaan.

De termijn van 13 weken mag teruggebracht worden tot minimaal 14 dagen, ingeval de kosten van de opslag in verhouding tot de waarde van de fiets onevenredig hoog worden. Deze uitzondering is met name voor (brom)fietswrakken van belang.

Bij de uitgifte van de verwijderde (brom)fietsen moet de persoon die de (brom)fiets komt ophalen, kunnen aantonen dat hij daadwerkelijk eigenaar of rechthebbende is, bijvoorbeeld door een passend sleuteltje of framecertificaat mee te nemen. Ook moet hij een geldig legitimatiebewijs tonen.

Eigenaren krijgen bij het ophalen van de (brom)fiets de beschikking (het bestuursdwangbesluit) overhandigd en krijgen tegen betaling van het bewaargeld (de bestuursdwangkosten) hun (brom)fiets terug.

Nadat fietsen 13 weken bewaard zijn mogen ze worden verkocht (Art. 5:30 Awb). Als verkoop naar het oordeel van de gemeente niet mogelijk is mogen de fietsen worden weggegeven of vernietigd. Wanneer weesfietsen vrijkomen is het de bedoeling dat deze aan goede doelen en/of stichtingen worden gegeven die al samenwerken met de gemeente.

5.6 Rechtsbescherming

Het besluit tot toepassing van bestuursdwang wordt op schrift gesteld en is een beschikking. Deze beschikking wordt aan de eigenaar/rechthebbende overhandigd op het moment dat hij zijn (brom)fiets opeist en deze, na betaling, wordt teruggegeven. Als de eigenaar/rechthebbende van de (brom)fiets het niet mee eens is met de beschikking, kan hij daartegen bezwaar indienen bij het college van burgemeester en wethouders.

Binnen zes weken na de dagtekening van de beschikking kan de eigenaar bezwaar maken (Art. 5:26 Awb). In de praktijk zal hij de beschikking meestal niet meer onder ogen krijgen; deze wordt na de begunstigingstermijn mét de fiets verwijderd. Daarom is het zinvol dat de borden bij de stalling ook informeren over het verwijderen van te lang gestalde fietsen. Zij nemen dan als het ware de informatieve (niet de juridische) functie van de beschikking over wanneer de fiets weg is. Wanneer de eigenaar de fiets binnen zes weken na het verstrijken van de beschikking ophaalt, staat bezwaar uiteraard nog wel open omdat de beschikking dan wordt overhandigd.

6. Kosten

Een weesfietsenaanpak heeft positieve effecten maar kost ook geld. De belangrijkste kostendragers zijn:

  • - Het labelen van fietsen (personele kosten);

  • - Het laten maken en plaatsen van borden

  • - Het verwijderen van te lang gestalde fietsen (personele kosten);

  • - Het fietsdepot (personele kosten en kosten voor gebouwen / terreinen).

Daar staan financiële baten of kostenreducties tegenover in de vorm van:

  • - Minder investering in stallingscapaciteit;

  • - Minder ruimen van fietswrakken. Vrijwel iedere weesfiets die niet wordt verwijderd eindigt uiteindelijk als wrak en moet dan alsnog geruimd worden;

  • - Opbrengst uit verkoop van geruimde fietsen;

  • - Minder kosten voor het verwijderen van foutgeplaatste fietsen

In het pilotjaar gaan we kijken of het afvoeren van overgebleven fietsen op een budget neutrale manier georganiseerd kan worden. Wanneer blijkt dat een structurele kostenvergoeding nodig is, zal deze in de Kadernota 2021-2022 worden opgenomen.

Verder gaan we in het pilotjaar bekijken hoeveel tijd het uitvoeren van dit beleid daadwerkelijk kost voor de boa’s en of dit op een andere manier geregeld moet worden.

We verwachten het eerste jaar de volgende personele inzet nodig te hebben:

afbeelding binnen de regeling

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Den Helder op 30 juni 2020.

burgemeester

secretaris

Bijlage praktische weergave handhaving

Dit stappen schema geeft aan hoe we in de praktijk om gaan met het handhavingsbeleid.

Stap 1: Labelen

  • - Het labelen gebeurt zo dat de fiets niet kan rijden zonder dat het label wordt verbroken. Het moet dus zowel om een spaak als om een vast deel van de fiets worden bevestigd.

  • - Het labelen gebeurt bij voorkeur op momenten dat er weinig fietsen staan gestald.

  • - Het tijdstip van labelen wordt vastgelegd.

Stap 2: aanplakken beschikking, begunstigingstermijn begint te lopen.

Wanneer uit de aanwezigheid van een label blijkt dat een fiets na het verstrijken van de maximale stallingduur onafgebroken in de stalling aanwezig is geweest of geconstateerd wordt dat de fiets fout gestald is of geconstateerd wordt dat het gaat om een fietswrak, is er sprake van een overtreding.

Vervolgens neemt een BOA/toezichthouder het besluit om bestuursdwang toe te passen door een beschikking uit te reiken. Deze beschikking kan niet worden overhandigd, omdat de eigenaar van de fiets niet bekend is. Daarom wordt in de vorm van een kennisgeving in de vorm van label aan het stuur van de fiets bevestigd.

  • - De kennisgeving wordt aan het stuur bevestigd.

  • - Soort kennisgeving is gemaakt van stevig waterbestendig papier.

Op de beschikking staat bij weesfietsen:

  • De datum en tijdstip van uitreiken van de beschikking.

  • Uw (brom)fiets staat al meer dan 14 dagen onafgebroken gestald. Dat is verboden op grond van art 5:12 van de APV.

  • Daarom is besloten bestuursdwang toe te passen.

  • U krijgt nog 48 uur de tijd om de fiets zelf te verwijderen.

  • Na het verstrijken van deze periode wordt de fiets verwijderd op last van de gemeente.

  • Bij het afhalen van de fiets wordt € 25,‐ administratiekosten in rekening gebracht;

  • Zie blauwe borden op het station voor meer informatie over depot.

  • Voor meer informatie kijk op www.denhelder.nl

  • Tegen deze beschikking staat, op grond van de Awb, bezwaar open tot 6 weken na de dagtekening van deze beschikking.

Op de beschikking staat bij fietswrakken:

  • De datum en tijdstip van uitreiken van de beschikking.

  • Uw (brom)fiets is aangemerkt als fietswrak en staat langer dan 3 dagen op of aan de weg. Dat is verboden op grond van art 5:12 van de APV.

  • Daarom is besloten bestuursdwang toe te passen.

  • U krijgt tot op beschikking aangegeven tijdstip de tijd om de fiets zelf te verwijderen..

  • Na het verstrijken van deze periode wordt de fiets verwijderd op last van de gemeente.

  • Bij het afhalen van de fiets wordt € 25,‐ administratiekosten in rekening gebracht;

  • Zie blauwe borden op het station voor meer informatie over depot.

  • Voor meer informatie kijk op www.denhelder.nl

  • Tegen deze beschikking staat, op grond van de Awb, bezwaar open tot 6 weken na de dagtekening van deze beschikking.

Stap 3: verwijderen fietsen

Wanneer de begunstigingstermijn, zoals aangegeven op de beschikking is verstreken, worden de fietsen met een beschikking door de toezichthouder of in opdracht van de toezichthouder verwijderd en opgeslagen in een daarvoor ingericht fietsdepot aan de Ambachtsweg.

Hinderlijk en gevaarlijk gestalde fietsen kunnen bij de verwijderingsactie direct, zonder een beschikking aan de fiets te bevestigen, worden verwijderd. Er moet afgezien worden van een begunstigingstermijn. De situatie is spoedeisend. Om het gevaar weg te nemen, moet de fiets direct verwijderd worden. Als er toch een begunstigingstermijn wordt gegeven, is er kennelijk geen sprake

van een gevaarlijk geparkeerde fiets, maar van een fout geparkeerde fiets. Er hoeft dus bij gevaarlijk geparkeerde fietsen vóóraf ook geen beschikking uitgereikt te worden, maar wel áchteraf.

  • Van alle te verwijderen fietsen wordt een foto gemaakt. Op de foto is zichtbaar hoe de fiets gestald staat en in welke staat de fiets is. Elke foto is voorzien van een nummer dat correspondeert met het beschikkingsnummer.

  • Herkenbaarheid verwijderploeg: degenen die de fietsen verwijderen zullen duidelijk zichtbaar, met hesjes van de gemeente en legitimatiebewijs, in opdracht van de gemeente werken.

  • Manier van verwijderen: het verwijderen moet gebeuren met zo weinig mogelijk schade aan de fiets en het slot. Bij een kettingslot wordt – indien nodig voor verwijdering ‐ de laatste schakel doorgeknipt, zodat het slot nog bruikbaar blijft. Het slot wordt altijd bij de fiets bewaard, zodat de rechtmatige eigenaar met een sleutel kan aantonen dat het zijn/haar fiets is.

  • Verplaatsen: Na het losknippen en weghalen van de weesfietsen met beschikking worden de fietsen naar het fietsdepot gebracht.

Stap 4: opslag

Voordat de fiets wordt opgeslagen wordt gecontroleerd of de fietsen als gestolen geregistreerd staan. Dit gebeurt door een buitengewoon opsporingsambtenaar.

Daarvoor zijn drie redenen:

  • Er wordt een bijdrage geleverd aan het anti‐diefstalbeleid.

  • De fiets kan mogelijk worden teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar.

  • Door deze check te doen voorkomt de gemeente dat ze zich ‐theoretisch‐ aan heling schuldig zou maken wanneer de fiets uiteindelijk wordt verkocht.

De check op diefstal gebeurt met behulp van het diefstalregister op de website www.stopheling.nl

Wanneer een fiets blijkt te zijn gestolen wordt door politie contact met de eigenaar gezocht. Wanneer een fiets niet op de website voorkomt, mag ervan uitgegaan worden dat de fiets niet gestolen is. De fiets wordt maximaal 13 weken bewaard. Omdat een fiets later als gestolen kan worden geregistreerd dan wanneer is gevonden, worden iedere maand de framenummers gecontroleerd. In totaal zal een fiets dan 3 keer zijn gecontroleerd voor hij wordt vernietigd, verkocht of weggegeven.

De opslag van wees fietsen en fietswrakken vindt in separate units plaats zodat fietswrakken eerder vernietigd kunnen worden en een duidelijk onderscheid is tussen de soorten fietsen. De opslaglocatie is bij de Gemeentewerf Ambachtsweg, gelegen aan de Ambachtsweg 25 in Den Helder.

De eigenaar van een weggehaalde fiets moet nog 13 weken de tijd hebben om zijn fiets terug te vragen (artikel 5:30 Awb). De fiets wordt daarom gedurende tenminste 13 weken in het fietsdepot opgeslagen. Het moment waarop de opslagtermijn begint te tellen is het moment waarop de bestuursdwang wordt uitgevoerd, ofwel het moment waarop de fiets wordt verwijderd. Het is dus niet mogelijk deze periode bijvoorbeeld al in te laten gaan bij het moment van labelen van potentiële weesfietsen.

Bij binnenkomst in het fietsdepot worden de verwijderde fietsen gelabeld met een registratienummer en de gegevens van de fietsen ingevoerd in een digitaal bestand. Dit digitale bestand is in te zien een aan te vullen voor medewerkers van het KCC en voor buitengewoon opsporingsambtenaren. Hierdoor kunnen medewerkers van het KCC extra klantvriendelijk zijn wanneer zij verzoeken krijgen om na te gaan of een kwijtgeraakte of gestolen fiets gevonden is door de gemeente.

De volgende zaken worden geregistreerd:

  • Registratienummer (een uniek nummer, toegekend door het fietsdepot)

  • Datum van aanlevering bij het fietsdepot

  • Opslaglocatie op het fietsdepot

  • Locatie waar de fiets verwijderd is (staat op beschikking aan de fiets)

  • Merk

  • Framenummer

  • Graveercode(s) Model (heren / dames)

  • Tag‐chip nummer

  • Kleur

  • Geschatte economische waarde

  • Staat van onderhoud (goed / matig / slecht)

Verder kunnen bijzondere kenmerken worden geregistreerd om een fiets makkelijker terug te vinden. Mogelijk te registreren kenmerken zijn:

  • Fietstassen

  • Kinderzitje voor of achter

  • Mandje of bak voorop

  • Overgeschilderd

  • Plastic tas op zadel

  • Ketting, kabel of ringslot

  • Sticker fietsenwinkel

Stap 5: teruggave fiets aan rechtmatige eigenaar

Wanneer een eigenaar zijn fiets wil komen ophalen moet hij een afspraak maken om te kunnen controleren of hij de rechtmatige eigenaar is en om de administratiekosten te kunnen voldoen. Een afspraak kan telefonisch of via de website worden gemaakt. Na controle en betaling ontvangt de eigenaar een betalingsbewijs waarmee de fiets kan worden opgehaald.

De teruggave van de fiets gebeurt bij het fietsdepot aan de Gemeentewerf Ambachtsweg of bij het Gemeentehuis aan de Kerkgracht 1 in Den Helder.

De eigenaar kan de fiets ophalen en krijgt de fiets mee op voorwaarde dat hij of zij:

  • Een identiteitsbewijs toont.

  • Kan bewijzen dat hij/zij eigenaar van de fiets is (bijvoorbeeld sleuteltje dat op slot past of bewijs van eigendom).

  • Bij het afhalen van zijn/haar fiets is de eigenaar € 25,‐ administratiekosten verschuldigd, tenzij het een gestolen fiets betreft.

De beschikking krijgt men mee, met een registratieformulier en een algemene toelichting waarin de bezwaarclausule is opgenomen. Tot 6 weken na de dagtekening van de beschikking kan men nog bezwaar maken tegen de beschikking.

Stap 6: vernietigen en/of verkoop bij niet afhalen

Nadat de wettelijke tijdsduur van 13 weken voor opslag is verstreken en de fiets niet is opgehaald, kan de fiets worden afgevoerd.

Voorwaarden waaronder vernietiging of schenking van niet opgehaalde fietsen kan plaatsvinden:

  • Zaken van zeer beperkte of geen economische waarde kunnen zondermeer worden vernietigd.

  • Van alle handelingen (vernietiging, verkoop of schenking) wordt aantekening gemaakt in een daartoe ingericht dossier.


Noot
1

Artikel 5 Wegenverkeerswet 1994: Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

Noot
2

Het doorknippen of doorsnijden van een slot moet zorgvuldig worden uitgevoerd. Daarbij moet de minst kostbare en voor de burger ingrijpende methode worden toegepast. Als een fiets bijvoorbeeld met een hangslot aan een klem is vastgemaakt, dient het kettingslot aan het einde (in de buurt van het slot) te worden doorgeknipt, in plaats van in het midden. Op die manier is het slot, na doorknippen, nog steeds bruikbaar.

Noot
3

Dit is het recht van retentie.