Regeling vervallen per 23-03-2019

Controleverordening gemeente Deventer

Geldend van 01-02-2004 t/m 22-03-2019

Intitulé

Controleverordening gemeente Deventer

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.accountant:

Een door de raad benoemde registeraccountant of organisatie waarin voor de accountantscontrole bevoegde accountants samenwerken, belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening.

b.accountantscontrole:

De controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant van:

  • §

    het getrouwe beeld van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen;

  • §

    het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties;

  • §

    het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeente-wet;

  • §

    de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;

waarbij de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 186 GW en op grond van het zesde lid van artikel 213 GW, in acht worden genomen.

c.rechtmatigheid in het kader van de accountantscontrole:

Het overeenstemmen van het tot stand komen van de financiele beheershandelingen en de vastlegging daarvan met de relevante wet- en regelgeving, zoals bedoeld in het Besluit accoun-tantscontrole gemeenten.

d.deelverantwoording:

een in opdracht van de raad ten behoeve van de verslaglegging opgestelde verantwoording van een afzonderlijke organisatie-eenheid binnen de gemeentelijke organisatie, welke verantwoording onderdeel uit maakt van de jaarrekening.

Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole

  • 1. De accountantscontrole wordt opgedragen aan een door de raad te benoemen externe register-accountant. Het aantal jaren waarvoor de benoeming geldt wordt per opdracht bepaald en vastgesteld.

  • 2. Het college bereidt in overleg met de raad de aanbesteding van de accountantscontrole voor.

  • 3. In het programma van eisen worden voor de jaarlijkse accountantscontrole opgenomen:

    • §

      de eventueel door de accountant toe te passen goedkeurings- en rapporteringstoleranties bij de controle van de jaarrekening;

    • §

      De apart te controleren deelverantwoordingen en de daarbij toe te passen omvangbases en goedkeurings- en rapporteringstoleranties;

    • §

      De inrichtingseisen voor het verslag van bevindingen;

    • §

      De eventueel aanvullende uit te voeren tussentijdse controles;

    • §

      De frequentie en inrichtingseisen van de aanvullende tussentijdse rapportering; en voor ieder afzonderlijk te controleren begrotingsjaar de posten van de jaarrekening en deelverant-woordingen met bijbehorende afwijkende rapporteringstoleranties, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden alsmede de gemeentelijke producten en of organisatieonderdelen met bijbehorende afwijkende rapporteringstoleranties, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden.

  • 4. In afwijking van het gestelde in het vorige lid kan de raad in het programma van eisen opnemen dat de raad jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vast-stelt de posten van de jaarrekening, de posten van de deelverantwoordingen, de gemeentelijke producten en de gemeentelijke organisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij dient te hante-ren.

  • 5. In geval van (Europese) aanbesteding van de accountantscontrole stelt het presidium in overleg met het college de hiertoe te volgen procedure vast.

Artikel 3. Informatieverstrekking door college

  • 1. Het college is verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening conform de geldende interne- en externe wet- en regelgeving en draagt er zorg voor dat deze beschikbaar gesteld wordt aan de accountant voor controle.

  • 2. Het college draagt er zorg voor dat alle aan de jaarrekening ten grondslag liggende verordeningen, nota’s, collegebesluiten, deelverantwoordingen, administraties, plannen, overeenkomsten, bereke-ningen, e.d. voor de accountant ter inzage liggen en goed toegankelijk zijn.

  • 3. Het college overlegt de gecontroleerde jaarrekening voor 31 mei van het erop volgend jaar aan de raad.

  • 4. Alle informatie die na afgifte van de accountantsverklaring en voor behandeling van de jaarreke-ning in de raad beschikbaar komt en die van invloed is op het beeld dat de jaarrekening geeft, wordt terstond door het college aan de raad en de accountant gemeld.

Artikel 4. Inrichting accountantscontrole

Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek afstemmings-overleg plaats tussen de accountant en vertegenwoordigers van de raad, de rekenkamer(functie), de portefeuillehouder financiën, de directeur, en de gemeentecontroller.

Artikel 5. Toegang tot informatie

  • 1. De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het college draagt er zorg voor dat de accoun-tant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerende toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeente.

  • 2. De accountant is bevoegd om van alle ambtenaren mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen die hij voor de uitvoering van zijn opdracht denkt nodig te hebben. Het college draagt er zorg voor, dat de desbetreffende ambtenaren hieraan hun medewerking verle-nen.

  • 3. Het college draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de gemeente zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de rechtmatige totstandkoming van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie.

  • 4. De accountant baseert zijn oordeel mede op grond van de door de interne controle-functionarissen verrichte werkzaamheden en uitgebrachte rapportages.

Artikel 6. Overige controles en opdrachten

  • 1. Het college kan de door de raad benoemde accountant afzonderlijke opdrachten geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de rechtmatigheid, de doelmatigheid en de doeltreffendheid voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Het college informeert de raad vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.

  • 2. Het college draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het college is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raadbenoemde accountant.

  • 3. Het college draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale Verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het college bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door de raad benoemde accountant.

  • 4. Voorts verricht de accountant werkzaamheden in het kader van het afgeven van accountants-verklaringen bij deelverantwoordingen ten behoeve van derden.

Artikel 7. Rapportage

  • 1. Indien de accountant bij een controle afwijkingen constateert die leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende verklaring, meldt hij deze terstond schriftelijk aan de raad en zendt een afschrift hiervan aan het college.

  • 2. In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles verslag uit over zijn bevindingen van niet van bestuurlijk belang aan de ambtenaar van wie het geldelijk beheer, het vermogensbeheer, de administratie en de beheersdaden zijn gecontroleerd, het hoofd van de organisatie-eenheid waar de ambtenaar werkzaam is, de gemeentecontroller dan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambte-naren.

  • 3. De accountant brengt, na bespreking met de betrokkenen op grond van het principe van hoor en wederhoor, binnen 2 weken na de afronding van de controle van de gemeenterekening een rapportage uit aan de raad. Afschrift van deze rapportage wordt gezonden aan het college van burgemeester en wethouders en de gemeentesecretaris / gemeentecontroller.

  • 4. De accountant bespreekt voorafgaand aan de raadsbehandeling van de jaarstukken het verslag van bevindingen met (een voor dit doel door de raad ingestelde vertegenwoordiging van) de raad.

Artikel 8. Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking per 1 februari 2004, met dien verstande dat zij van toepassing is op de accountantscontrole van de jaarrekening (en deelverantwoordingen) van het verslagjaar 2004 en later.

Artikel 9. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald onder de naam 'Controleverordening gemeente Deventer'.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 januari 2004.