Regeling vervallen per 13-01-2011

Besluit informatiebeheer Deventer 1999

Geldend van 01-01-2000 t/m 12-01-2011

Intitulé

Besluit informatiebeheer Deventer 1999

Dit Besluit Informatiebeheer is de uitwerking van artikel 8 van de Archiefverorde ning Deventer 1999 en is gebaseerd op het model Besluit Informatiebeheer Gemeenten van het Landelijk Overleg Provinciale Ar chiefinspec teurs. Met dit besluit wordt beoogd de ambtelijke verantwoordelijkheid voor het beheer van informatie, het in goede, geordende en toegankelijke staat brengen en bewaren van infor matie te regelen. Het besluit is daarbij zowel van toepassing op digitale als op papieren informatie. Het begrip informatie is gerelateerd aan het archief rechtelijk begrip archiefbeschei den. Het besluit bevat bepalingen inzake de verantwoordelijkheid voor het beheer, de archiefvor ming en - orde ning en inzake het beheer van informatie.

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1

Dit besluit verstaat onder:

  • a.

    Archiefverordening: de in de artikelen 30, eerste lid, 32 tweede lid van de wet bedoelde verordening, vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad d.d. 31 mei 1999;

  • b.

    informatie: de in de wet in artikel 1, sub c, bedoelde archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats;

  • c.

    beheer van informatie: het treffen van maatregelen en het aanbrengen van voorzieningen, die nodig zijn om informatie in goede, geordende en toegankelijke staat te brengen en te bewaren;

  • d.

    informatiebestand: informatie, waarin een bepaalde fysieke of logische ordening gebracht is, of met een bestaand of nog te ontwikkelen hulpmiddel gebracht kan worden;

  • e.

    informatievoorziening: het geheel van handelingen, samenhangend met de voorziening, inrichting en het beheer van informatiesystemen en informatie;

  • f.

    informatiebeheersplan: plan waarin wordt weergegeven hoe de informatievoorziening wordt ingericht en onderhouden.

Toelichting: De definities, die zijn opgenomen in de Archiefverordening Deventer 1999 zijn ook van toe passing op dit besluit en worden niet herhaald.

De definities onder d,e en f zijn met name opgenomen om ten aanzien van specifieke aspecten van digita le informatie regels te kunnen stellen.

Hoofdstuk II Verantwoordelijkheid

Artikel 2

Als beheerseenheden worden in verband met dit besluit aangewezen sectoren, stafeenheden en door Burgemeester en wethouders ingestelde tijdelijke organisatorische eenheden en functionele commissies.

Toelichting: Tenminste die onderdelen, die zelfstandig informatie registreren, ordenen en beheren worden hier als beheerseenheid aangemerkt.

Artikel 3

Het hoofd van de beheerseenheid is belast met het geheel van de informatievoorziening voor de onder hem ressorterende taken alsmede met het beheer van informatie van de beheerseenheid, voorzover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Artikel 4

Het hoofd van de beheerseenheid kan de uitvoering van de bepalingen van dit besluit mandateren aan één of meer medewerkers.

Hoofdstuk III Archiefvorming en -ordening

Productie van informatie

Artikel 5

Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat de vastlegging van informatie op zodanige wijze en met zodanige materialen geschiedt dat de houdbaarheid ervan tenminste in overeenstemming is met de bij of krachtens de wet gestelde eisen.

Toelichting: Tot die bij of krachtens de wet gestelde eisen behoort ook de in artikel 11, tweede lid, Ar chiefbesluit 1995 genoemde ministeriële regeling.

Artikel 6

Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor dat bij het wijzigen, verwijderen of vernietigen van informatie de bij of krachtens de wet gegeven regels betreffende selectie en vernietiging worden toegepast.

Toelichting: De bepaling van dit artikel heeft een algemene strekking, maar is specifiek van belang voor digitale informatiesystemen, waarin selectie en vernietiging dikwijls in de systemen is gebouwd, zonder met de wettelijke voorschriften inzake selectie en vernietiging rekening te houden.

Artikel 7

Het hoofd van de beheerseenheid draagt zorg voor de opstelling van procedures voor berichtenverkeer, rekening houdend met de bij en krachtens de wet gestelde eisen.

Toelichting: De opstelling van de procedures wordt aan het hoofd van de beheerseenheid overgelaten, omdat deze het best in staat is de relaties met de verschillende werkprocessen te leggen. Wijziging in die werkprocessen of in de technische ondersteuning daarvan door middel van informatiesystemen kan op deze wijze leiden tot snelle en eenvoudige aanpassing van de procedures.

Artikel 8

Van informatie, die wordt verzonden, wordt een geauthentiseerde kopie bewaard. 

Identificering van informatie

Artikel 9

  • 1.

    Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat uit de informatie  blijkt wanneer de informatie is ontvangen of geproduceerd, wie de afzender of vervaardiger is, op welke taak de informatie betrekking heeft, wat de status en het ontwikkelingsstadium van de informatie is, en wanneer en aan wie de informatie is verzonden.

  • 2.

    Ten aanzien van de informatie dienen kenmerken zodanig te worden vastgelegd, dat de informatie met behulp daarvan op eenvoudige wijze kan worden teruggevonden.

  • 3.

    Het vorige lid heeft geen betrekking op informatie, die niet benodigd is in het kader van uitvoering van taken en de verantwoording daarover, of die niet in verband met enig wettelijk voorschrift wordt opgemaakt, ontvangen of bewaard, dan wel geen verband houdt met de communicatie met de burger.

Toelichting: In tegenstelling tot traditionele registratiebepalingen schrijft dit artikel niet voor hoe registratie van informatie dient plaats te vinden. Voorgeschreven wordt alleen het resultaat. Voortschrij dende techni sche ontwikkelingen leiden daarom niet automatisch tot de noodzaak dit artikel te wijzigen.

Gezien het arbeidsintensieve karakter van registratie worden in het derde lid belangrijke uitzonderin gen gemaakt op de plicht tot registratie.

Artikel 10

Het hoofd van de beheerseenheid draagt zorg voor het opstellen van procedures, waarmee de registratie van informatie en afdoeningstermijnen worden bewaakt.Toelichting: Zie bij artikel 7.

Ordening en toegankelijkheid van informatie

Artikel 11

Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat de onder zijn beheer staande informatie in goede, geordende en toegankelijke staat wordt gebracht en dat de ordening van de informatie  geschiedt volgens een doelmatige en doeltreffende systematiek.

Toelichting: In tegenstelling tot traditionele ordeningsvoorschriften schrijft dit artikel geen specifieke orde ningsme thoden voor. Verandering van opvatting ten aanzien van ordeningsme thoden en de voortschrijden de technische ontwikkelingen maken dit weinig zinvol. De toetsing van orde ningssystematieken als doel matig en doeltreffend dient te geschieden door de toezichthouder.

Artikel 12

Herordening van bestaande informatiebestanden en invoering van nieuwe

informatiesystemen behoeven de goedkeuring van de archivaris.

Toelichting: Bij de bouw van informatiesystemen en combinaties van dergelijke systemen met ordenings systemen is het constateren van ondoelmatigheid, i.v.m. de hoge kosten of technische onmogelijkheid van aanpassing, achteraf niet zinvol. Dit artikel is daarom opgenomen om het afbreukrisico van achteraf niet meer te herstellen schade zo veel mogelijk te beperken.

Artikel 13

  • 1.

    Het hoofd van de beheerseenheid ziet erop toe, dat van informatiebestanden een informatie-beheersplan wordt aangelegd en bijgehouden.

  • 2.

    Het informatiebeheersplan omvat een inventaris van informatiebestanden en systemen, waarin deze met hun bewaartermijnen worden beschreven en in verband worden gebracht met de verschillende werkprocessen, taken en functies alsmede een beschrijving van de in dit besluit genoemde procedures, en methoden van ordening.

  • 3.

    Uit het in het tweede lid bedoelde informatiebeheersplan blijkt te allen tijde, waar de informatiebestanden en systemen en hun onderdelen zich bevinden en wanneer ze zijn of worden overgebracht, overgedragen, vervangen, vernietigd of vervreemd.

Toelichting: De bepaling van deze artikelen heeft een algemene strekking, maar is specifiek van belang ten aanzien van digitale informatiebestanden. Papieren informatiebestanden worden traditioneel al opge nomen in een dossierinventaris. De verplichting geldt ook voor niet centraal bewaarde informatiebe standen.

Artkel 14

Wanneer daartoe naar zijn oordeel aanleiding bestaat, doet de archivaris aan Burgemeester en Wethouders voorstellen ten aanzien van de ordening van informatiebestanden, in het belang van een doelmatig archiveringsproces voor de gemeente in haar geheel.

Toelichting: Gebleken is dat het archiveringsproces bezien vanuit het gemeentelijk gezichtspunt tamelijk onlogische elementen kan bevatten, in tegenstelling tot dat bezien vanuit het sectorni veau waar in de regel op zich een logisch samenhangend geheel in de archivering aanwezig is.

Hoofdstuk IV Beheer van informatie

Bewaring van informatie

Artikel 15

Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat de onder zijn beheer staande informatie  in goede, geordende en toegankelijke staat wordt bewaard.

Artikel 16

Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat ten aanzien van de archiefruimten, die onder zijn beheer staan, wordt voldaan aan de bij of krachtens de wet gestelde eisen.

Toelichting: Tot deze bij of krachtens de wet gestelde eisen behoort ook de in artikel 13, vierde lid, Ar chiefbesluit 1995 genoemde ministeriële regeling.

Artikel 17

Plannen betreffende bouw, verbouwing, inrichting, verandering of ingebruikneming van archiefruimten, behoeven de goedkeuring van Burgemeester en Wethouders, de archivaris gehoord.

Beveiliging en raadpleging van informatie

Artikel 18

Het hoofd van de beheerseenheid draagt zorg voor de nodige informatiebeveiliging, welke mede omvat de nodige procedurele en technische voorzieningen voor het tegengaan van wijziging, verwijdering, kopiëring of vernietiging van informatie die daarvoor gezien zijn aard en status niet in aanmerking komt.

Toelichting: Zie artikel 7.

Artikel 19

Het hoofd van de beheerseenheid laat bijhouden welke informatie uit de onder zijn beheer staande informatiebestanden wordt uitgeleend en laat controle uitoefenen op de tijdige terugbezorging ervan. Uitlening van informatie is slechts toegestaan aan functionarissen van de beheerseenheid, die ambtelijk zijn belast met behandeling van de betreffende aangelegenheid, en aan andere functionarissen na verkregen toestemming van het hoofd van de beheerseenheid.

artikel 20

Het hoofd van de beheerseenheid ziet erop toe, dat geen informatie uit informatiebestanden wordt verwijderd, tenzij ingevolge bij of krachtens de wet gegeven regels.

Toelichting: Archiefrechtelijke regels maken verwijdering mogelijk, bijvoorbeeld ingeval vervanging, ver nietiging, vervreemding of uitlening plaatsvindt. De Wet Persoonsregistratie bepaalt - evenals verschillende andere privacywetten - in welke gevallen persoonsgegevens uit registraties verwijderd dienen te worden. Vervolgens dienen de Archiefrechtelijke regels inzake selectie en vernietiging te worden toegepast.

Artikel 21

  • 1.

    Het hoofd van de beheerseenheid draagt zorg voor de geheimhouding van daarvoor in aanmerking komende informatie.

  • 2.

    Raadpleging en uitlening van informatie, die aan enige bijzondere vorm van geheimhouding is onderworpen, is behoudens toestemming van Burgemeester en Wethouders slechts toegestaan aan die functionarissen van de beheerseenheid, die ambtelijk zijn belast met de behandeling van de betreffende aangelegenheid.

  • 3.

    Het hoofd van de beheerseenheid draagt er zorg voor, dat de in het tweede lid genoemde functionarissen aan degenen aan wie op grond van artikel 4 de uitvoering van dit besluit is opgedragen, meedelen welke informatie aan enige bijzondere vorm van geheimhouding is onderworpen. Zij bepalen tenminste eenmaal per jaar gezamenlijk of verlenging van geheimhouding van de betreffende informatie noodzakelijk is.

  • 4.

    Aan het verlenen van toestemming als bedoeld in het tweede lid kunnen Burgemeester en Wethouders voorwaarden verbinden.

Toelichting: Dit artikel beoogt te voorkomen, dat informatie, ten aanzien waarvan uitzonde ringsgronden van de Wet openbaarheid van bestuur worden gehanteerd, in strijd daarmee openbaar gemaakt wordt of door ondeskundig beheer verloren gaat.

Vervanging van informatie

Artikel 22

Ten aanzien van besluiten tot vervanging van informatie door reproducties als bedoeld in artikel 6, eerste lid, van het besluit, wordt vooraf het advies van de archivaris ingewonnen.

Toelichting: Bij vervanging dient ingevolge het bepaalde in het Archiefbesluit 1995 rekening te worden gehouden met culturele en historische aspecten. Bemoeienis van de archivaris hiermee is derhalve op zijn plaats.

Vervreemding en overdracht van informatie

Artikel 23

Ten aanzien van besluiten tot vervreemding van informatie als bedoeld in artikel 7 van het besluit, wordt vooraf het advies van de archivaris ingewonnen.

Toelichting: Bij vervreemding dient ingevolge het bepaalde in het Archiefbesluit 1995 rekening te worden gehouden met culturele en historische aspecten. Bemoeienis van de archivaris hiermee is derhalve op zijn plaats.

Artikel 24

Overdracht van informatie aan andere beheerseenheden, waarbij het bepaalde in artikel 28 niet van toepassing is, behoeft de goedkeuring van de archivaris.

Selectie en vernietiging van informatie

Artikel 25

De archivaris kan voorstellen doen aan Burgemeester en Wethouders tot het ontwerpen van selectielijsten als bedoeld in artikel 5, eerste lid van de wet.

Toelichting: Het initiatief tot het ontwerpen van selectielijsten kan op grond van dit artikel door de archiva ris worden genomen

Artikel 26

  • 1.

    Het hoofd van de beheerseenheid zorgt voor het in een zo vroeg mogelijk stadium selecteren van informatie voor bewaring en vernietiging overeenkomstig de daarvoor bij en krachtens de wet gegeven voorschriften.

  • 2.

    In geval van selectie voor vernietiging wordt de informatie voorzien van een kenmerk, dat de bewaartermijn aangeeft.

  • 3.

    Van deze bewaartermijn wordt tevens aantekening gehouden in de in artikel 13 bedoelde informatiebeheersplan.

Toelichting: De bepaling, dat de selectie in een zo vroeg mogelijk stadium dient plaats te hebben, is van algemene strekking. De bepaling is echter specifiek van belang ten aanzien van digitale informatie syste men. Wanneer in de ontwerpfase daarvan geen rekening wordt gehouden met de selectie-eisen, kan dit tot onherstelbaar verlies van informatie leiden.

Artikel 27

  • 1.

    Het hoofd van de beheerseenheid stelt alvorens tot vernietiging van informatie over te gaan voor zijn beheerseenheid een lijst op van vernietigbare en te bewaren informatie met in achtneming van de voor de gemeente geldende selectielijst.

  • 2.

    De lijst van vernietigbare en te bewaren informatie behoeft de goedkeuring van de archivaris, welke goedkeuring geldt als een machtiging tot vernietiging.

Toelichting: Deze lijst is enerzijds noodzakelijk als onderdeel van de in artikel 8 Archiefbesluit 1995 be doelde verklaring, en dient anderzijds om de toezichthouder een toetsingsinstrument te verschaffen voor het correct toepassen van de selectielijst.

Overbrenging van informatie

Artikel 28

  • 1.

    Bij overbrenging van informatie als bedoeld in artikel 12 van de wet wordt, in het geval het in een informatiesysteem opgenomen informatie betreft, het informatiesysteem, voor zover onmisbaar voor raadpleging, overgebracht.

  • 2.

    Ten aanzien van het tijdstip en de wijze waarop en de vorm, waarin de informatie wordt overgebracht, pleegt het hoofd van de beheerseenheid van te voren overleg met de archivaris.

Toelichting: Voor het op lange termijn toegankelijk houden van met name digitale informatie, zijn naast de gegevens ook de programmatuur, documentatie en apparatuur noodzakelijk. Wanneer dit nodig is, dienen ook deze te worden overgebracht. Overdracht van apparatuur wordt overigens niet altijd voorzien. Van toepassing zijn met name ook de op grond van artikel 12 Archiefbe sluit 1995 te stellen ministeriële regels.

Hoofdstuk V Slotbepalingen

Artikel 29

Met ingang van de datum van inwerkingtreding van dit besluit vervalt:

  • 1.

    Het Besluit Post- en Archiefzaken, Deventer, d.d. 17 juni 1975, afd. IZ no. 31296N;

  • 2.

    Het  besluit inzake  Advies Werkgroep Archief, nr. 91.8613, d.d. 3 december 1991.

Artikel 30

Dit besluit kan worden aangehaald als het Besluit Informatiebeheer Deventer 1999.