Beleidregel van de gemeenteraad van de gemeente Deventer houdende het horecabeleid 2016-2020

Geldend van 13-10-2016 t/m heden

Intitulé

Beleidregel van de gemeenteraad van de gemeente Deventer houdende het horecabeleid 2016-2020

De raad van de gemeente Deventer,

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 juni 2016, nummer 2016-840.

BESLUIT

  • 1 De zienswijzenota horecabeleid 2016-2020 vast te stellen;

  • 2 Het horecabeleid 2016-2020 vast te stellen.

Samenvatting

Gewijzigd consumentengedrag, de naweeën van de economische crisis, teruglopende bezoekersaantallen aan de binnenstad en de opkomst van nieuwe horecaconcepten zijn de aanleiding geweest om het horecabeleid 2009-2014 te actualiseren. Daarnaast bestond bij de horeca de wens om de openingstijden te verruimen en bleek een verdere verbetering in de samenwerking en communicatie tussen de horeca onderling en met de gemeente nodig.

Aan de basis van dit beleidsplan ligt een marktscan uitgevoerd door B@S Consultants (eind 2014). In dit rapport zijn als belangrijkste marktontwikkelingen genoemd: Deventer is qua aanbod een middenmoter, het horeca-aanbod is in belangrijke mate verschoven naar voornamelijk restaurants, het aanbod in Deventer is vrij traditioneel en te weinig vernieuwend en de Brink is het belangrijkste horecagebied.

Onderdeel van de scan was een bezoek aan de gemeente Eindhoven waar men een gebiedsgerichte aanpak hanteert. Deze manier van werken waarbij horecagebieden binnen een gemeente een onderscheidend profiel hebben, vormt de blauwdruk voor deze actualisatie. Hoewel de verschillen minder scherp zijn dan in een stad als Eindhoven, onderscheiden we ook in Deventer horecagebieden. Dit zijn de binnenstad, het Havenkwartier en de dorpscentra. De binnenstad als belangrijkste horecagebied kent vervolgens drie deelgebieden: de Brink, de Cultuurdriehoek en het dwaalmilieu van de Overstraten en de Nieuwstraat. In bijlage 1 zijn de verschillende horecagebieden nader beschreven.

Naast de gebiedsgerichte insteek is een ontwikkelingskader (hoofdstuk 5) opgesteld, waaraan nieuwe initiatieven die niet passen binnen de vigerende bestemmingsplannen getoetst worden. Het ontwikkelingskader gaat uit van een tweetal principes. Dit zijn aan de ene kant het benutten van kansen en aan de andere kant gematigde groei. Uiteraard blijft er daarnaast onverminderd aandacht voor de leefbaarheid en veiligheid.

Naast het inspelen op nieuwe marktontwikkelingen en vernieuwing van het aanbod is het belangrijk dat de bestaande horecastructuur niet ontwricht wordt. Het al te gemakkelijk toevoegen van nieuwe horecameters buiten de bestaande horecastructuur, met enige regelmaat als oplossing voor leegstand elders, zal de marges van de bestaande horeca onder druk zeten. Dit heeft vervolgens weer consequenties voor de financiële ruimte van bedrijven om te investeren in kwaliteit en nieuwe concepten. In het meest negatieve scenario ontstaat uiteindelijk ongewenste, structurele leegstand in de bestaande horecagebieden. Dit is een dilemma, waarover discussie bestaat. De wens om marktwerking en vernieuwing mogelijk maken en de zorg om de bestaande horecastructuur niet te ontwrichten kunnen conflicterend zijn.

Wij hebben gekozen om het maximumstelsel voor de het Grote Kerkhof per direct los te laten en voor de Brink te zijner tijd bij de introductie van de pilot ‘omgevingsplan’; niet eerder dan 1 januari 2018 en niet later dan 1 januari 2019. Deze gebieden, die binnen de binnenstad een belangrijke functie hebben, kunnen hierdoor optimaal inspelen op marktontwikkelingen. Voor de overige gebieden blijft het maximumstelsel van toepassing.

Ontwikkelingen zoals functiemenging, branchevervaging en de opkomst van nieuwe concepten plus de wens tot deregulering maken het noodzakelijk om ook de huidige categorie-indeling aan te passen. Omdat de bestaande bestemmingsplannen binnen enkele jaren vervangen worden door het gemeente-brede omgevingsplan, zal op dat moment een nieuwe categorie-indeling worden geïntroduceerd.

De pilot openingstijden, waarbij de horeca in de binnenstad per 1 mei 2016 gestart is met een proef voor vrije openingstijden, is in een separate aanpak beschreven die los staat van dit horecabeleid. Dit betreft immers een meer praktische invulling van de wens van de horeca om in te spelen op de behoefte van haar klanten om later uit te gaan. De keuze voor verruiming van de openingstijden vraagt om zorgvuldigheid vanwege de samenhang met de openbare orde en veiligheid. Daarom is gekozen voor een pilot van een jaar, waarbij de monitoring en evaluatie plaats vindt in overleg met ondernemers, gemeente, politie, bewoners en organisaties die alcoholmisbruik tegen gaan.

Tot slot is op voorstel van de Koninklijke Horeca Nederland afdeling Deventer een voorstel gedaan voor verbetering van de overlegstructuur en communicatie binnen de horeca en tussen horeca en gemeente. Er is een onderscheid gemaakt tussen overleggen op meer strategisch niveau en het bespreken van praktische zaken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 september 2016

De raad voornoemd,

de griffier,

drs. S.J. Peet

de voorzitter,

ir. A.P. Heidema