Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR47926
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR47926/1
Regeling vervallen per 01-10-2011
Regeling Bedrijfshulpverlening
Geldend van 06-01-2005 t/m 30-09-2011 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2004
Intitulé
Regeling BedrijfshulpverleningOpmerkingen m.b.t. de regeling
Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd
1.Arbeidsomstandighedenwet
Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen
Datum
inwerkingtreding
06-01-2005
Terugwerkende kracht t/m
01-07-2004
Betreft
nieuwe regeling
Datum ondertekening
Bron bekendmaking
04-01-2005
Kenmerk voorstel
Regeling Bedrijfshulpverlening
Burgemeester en wethouders van Diemen;
gelet op artikel 15 van de Arbeidsomstandighedenwet;
gelet op het Arbobesluit Hoofdstuk II, Afdeling 4;
overwegende dat overeenstemming is bereikt met de plaatselijke commissie voor georganiseerd overleg;
b e s l u i t e n :
vast te stellen de volgende Regeling Bedrijfshulpverlening:
Begripsbepaling
Artikel 1
- 1.
Voor deze regeling wordt onder bedrijfshulpverlener (m/v) verstaan:
- -
de bedrijfshulpverlener (BHV-er);
- -
de coördinator bedrijfshulpverlening (CBHV-er);
van wie de taken zijn omschreven in het Bedrijfshulpverleningsplan.
- -
- 2.
In het Bedrijfshulpverleningsplan moet voor hoofd bedrijfshulp-
verlening worden gelezen coördinator bedrijfshulpverlening.
Wijze van aanwijzing
Artikel 2
1.De ambtenaar kan verplicht worden aangewezen als bedrijfshulpverlener op grond van zijn functie.
Het college van burgemeester en wethouders stelt de functies vast in welke de ambtenaar wordt aangewezen als bedrijfshulpverlener.
2.De ambtenaar kan zich op vrijwillige basis aanmelden als bedrijfshulpverlener.
Aanstelling
Artikel 3
De bedrijfshulpverlener:
- 1.
wordt aangesteld door het college van burgemeester en wethouders op voorstel van een daartoe in te stellen werkgroep BHV en na overleg met de direct leidinggevende(n) of op grond van aangewezen functie;
- 2.
dient in het bezit te zijn van een geldig diploma bedrijfshulpverlener dan wel gelijkwaardig certificaat van een erkend opleidingsinstituut.
- 3.
verstrekt zo spoedig mogelijk kopieën van het in het tweede lid genoemde diploma en/of certificaat aan de stafafdeling Personeel, Organisatie en Informatisering (POI) en aan de coördinator bedrijfshulpverlening, voor zover het erkend opleidingsinstituut dit niet al reeds heeft gedaan.
Intrekking
Artikel 4
Behoudens voor de op grond van functie aangewezen bedrijfshulpverlener vindt intrekking van de aanstelling plaats:
- a.
op schriftelijk verzoek van de bedrijfshulpverlener;
- b.
indien de bedrijfshulpverlener niet meer in het bezit is van een geldig BHV-diploma, als bedoeld in artikel 3, tweede lid;
- c.
indien het college van burgemeester en wethouders – na advies van de coördinator bedrijfshulpverlening - de bedrijfshulpverlener niet meer in staat acht op goede adequate wijze zijn taak uit te voeren;
- d.
als de bedrijfshulpverlener in zijn ambtelijke functie wordt geschorst of ontslagen.
Vergoeding
Artikel 5
1.De bedrijfshulpverlener heeft aanspraak op overwerkvergoeding, conform
1. artikel 3:2:1, lid 5a van de Uitwerkingsovereenkomst;
2. a. De bedrijfshulpverlener ontvangt na het behalen van het BHV-diploma, als bedoeld in artikel 3, tweede lid, een gratificatie van € 124,50 bruto en vervolgens jaarlijks dat bedrag, indien blijkt dat hij dat diploma geldig heeft gehouden.
- b.
De bedrijfshulpverlener ontvangt bovendien een gratificatie van € 124,50 bruto, indien hij zich gedurende een jaar verdienstelijk heeft gemaakt op het terrein van de BHV, onder meer blijkend uit het regelmatig en in voldoende mate deelnemen aan de oefeningen.
- c.
De bedrijfshulpverlener wordt eveneens een gratificatie van € 124,50 bruto verleend,
indien hij in het desbetreffende jaar activiteiten op meer dan één onderdeel heeft ontplooid of op een onderdeel én een diploma heeft behaald én een herhalingscursus heeft gevolgd.
- d.
De bruto gratificatie wordt aangepast overeenkomstig de algemene salarisontwikkeling van gemeenteambtenaren.
- 3.
Het totaalbedrag der gratificaties, bedoeld in het tweede lid a, b en c, is per kalenderjaar niet meer dan € 373,50 bruto.
- 4.
De bedrijfshulpverlener, die gedurende 10 jaar als zodanig actief is geweest wordt
een gratificatie verleend van € 187,-- bruto en vervolgens wordt bij 15, 20 dan wel 25 jaar een gratificatie van € 249,-- bruto verleend.
- 3.
Aansprakelijkheid
Artikel 6
- 1.
De schade die de bedrijfshulpverlener ondervindt als gevolg van BHV-activiteiten komt voor rekening van de gemeente, indien de bedrijfshulpverlener zich aan de voorgeschreven veiligheidsvoorschriften heeft gehouden en de schade niet is te wijten aan zijn grove schuld of roekeloosheid.
- 1.
De gemeente sluit een verzekering af ter dekking van de in het vorige lid geleden schade.
- 2.
Indien de bedrijfshulpverlener in het kader van BHV-activiteiten ondeskundig of onrechtmatig handelt, is de schade dientengevolge jegens derden voor rekening van de gemeente conform de algemene regels omtrent aansprakelijkheid.
Slotbepaling
Artikel 7
Voor gevallen, waarin deze regeling niet in voorziet, kunnen Burgemeester en wethouders nadere regels stellen.
Artikel 8
Deze regeling kan worden aangehaald als de Regeling Bedrijfshulpverlening 2004 en treedt in werking met terugwerkende kracht tot 1 juli 2004.
Ondertekening
Bijlage Regeling Bedrijfshulpverlening
Aangewezen functies als bedoeld in artikel 2 van de regeling Bedrijfshulpverlening:
de functies van:
- ·
hoofd van de afdeling Facilitaire zaken
- ·
senior Bode/receptionist
- ·
Bode/receptionist
- ·
medewerker Bestuursondersteuning
- ·
medewerker Algemene zaken / Reproductie
- ·
Bedrijfsleider sportcentrum
- ·
chef Zwemzaal
- ·
Zweminstructeur
- ·
Technisch medewerker Sportcentrum
- ·
Beheerder sporthal
- ·
senior Accommodatiebeheerder
- ·
Accommodatiebeheerder
- ·
Medewerker sorteerstation
- ·
Monteur
- ·
beheerder Magazijn
- ·
opzichter Reiniging, transport en sorteerstation
- ·
Beleidsmedewerker Openbare ruimte en afvalstoffen
- ·
opzichter Gebouwen / Marktmeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl