Regeling vervallen per 01-10-2011

Reglement Functioneringsgesprekken 2010

Geldend van 01-01-2010 t/m 30-09-2011

Intitulé

Reglement Functioneringsgesprekken 2010

Opmerkingen m.b.t. de regeling

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

1.Ambtenarenwet

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum

inwerkingtreding

01-01-2010

Terugwerkende kracht t/m

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

17-11-2009,

Intranet, 19-11-2009

Kenmerk voorstel

Reglement Functioneringsgesprekken 2010

Burgemeester en wethouders van de gemeente Diemen;

gelet op het bepaalde in de Ambtenarenwet;

gelet op de in de commissie voor het Georganiseerd Overleg bereikte overeenstemming;

b e s l u i t e n:

vast te stellen het reglement Functioneringsgesprekken 2010.

Artikel 1

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    ambtenaar: degene die in vaste dienst is of in tijdelijke dienst is voor een periode van minimaal 12 maanden op grond van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling;

  • b.

    leidinggevende: de gemeentesecretaris, de adjunct-gemeentesecretaris danwel de manager van een afdeling;

  • c.

    direct leidinggevende: de leidinggevende die met de dagelijkse leiding aan de ambtenaar is belast;

  • d.

    functioneringsgesprek: het gesprek tussen de ambtenaar en de direct leidinggevende, waarin gezamenlijk afspraken worden gemaakt over de taakstelling voor een bepaalde periode en aandacht wordt besteed aan de loopbaan van de betrokken ambtenaar met behulp van een Persoonlijk ontwikkel plan al dan niet aan de hand van ter zake uitgebracht loopbaanadvies;

  • e.

    agenda- en verslagformulier: het door het college van burgemeester en wethouders voor functioneringsgesprekken vastgestelde formulier;

  • f.

    POP-formulier: het door het college van burgemeester en wethouders voor het opstellen van een Persoonlijk ontwikkel plan vastgestelde formulier;

  • g.

    loopbaanadvies: het in artikel 17.2 CAR bedoelde loopbaanadvies.

Artikel 2

In het functioneringsgesprek worden:

  • a.

    de meningen van de ambtenaar (betrokkene) en van de direct leidinggevende uitgewisseld betreffende:

    • -

      de feitelijke functie-inhoud van betrokkene;

    • -

      de wijze waarop de functie door betrokkene wordt uitgeoefend;

    • -

      de feitelijke omstandigheden waaronder de functie wordt uitgeoefend;

    • -

      de wijze waarop de leidinggevende zijn functie uitoefent voor zover dit betrekking heeft op het functioneren van betrokkene;

    • -

      de inhoud van een over de ambtenaar uitgebracht loopbaanadvies;

    • -

      de mogelijkheden met betrekking tot de loopbaan van betrokkene, zonodig vast te leggen in een Persoonlijk ontwikkel plan (POP);

    • -

      de nakoming van de in het vorige functioneringsgesprek gemaakte afspraken.

  • b.

    afspraken gemaakt, waarmee gezamenlijk gewenste veranderingen worden beoogd.

Artikel 3

  • 1. eenmaal per jaar vindt een functioneringsgesprek plaats met de ambtenaar;

  • 2. in bijzondere situaties, waarbij het dienstbelang leidend is, kunnen in één jaar meerdere functioneringsgesprekken plaatsvinden;

  • 3. de direct leidinggevende is verantwoordelijk voor de planning van het functioneringsgesprek;

  • 4. a. de direct leidinggevende is verantwoordelijk voor het uitreiken van de formulieren welke in het gesprek aan de orde zullen komen. Dit geschiedt ten minste 14 dagen voorafgaand aan het gesprek;

    • b.

      indien van toepassing, informeert de direct leidinggevende voorafgaand aan het functioneringsgesprek bij de coördinator of opzichter van de ambtenaren of er onderwerpen zijn die besproken moeten worden.

    • c.

      de direct leidinggevende en de ambtenaar dragen er gezamenlijk zorg voor dat de ter discussie te stellen punten uiterlijk 7 dagen voor het gesprek aan elkaar kenbaar worden gemaakt;

    • d.

      de direct leidinggevende stelt aan de hand van de aangegeven punten de agenda vast;

  • 5. het gesprek wordt eerst als afgerond beschouwd als alle vastgestelde agendapunten zijn besproken, ook indien dit meerdere bijeenkomsten vergt.

Artikel 4

  • 1. de conclusies en de afspraken uit het gesprek worden tijdens dan wel aan het eind van het gesprek door de direct leidinggevende geformuleerd en in gezamenlijk overleg schriftelijk vastgelegd in het daarvoor beschikbare verslagformulier en/of in een Persoonlijk ontwikkelplan;

  • 2. a. de direct leidinggevende zendt binnen 10 werkdagen een afschrift van de opgemaakte formulieren aan de ambtenaar;

    • b.

      binnen 5 werkdagen reageert de ambtenaar naar de direct leidinggevende indien de opgemaakte formulieren inhoudelijk niet overeenstemmen met de gemaakte afspraken met als doel wijziging of aanpassing te realiseren;

    • c.

      indien binnen een periode van 5 werkdagen de direct leidinggevende en de ambtenaar geen overeenstemming kunnen bereiken over de gemaakte afspraken, dan beslist de gemeentesecretaris na partijen eerst daarover te hebben gehoord.

  • 3. de manager van de afdeling Bestuurs- en managementondersteuning ontvangt een afschrift van de gemaakte afspraken en, indien van toepassing, van het opgemaakte Persoonlijk ontwikkel plan en laat er voor zorg dragen dat de verkregen formulieren worden gearchiveerd in het personeeldossier van de ambtenaar;

  • 5. de in het personeeldossier opgenomen bescheiden van een voorgaand functioneringsgesprek worden na invoeging van de in het derde lid van dit artikel bedoelde bescheiden door de hiervoor bedoelde ontvangers vernietigd dan wel uit het personeeldossier verwijderd.

Artikel 5

  • 1. indien er een geschil ontstaat over de wijze waarop het functioneringsgesprek, alsmede het gesprek over het Persoonlijk ontwikkel plan, wordt gevoerd of over de onderdelen als genoemd in artikel 2 van dit reglement, kan op initiatief van één van beiden de personeelsconsulent van het team Personeel en organisatie bij het geschil worden betrokken met als doel het gerezen geschil tot een oplossing te brengen;

  • 2. komt het geschil niet tot een oplossing, dan wordt de naast hogere leidinggevende hierbij betrokken;

  • 3. in uiterste instantie zal burgemeester en wethouders verzocht worden een beslissing in het geschil te nemen.

Artikel 6

In gevallen waarin dit reglement niet of niet naar redelijkheid voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.

Artikel 7

De uitvoering van deze regeling wordt door burgemeester en wethouders opgedragen aan de gemeentesecretaris.

Artikel 8

Het reglement Functioneringsgesprekken 2005 wordt ingetrokken.

Artikel 9

Dit reglement kan worden aangehaald als Reglement functioneringsgesprekken 2010 en treedt in werking met ingang van 1 januari 2010.

Ondertekening

Diemen, 17 november 2009
Burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris, de burgemeester,