Regeling vervallen per 11-10-2023

Verordening Auditcommissie 2007

Geldend van 01-06-2007 t/m 10-10-2023

Intitulé

Verordening Auditcommissie 2007

Opmerkingen m.b.t. de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

1.Gemeentewet.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum

inwerkingtreding

01-06-2007

Terugwerkende kracht t/m

Betreft

nieuwe regeling

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

31-05-2007

Geen.

Kenmerk voorstel

nr. 07-35

Verordening Auditcommissie 2007

Nr.: 07-35

De raad der gemeente Diemen;

  • -

    Gelezen het voorstel van de auditcommissie d.d. 26 april;

  • -

    Gelet op de bepalingen van de gemeentewet;

  • -

    Overwegende dat de raad een commissie kan instellen ter advisering omtrent financiële aangelegenheden;

  • -

    Overwegende dat hij omtrent een dergelijke commissie de leden reeds in haar vergadering van 27 april 2006 en 1 februari 2007 heeft benoemd;

  • -

    Overwegende dat hij een notitie over de auditcommissie in de gemeente Diemen, een beschrijving van taken, verantwoordelijkheden, samenstelling en werkwijze heeft goedgekeurd op 22 maart 2007;

  • -

    Overwegende dat het voor de rechtmatigheid van de taken en bevoegdheden, de samenstelling en werkwijze van de commissie tevens wenselijk is om hieromtrent een verordening vast te stellen,

B E S L U I T :

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening Auditcommissie 2007

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze verordening wordt verstaan onder:

commissie : de auditcommissie zijnde een adviescommissie van de Raad en een overlegcommissie namens de Raad ingesteld op grond van artikel 84 van de Gemeentewet.

Artikel 2 Doelstelling

De commissie behartigt een algemene (advies)functie voor de gehele raad over de taakvelden, die staan beschreven in artikel 6. De commissie is een overlegorgaan waarin de Raad vertegenwoordigd door de leden van de commissie in overleg treedt met B&W, de rekenkamercommissie en de accountant om op die manier het auditinstrumentarium waarover de gemeente als geheel beschikt op elkaar af te stemmen en ongewenste doublures in de controleactiviteiten te voorkomen. De commissie wordt ondersteund door de griffie.

Artikel 3 Leden en voorzitter

  • 1. De commissie bestaat uit ten hoogste 4 raadsleden gelijkelijk verdeeld over oppositie en coalitiepartijen, welke vanuit de raad worden benoemd.

  • 2. Per fractie kan één raadslid voor benoeming worden voorgedragen.

  • 3. De commissie benoemd uit haar midden een voorzitter.

Artikel 4 Vervanging en ontslag

  • 1. Een lid van de commissie kan zich niet laten vervangen.

  • 2. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen en doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad.

  • 3. De raad kan een lid ontslaan.

  • 4. Indien een tussentijdse vacature ontstaat, beslist de gemeenteraad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan.

Artikel 5 (Vaste) adviseurs en informanten

  • 1. De commissie heeft de volgende vaste adviseurs: de griffier, de externe accountant en (een vertegenwoordiger van) de rekenkamercommissie.

  • 2. De commissie heeft de volgende vaste informanten: de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris en het afdelingshoofd financiën welke in geval van afwezigheid wordt vervangen of zich kan laten bijstaan door een medewerker van de afdeling Financiën.

  • 3. Hiernaast kunnen anderen door de auditcommissieleden als adviseur of informant worden uitgenodigd.

Artikel 6 Taakomschrijving

  • 1. De auditcommissie als overlegorgaan voert namens de Raad overleg met de rekenkamercommissie, de accountant en B&W om op die manier het auditinstrumentarium waarover de gemeente als geheel beschikt op elkaar af te stemmen en ongewenste doublures in de controleactiviteiten te voorkomen.

  • 2. De auditcommissie als adviesorgaan assisteert de Raad in zijn controlerende functie door toezicht te houden op:

    • -

      de opvolging van door een meerderheid in de raad overgenomen aanbevelingen die komen uit de audits uitgevoerd door de rekenkamercommissie;

    • -

      de opdracht aan, het functioneren van en de onafhankelijkheid van de externe accountant;

    • -

      de opvolging van aanbevelingen die komen uit de accountantscontrole;

    • -

      de opvolging van aanbevelingen die komen uit de audits uitgevoerd door het college van B&W in het kader van 213a;

    • -

      de opzet en werking van het “interne” auditinstrumentarium;

    • -

      de effectiviteit van de beheersing van risico’s binnen de gemeente;

    • -

      de betrouwbaarheid, leesbaarheid en relevantie van de (tussentijdse) verslaglegging ten behoeve van de raad.

Artikel 7 Werkzaamheden

De werkzaamheden van de auditcommissie bestaan uit:

  • 1.

    overleg voeren

    • -

      creëren van overzicht over de opzet en uitvoering van de verschillende audits die in de gemeente worden uitgevoerd;

    • -

      zorgdragen voor afstemming over de verschillende onderzoeken, mede om de effectiviteit en doelmatigheid van het auditinstrumentarium in de gemeente te bevorderen.

  • 2.

    adviseren

    • -

      beoordelen van de uitkomsten en het bewaken van de opvolging van de aanbevelingen van de diverse audits (gericht op het beoordelen van de effectiviteit en haalbaarheid van de verbeteragenda in de organisatie om de aanbevelingen vanuit de verschillende onderzoeken te implementeren, de kwaliteit van de bedrijfsvoering en beheersorganisatie en de opzet en werking van de control in de organisatie);

    • -

      kennis nemen van de nodige plannen, documentatie en rapporten met betrekking tot de verschillende audits, deze in samenhang tot elkaar beoordelen en bespreken met de adviseurs en betrokken informanten;

    • -

      beoordelen van de relevantie, leesbaarheid en informatiewaarde van de (financiële) verslaglegging; te weten de kadernota, de begroting, de voorjaarsnota, de najaarsnota en de jaarrekening.

  • 3.

    aansturing accountant

    • -

      aansturen accountant en vastleggen dienstverleningsplan en opdrachtbevestiging (afspraken over goedkeuring- en rapporteringtoleranties, normenkader rechtmatigheidbeheer, aard en periode van rapportage). Daarbij wordt de reikwijdte van de accountantscontrole besproken en de mate waarin de accountant wel/niet denkt te kunnen steunen op het zelfcontrolerend vermogen van de organisatie;

    • -

      evalueren contract met de externe accountant en begeleiden contractverlenging en/of aanbestedingsprocedure ten behoeve van de selectie en benoeming van de accountant;

    • -

      bewaken onafhankelijke positie accountant door middel van het goedkeuring verlenen van verzoeken tot bijzondere advies en/of onderzoeksopdrachten van het college van B&W en/of management aan de accountant.

  • 4.

    advisering inzake de jaarrekening

    • -

      adviseren aan de raad over de vaststelling van jaarverslag en jaarrekening, met inachtneming van de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen van de accountant.

Artikel 8 Werkwijze

  • 1. De agenda wordt vooraf voorgelegd aan de voorzitter.

  • 2. De stukken worden tien dagen voorafgaand aan de vergadering verspreid.

  • 3. Inzake de jaarrekening: De accountant bespreekt de accountantsverklaring en het verslag van bevindingen inzake de jaarrekening met de auditcommissie, zonder dat de betrokken informanten hierbij aanwezig zijn. Deze rapportages worden door de accountant uitgebracht aan de raad. In het kader van hoor en wederhoor wordt het verslag eerst in concept besproken met de wethouder financiën, de gemeentesecretaris, het hoofd financiën (e/o het sectorhoofd middelen) en eventueel andere direct betrokken functionarissen. Het oorspronkelijke verslag wordt voorzien van een nota van wijzigingen. Dat geheel wordt vervolgens in beslotenheid met de auditcommissieleden besproken.

  • 4. Om de relevantie, leesbaarheid en informatie van begrotings- en verantwoordingsstukken aan de Raad te kunnen beoordelen worden deze stukken in de auditcommissie besproken zo kort mogelijk nadat door het college een besluit inzake is genomen. De auditcommissie is dan in de gelegenheid het college te adviseren over haar wijze van communiceren door het stuk met de raad. De aanbevelingen van de auditcommissie worden op schrift gesteld. Enkele dagen na het advies van de auditcommissie aan het college worden de stukken naar de raad gezonden. Het advies van de auditcommissie wordt als bijlage meegestuurd. Ter vergadering kan de auditcommissie aangeven of door het college voldoende rekening is gehouden met de adviezen van de auditcommissie.

Artikel 9 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert (buiten vakantie perioden) gemiddeld een maal per maand afgestemd op de Planning en Control-cyclus of zo dikwijls er zaken aan de orde zijn welke binnen haar taakomschrijving vallen en waaromtrent naast de maandelijkse vergadering een vergadering, naar het oordeel van de commissie is gewenst.

  • 2. De vergaderingen van de commissie vinden in beslotenheid plaats.

  • 3. Haar adviezen zijn in principe openbaar.

  • 4. De (beknopte) verslagen van de vergaderingen van de commissie zijn openbaar tenzij dat naar het oordeel van de commissie niet dienstig is gelet op het belang van een bepaald onderwerp of dat er geheimhouding is opgelegd. De verslagen worden daags na de vergaderingen na goedkeuring door de leden verspreid onder alle raadsleden. De stukken liggen ter inzage in de griffiekamer.

  • 5. De vergaderingen worden bijgewoond door alle leden van de auditcommissie.

  • 6. De leden kunnen besluiten over de aanwezigheid van adviseurs en betrokken informanten.

  • 7. De vertegenwoordiger van de rekenkamercommissie zal worden uitgenodigd indien een onderwerp is geagendeerd dat de rekenkamercommissie betreft.

  • 8. Met de accountant zullen afspraken worden gemaakt bij welke vergadering hij aanwezig zal zijn (minimaal vier per jaar).

  • 9. In principe zijn alle vaste informanten voor alle bijeenkomsten uitgenodigd.

Artikel 10 Geheimhouding

Conform het gestelde in artikel 84 Gemeentewet kan de commissie of de voorzitter van de commissie op grond van het gestelde in artikel 10 Wet openbaarheid van bestuur over hetgeen besproken is in de commissievergadering geheimhouding opleggen. Hiernaast kan naast de commissie of de voorzitter van de commissie of het college van burgemeester en wethouders omtrent de inhoud van de stukken die worden voorgelegd geheimhouding opleggen. Het gestelde in artikel 84 Gemeentewet is hier onverkort van toepassing.

Artikel 11 Slotbepalingen

Bij twijfel over de betekenis of toepassing van de in deze verordening opgenomen bepalingen en in gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening Auditcommissie 2007”.

Deze verordening treedt op 1 juni 2007 in werking.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad voornoemd in zijn openbare vergadering van 31 mei 2007.
De voorzitter,
De griffier,