Uitvoeringsregeling wegslepen, bewaren en teruggave van voertuigen gemeente Diemen 2021

Geldend van 01-01-2021 t/m heden

Intitulé

Uitvoeringsregeling wegslepen, bewaren en teruggave van voertuigen gemeente Diemen 2021

Uitvoeringsregeling wegslepen, bewaren en teruggave van voertuigen Diemen 2021

Definities

Bevoegde: Politie, (handhaver van) Egis, handhaver (BOA’S en toezichthouders) van gemeente Diemen.

Melding: Een Melding door een Bevoegde met het verzoek aan Opdrachtnemer om een Wegsleepwaardig voertuig weg te slepen.

Parkeerapparatuurplaats: een parkeerplaats waarvoor parkeerbelasting wordt geheven door middel van parkeerapparatuur dan wel door middel van belparkeren;

Wegsleepwaardig voertuig: Voertuig dat voldoet aan een of meerdere vereiste(n) om weg te worden gesleept in gemeente Diemen. De vereiste(n) zijn vastgelegd in verordeningen en besluiten en de wegenverkeerswet. Zie ook paragraaf 1.2 Wegsleepwaardige voertuigen.

1. Aantreffen foutief geparkeerd voertuig

De procedure betreffende de wegsleepregeling start met het aantreffen van een foutief geparkeerd voertuig. Onder “voertuigen” wordt verstaan wat hierover in artikel 1, RVV 1990 is omschreven.

De eerste afweging, die gemaakt moet worden, is of de aangetroffen situatie wegsleepwaardig is.

Daarvoor gelden vier criteria:

  • 1.

    door de wijze van parkeren wordt de veiligheid op de weg in gevaar gebracht; en/of

  • 2.

    door de wijze van parkeren wordt de vrijheid van het verkeer belemmerd; en/of

  • 3.

    er wordt geparkeerd op één van de wegen of weggedeelten, die zijn aangewezen in het Besluit wegslepen van voertuigen en waarop de gemeentelijke wegsleepverordening van toepassing is; en/of

  • 4.

    een voertuig in betaald parkeren gebied, dat tenminste 48 uur geklemd staat volgens Parkeerverordening Diemen 2020 en de onderliggende Beleidsregels Wielklem Diemen.

Uit de woorden “en/of” blijkt dat er tegelijkertijd sprake kan zijn van meerdere criteria, die de situatie wegsleepwaardig maken. Eén van de criteria is echter voldoende om de wegsleepregeling te kunnen toepassen.

Ingevolge artikel 170, eerste lid, onder c van de Wegenverkeerswet 1994 (verder: WVW 1994), artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen, artikel 2 van de Wegsleepverordening gemeente Diemen 2021, kan in de gemeente Diemen van de volgende soorten wegen en weggedeelten worden weggesleept:

Verwijdering, overbrenging en inbewaringstelling van voertuigen in het belang van het vrijhouden van aangewezen weggedeelten en wegen (zie artikel 170, eerste lid, aanhef en onder c van de WVW 1994 en artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen) kunnen noodzakelijk zijn in het geval dat een voertuig geparkeerd is:

  • a.

    op een weg of weggedeelte waar door middel van bord E1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (verder: RVV 1990)of door middel van een gele onderbroken streep als bedoeld in artikel 24, lid 1 onder e van het RVV 1990 wordt aangegeven dat ter plaatse een parkeerverbod geldt;

  • b.

    op een weg of weggedeelte waar door middel van bord E2 van die bijlage of door middel van een gele doorgetrokken streep als bedoeld in artikel 23, lid 1 onder g van het RVV 1990 wordt aangegeven dat ter plaatse een verbod stil te staan geldt;

  • c.

    op een parkeerplaats nader aangeduid door bord E4 van die bijlage (al dan niet met onderbord) voorzover:

    • het voertuig niet behoort tot de toegelaten categorie of groep voertuigen;

    • het voertuig op een andere dan de aangegeven wijze is geparkeerd;

    • het voertuig op andere dagen of uren dan aangegeven is geparkeerd;

  • d.

    op een taxistandplaats, nader aangeduid door bord E5 van die bijlage, tenzij het parkeren gebeurt met een taxi;

  • e.

    op een gehandicaptenparkeerplaats, nader aangeduid met bord E6 van die bijlage:

    • -

      tenzij het parkeren gebeurt met een gehandicaptenvoertuig;

    • -

      tenzij gebruik wordt gemaakt van een geldige en duidelijk zichtbaar aangebrachte gehandicaptenparkeerkaart;

    • -

      die gereserveerd is voor een bepaald voertuig, tenzij het parkeren gebeurt met dat voertuig;

  • f.

    op een laad- en losplaats, nader aangeduid door bord E7 van die bijlage (metuitzondering van de aangegeven dagen of uren), tenzij de bestuurder van het voertuig bezig is met het onmiddellijk laden en lossen van goederen;

  • g.

    op een parkeerplaats, nader aangeduid door bord E8 van die bijlage voor zover het voertuig niet behoort tot de toegelaten categorie of groep voertuigen;

  • h.

    op een parkeerplaats, nader aangeduid door bord E9 van die bijlage en bestemd voor vergunninghouders, tenzij het parkeren gebeurt met het voertuig waarvoor een parkeervergunning is afgegeven;

  • i.

    in een voetgangersgebied, nader aangeduid door bord G7 of C1 van die bijlage (eventueel: met uitzondering van aangegeven dagen en uren)

Noodzaak

Wellicht ten overvloede wordt nog vermeld, dat het aantreffen van een fout geparkeerd voertuig op een aangewezen weg of weggedeelte, als bedoeld in artikel 2 van het Besluit wegslepen van voertuigen, in beginsel voldoende is om de wegsleepregeling toe te passen. De veiligheid op de weg of de vrijheid van het verkeer hoeft dan niet tevens in het geding te zijn. Wel moet de noodzaak in zekere mate duidelijk zijn. Zo is bijvoorbeeld het wegslepen van een voertuig om 04.00 uur ’s nachts vanaf een parkeerterrein waarop geen bijzondere situatie van toepassing is (zoals het houden van een weekmarkt op die dag bijvoorbeeld), niet noodzakelijk.

Actie

Aangaande wegsleepmogelijkheden ten aanzien van criteria 1 t/m 3 hebben de volgende Bevoegden bevoegdheid tot het doen van een Melding: de Politie en handhavers (BOA’S en toezichthouders) van gemeente Diemen.

Aangaande wegsleepmogelijkheden ten aanzien van criterium 4 hebben (handhavers van) Egis de bevoegdheid tot het doen van een Melding.

Indien er sprake is van een wegsleepwaardige situatie, wordt de wegsleep- en bewaarprocedure in gang gezet. Deze procedure wordt hierna beschreven.

Waarnemingstijd (tijd die benodigd is om te bezien of er sprake is van een overtreding)

Om de overtreding nadrukkelijk te kunnen vaststellen, is soms een waarnemingstijd vereist.

  • -

    Verbod stil te staan:

    Voor constatering van een gedraging in strijd met een verbod stil te staan, is geen waarnemingstijd nodig.

  • -

    Parkeerverboden:

    Bij parkeerverboden is een waarnemingstijd van tien minuten reëel, voordat er kan worden geconstateerd dat er sprake is van parkeren.

  • -

    Parkeren op laad- en loshavens:

    Bij laad- en loshavens wordt een onafgebroken waarnemingstijd van tien minuten aanbevolen, gedurende welke geen laad- en losactiviteiten worden geconstateerd. Pas daarna wordt geconstateerd dat er sprake is van parkeren.

  • -

    Parkeren op een parkeerapparatuurplaats in betaald parkeren gebied met een geklemd voertuig:

    Egis Parking Services registreert en houdt bij wanneer 48 uur klemmen is verstreken zonder dat de openstaande vordering is betaald.

2. Zaakwaarneming en kosten

Bij een aanrijding, pech of diefstal is er sprake van het bergen van een voertuig. De verzekeraarhulpdienst verzorgt het bergen van een voertuig. In 99% van de gevallen vergoedt een verzekeringsmaatschappij de kosten hiervan. Indien het voertuig niet (WA) is verzekerd, betaalt de gemeente als opdrachtgever de kosten voor het slepen, indien de eigenaar of houder deze niet kan of wil vergoeden. Het veiligstellen van een voertuig na inbraak (gebroken ruit e.d.) valt vaak ook onder deze regeling. De wegsleepverordening is in die gevallen niet van toepassing.

Bij twijfel kan de Nationale Politie, eenheid Amsterdam (basisteam Diemen/Ouder-Amstel) rechtsgeldig vertegenwoordigd door de politiechef, worden geraadpleegd.

Toepassing procedure

Een Bevoegde schakelt bij een wegsleepwaardige situatie op de afgesproken wijze (bijvoorbeeld per e-mail of telefoongesprek) het wegsleepbedrijf in. De Bevoegde wacht in de nabijheid van het voertuig tot de komst van de takelwagen met uitzondering van wegsleepwaardige situaties in geval van geklemde voertuigen; in deze situaties wordt vanuit de regiekamer van Egis een verzoek tot wegslepen gedaan waarbij Bevoegde niet ter plaatse komt.

Na de komst van de takelwagen maakt de Bevoegde een digitale foto van de situatie. Op de foto moet de overtreding zo veel mogelijk zichtbaar zijn. Hierdoor kan het nodig zijn enkele foto’s te maken. De foto c.q. foto’s worden in het dossier opgenomen.

Na aankomst op de bewaarplaats controleert het wegsleepbedrijf het voertuig nogmaals op beschadigingen.

Na aankomst op de bewaarplaats controleert het personeel van het wegsleepbedrijf het voertuig nogmaals op beschadigingen.

Voor het in bewaring stellen van het voertuig bij een voorlopige maatregel of buitengebruikstelling op grond van de 'wet Mulder' kunnen aparte regelingen gelden met betrekking tot de administratieve afhandeling.

Schade noteren

In verband met de schadevergoedingsplicht van de gemeente op grond van artikel 172, achtste lid, van de WVW 1994 moet het weg te slepen voertuig zorgvuldig worden gecontroleerd op aanwezige schade. De schade wordt genoteerd in de vrachtbrief. Ook schade, die wordt veroorzaakt tijdens het bevestigen in het juk van de takelwagen of tijdens het overbrengen moet worden genoteerd.

Geen Muldertraject na wegslepen

De wetgever zet in de memorie van toelichting uiteen, dat van het instellen van een strafvervolging, dan wel het opleggen van een sanctie ingevolge de Wet Mulder, kan worden afgezien, omdat de overtreder ten gevolge van het wegslepen van het voertuig al genoeg “gestraft” is.

De aanhalingstekens worden hier bewust gebruikt, omdat er formeel geen sprake is van straffen. Met het wegslepen wordt beoogd een einde te maken aan een verboden gedraging, niet het bestraffen van de bestuurder. De overtreder wordt bij toepassing van deze bestuursdwang wel met hoge kosten geconfronteerd en kan dit als een straf ervaren. Hierin kan aanleiding worden gevonden van een strafrechtelijk of administratiefrechtelijk vervolg af te zien.

Het Openbaar Ministerie heeft met de gemeente Diemen de afspraak gemaakt dat er geen Muldersanctie wordt opgelegd als deze bijzondere vorm van bestuursdwang wordt toegepast. Er is een uitzondering waarin dat wel gebeurt. Dit betreft de situatie dat er meerdere auto’s moeten worden weggesleept om het betreffende terrein te kunnen inrichten voor de markt. In dat geval wordt op de auto’s eerst een Mulderbon achtergelaten. Vervolgens gaat het wegsleepbedrijf successievelijk de auto’s wegslepen. Op het moment dat daadwerkelijk met het wegslepen wordt begonnen, wordt de Mulder-transactie ingetrokken. Dit wordt zo gedaan om rechtsongelijkheid te voorkomen.

3. Sleepfasen en kosten

Het wegslepen van voertuigen in het kader van bestuursdwang is te verdelen in drie fasen:

FASE I: Een wegsleepvoertuig is besteld. Er is sprake van een onvolledige berging indien de eigenaar/houder/bestuurder van het voertuig ter plaatse komt, voordat het wegsleepvoertuig ter plaatse is en de eigenaar/houder/bestuurder het voertuig wil verplaatsen.

N.B. de overtreder zal alle aan de voorbereiding van de overbrenging verbonden kosten dienen te vergoeden, waarbij met name kan worden gedacht aan de uitrijkosten van het sleepvoertuig en administratieve kosten.

FASE II: De takelwagen is ter plaatse en het voertuig bevindt zich op de lepel van de takelwagen en is vastgemaakt; het personeel bevindt zich in de cabine. Vanaf dat moment is er sprake van een volledige berging. De eigenaar/houder/bestuurder komt ter plaatse en wil het voertuig verplaatsen.

N.B. de overtreder zal de kosten overeenkomstig het tarief dat verbonden is aan het overbrengen van het voertuig naar de bewaarplaats, moeten voldoen.

De bevoegde functionaris dient de personalia vast te stellen. Het voertuig wordt weggesleept en de wegsleepkosten dienen op de bewaarplaats te worden betaald.

FASE III: Het voertuig is/ wordt weggesleept en in bewaring gesteld.

N.B. Teruggave kan slechts plaatsvinden aan de eigenaar of houder of gemachtigde van het voertuig, na betaling van de volledige kosten: de uitrijkosten, wegsleepkosten en de kosten van bewaring en in het geval van slepen na klemmen; ook de naheffingsaanslagen parkeerbelasting, de vervolgingskosten, alsmede kosten voor het aanbrengen en verwijderen van de wielklem en het verwijderen van de wielklem van het motorvoertuig. Ingeval een voertuig in beslag wordt genomen en daartoe wordt weggesleept, zijn de kosten geheel voor de politie. In een aantal gevallen zijn geen kosten verschuldigd voor degene wiens voertuig is weggesleept. Denk hierbij aan tijdelijke bewaring in het kader van hulpverlening, bij inbeslagneming en in het kader van onder toezichtstelling. Voor voertuigen die na het vrijgeven niet worden opgehaald, kunnen wel bewaarkosten worden berekend. In deze gevallen zal de bewaarder per aangetekend schrijven de eigenaar /houder hiervan in kennisstellen en zal dit vermeld worden in het bewaarregister.

Geen kosten verschuldigd

De kosten van wegslepen en in bewaring stellen zijn niet verschuldigd voor de rechthebbende op het voertuig, indien:

  • a.

    niet tot overbrenging en inbewaringstelling had mogen worden overgegaan;

  • b.

    de omstandigheden waaronder de overtreding is begaan, van dien aard waren dat de kosten redelijkerwijs niet verschuldigd zijn, of

  • c.

    aannemelijk is dat het voertuig tegen de wil van de rechthebbende is gebruikt en hij dit gebruik redelijkerwijs niet heeft kunnen voorkomen.

Het genoemde onder a, b of c dient rechthebbende aan te tonen door een afschrift van het vonnis c.q. uitspraak. Een dergelijk afschrift wordt door de griffie van de rechtbank waar de zaak is behandeld ter beschikking gesteld.

ATTENTIE:

De bovenvermelde kosten zijn exclusief de eventueel opgelegde of op te leggen boetes, naheffingen en dergelijk.

Indien niet tot overbrenging en inbewaringstelling had mogen worden overgegaan, betaalt de gemeente tevens een redelijke schadeloosstelling aan de rechthebbende die het voertuig heeft afgehaald. Indien het voertuig ten tijde van de overtreding in gebruik was bij een ander dan de rechthebbende die het voertuig heeft afgehaald, treedt die ander voor de toepassing van deze schadeloosstelling in plaats van de rechthebbende die het voertuig heeft afgehaald.

Indien aantoonbaar is dat tijdens de overbrenging en bewaring schade aan het voertuig is toegebracht, is de gemeente gehouden deze schade te vergoeden.

4. Bewaren van voertuigen

Aanvang van het bewaren

Het is belangrijk te weten wanneer er een aanvang is gemaakt met het bewaren van een voertuig. Aan het bewaren van een voertuig zijn vaak (verhaalbare) bewaarkosten verbonden. Het tijdstip van bewaren gaat, na het wegslepen van een voertuig in, op het moment dat het voertuig van het wegsleepvoertuig is losgekoppeld op de plaats van bewaring.

Plaats van het bewaren

Het bewaren geschiedt op de daarvoor bestemde plaats. Deze plaats staat in de wegsleepverordening beschreven. Het beleid dient er op gericht te zijn de bewaartijd van voertuigen op de aangewezen bewaarplaats te beperken.

  • 1.

    De plaats van bewaring van voertuigen is Hoogwout Berging b.v., Ambacht 24 F 1511 JZ Oostzaan.

  • 2.

    De openingstijden van de in het eerste lid bedoelde bewaarplaats zijn zonder afspraak van maandag tot en met vrijdag van 08.00 uur tot 20.00 uur. Tegen een toeslagbetaling van €35,- is Hoogwout uitsluitend op afspraak ook open in het weekend, op feestdagen en buiten voornoemde openingstijden.

  • 3.

    Voertuigen die op grond van artikel 5 worden weggesleept, worden bewaard op het terrein van de politie aan de Johan Huizingalaan te Amsterdam.

  • 4.

    Het college kan in bepaalde gevallen een andere plaats van bewaring aanwijzen.

Procedure

  • 1.

    Het voertuig wordt geplaatst op de daarvoor aangewezen plaats zoals omschreven in de wegsleepverordening. Ingeval er van een motorvoertuig contactsleutels aanwezig zijn, worden deze overgedragen aan de bewaarder.

  • 2.

    Het wegsleepbedrijf draagt er zorg voor dat het voertuig op de juiste wijze wordt ingeschreven in het bewaarregister. Daarbij dienen de omstandigheden die verwijdering noodzakelijk maakten te worden vermeld. Tevens dient in het bewaarreregister te worden vermeld onder welke voorwaarde(n) het betreffende voertuig mag worden terug gegeven.

  • 3.

    Het wegsleepbedrijf is verantwoordelijk voor het registeren van het weggesleepte voertuig (inclusief kenteken).

  • 4.

    Van het in bewaring stellen (en wegslepen) maakt het wegsleepbedrijf een dossier.

Indien ter zake het feit waardoor het voertuig in bewaring is gesteld dossier wordt opgemaakt, moet daarin de melding van de inbewaringstelling (en wegslepen) worden vermeld. In gevallen van bezwaar dient binnen een bepaalde tijd het dossier te worden opgemaakt.

Wanneer Hoogwout een verzoek tot slepen ontvangt van een Bevoegde, wordt een digitale vrachtbrief aangemaakt. In deze applicatie opent een nieuw dossier, wordt de aanrijtijd bijgehouden, op locatie bij het Wegsleepwaardige voertuig worden eventuele schades aangetekend, er worden foto’s gemaakt en toegevoegd. In de digitale vrachtbrief staat ook informatie als: de ontvangen Melding, tijd ter plaatse op locatie, merk voertuig, type, kenteken en bestemming. Zodra een vrachtbrief gegenereerd wordt krijgt gemeente hiervan een kopie per e-mail toegestuurd. De vrachtbrief is een dossier.

Indien de voertuighouder het voertuig ophaalt bij Hoogwout maakt Hoogwout een tweede vrachtbrief aan waarin staat dat het voertuig is opgehaald door voertuighouder naam .., na het tonen van een geldige ID-kaart. Indien van toepassing ontvangt Hoogwout een e-mail van de lease maatschappij waarin staat dat persoon x de auto komt ophalen uit name van de lease maatschappij. Tevens staat in deze tweede vrachtbrief vermeld in welke staat het voertuig is aantroffen. Voertuighouder betaalt de openstaande kosten. Na het lezen van de vrachtbrief ondertekent de voertuighouder ter akkoord voor de inhoud van de vrachtbrief. De handtekening dient tevens ter bevestiging dat het voertuig is opgehaald. Deze tweede vrachtbrief wordt verzonden aan Bevoegde(n) en aan de voertuighouder per e-mail in pdf-format.

Deze eerste en tweede vrachtbrieven vormen samen een afgerond dossier.

Het voertuig is nu overgedragen aan de bewaarder, in casu het wegsleepbedrijf als gemandateerde van het college van burgemeester en wethouders. Indien een weggesleept voertuig met onjuiste of onvolledige informatie in het bewaarregister is ingeschreven, blijft dit de verantwoordelijkheid van het wegsleepbedrijf.

5. Teruggave van voertuigen

Voorwaarden tot teruggave

Afgezien van het betalen van de kosten, kunnen er andere voorwaarden zijn waaraan voldaan moet zijn, voordat een voertuig kan worden teruggegeven:

  • -

    Een in beslaggenomen voertuig kan pas worden teruggegeven na toestemming van de Officier van Justitie. De opsporingsambtenaar die het onderzoek doet, zal dit laten aantekenen in het bewaarregister.

  • -

    Indien de “wet Mulder” van toepassing is wordt een voertuig pas terug gegeven na betaling van de sanctie(s) en de kosten van bewaring en indien van toepassing: het wegslepen.

Betaling kosten

Voordat een voertuig kan worden teruggegeven dienen alle kosten betaald te zijn.

Een betalingsregeling is niet mogelijk. De betaling van de kosten kan niet geschorst worden omdat iemand het niet eens is met de reden van wegslepen. Wel kunnen in bepaalde omstandigheden geen kosten verschuldigd zijn.

Aan wie teruggeven

Teruggave van een voertuig kan slechts aan degene die aantoont dat hij/zij of eigenaar, houder of gemachtigde (huurder, lener, leaser of pandhouder) is van het voertuig. De wijze van legitimatie c.q. machtiging dient in het bewaarregister vermeld te worden (artikel 170, vierde lid, van de WVW 1994).

Teruggave weggesleept voertuig

Een weggesleept en in bewaring gesteld voertuig wordt teruggegeven aan de rechthebbende. Van de eigenaar of houder mag worden verwacht dan hij/zij aantoont dat hij/zij deze hoedanigheid bezit. Het voertuig mag slechts worden afgegeven indien alle kosten van de overbrenging en in bewaring nemen zijn betaald.

Een voertuig dat op grond van de wegsleepverordening is weggesleept en in bewaring is gesteld moet worden teruggegeven indien de kosten zijn betaald. Bij het afhalen verstrekt het wegsleepbedrijf een bewijs van afhalen. Dit dient tevens als vrijwaringbewijs voor het wegsleepbedrijf jegens degene wiens voertuig is weggesleept.

Niet afgehaalde voertuigen

Wordt een voertuig niet binnen 48 uur afgehaald, dan verstuurt de bewaarder, in casu het wegsleepbedrijf als gemandateerde namens het college van burgemeester en wethouders, een brief (tenminste per post) aan de voertuighouder waarin staat vermeld dat het voertuig is weggesleept. Indien geen NAW-gegevens bekend zijn van de voertuighouder, wordt de politie ingelicht over het Weggesleepte voertuig (zodat in geval van aangifte van autodiefstal/vermissing door voertuighouder, de sleping inzichtelijk wordt).

Zodra die bekend is, en de politie de zaak niet onmiddellijk kan regelen, sturen burgemeester en wethouders zelf op aangeven van het wegsleepbedrijf, aan de verantwoordelijke persoon binnen 7 dagen, per aangetekende brief een kennisgeving. In deze kennisgeving dient te worden vermeld de gepleegde overtreding en het in bewaring nemen van het voertuig alsmede de voorwaarden waaraan voldaan moet worden om het voertuig terug te krijgen. Bij deze bekendmaking wordt gewezen op het verschuldigd zijn van kosten, verbonden aan de oplegging van een last onder bestuursdwang.

Indien de politie een voertuig in bewaring heeft gesteld, kan de politie na een bewaartijd van 7 dagen het voertuig, in overleg met het wegsleepbedrijf, overbrengen naar het wegsleepbedrijf. De rechthebbende wordt door de politie conform artikel 5:30 Awb over deze verplaatsing geïnformeerd.

Het gemandateerde wegsleepbedrijf is bevoegd, ingeval:

  • -

    een voertuig niet binnen 13 weken is opgehaald, of

  • -

    de kosten van overbrenging, bewaring en dergelijke hoger worden dan de waarde van het voertuig, het voertuig vanaf 14 dagen na het uitgaan van de kennisgeving, te verkopen, weg te geven en dergelijke.

De bewaarder draagt namens de burgemeester en wethouders zorg voor de bewaring en eventuele verkoop van het voertuig en is bevoegd daarvoor alle handelingen, (inclusief het inschakelen van een taxateur) te verrichten.

Betaling kosten van wegslepen, bewaren en verkoop bij voertuig met een lage taxatiewaarde.

Indien de totale kosten van het wegslepen, bewaren en verkopen de getaxeerde verkoopwaarde c.q. sloopwaarde van het betreffende voertuig overtreffen, vergoedt de gemeente het verschil tussen de opbrengst van het voertuig en de genoemde totale kosten aan het wegsleepbedrijf.

Procedure teruggave

De eigenaar ontvangt vervolgens een doorslag van het proces-verbaal van meevoeren en opslaan en het besluit toepassing bestuursdwang.

Vervolgens gaat de eigenaar/houder of gemachtigde naar de bewaarplaats en toont daar de kentekenpapieren en een geldig rijbewijs, alsmede genoemde doorslagen. Denk daarbij aan het gegeven dat de eigenaar/houder of gemachtigde niet de bestuurder hoeft te zijn. Bij een aantal feiten kan het belangrijk zijn dat bekend wordt wie de bestuurder was. De eigenaar/houder of gemachtigde moet eerst de totale kosten aan het wegsleepbedrijf voldoen alvorens het voertuig wordt teruggegeven. Hiervoor ontvangt de eigenaar/houder of gemachtigde van het wegsleepbedrijf een kwitantie (origineel van de rekening).

In het bijzijn van de eigenaar/houder of gemachtigde wordt het voertuig op eventuele schade gecontroleerd die tijdens het wegslepen of bewaren veroorzaakt zou kunnen zijn.

De doorslag van de kwitantie (rekening) wordt in het bewaarregister opgenomen, waarna van de betaling tevens aantekening wordt gemaakt in het bewaringsregister. Deze kwitantie geldt tevens als vrijwaringbewijs voor het wegsleepbedrijf. Afgifte van een voertuig, geplaatst op een andere bewaarplaats, geschiedt na overleg met de bewaarder.

6. Bewaarregister

Inschrijven in bewaarregister

Door het college van burgemeester en wethouders wordt de directeur van het wegsleepbedrijf als bewaarder aangewezen, die het register beheert.

Elk voertuig dat op de bewaarplaats wordt gebracht (ook indien het niet is weggesleept, bijvoorbeeld door de politie gereden) wordt ingeschreven in het bewaringsregister.

In het bewaarregister worden zo spoedig mogelijk na de inbewaringstelling de volgende gegevens opgenomen:

  • -

    een afschrift van het proces-verbaal, indien van toepassing1 (conform de Algemene wet bestuursrecht (verder: Awb);

  • -

    datum en tijdstip van inbewaringstelling;

  • -

    een nauwkeurige omschrijving van het voertuig;

  • -

    de voorwaarden tot teruggave;

  • -

    ingeval het een kentekenplichtig voertuig betreft, de tenaamstelling van het kenteken;

  • -

    ingeval het een ander voertuig betreft, de naam van de eigenaar of houder voor zover deze bekend heeft kunnen worden;

  • -

    bij inbeslagname de naam van de verbalisant die het onderzoek doet of de naam van de opdrachtgever tot verplaatsing.

Uitschrijven in bewaarregister

  • -

    de datum en tijdstip waarop het voertuig is afgehaald;

  • -

    de naam en het adres van degene die het voertuig heeft afgehaald alsmede de gegevens waaruit blijkt dat deze tot het afhalen van het voertuig gerechtigd was;

  • -

    het bedrag dat als kosten, verbonden aan de toepassing van bestuursdwang of andere openstaande kosten in relatie tot het Wegsleepwaarde voertuig, is betaald.

Melding in bewaarregister bij niet afhalen

Indien het voertuig binnen 48 uur na de inbewaringstelling niet is afgehaald, worden in het bewaringsregister opgenomen:

  • -

    de datum van de bekendmaking;

  • -

    de naam en het adres van degene aan wie is bekendgemaakt.

Melding in bewaarregister bij verkoop/vernietiging

  • -

    de datum en het tijdstip van de verkoop, de afstandverklaring of de vernietiging;

  • -

    ingeval van verkoop de opbrengst van die verkoop, de naam en het adres van de koper, het eventuele batig saldo van die verkoop, de naam en het adres van degene aan wie het eventuele batig saldo is uitgekeerd alsmede gegeven waaruit blijkt dat deze tot het in ontvangst nemen van dat eventuele batig saldo gerechtigd was

  • -

    ingeval van een afstandverklaring, de naam en het adres van degene aan wie het voertuig om niet is overgedragen;

  • -

    ingeval van vernietiging de geschatte sloopwaarde van het voertuig. Een in bewaring gesteld voertuig wordt niet verkocht, om niet in eigendom overgedragen of vernietigd dan nadat een beëdigd taxateur een rapport betreffende de waarde heeft opgemaakt.

Melding in bewaarregister indien restitutie wordt verleend

  • -

    de datum waarop restitutie is verleend, het bedrag van de restitutie, de grond tot restitutieverlening en de naam en het adres van degene aan wie restitutie werd verleend.

  • -

    bewaren gegevens.

De gegevens blijven in het bewaarregister opgenomen gedurende vijf jaar na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de bewaarder het voertuig heeft terug gegeven, verkocht, om niet aan een derde in eigendom overgedragen dan wel vernietigd.

Verstrekken gegevens

Het college van burgemeester en wethouders verstrekt aan belanghebbenden desgevraagd gegevens uit het bewaarregister. Hierbij wordt de Algemene verordening gegevensbescherming in acht genomen.

De bewaarder

Het college van burgemeester en wethouders mandateert de bevoegdheid tot het bewaren aan de directeur van het wegsleepbedrijf. Deze persoon vervult dan namens het college de functie van “bewaarder”. De bewaarder beheert het bewaarregister en ziet er op toe dat de wettelijke termijnen niet worden overschreden. Hij geeft uitvoering aan die werkzaamheden die in de regelingen, genoemd in deze uitvoeringsregeling, aan de bewaarder zijn toebedeeld. Daarnaast doet hij al het nodige om een goede en verantwoordelijke bewaring en eventuele verkoop van voertuigen te verzekeren. Hiertoe behoren in ieder geval:

  • -

    het opslaan van het voertuig;

  • -

    het doen van een (mondeling) verzoek aan de politie om de rechthebbende op een voertuig te achterhalen;

  • -

    het doen van een (mondeling) verzoek aan het college van burgemeester en wethouders om de rechthebbende aan te schrijven het voertuig op te komen halen;

  • -

    alle handelingen om te komen tot verkoop van het voertuig (inclusief ingeschakelde taxateur);

  • -

    de daadwerkelijke verkoop.

Besluit tot toepassing bestuursdwang en proces-verbaal van meevoeren en opslaan

Karakter bestuursdwang

Een beslissing tot toepassing van bestuursdwang, dat wil in dit geval zeggen het toepassen van de wegsleepverordening als bedoeld in artikel 170, eerste lid, van de WVW 1994, wordt op schrift gesteld. Deze schriftelijke beslissing is een beschikking (art. 5:24, eerste lid, van de Awb). Hiervoor is een model ontwikkeld.

Ingevolge het tweede lid van artikel 5:24 van de Awb moet de beschikking vermelden welk voorschrift is of wordt overtreden. Elke beschikking is een besluit, waartegen op grond van het bepaalde in de artikelen 8:1 en 7:1 van de Awb bezwaar en beroep openstaat. In het “Besluit tot toepassing bestuursdwang”, dat wordt bekendgemaakt aan de rechthebbende, staat vermeld dat iedere belanghebbende tegen het genomen besluit bezwaar kan maken. Tevens vermeldt het besluit aan welke voorwaarden het bezwaarschrift moet voldoen.

Karakter proces-verbaal meevoeren en opslaan

Van het meevoeren en opslaan van het voertuig moet proces-verbaal worden opgemaakt, waarvan een afschrift wordt verstrekt aan degene, die het voertuig onder zich had. Hiervoor is bijgaand model ontwikkeld. Het woord “proces-verbaal” heeft hier de betekenis van een verklaring krachtens de Algemene wet bestuursrecht. Het opmaken van een proces-verbaal is met name voorgeschreven in het belang van de rechtszekerheid van de rechthebbenden.

Met betrekking tot de wegsleepverordening zal dit proces-verbaal met name een rol kunnen spelen ingeval de belanghebbende tegen de toepassing van de wegsleepregeling bezwaar maakt bij het college van burgemeester en wethouders.

Bezwaar- en beroepsmogelijkheid

De rechthebbende kan zijn bezwaren tegen het toepassen van de bestuursdwang - in casu de wegsleepverordening op grond van artikel 170, eerste lid, van de WVW 1994 - voorleggen aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar de betrokken overtreding is begaan. Tegen een besluit op bezwaar van het college staat beroep open op de rechtbank met de mogelijkheid van hoger beroep op de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State.

De gemeente Diemen heeft een bezwarencommissie, die het college over de heroverweging op het bezwaar adviseert. Burgemeester en wethouders zullen zich in de regel laten vertegenwoordigen door een jurist van de Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling.

De inwerkingtreding van deze regels worden aangekondigd. Kopieën van dit besluit worden gezonden aan:

  • de officier van justitie;

  • Nationale Politie, eenheid Amsterdam (basisteam Diemen/Ouder-Amstel) rechtsgeldig vertegenwoordigd door de politiechef;

  • de betrokken wegbeheerders.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 15 december 2020.

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Diemen,

de secretaris,

C.J. Schelling a.i.

de burgemeester,

E. Boog


Noot
1

Niet bij iedere sleping/bewaring is er sprake van een proces-verbaal. Zoals bijvoorbeeld bij het slepen na het plaatsen van een wielklem.