Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Diemen 2021

Geldend van 05-02-2021 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2021

Intitulé

Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Diemen 2021

De raad van de gemeente Diemen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 8 december 2020

gelet op artikel 108, tweede lid jo. artikel 147, eerste lid van de Gemeentewet,

gelet op artikel 4a derde lid van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening,

gelet op artikel 4:13 van de Algemene wet bestuursrecht,

besluit vast te stellen de Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Diemen 2021

Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Diemen 2021

Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening

De beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van 8 weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van die wet, heeft plaatsgevonden.

Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2021.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Diemen 2021.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 januari 2021

De voorzitter,

De griffier,

Toelichting

Algemeen

De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna: wet), zoals deze met ingang van 1 januari 2021 zal gelden. Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens (Stb. 239).

Artikelsgewijs

Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening

De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, schuldbemiddeling of een saneringskrediet. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor een schuldenregeling in aanmerking komt.

Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor een schuldenregeling in aanmerking komt. Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.

Deze termijn mag volgens artikel 4a, derde lid, van de wet niet langer zijn dan acht weken. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld. Een kortere beslistermijn vaststellen is wel toegestaan.

Het uitgangspunt is om zo snel mogelijk een besluit te nemen na het eerste gesprek. De uitvoeringspraktijk laat zien dat bij crisis interventies (huisuitzetting, afsluiten energie) al binnen twee dagen na het eerste contact een gesprek plaats vindt. Voor reguliere schuldhulp vindt er binnen twee weken na de aanmelding een eerste gesprek plaats. Het compleet krijgen van het dossier vraagt vaak meer tijd. De beslistermijn is daarom bepaald op maximaal 8 weken na het eerste gesprek. De burger heeft hiermee voldoende tijd om gegevens en informatie aan te leveren. En de gemeente kan in deze periode een zorgvuldig besluit en plan van aanpak op hoofdlijnen voorbereiden.

Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel

De datum van inwerkingtreding valt samen met de inwerkingtreding van artikel 4a van de wet.