Regeling vervallen per 15-02-2020

Reglement burgerlijke stand gemeente Dinkelland 2014

Geldend van 31-10-2014 t/m 14-02-2020

Intitulé

Reglement burgerlijke stand gemeente Dinkelland 2014

Burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het besluit burgerlijke stand 1994;

besluiten vast te stellen:

het reglement met bepalingen over ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • 1.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • 2.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • 3.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, eerste volzin van het Burgerlijk Wetboek;

  • 4.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16, tweede volzin van het Burgerlijk Wetboek;

  • 5.

    gemeentehuis: alle huizen welke bij raadsbesluit als zodanig zijn aangewezen;

  • 6.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland;

  • 7.

    bureau van de burgerlijke stand: plaats waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn/haar werkzaamheden verricht.

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      ambtenaren in dienst van de gemeente Dinkelland;

    • b.

      ambtenaren in dienst van een andere gemeente;

    • c.

      medewerkers van Noaberkracht Dinkelland-Tubbergen.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      die uitsluitend belast zijn met het voltrekken van huwelijken en de registratie van partnerschappen;

    • b.

      die slechts voor één dag worden benoemd, mits zij al in een andere gemeente benoemd en beëdigd zijn als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 3 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden voor een in het benoemingsbesluit te bepalen termijn benoemd.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand jonger dan 70 jaar, wordt benoemd tot uiterlijk de datum waarop hij/zij de leeftijd van 70 jaar heeft bereikt. Hij/zij is herbenoembaar overeenkomstig het bepaalde in het derde lid.

  • 3. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand ouder dan 70 jaar, wordt benoemd of herbenoemd, telkens voor een termijn van maximaal vijf jaar.

Artikel 4 Leiding van de dienst

Het hoofd van de afdeling Klant Contact Centrum, team Burgerzaken of bij diens afwezigheid zijn beleidsmedewerker, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 5 Reservering huwelijk

Een huwelijksdatum kan vanaf het kalenderjaar vóór de huwelijksdatum worden gereserveerd.

Artikel 6 Wijze huwelijksvoltrekking

De huwelijksvoltrekking als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand:

  • a.

    vindt plaats in aanwezigheid van maximaal, inclusief getuigen, acht personen;

  • b.

    wordt verricht zonder ceremonie door een door de gemeente aangewezen ambtenaar van de burgerlijke stand en zonder voorafgaand gesprek;

  • c.

    wordt alleen voltrokken als één van de aanstaande echtgenoten ingeschreven staan in de basisregistratie personen van de gemeente Dinkelland of van de gemeente Tubbergen.

Artikel 7 Locatie

  • 1. De huwelijksvoltrekkingen als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand vinden plaats in het gemeentehuis;

  • 2. Alle locaties waar huwelijken kunnen worden voltrokken, geldt elke plaats binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Dinkelland onder voorwaarde dat:

    • a.

      de locatie tijdens de plechtigheid openbaar toegankelijk is;

    • b.

      de locatie toegankelijk is voor mindervaliden;

    • c.

      wanneer bij de plechtigheid meer dan 50 personen aanwezig zijn, er een melding “brandveilig-gebruik” dient plaats te vinden. Dat kan via het omgevingsloket;

    • d.

      de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is gewaarborgd.

Artikel 8 Openstelling

Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

  • 1.

    voor huwelijksvoltrekkingen op maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 21.00 uur;

  • 2.

    voor huwelijksvoltrekkingen, als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand, op maandag en dinsdag om 9.30 uur, mits het geen algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet betreft;

  • 3.

    voor overige werkzaamheden gelden dezelfde openingstijden als die voor de afdeling Klant Contact Centrum, team Burgerzaken zijn vastgesteld;

  • 4.

    Op algemeen erkende feestdagen, als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of daarmee gelijkgestelde dagen die door ons tevens zijn aangewezen als vrije dag voor het gemeentepersoneel, is het bureau van de burgerlijke stand gesloten;

  • 5.

    Op niet met algemeen erkende feestdagen gelijkgestelde dagen die door ons als vrije dagen zijn aangewezen, zijn de bureaus van de burgerlijke stand geopend op door ons nader te bepalen uren;

  • 6.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in de vorige leden bepaalde tijden.

Artikel 9 Schakelbepaling

  • 1. De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van het geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn ook van toepassing op de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

  • 2. In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als “Reglement burgerlijke stand gemeente Dinkelland 2014”;

  • 2.

    Het reglement treedt in werking op de dag, volgende op die van bekendmaking;

  • 3.

    Het reglement Burgerlijke Stand gemeente Dinkelland 2009 wordt met ingang van de dag van de inwerkingtreding van dit reglement ingetrokken;

  • 4.

    De leeftijdsgrens, zoals bedoeld in artikel 3, lid 2, is uitsluitend van toepassing op buitengewone ambtenaren burgerlijke stand die in deze functie worden benoemd nadat dit reglement in werking is getreden.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 28 oktober 2014.
Burgemeester en wethouders van Dinkelland,
de loco-secretaris de burgemeester
E.M. Grobben, mr. R.S. Cazemier

Toelichting op het reglement burgerlijke stand

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    de ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • 2.

    de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, evenals al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 BW).

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • 1.

    de buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • 2.

    de buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente of van een andere gemeente;

  • 3.

    de buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking en het ondertekenen van een uittreksel van een huwelijksakte of akte van partnerschapsregistratie, i.c. het “trouwboekje” (artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 2 (Buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

In dit artikel wordt bepaald welke (buitengewone) ambtenaren in de gemeente benoemd kunnen worden (artikel 16, Boek 1 Burgerlijk Wetboek.

In lid 1 wordt bepaald dat het college de mogelijkheid heeft ambtenaren van de burgerlijke stand te benoemen. Het betreft ambtenaren in dienst van de eigen gemeente (lid 1a) en ambtenaren in dienst van een andere gemeente (lid 1b).

Met lid 2 wordt bepaald dat er buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen worden benoemd. Indien de gemeente dit aantal aan een maximum wil binden, dan kan dat in dit artikel worden opgenomen. Deze personen kunnen in dienst zijn van de eigen of een andere gemeente, maar dit hoeft niet. Iedere persoon kan door burgemeester en wethouders worden benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, mits zij voldoen aan de onder lid 2b genoemde voorschriften.

Artikel 3 Benoemingsperiode

In artikel 1:16, lid 2 BW is bepaald dat een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode kan worden benoemd.

Met lid 1 wordt bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand steeds voor een bepaalde periode dient te worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat desbetreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode.

Voor de burgemeester of wethouder is de benoemingsperiode gekoppeld aan de duur van uitoefening van hun functie. Zodra de functie niet meer wordt uitgeoefend, vervalt ook de benoeming tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

Voor de overige personen als bedoeld in het tweede lid onder b, geldt dat zij worden benoemd voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode.

Artikel 4 Leiding van de dienst

In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).

Artikel 5 Reservering huwelijk

Praktische redenen hebben geleid tot opname van deze bepaling. De betaling van de huwelijksleges vindt plaats bij de huwelijksaangifte. Bij de huwelijksaangifte gelden de bepalingen van de dan geldende Legesverordening.

Artikel 6 Wijze huwelijksvoltrekking

De huwelijken als bedoeld in artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand worden zonder ceremonie door een ambtenaar van de burgerlijke stand gesloten in een spreekkamer in het gemeentehuis. Bij deze huwelijkssluiting worden maximaal, inclusief getuigen, acht personen toegelaten.

Artikel 7 Locatie

Op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is de gemeente Dinkelland verplicht

minimaal twee keer per week de gelegenheid te geven op basis van dit artikel een huwelijk of partnerschap te kunnen sluiten. Deze huwelijken en partnerschappen vinden op eenvoudige wijze plaats in het gemeentehuis (zie artikel 5).

Artikel 1:63 BW bepaalt dat een huwelijk (partnerschap) in het openbaar in het gemeentehuis moet worden gesloten. Het begrip gemeentehuis is binnen de gemeente Dinkelland ruim uitgelegd. Als gemeentehuis wordt elke plaats binnen de grenzen van de gemeente beschouwd en hoeft geen gebouw te zijn. Een huwelijk kan daarom ook buiten worden gesloten. Deze ruimere interpretatie van de regelgeving vindt al in meerdere gemeenten plaats. Zolang deze ruimere interpretatie niet rechtelijk wordt vernietigd, is het geoorloofd. Aan de plaats waar huwelijken kunnen worden gesloten zijn de voorwaarden verbonden zoals omschreven in lid 2

Artikel 8 Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend.

Artikel 9 Schakelbepaling

Dit reglement is ook van toepassing op het sluiten van een geregistreerd partnerschap en de mogelijkheid tot het omzetten van een partnerschap in een huwelijk. Daarom is deze schakelbepaling in lid 1 opgenomen.

Artikel 10 Slotbepaling

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.