Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland houdende regels omtrent parkeervergunningen binnenstad Ootmarsum (Beleidsregels parkeervergunningen in de binnenstad van Ootmarsum 2020)

Geldend van 28-05-2020 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dinkelland houdende regels omtrent parkeervergunningen binnenstad Ootmarsum (Beleidsregels parkeervergunningen in de binnenstad van Ootmarsum 2020)

Burgemeester en wethouders van Dinkelland;

Overwegende, dat zij op grond van artikel 3 van de Parkeerverordening gemeente Dinkelland 2009 de bevoegdheid hebben nadere regels te geven voor het aanvragen en verlenen van vergunningen;

Dat met het oog op een efficiënte en duidelijke afdoening van parkeervergunningen in de binnenstad van Ootmarsum gewenst is van deze bevoegdheid gebruik te maken;

Besluiten:

Vast te stellen de volgende beleidsregels:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Voor begripsomschrijvingen wordt verwezen naar artikel 1 van de Parkeerverordening gemeente Dinkelland 2009.

Artikel 2 Aanwijzing gebieden

Het gebied waarbinnen bewoners moeten wonen om een parkeervergunning te kunnen aanvragen, is aangegeven op een tekening in de bijlage 2-1 bij deze beleidsregels. Het gebied, waarbinnen het parkeren met een vergunning wordt toegestaan, is aangegeven op een tekening in de bijlage 2-2 bij deze beleidsregels.

Artikel 3 Aanvraagformulier

De vergunning moet worden aangevraagd met een formulier, dat door burgemeester en wethouders is vastgesteld.

Artikel 4 Volgorde van verlening van vergunningen

Aanvragen worden behandeld in volgorde van ontvangst.

Artikel 5 Maximaal aantal vergunningen per huisadres

Per huisadres wordt maximaal één parkeervergunning verleend. Het huisadres mag niet over een eigen parkeerplaats of parkeergelegenheid beschikken.

Artikel 6 Wachtlijst

Als het aantal aanvragen het aantal beschikbare plaatsen overtreft, wordt de aanvrager op een wachtlijst geplaatst. De volgorde van plaatsing op deze lijst is afhankelijk van de datum en/of tijd van ontvangst van de aanvraag. Bij gelijktijdige ontvangst van meerdere aanvragen op één datum en tijd beslist het lot.

Artikel 7 Parkeren Oostwal en Smithuisstraat

(dit artikel uit de oude Beleidsregels was in relatie tot de parkeerapparatuur-plaatsen in die straten opgesteld, maar die apparatuur is er niet meer, waardoor dit artikel is vervallen).

Artikel 8 Plaatsgarantie

Een parkeervergunning geeft niet automatisch recht op een parkeerplaats. Een vergunning kan gebruikt worden op alle vergunningparkeerplaatsen in de binnenstad van Ootmarsum.

Artikel 9 Verlies of diefstal van een vergunning

  • 1. Bij verlies of diefstal van een vergunning wordt een duplicaat verstrekt, als aangifte is gedaan in het gemeentehuis en bewijs daarvan kan worden overlegd.

  • 2. Voor het verstrekken van een duplicaat is vergunninghouder de helft van het oorspronkelijke legesbedrag verschuldigd.

Artikel 10 Beperkingen in het gebruik van de vergunning

Burgemeester en wethouders kunnen dagen aanwijzen, waarop een vergunninghouder geen gebruik kan maken van een parkeerplaats. Daarvan wordt op de gebruikelijke wijze mededeling gedaan. Bij wijzigingen in de persoonlijke omstandigheden waaronder de vergunning is verleend, bijvoorbeeld bij verhuizing tot buiten het gebied waarop de beleidsregels van toepassing zijn, vervalt de vergunning. Bij verhuizing binnen het gebied kan men van de bestaande vergunning gebruik blijven maken.

Artikel 11 Inwerkingtreding

De beleidsregels treden in werking op de dag na die van bekendmaking.

Artikel 12 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels parkeervergunningen in de binnenstad van Ootmarsum 2020”.

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders

van Dinkelland van 19 mei 2020.

Bijlage 1: Toelichting.

Toelichting met betrekking tot:

  • 1.

    De tijdsduur van de verleende parkeervergunningen;

  • 2.

    De wijze waarop bewoners in aanmerking kunnen komen voor een parkeervergunning;

in relatie tot het formele gelijkheidsbeginsel en rechtspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State.

Ad 1 Tijdsduur verbonden aan verleende parkeervergunningen.

In de Parkeerverordening gemeente Dinkelland 2009 is bepaald dat parkeervergunningen voor de binnenstad van Ootmarsum voor een onbepaalde tijd worden verleend. De gemeenteraad van de gemeente Dinkelland hechtte grote waarde aan de rechtszekerheid die daarmee ontstaat voor de vergunninghouders. Om die reden is er groot gewicht toegekend aan het verlenen van de parkeer-vergunningen voor onbepaalde tijd in plaats van vergunningverlening voor een bepaalde termijn.

In 2020 is een wijziging van de Beleidsregels Parkeervergunningen in de binnenstad van Ootmarsum voorzien. In de beleidsregels wordt in praktische zin handen en voeten gegeven aan de wijze waarop parkeervergunningen worden verleend. De wijziging in de Beleidsregels 2020 ten opzichte van de Beleidsregels 2009 houdt met name in dat maximaal één parkeervergunning per huisadres verleend kan worden in plaats van twee. Dat geeft meer ‘huisadressen’ de mogelijkheid om in aanmerking te komen voor een parkeervergunning en in die zin een eerlijkere verdeling. De Parkeerverordening gemeente Dinkelland 2009, waarin is bepaald dat de parkeervergunningen voor onbepaalde tijd worden verleend, wordt nu niet gewijzigd.

Op grond van het formele gelijkheidsbeginsel en rechtspraak van de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna ABRvS) heeft het in beginsel de voorkeur om parkeervergunningen niet voor onbepaalde tijd te verlenen. Dat geldt onder meer wanneer sprake kan zijn van schaarste bij het betreffende ‘goed’.

In Ootmarsum bestaat een plafond voor het aantal te verlenen parkeervergunningen, maar aan de andere kant is ook de ‘vraagkant’ beperkt, want alleen de bewoners van de binnenstad, wonende in het gebied dat op de kaart in bijlage 2 is aangegeven, komen ervoor in aanmerking. De vraag en het aanbod zijn in redelijke mate met elkaar in evenwicht, want er is hooguit een korte wachtlijst voor nieuwe aanvragen. Met een beoogde uitbreiding van het aantal te verlenen parkeervergunningen worden vraag en aanbod (verder) met elkaar in evenwicht gebracht.

In 2018-2019 is parkeeronderzoek in het vergunningengebied uitgevoerd en met dat onderzoek is aangetoond dat het verantwoord is om meer parkeervergunningen te verlenen dan tot nu toe het geval is. Bewoners gebruiken de vergunningparkeerplaatsen alleen als ze aanwezig zijn en doordat bewoners ook vaak niet aanwezig zijn, kunnen er meer vergunninghouders zijn dan dat er parkeer-plaatsen zijn zonder dat dit leidt tot overbezetting.

In het parkeeronderzoek uit 2018-2019 is verder duidelijk aangetoond dat sprake is van een lage bezettingsgraad op de vergunningparkeerplaatsen in de binnenstad van Ootmarsum en dat veel parkeerplaatsen onbezet zijn. Daardoor zouden meer bewoners van de plaatsen gebruik kunnen maken. Dit fenomeen komt ook tot uiting in de aanwezigheidspercentages voor parkeerfuncties zoals die zijn aangegeven in de publicaties over parkeerkencijfers van het landelijk kennisplatform CROW. Daarin is onder meer te lezen dat aanwezigheidspercentages van tussen 50% en 90% heel normaal zijn bij woonfuncties.

Van schaarste van parkeervergunningen is mede hierdoor in beginsel geen sprake, zodat er geen conflict bestaat met het gelijkheidsbeginsel en de rechtspraak van de ABRvS, zoals voornoemd bij de verlening van parkeervergunning op grond van de vigerende Parkeerverordening 2009 en de Beleidsregels 2020. Bij het bepalen van de vergunningsduur voor niet-economische activiteiten, zoals het verlenen van parkeervergunningen, wordt wederom aangegeven dat er minder redenen bestaan voor tijdelijkheid van deze vergunningen en dat daarom een groter gewicht is toegekend aan de rechtszekerheid van vergunninghouders door de gemeenteraad van Dinkelland.

Tenslotte is het ook zo, dat er in en rond de binnenstad van Ootmarsum een groot aantal andere parkeerplaatsen beschikbaar is, ook voor bewoners die al dan niet over een parkeervergunning voor de binnenstad beschikken. Er kan op enig moment sprake zijn van een situatie waarin een bepaalde parkeerplaats voor vergunninghouders bezet is, maar dan zijn er voldoende alternatieven om te parkeren in de nabije omgeving van een woning. In die zin is er in de binnenstad van Ootmarsum geen sprake van schaarste van parkeermogelijkheden.

Mocht op enig moment noodzaak ontstaan om één en ander te wijzigen in de Parkeerverordening 2009, dan wordt daarvoor een separaat proces gestart.

Ad 2 De wijze waarop bewoners in aanmerking kunnen komen voor een parkeervergunning.

Hoewel parkeervergunningen voor onbepaalde tijd worden verleend, is en blijft er sprake van een duidelijke roulatie. Met regelmaat komen parkeervergunningen vrij omdat bewoners verhuizen naar buiten het gebied dat op de kaart in bijlage 2 is aangegeven, of omdat ze als gevolg van natuurlijke omstandigheden geen gebruik meer willen of kunnen maken van de parkeervergunning.

Gemeente Dinkelland beheert een lijst met houders van parkeervergunningen en screent deze lijst periodiek op actualiteit. Omdat er met regelmaat parkeervergunningen vrij komen, worden nieuwe aanvragers in staat gesteld om voor een parkeervergunning in aanmerking te komen c.q. worden de aanvragen op de wachtlijst verwerkt.

Bewoners kunnen ten allen tijde een verzoek voor een parkeervergunning indienen. Dat is niet gebonden aan een bepaalde periode of aan het moment waarop een parkeervergunning vrij komt. Wanneer zich de situatie voordoet dat er op enig moment geen parkeervergunning vrij is, wordt een aanvrager op een wachtlijst gezet. In de beleidsregels is aangegeven in welke volgorde aanvragen voor parkeervergunningen worden behandeld en tevens hoe met een eventuele wachtlijst wordt omgegaan.

Het is niet zo dat, wanneer er een parkeervergunning ‘vrij komt’ dat iedereen kan mededingen, maar dat eerst gekeken wordt naar de wachtlijst en naar de volgorde van ontvangst van aanvragen. Er zal geen advertentie o.i.d. worden geplaatst bij elke vrijkomende vergunning, want dat zou betekenen dat een wachtlijst niet langer relevant is en dan zou vervolgens evengoed (en op een andere wijze) ongelijkheid kunnen ontstaan.

Bijlage 2: Kaarten.

Kaart 2-1: Ten behoeve van het aanvragen van een parkeervergunning voor bewoners van de binnenstad van Ootmarsum.

Bewoners kunnen een parkeervergunning aanvragen als het huisadres is gelegen binnen het gebied dat op deze kaart is aangegeven. Dat betekent dat bewoners een aanvraag kunnen doen voor een parkeervergunning als het huisadres is gelegen aan de Oostwal, de Westwal, of als het huisadres ligt in het gebied daar binnen. Ook bewoners van Appellaantje kunnen een aanvraag doen voor een parkeervergunning.

afbeelding binnen de regeling

Kaart 2-2: Locatie parkeerplaatsen voor vergunninghouders

Op de kaart op de volgende pagina zijn alle locaties aangegeven waar de parkeerplaatsen voor vergunninghouders zijn gelegen. De kaart dient uitsluitend ter informatie en bevat de stand van zaken per april 2020. De kaart dient ter indicatie en kan gewijzigd worden als daarvoor aanleiding bestaat.

Houders van parkeervergunningen voor de binnenstad van Ootmarsum mogen op alle aangeduide parkeerplaatsen voor vergunninghouders parkeren. Als vergunninghouders parkeren op andere parkeerplaatsen, gelden ook voor hen de normale verkeersregels (de parkeervergunning kan dan niet worden gebruikt).

afbeelding binnen de regeling