Regeling vervallen per 05-04-2012

Verordening Klantenparticipatie Wet werk en bijstand (WWB) gemeente Doesburg 2005

Geldend van 01-01-2005 t/m 04-04-2012

Intitulé

Verordening Klantenparticipatie Wet werk en bijstand (WWB) gemeente Doesburg 2005

De raad van de gemeente Doesburg;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 16 december 2004:

Gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand (WWB),

Overwegende dat het verplicht is om bij verordening de wijze van klantenparticipatie te regelen;

besluit vast te stellen de

Verordening Klantenparticipatie Wet werk en bijstand (WWB) gemeente Doesburg 2005

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1. Alle begrippen die in deze verordening gebruikt worden en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wet werk en bijstand (WWB) en de Algemene wet bestuursrecht(Awb)

  • 2. Deze verordening verstaat onder:

    • a.

      de wet: de Wet werk en bijstand. In deze verordening wordt onder de WWB tevens verstaande Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) en de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz);

    • b.

      Klant: degene die een periodieke uitkering voor het levensonderhoud ontvangt van de gemeente Doesburg op grond van de WWB, als bedoeld in het eerste lid, evenals de persoon die behoort tot de personenkring als omschreven in artikel 7, eerste lid, onder a van de WWB;

    • c.

      Klantenparticipatie: het tijdig betrekken van de klantenraad bij de voorbereiding van besluitvorming in het kader van het gemeentelijke beleid met betrekking tot de uitvoering van de wet;

    • d.

      Klantenraad: de klantenraad WWB gemeente Doesburg;

    • e.

      Bestuursorgaan: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Doesburg;

    • f.

      Raad: de gemeenteraad van Doesburg;

    • g.

      Portefeuillehouder; wethouder Welzijn en sociale zaken;

    • h.

      Afdeling: de clusters Werk, inkomen en zorg en Werk, inkomen en zorg uitkeringsadministratie;

    • i.

      Subsidie: de door de gemeente Doesburg beschikbaar te stellen middelen.

Artikel 2 Taak en bevoegdheid van de klantenraad WWB

  • 1. De klantenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd geven van adviezen aan het bestuursorgaan over het gemeentelijke beleid op het terrein van de sociale wetgeving dat aan de gemeente is opgedragen.

  • 2. Indien het bestuursorgaan een advies van de klantenraad niet overneemt zal de reden voor deze afwijking gemotiveerd worden.

  • 3. Tot de onderwerpen waarover kan worden geadviseerd behoren niet:

    • a.

      klachten, bezwaarschriften en dergelijke zaken die op individuele klanten of casussen betrekking hebben;

    • b.

      de verplichte uitvoering van wettelijke voorschriften door gemeentelijke organen, indien daarbij geen ruimte is gelaten voor het ontwikkelen van een zelfstandig gemeentelijk beleid.

Artikel 3 Samenstelling van de klantenraad

  • 1. In de klantenraad zitten personen die deskundig geacht kunnen worden op het terrein van c.q. actief betrokken zijn bij de uitvoering van de sociale wetgeving in Nederland. Zij behartigen de belangen van de doelgroep.

  • 2. De klantenraad bestaat uit maximaal 9 leden, een (onafhankelijk) voorzitter, 4 personen op persoonlijke titel die zijn aangewezen op een uitkering (bijzondere) bijstand, Ioaw en Ioaz van de afdeling en 4 personen die werkzaam zijn bij die organisaties die de belangen van de doelgroep behartigen, te weten:

    • ·

      De Stichting Wind;

    • ·

      De Raad van Kerken Doesburg/Angerlo;

    • ·

      FNV Doesburg;

    • ·

      Samenwerkende ouderenbonden Doesburg.

  • 3. Voor de 4 personen die op persoonlijke titel deelnemen in de klantenraad worden minimaal 2 plaatsvervangers aangewezen. Deze personen en hun plaatsvervangers dienen allen woonachtig te zijn in de gemeente Doesburg;

  • 4. De belangenorganisaties genoemd in lid 2 wijzen zelf een lid en een plaatsvervangend lid aan dat namens hun organisatie deelneemt in de klantenraad.

Artikel 4 Benoeming, zittingsduur, lidmaatschap en beëindiging lidmaatschap

  • 1. De leden en de plaatsvervangend leden van de klantenraad, voorgedragen door de klantenraad, worden benoemd door het bestuursorgaan.

  • 2. De klantenraad kiest uit zijn midden een bestuur bestaande uit een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter, een secretaris en een plaatsvervangend secretaris, een penningmeester en een plaatsvervangend penningmeester. Indien de klantenraad concludeert dat hij geen geschikte kandidaat voor het voorzitterschap uit zijn midden kan kiezen, wordt in overleg met het bestuursorgaan een (onafhankelijke) voorzitter benoemd.

  • 3. Het besluit, bedoeld in lid 2, geschiedt bij meerderheid van stemmen.

  • 4. Leden en plaatsvervangend leden worden benoemd voor een periode van vier jaar.

  • 5. Leden en plaatsvervangende leden zijn terstond herkiesbaar, echter niet meer dan twee klantenraadsperioden achter elkaar, derhalve maximaal acht jaar. Zij blijven hun functie waarnemen totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.

  • 6. Bij tussentijds aftreden van een organisatievertegenwoordiger voorziet de afgevaardigde organisatie in een voordracht van een opvolger.

  • 7. De benoeming ter voorziening ter voorziening in tussentijds opengevallen plaatsen geschiedt binnen acht weken na het ontstaan van de vacature.

  • 8. Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      Door opzegging van het lid;

    • b.

      Door verhuizing van het lid maar een andere gemeente;

    • c.

      Doordat het betreffende lid langer dan drie maanden geen klant meer is van de afdeling. De klantenraad kan besluiten deze periode van drie maanden nog eens te verlengen met maximaal drie maanden;

    • d.

      Door schorsing en ontslag als bedoeld in het tiende lid van dit artikel.

  • 9. De klantenraad heeft het recht om, bij blijkend disfunctioneren van een van haar leden, het bestuursorgaan te verzoeken het betreffende lid te schorsen of te ontslaan.

  • 10. In geval van schorsing of ontslag wordt betrokkene hiervan door het bestuur van de klantenraad schriftelijk op de hoogte gesteld onder vermelding van redenen.

Artikel 5 Taken van de voorzitter en de secretaris.

  • 1. Tot de taak van de voorzitter behoort:

    • a.

      het vaststellen van de agenda voor de vergaderingen van de klantenraad;

    • b.

      het bepalen van dag en uur van de vergaderingen;

    • c.

      het leiden van de vergaderingen;

    • d.

      het handhaven van de orde;

    • e.

      het zo nodig schorsen van de vergadering;

    • f.

      het peilen van de meningen en het meedelen van uitslagen van stemmingen;

    • g.

      het formuleren van de adviezen van de klantenraad;

    • h.

      het vertegenwoordigen van de klantenraad naar buiten.

  • 2. Tot de taak van de secretaris behoort:

    • a.

      het openbaar maken van de vergaderingen;

    • b.

      het publiceren en bewaren van de notulen, deze houden in:

      • ·

        de namen van de aan- en afwezige leden,

      • ·

        een beknopte opgave van de inhoud van de ingekomen stukken en gedane mededelingen,

      • ·

        een omschrijving van de gedane voorstellen en kennisgevingen,

      • ·

        een beknopt verslag van de gevoerde beraadslagingen en de genomen besluiten;

    • c.

      het mede zorgdragen voor de uitvoering van de besluiten;

    • d.

      het in zijn algemeenheid zorgdragen voor een goede ondersteuning van de klantenraad opdat deze zijn taken op een juiste wijze kan uitvoeren.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1. De klantenraad vergadert minimaal viermaal per jaar, of zoveel vaker dan waartoe hij besluit.

  • 2. Voorafgaande aan de vergadering stellen de voorzitter en de secretaris een agenda op van te bespreken punten. Zowel de voorzitter als de secretaris kunnen agendapunten inbrengen. De agenda wordt tenminste tien dagen voor de vergadering aan de klantenraad, de portefeuillehouder en de juridisch beleidsmedewerker van de afdeling toegezonden.

  • 3. Jaarlijks vóór 1 maart wordt door de klantenraad een jaarverslag opgesteld en aan het bestuursorgaan toegezonden.

  • 4. De vergaderingen zijn openbaar. De klantenraad kan besluiten in daartoe aangewezen gevallen een besloten vergadering te houden. De toehoorders bij de openbare vergaderingen hebben geen spreekrecht.

  • 5. Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen in te brengen. Deze dienen bij de secretaris te worden ingediend. Hetzelfde is van toepassing voor het bestuursorgaan die beleidsstukken kan inbrengen aangaande het gemeentelijke beleid op het terrein van de sociale wetgeving. Deze voorstellen worden met de agenda voor de eerstvolgende vergadering meegezonden. Indien de klantenraad over de behandeling van deze voorstellen niet onmiddellijk beslist, heeft de behandeling zoveel mogelijk in de daarna volgende vergadering plaats.

  • 6. Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende de orde van de vergadering te doen.

  • 7. De klantenraad kan derden of, na goedkeuring door de portefeuillehouder, één of meer ambtenaren uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies.

  • 8. De notulen van de vergadering worden tijdens de eerstvolgende vergadering ter vaststelling aangeboden.

  • 9. De klantenraad mag geen besluiten nemen, als niet meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is, waaronder in ieder geval de voorzitter of diens plaatsvervanger.

  • 10. Alle besluiten worden bij meerderheid van stemmen van de aanwezige leden genomen. De voorzitter of diens plaatsvervanger heeft bij staking van stemmen een doorslaggevende stem.

  • 11. Op basis van de agenda of anderszins kunnen de portefeuillehouder en de juridisch beleidsmedewerker van de afdeling besluiten aanwezig te zijn bij de vergaderingen van de klantenraad, daaronder mede begrepen besloten vergaderingen.

  • 12. De klantenraad kan, inzien zij dit wenst, een overleg voeren met een ambtelijke afvaardiging van de afdeling, met als doel de klantenraad nader van informatie te voorzien op het terrein van werk en inkomen in de breedste zin van het woord.

Artikel 7 Facilitering

  • 1. Het bestuursorgaan stelt jaarlijks een budget beschikbaar ten behoeve van de werkzaamheden van de klantenraad WWB.

  • 2. Het budget wordt toegekend in de vorm van een gemeentelijke subsidie en is voor 2005 vastgesteld op een bedrag ter grootte van € 1.962,00.

  • 3. Dit budget is bedoeld voor de volgende kosten:

    • a.

      de kosten van vorming en scholing van de leden van de klantenraad;

    • b.

      het inhuren van deskundigen en/of derden;

    • c.

      lidmaatschapkosten en abonnementskosten van regionale/landelijke organisaties met betrekking tot de klantenparticipatie WWB;

    • d.

      organisatiekosten (bijv. telefoon en faxkosten, kosten informatieverstrekking aan de leden van de doelgroep, aanschaf materiaal secretariaat, zoals papier, enveloppen, postzegels, ordners, reiskosten ten behoeve van cursussen, voor zover deze cursussen buiten Doesburg plaatsvinden, e.d.);

  • 4. Dit budget wordt door de penningmeester samen met de voorzitter van de klantenraad bewaakt.

  • 5. Bij onenigheid tussen de voorzitter en de penningmeester over de besteding van het budget wordt dit voorgelegd aan het bestuursorgaan. Het bestuursorgaan beslist over de ontstane onenigheid.

  • 6. De klantenraad brengt jaarlijks vóór 1 oktober aan het bestuursorgaan verslag uit van zijn activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag, op te stellen door de voorzitter en penningmeester, tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbare budget aan het bestuursorgaan over de werkzaamheden. In het jaarverslag zal ook melding gemaakt moeten worden welke acties door de klantenraad zijn ondernomen om uitkeringsklanten in de bijstand te bereiken.

  • 7. De penningmeester maakt een begroting, voorzien van een onderbouwing, van de kosten op voor het nieuwe kalenderjaar;

  • 8. Met betrekking tot eenmalige uitgaven voor duurzame gebruiksgoederen (bijv. computer/printer, bureau) dient de klantenraad altijd vooraf schriftelijk toestemming te vragen aan het bestuursorgaan.

  • 9. Het bestuursorgaan stelt vergaderruimte en faciliteiten beschikbaar voor overlegvergaderingen.

  • 10. Het bestuursorgaan draagt zorg voor een relevante en tijdige informatievoorziening richting de klantenraad over zaken die tot het taakgebied van de klantenraad behoren, waarbij van de klantenraad verlangd wordt ingeval adviesaanvragen het bestuursorgaan tijdig van advies te dienen (zie aanhangsel behorend bij de verordening).

Artikel 8 Geheimhouding

  • 1. De leden van de klantenraad, deskundigen en/of derden, zijn verplicht tot geheimhouding van al wat zij in de hiervoor aangeduide hoedanigheid vernemen voorzover dit door het bestuursorgaan, de portefeuillehouder of gemachtigden is bekend gemaakt.

  • 2. Het voornemen tot geheimhouding moet van te voren bekend zijn gemaakt. De duur en de inhoud van de geheimhoudingsplicht moet vooraf zijn aangegeven. De geheimhouding vervalt niet door beëindiging van het lidmaatschap van de klantenraad.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet plaats dan nadat de klantenraad daarover is gehoord.

  • 2. Bij verschil van mening over de toepassing van deze verordening alsmede in gevallen waarin deze niet of onvoldoende voorziet, beslist het bestuursorgaan.

  • 3. Het bestuursorgaan kan ter uitvoering van deze verordening nadere voorschriften geven.

  • 4. Het bestuursorgaan draagt er zorg voor dat uitkeringsklanten die lid zijn of lid zijn geweest van de klantenparticipatie vanwege dat lidmaatschap op geen enkele wijze benadeeld worden ten aanzien van hun uitkering en de bejegening door medewerkers van de clusters WIZ en WIZ UA.

Artikel 10 De inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2005.

Artikel 11 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Verordening Klantenparticipatie Wet werk en inkomen (WWB) gemeente Doesburg 2005”.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad van de gemeente Doesburg in zijn openbare vergadering van 16 December 2004.
De griffier, De voorzitter,

Toelichting

De Wet werk en bijstand (artikel 47 van de WWB) geeft aan dat de gemeente raad bij verordening de regels vaststelt over de wijze waarop in de gemeente de klantenparticipatie wordt vormgegeven. zoals:

  • ·

    De wijze waarop periodiek overleg wordt gevoerd met uitkeringsgerechtigden of hun vertegenwoordigers;

  • ·

    Dat deze personen of vertegenwoordigers onderwerpen voor de agenda kunnen aanmelden;

  • ·

    Zij worden voorzien van de voor een adequate deelname aan het overleg benodigde informatie. In de onderliggende verordening komen al deze punten aan bod.

Aanhangsel behorend bij de Verordening Klantenparticipatie WWB gemeente Doesburg 2005.

Gemaakte afspraken tussen bestuursorgaan en de klantenraad met betrekking tot het verstrekken van informatie en het doen van adviesaanvragen.

Verstrekken van informatie

  • 1.

    Het bestuursorgaan verstrekt bij een adviesaanvraag alle relevante informatie die voor de betreffende aanvraag van belang is. Aan het verstrekken van deze informatie zijn geen kosten voor de klantenraad verbonden.

  • 2.

    Het bestuursorgaan verstrekt de informatie in 10-voud aan de secretaris van de klantenraad.

  • 3.

    Op verzoek van de klantenraad kan het bestuursorgaan ook andere niet op een adviesaanvraag betrekking hebbende informatie verstrekken, mits het bestuursorgaan over deze informatie kan beschikken. De kosten voor het verstrekken van deze informatie komen ten laste van het budget van de klantenraad.

Adviesaanvragen

  • 1.

    Adviesaanvragen worden schriftelijk gericht aan het secretariaat van de klantenraad.

  • 2.

    De termijn voor het uitbrengen van een advies bedraagt minimaal twee weken en zoveel langer als mogelijk is.

  • 3.

    Het bestuursorgaan meldt bij de adviesaanvraag de datum waarop uiterlijk advies moet zijn uitgebracht wil het nog van invloed kunnen zijn op de besluitvorming.

  • 4.

    Het secretariaat van de klantenraad zorgt voor de verspreiding van de adviesaanvraag onder de leden van de klantenraad.

  • 5.

    De klantenraad kan desgewenst verzoeken om nadere uitleg van een ambtenaar namens het bestuursorgaan. Het staat ter beoordeling van het bestuursorgaan of een dergelijk verzoek wordt gehonoreerd.

  • 6.

    De klantenraad brengt schriftelijk advies uit aan het bestuursorgaan. Voor het uitbrengen van advies zal namens het bestuursorgaan een standaardformulier worden ontwikkeld.

Ongevraagde adviezen

  • 1.

    De klantenraad kan, in overeenstemming met artikel 2 lid 1 van de verordening, ook ongevraagd advies uitbrengen.

  • 2.

    Dit advies dient schriftelijk aan het bestuursorgaan worden gericht.

  • 3.

    Het bestuursorgaan onderzoekt een dergelijk advies en deelt zijn standpunt schriftelijk aan de klantenraad mede.