Klachtenregeling ongewenste omgangsvormen Gemeente Dongen 2011

Geldend van 09-03-2012 t/m heden

Intitulé

Klachtenregeling ongewenste omgangsvormen Gemeente Dongen 2011

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dongen;

BESLUIT:

Vast te stellen de “Klachtenregeling Ongewenste Omgangsvormen Gemeente Dongen 2011”

Artikel 1: Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

·Ongewenste omgangsvormen:

directe of indirecte ongewenste uitlatingen of handelingen, die tot uiting komen in verbaal, non-verbaal, fysiek of psychisch gedrag jegens een werknemer, wat door deze als ongewenst en ongewild wordt ervaren en een inbreuk vormt op diens integriteit, op een zodanige manier dat dit leidt tot psychosociale arbeidsbelasting.

·Psychosociale Arbeidsbelasting:

de factoren seksuele intimidatie, agressie, geweld, pesten, discriminatie en werkdruk in de arbeidssituatie die stress teweeg brengen.

·Stress:

een toestand, die als negatief ervaren wordt en lichamelijke, psychische en/of sociale gevolgen heeft.

·Seksuele intimidatie:

enige vorm van verbaal, non-verbaal of fysiek gedrag met een seksuele associatie dat als doel of gevolg heeft dat de waardigheid van een werknemer wordt aangetast, in het bijzonder wanneer een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende situatie wordt gecreëerd.

·Agressie en geweld:

voorvallen waarbij een werknemer psychisch of fysiek wordt lastig gevallen, bedreigd of aangevallen onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het verrichten van arbeid.

Pesten :

alle vormen van intimiderend gedrag met een structureel karakter, van één of meerdere werknemers (collega’s, leidinggevenden, bestuurders) jegens een of meer andere collega’s gericht tegen een werknemer of een groep van werknemers, die zich niet of moeilijk kan of kunnen verdedigen tegen dit gedrag.

Discriminatie:

elke uitlating of handeling die leidt tot ongelijke behandeling, achterstelling of achterstand op grond van kenmerken als seksuele geaardheid, geslacht, politieke gezindheid, levensovertuiging, huidskleur en godsdienst, onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het verrichten van arbeid.

·Werkdruk:

Er is sprake van werkdruk als een werknemer niet kan voldoen aan de gestelde kwalitatieve en kwantitatieve taakeisen. Met taakeisen worden bedoeld de eisen die aan het werk gesteld worden. Zij kunnen variëren in hoeveelheid, kwaliteit en werktempo. Bij werkdruk werkt een werknemer voortdurend onder hoge tijdsdruk en/of in een hoog tempo. Vooral in combinatie met beperkte regelmogelijkheden of anders gezegd beperkte zeggenschap in en over het werk vormt werkdruk een risico voor de gezondheid van werknemers. Werkdruk kan naast deze taakeisen veroorzaakt worden door diverse aspecten van organisaties en hun directe omgeving zoals communicatiepatronen, werkorganisatie, technologie en de externe sociaal-economische omgeving.

Overig:

Er is ook sprake van ongewenste omgangsvormen in één van de volgende gevallen:

  • -

    onderwerping aan ongewenste omgangsvormen wordt, hetzij expliciet hetzij impliciet, gehanteerd als voorwaarde voor de tewerkstelling van de betrokken werknemer;

  • -

    onderwerping aan of afwijzing van ongewenste omgangsvormen door de betrokken werknemer wordt gebruikt of mede gebruikt als basis voor beslissingen die de arbeid van de betrokken medewerker raken;

  • -

    ongewenste omgangsvormen hebben tot doel de werkprestaties van de betrokken werknemer aan te tasten en/of een intimiderende, vijandige of onaangename werkomgeving te creëren dan wel hebben ze tot gevolg dat de werkprestaties van de betrokken werknemer worden aangetast en/of dat een intimiderende, vijandige of onaangename werkomgeving wordt gecreëerd.

College:

het College van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Dongen.

Gemeentesecretaris:

De gemeentesecretaris van de gemeente Dongen;

Werknemer:

de bij de gemeente Dongen aangestelde ambtenaar en een ieder die als stagiaire, uitzendkracht, oproepkracht of anderszins werkzaam is ( geweest) bij de gemeente Dongen, met uitzondering van de politie en het onderwijzend personeel;

Vertrouwenspersoon:

degene die als (eerste) aanspreekpunt fungeert voor werknemers die geconfronteerd zijn met ongewenste omgangsvormen en hen ondersteunt en adviseert; dit is een medewerker afkomstig uit het personeelsbestand van de gemeente Dongen (met instemming van de ondernemingsraad aangesteld);

Klacht:

Een klacht over ongewenste omgangsvormen van een werknemer, de burgemeester of wethouder, opzettelijk of onopzettelijk dat door de ontvanger als een ongewenste inbreuk op het eigen fysieke en psychische welzijn wordt ervaren;

Klager:

de werknemer die een klacht inzake ongewenste omgangsvormen heeft ingediend;

Aangeklaagde:

de werknemer tegen wie een klacht inzake ongewenste omgangsvormen is ingediend bij de klachtencommissie;

Klachtencommissie:

de door het College ingestelde externe commissie ter behandeling van klachten inzake ongewenste omgangsvormen;

Overal waar van de mannelijke persoonsvorm gebruik is gemaakt, dient ook de vrouwelijke vorm gelezen te worden.

Artikel 2: Samenstelling klachtencommissie

  • 2.1 Het College stelt een externe klachtencommissie in.

  • 2.2 De klachtencommissie bestaat uit drie leden waaronder een jurist en een gedragsdeskundige. Zij worden bijgestaan door een ambtelijk secretaris.

  • 2.3 De klachtencommissie dient te beschikken over specifieke deskundigheid op het gebied van ongewenste omgangsvormen.

  • 2.4 De leden van de klachtencommissie worden voor een termijn van maximaal 6 jaar aangesteld. Na afloop van deze termijn zijn zij terstond herbenoembaar voor wederom een periode van maximaal 6 jaar.

Artikel 3: Taken en bevoegdheden van de klachtencommissie

De klachtencommissie heeft tot taak:

  • ·

    een onderzoek in te stellen naar iedere door haar in behandeling genomen klacht omtrent ongewenste omgangsvormen;

  • ·

    door middel van een rapport van bevindingen te adviseren over de gegrondheid van de klacht en de eventueel te nemen maatregelen;

  • ·

    te adviseren over het eventueel treffen van tijdelijke maatregelen gedurende het onderzoek naar de klacht;

  • ·

    het College eenmaal per jaar te rapporteren door middel van een geanonimiseerd overzicht van het aantal en de aard van de klachten, alsmede de uitspraken, die daarover zijn gedaan (gegevens, waaruit de identiteit van de klager en aangeklaagde kunnen blijken, worden hierin niet opgenomen, het rapport bevat zonodig beleidsadviezen en wordt tevens ter kennis gebracht van de ondernemingsraad).

  • ·

    het College gevraagd en ongevraagd te adviseren ter zake problemen, die verband houden met ongewenste omgangsvormen.

Artikel 4: Vertrouwenspersoon

  • 4.1 Het college stelt, met instemming van de ondernemingsraad, twee interne vertrouwenspersonen aan, afkomstig uit het personeelsbestand van de gemeente Dongen.

  • 4.2 De interne vertrouwenspersoon is voor de uitvoering van zijn taken uitsluitend verantwoording schuldig aan het college.

  • 4.3 Het college stelt de interne vertrouwenspersoon in de gelegenheid zijn taken naar behoren uit te voeren.

  • 4.4 De interne vertrouwenspersoon heeft de volgende taken:

    * Het direct bijstaan van de klager;

    * Het door bemiddeling trachten tot een oplossing van de gesignaleerde problemen te komen;

    * Het in het kader van een misstand toepassen van de klokkenluiderregeling. De gemeente Dongen is aangesloten bij de commissie klokkenluidersregeling gemeentelijke overheid;

    * Het ondersteunen van de klager bij het schriftelijk formuleren van de klacht;

    * De klager wijzen op de mogelijkheid van strafrechtelijke stappen en het begeleiden in geval van aangifte wanneer er sprake is van een vermoedelijk strafbaar feit;

    * Het onderhouden van contact met de klager om te controleren of het indienen van de klacht niet leidt tot repercussies voor de klager en te controleren of, nadat de klacht is afgehandeld, de aanleiding van de klacht daadwerkelijk is weggenomen, indien nodig doet hij melding aan het college;

  • 4.5 De interne vertrouwenspersoon onderneemt geen stappen zonder toestemming van de klager;

  • 4.6 De interne vertrouwenspersoon is verplicht tot geheimhouding van hetgeen hem in verband met zijn werkzaamheden als vertrouwenspersoon ter kennis komt. Deze plicht geldt niet ten opzichte van het college, de klager, degene tegen wie een klacht is ingediend en artsen. De geheimhouding vervalt niet na beëindiging van de aanstelling als vertrouwenspersoon.

  • 4.7 De interne vertrouwenspersonen maken gezamenlijk jaarlijks een jaarverslag op, dat zij aan het college, de ondernemingsraad en de organisatie aanbieden.

  • 4.8 De interne vertrouwenspersonen bespreken structureel (2 a 3 keer per jaar) “waargenomen trends” tussen gemeentesecretaris en vertrouwenspersonen.

  • 4.9 De interne vertrouwenspersonen zijn goed en anoniem bereikbaar.

  • 4.10 De interne vertrouwenspersonen houden van de ontvangen klachten gezamenlijk een archief bij.

Artikel 5: Klacht

  • 5.1 De werknemer die geconfronteerd is met ongewenste omgangsvormen kan een klacht indienen bij de vertrouwenspersoon, die de klacht neerlegt bij de klachtencommissie. Een klacht kan zowel mondeling als schriftelijk worden ingediend. Van de schriftelijke ingediende klacht krijgt de klager binnen 7 dagen een bericht van ontvangst, toegezonden door de vertrouwenspersoon. Van de mondeling ingediende klacht wordt terstond proces-verbaal opgemaakt. De klager en ontvanger van de klacht ondertekenen het proces- verbaal. De klager krijgt binnen 7 dagen nadat het proces-verbaal is opgemaakt, een afschrift daarvan toegezonden door de vertrouwenspersoon waar de klacht is ingediend. In het vervolg van de procedure wordt het proces-verbaal beschouwd als een schriftelijk ingediende klacht.

  • 5.2 De schriftelijke klacht bevat tenminste de volgende gegevens/stukken:

    • ·

      een concrete en zakelijke omschrijving van de gedragingen waarop de klacht betrekking heeft;

    • ·

      de naam en adres van de klager en eventueel van de vertrouwenspersoon of raadsman;

    • ·

      de naam, adres, functie en geboortedatum van de aangeklaagde;

    • ·

      de dagtekening en ondertekening van de klacht door de klager;

    • ·

      de ter zake door de klager ondernomen stappen en de daarop betrekking hebbende schriftelijke stukken.

  • 5.3 Indien niet voldaan is aan een van de eisen, vermeld in lid 5.2, wordt de klager gedurende twee weken in de gelegenheid gesteld dit verzuim te herstellen. De behandeltermijn als genoemd in artikel 5.1 wordt dan met twee weken verlengd. Anonieme klachten worden niet in behandeling genomen, tenzij in combinatie ter ondersteuning van (een) andere niet anonieme klacht(en). In dat geval wordt de anonieme klacht aangemerkt als een anonieme getuigenis van een derde.

  • 5.4 Een klacht wordt in ieder geval geacht tijdig te zijn ingediend, indien de klager binnen 1 jaar nadat het laatste voorval inzake de ongewenst omgangsvorm heeft plaatsgehad, de klacht heeft ingediend bij de vertrouwenspersoon. Deze termijn geldt niet, indien het een voorval betreft dat mogelijk tevens een strafbaar feit inhoudt, waarvoor een verjaringstermijn geldt die langer dan 1 jaar is. In dat geval wordt aangesloten bij de desbetreffende strafrechtelijke verjaringstermijn.

  • 5.5 Klager heeft het recht om de klacht in te trekken tot het moment waarop de klachtencommissie het rapport van bevindingen en eventueel advies aan het college uitbrengt. Intrekking geschiedt door schriftelijke mededeling daarvan aan de klachtencommissie. De klachtencommissie zorgt in dat geval voor vernietiging van het dossier.

Artikel 6: In behandeling nemen van de klacht

  • 6.1 Na ontvangst van de klacht door de klachtencommissie ontvangt de klager terstond een schriftelijke ontvangstbevestiging.

  • 6.2 Uiterlijk binnen twee weken na ontvangst van de klacht beoordeelt de klachtencommissie of de klacht al dan niet in behandeling wordt genomen. Indien de klacht in behandeling wordt genomen, wordt dit terstond aan de klager gemeld. Tegelijkertijd wordt de aangeklaagde op de hoogte gesteld van de klacht door toezending van een afschrift van de klacht. Klager en aangeklaagde worden tevens uitgenodigd voor een gesprek. Ook wordt hen de samenstelling van de klachtencommissie bekend gemaakt.

  • 6.3

      • Een klacht wordt in behandeling genomen, indien:

    • ·

      de klacht voldoet aan hetgeen in artikel 1 onder ongewenste omgangsvormen wordt verstaan;

    • ·

      de klager of aangeklaagde onder de definitiebepaling valt van werknemer;

    • ·

      de klacht schriftelijk, conform het bepaalde in artikel 5.2 is ingediend binnen de termijn, die in artikel 5.4 is genoemd;

    • ·

      het binnen de bevoegdheid van het College ligt om ter zake maatregelen te nemen.

  • 6.4 Indien de klacht naar het oordeel van de klachtencommissie niet in behandeling kan worden genomen, stelt de klachtencommissie klager en aangeklaagde gelijktijdig op de hoogte, van het feit dat zij gemotiveerd aan het College hebben gerapporteerd.

  • 6.5. De gemeentesecretaris wordt, na het in behandeling nemen van de klacht, hierover door de klachtencommissie op de hoogte gesteld, met de namen van de klager en de aangeklaagde. Een en ander geschiedt onder strikte geheimhouding.

Artikel 7: Klachtenprocedure

  • 7.1 De klachtencommissie onderzoekt de in behandeling genomen klacht door klager en aangeklaagde, afzonderlijk van elkaar, te horen, en door bestudering van bij indiening van de klacht ontvangen gegevens en stukken. Voorts is de klachtencommissie bevoegd anderen (derden/getuigen) te horen, al dan niet op verzoek van klager en aangeklaagde. De hoorzittingen, zowel ten tijde van het onderzoek als bij de behandeling van de klacht, zijn besloten.

  • 7.2 Een ieder, die bij een onderzoek omtrent ongewenste omgangsvormen betrokken is/wordt, is verplicht volstrekte geheimhouding te betrachten omtrent hetgeen met hem is besproken c.q. aan de orde is gesteld.

  • 7.3 Klager en aangeklaagde kunnen zich bij het onderzoek door de klachtencommissie desgewenst laten bijstaan door een vertrouwenspersoon en/of een raadsman. Zij dienen dit aan de klachtencommissie vooraf kenbaar te maken.

  • 7.4 Klager, aangeklaagde en getuigen/derden, die door de klachtencommissie zijn opgeroepen om te worden gehoord, worden hiertoe door de gemeente Dongen in de gelegenheid gesteld. Zij zijn verplicht te verschijnen. De tijd, die hiervoor benodigd is, wordt beschouwd als diensttijd. Indien zij verhinderd zijn te verschijnen, dienen zij dit zo spoedig mogelijk en gemotiveerd kenbaar te maken aan de voorzitter van de klachtencommissie, die vervolgens beslist of de verhindering wordt geaccepteerd.

  • 7.5 Van iedere hoorzitting door de klachtencommissie wordt een verslag gemaakt, dat door de gehoorde voor akkoord dient te worden ondertekend, al dan niet voorzien van kanttekeningen. Indien betrokkene ondertekening weigert, wordt dit en de eventuele reden hiervan in het verslag vermeld. Dit geldt evenzeer voor degene, die een anonieme getuigenis aflegt.

  • 7.6 Klager, aangeklaagde en getuigen/derden dienen het aan hen toegekomen verslag van het horen uiterlijk binnen één week na ontvangst van het verslag aan de klachtencommissie ondertekend teruggestuurd te hebben. Indien hieraan niet wordt voldaan wordt het verslag geacht te zijn vastgesteld voor akkoord zonder kanttekeningen, tenzij betrokkene zich kan beroepen op overmacht. De reden van verhindering dient gemotiveerd aan de voorzitter van de klachtencommissie te worden kenbaar gemaakt, die vervolgens beslist of het niet kunnen voldoen aan deze verplichting wordt geaccepteerd. In het laatste geval wordt een nieuwe termijn vastgesteld waarbinnen het verslag moet zijn teruggestuurd.

  • 7.7 Gedurende het onderzoek krijgen klager, aangeklaagde, alsmede degene die hen ondersteunt door middel van een hoor- en wederhoor, in tweede termijn inzage in alle ondertekende verslagen van de door de klachtencommissie gevoerde gesprekken. Zij worden in de gelegenheid gesteld hun zienswijze daarop te geven, met dien verstande, dat de voorzitter van de klachtencommissie bevoegd is om in het belang van het onderzoek te bepalen, dat inzage op een bepaald tijdstip niet opportuun is. Indien sprake is van een anonieme getuige, kan slechts kennis worden genomen van de getuigenis, zonder dat de identiteit van de getuige kenbaar wordt gemaakt.

Artikel 8: Afronding onderzoek: rapport van bevindingen

  • 8.1 Binnen zes weken nadat schriftelijk aan de klager is bekend gemaakt, dat de klacht ontvankelijk is, rondt de klachtencommissie haar onderzoek af en brengt zij een rapport van bevindingen uit aan het College.

  • 8.2 Indien de in artikel 8.1 genoemde termijn niet wordt gehaald, maakt de klachtencommissie dit schriftelijk en met redenen omkleed kenbaar aan de klager en aangeklaagde en geeft daarbij tevens aan welke termijn zij nodig acht om tot genoemd rapport van bevindingen te komen.

  • 8.3 In het rapport van bevindingen stelt de klachtencommissie vast of de klacht naar haar oordeel gegrond, gedeeltelijk gegrond of ongegrond is. Een klacht is gegrond wanneer aannemelijk is, dat de ongewenste omgangsvormen hebben plaatsgevonden.

  • 8.4 Indien de klacht gegrond dan wel deels gegrond wordt bevonden, kan de klachtencommissie tevens advies uitbrengen omtrent de eventueel te nemen maatregelen jegens aangeklaagde. De klachtencommissie is tevens bevoegd aanbevelingen te doen, die in verband staan met de klacht en/of de gevolgen van de klacht.

  • 8.5 De klachtencommissie stelt klager en aangeklaagde gelijktijdig op de hoogte van het feit, dat zij het rapport van bevindingen en het eventuele advies naar het College heeft gezonden. Het rapport van bevindingen en het eventuele advies dient deugdelijk gemotiveerd te zijn en bevat de verslagen van de gevoerde hoorgesprekken.

Artikel 9: Beslissing

  • 9.1 Het College beslist binnen twee weken na ontvangst van het rapport van bevindingen over de gegrondheid van de klacht.

  • 9.2 Het College brengt zijn beslissing onmiddellijk schriftelijk ter kennis aan de klager en aangeklaagde en stuurt een afschrift aan de klachtencommissie en vertrouwenspersoon. Klager en aangeklaagde ontvangen tevens het rapport van bevindingen, waaronder het advies van de klachtencommissie.

  • 9.3 Indien het College niet beslist overeenkomstig het advies van de klachtencommissie, dient dit uitdrukkelijk gemotiveerd te zijn in zijn besluit. Tevens geeft het College bij klager en aangeklaagde aan, indien de klacht (deels) gegrond wordt geacht, zich te beraden over verdere maatregelen. Indien de klacht (deels) gegrond wordt verklaard geeft het College in zijn besluit tevens aan dat het zich zal beraden over eventuele verdere maatregelen.

  • 9.4 Aan het einde van het klachtenonderzoek, wordt de hoofden van de dienst waar klager en aangeklaagde werkzaam zijn, door het College via het rapport van bevindingen en het advies van de klachtencommissie op de hoogte gesteld van de uitkomst van het onderzoek en de daaraan verbonden beslissing.

Artikel 10: Overige bepalingen

  • 10.1 De dossiers van de klachtencommissie worden bewaard in het archief van het secretariaat van de klachtencommissie. De dossiers worden tien jaar na de daarin gedane uitspraak verwijderd uit het archief en vervolgens vernietigd, tenzij het gaat om klachten, die tevens een strafbaar feit bevatten of waaromtrent nog een juridische procedure loopt. Alleen de secretaris van de klachtencommissie heeft toegang tot de dossiers.

  • 10.2 In het personeelsdossier van de aangeklaagde wordt alleen de eventuele opgelegde sanctie en de motivatie daarvan opgeslagen.

  • 10.3 De klagers en interne vertrouwenspersonen, mogen niet wegens het indienen van een klacht of in verband met hun functie als vertrouwenspersoon worden benadeeld in hun rechtspositie.

  • 10.4 De leden van de klachtencommissie zijn verplicht tot geheimhouding van hetgeen hen in verband met hun lidmaatschap van de klachtencommissie ter kennis is gekomen.

Artikel 11: Slotbepalingen

11.1 Deze klachtenprocedure kan worden aangehaald als “Klachtenprocedure ongewenste omgangsvormen gemeente Dongen”.

11.2 In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het College.

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dongen d.d. 7 februari 2012

De heer mr. H.L.M. van Noort, secretaris

Mevrouw S.P.H.M. Dirven-van Aalst, burgemeester,

Profiel vertrouwenspersoon.

Positie.

De vertrouwenspersoon moet benaderbaar en beschikbaar zijn. Daarom kan de interne vertrouwenspersoon geen functie te vervullen waarbij hij/zij veel afwezig is of niet gestoord mag worden. Verder mag de hoofdfunctie niet conflicteren met de functie van vertrouwenspersoon.

De vertrouwenspersoon is een onafhankelijke functie die gepositioneerd is binnen de organisatie van de gemeente Dongen en van daaruit wordt ingezet ten behoeve van de organisatie en de werknemers van de gemeente Dongen. Hij legt verantwoording af aan het college.

Doel van de functie.

Ondersteuning van een werknemer bij meldingen en/of klachten op het gebied van ongewenste omgangsvormen in de vorm van opvang, begeleiding en advisering. Of door doorverwijzing naar een professionele hulpverlenende instantie of hulpverlener.

Resultaatgebieden.

  • 1.

    Taakvelden

  • ·

    klachten over ongewenst gedrag binnen de organisatie tegenover (een) perso(o)n(en), werkzaam (geweest) binnen die organisatie;

  • ·

    misstanden tegen personen, werkzaam (geweest) binnen de organisatie;

  • 2.

    Begeleiding en advisering.

Kernactiviteiten:

  • ·

    het ondersteunen en begeleiden van de werknemer die is geconfronteerd met ongewenst omgangsvormen, bij het indienen van een klacht bij de klachtencommissie alsmede bij het horen door de klachtencommissie;

  • ·

    het de klager wijzen op de mogelijkheid van strafrechtelijke stappen en het begeleiden in geval van aangifte wanneer er sprake is van een vermoedelijk strafbaar feit;

  • ·

    het anoniem registreren van alle meldingen en klachten die zijn binnenkomen. de vertrouwenspersoon legt indien nodig een dossier aan.

  • ·

    leveren van een geanonimiseerd jaarrapportage van de verrichte werkzaamheden met een advies ten behoeve van het jaarverslag van de organisatie;

  • ·

    signaleren van ontwikkelingen ten aanzien van het beleid ongewenste omgangsvormen en het adviseren hierover aan de gemeentesecretaris.

  • ·

    het onderhouden van contact met de klager om te controleren of het indienen van de klacht niet leidt tot repercussies voor de klager en te controleren of, nadat de klacht is afgehandeld, de aanleiding van de klacht daadwerkelijk is weggenomen, indien nodig doet hij melding aan het bevoegd gezag;

  • ·

    analyseren van de probleemstelling tussen partijen;

  • ·

    zo nodig horen en/of informeren van derden;

  • ·

    schriftelijk bevestigen van de door partijen gekozen oplossing;

  • ·

    nazorg.

  • 3.

    Verslaglegging

  • ·

    Kernactiviteiten:

    • -

      opstellen van geanonimiseerde verslagen;

    • -

      rapporteren aan de klachtencommissie;

    • -

      voorleggen van probleemstellingen aan klachtencommissie;

    • -

      inschakelen van een mediator;

    • -

      leveren van een jaarrapportage van de verrichte werkzaamheden t.b.v. het jaarverslag van de organisatie.

  • ·

    Eindresultaat:

Jaarverslag van de verrichte werkzaamheden.

  • 4.

    Competenties

  • ·

    Samenwerken

  • ·

    Resultaatgerichtheid

  • ·

    Interpersoonlijke sensitiviteit (inlevingsvermogen)

  • ·

    Luisteren

  • ·

    Gezag

  • ·

    Probleemanalyse

  • ·

    Integriteit

  • ·

    Onafhankelijkheid

  • 5.

    Kennis en ervaring met:

  • ·

    Maatschappelijke processen.

  • ·

    Kennis op het functiegebied

  • ·

    M.b.t. de vertrouwenspersoon verdient het aanbeveling dat er minimaal twee functionarissen, bij voorkeur een man en een vrouw, als zodanig werkzaam zijn, welke hiervoor opgeleid moeten zijn. Ze dienen elkaar onderling te kunnen vervangen. (ze mogen wel hun eigen specialisaties en / of afgebakend werkterrein hebben).

  • ·

    In principe worden problemen inzake ongewenst gedrag voorgelegd aan de klachtencommissie, die uiteindelijk advies aan het college uitbrengt. De vertrouwenspersoon kan conflicten voorleggen aan een mediator. Ook de mediator is een onafhankelijke externe bemiddelaar, door wie zakelijke geschillen kunnen worden beslecht. Bij conflicten moet van geval tot geval worden bezien in hoeverre een poging tot bemiddeling vooraf via vertrouwenspersoon – mediator aanbeveling verdient alvorens over te gaan tot de voor dit soort conflicten gebruikelijke procedures.