Reglement Wet bescherming persoonsgegevens

Geldend van 27-09-2002 t/m heden

Intitulé

Reglement Wet bescherming persoonsgegevens

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE DONGEN:

Overwegende, dat het gewenst is nadere regels te stellen ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer bij de persoonsregistraties;

gelet op het bepaalde in de wet van 6 juli 2000, houdende regels inzake de bescherming van persoonsgegevens; (Wet bescherming persoonsgegevens)

besluiten:

Vast te stellen het reglement bescherming persoongegevens

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen.

Artikel 1

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Wet bescherming persoonsgegevens; (6 juli 2000)

  • b.

    persoonsgegeven: elk gegeven betreffende een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon;

  • c.

    persoonsregistratie: elke handeling of elk geheel van handelingen met betrekking met betrekking tot persoonsgegevens, waaronder in ieder geval het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending, verspreiding of enige vorm van terbeschikkingstelling, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, alsmede het afschermen, uitwissen of vernietigen van gegevens;

  • d.

    bestand: elk gestructureerd geheel van persoonsgegevens, ongeacht of dit geheel van gegevens gecentraliseerd is of verspreid is op een functioneel of geografisch bepaalde wijze, dat volgens bepaalde criteria toegankelijk is en betrekking heeft op verschillende personen;

  • e.

    reglement: het reglement als bedoeld in artikel 27 van de wet;

  • f..

    houder: de houder als bedoeld in artikel 1 van de wet, zijnde degene die de zeggenschap heeft over een persoonsregistratie;

  • g.

    beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de houder is belast met de dagelijkse zorg voor een persoonsregistratie als bedoeld in artikel 62 van de wet;

  • h.

    verstrekken van gegevens uit een persoonsregistratie: een verstrekking als bedoeld in artikel 1 van de wet, zijnde het bekendmaken of ter beschikking stellen van persoonsgegevens, voor zover zulks geheel of grotendeels steunt op gegevens die in die persoonsregistratie zijn opgenomen, of die door verwerking daarvan, al dan niet in verband met andere gegevens, zijn verkregen.

Artikel 2

Dit reglement is van toepassing op alle gemeentelijke persoonsregistraties, met uitzondering van de in artikelen 2 en 3 van de wet vermelde registraties.

Hoofdstuk 2 Houderschap en toezicht.

Artikel 3

  • 1. Burgemeester en wethouders zijn houder van de gemeentelijke persoonsregistraties.

  • 2. De burgemeester is houder van de persoonsregistraties die zijn aangelegd ten dienste van de taken van de burgemeester.

  • 3. Burgemeester en wethouders wijzen een functionaris aan als bedoeld in artikel 62 van de wet, die verantwoordelijk is voor de registratie en aanmelding van de geheel of gedeeltelijk geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens.

Artikel 4

  • 1. In aanvulling op de wettelijke voorschriften betreffende de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens bevat het reglement voor de gemeentelijke basisadministratie een duidelijke regeling van:

    • a.

      welke personen of categorieën van personen binnen de gemeente rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie en tot welke gegevens;

    • b.

      aan welke personen en organisatie-onderdelen binnen de gemeente systematisch gegevens worden verstrekt;

    • c.

      welke gegevens aan de onder b bedoelde personen en organisatieonderdelen kunnen worden verstrekt;

    • d.

      welke verbanden er bestaan tussen de gemeentelijke basisadministratie en de andere persoonsregistraties;

    • e.

      op welke gronden tot het verstrekken van gegevens aan derden zal worden overgegaan en welke gegevens verstrekt mogen worden.

    1.

  • 2. Onder derden wordt in het eerste lid verstaan de derden als bedoeld in artikel 1 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

Hoofdstuk 3 Het openbaar register.

Artikel 5

  • 1. Burgemeester en wethouders, dan wel de door hen aan te wijzen functionaris, houden een openbaar register bij, waarin alle persoonsregistraties en de besluiten tot verstrekking als bedoeld in hoofdstuk 2 van de wet, worden ingeschreven.

  • 2. Het register ligt voor een ieder kosteloos ter inzage ter gemeentesecretarie.

Artikel 6

De inschrijving van een persoonsregistratie als bedoeld in de Wet bescherming persoonsgegevens geschiedt door opneming in het daarvoor bestemde register met vermelding van de naam, het doel, de categorieën van personen waarvan persoonsgegevens zijn opgenomen, de categorieën van opgenomen gegevens en het organisatie-onderdeel waar de persoonsregistratie wordt gehouden.

Artikel 7

De houder draagt er zorg voor dat iedere wijziging van een reglement terstond in het register wordt opgenomen.

Hoofdstuk 4

Bijzondere vormen van verstrekking van persoonsgegevens.

Artikel 8

  • 1. Het samenbrengen van verschillende persoonsregistraties in één gegevensverzameling op zodanige wijze dat meervoudige opslag wordt voorkomen en de samengebrachte gegevens uitsluitend afzonderlijk kunnen worden gebruikt overeenkomstig de doelstellingen, het reglement en andere eisen gesteld voor de afzonderlijke persoonsregistraties, mag alleen plaatsvinden op grond van een besluit van de houder.

  • 2. Het besluit wordt in het openbaar register opgenomen.

Artikel 9

  • 1. Een niet in het reglement voorziene verstrekking van gegevens uit een geautomatiseerde persoonsregistratie door een beheerder aan een andere beheerder met het oog op het in verband brengen van deze gegevens met gegevens uit een andere geautomatiseerde persoonsregistratie kan alleen plaatsvinden op grond van een besluit van de houder van de betrokken persoonsregistraties.

  • 2. Het besluit wordt in het openbaar register opgenomen.

  • 3. Indien de in het eerste lid bedoelde verstrekking plaatsvindt voor een eenmalig gebruik van het aangelegde verband, wordt in het besluit vermeld met welk doel de gegevens uitsluitend met elkaar in verband mogen worden gebracht en mogen worden gebruikt.

  • 4. In andere gevallen behelst het besluit tevens de vaststelling van een reglement en de aanpassing van het reglement van de persoonsregistratie waaruit de verstrekking plaatsvindt.

Artikel 10

  • 1. Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 en 9 kan de houder, met inachtneming van de toepasselijke wettelijke voorschriften, besluiten dat aan andere personen en instanties dan voorzien in het reglement persoonsgegevens kunnen worden verstrekt.

  • 2. Een besluit als bedoeld in de voorgaande leden kan slechts genomen worden naar aanleiding van een concreet verzoek om het incidenteel verstrekken van persoonsgegevens.

Hoofdstuk 5 Beveiliging.

Artikel 11

Burgemeester en wethouders stellen een beveiligingsplan vast waarin is aangegeven welke voorzieningen van technische en organisatorische aard zijn getroffen tegen verlies of aantasting van gegevens en tegen onbevoegde kennisneming, wijziging of verstrekking ervan.

Hoofdstuk 6 Overgangs- en slotbepalingen.

Artikel 12

Dit reglement treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van haar bekendmaking.

Artikel 13

Dit reglement kan worden aangehaald als:

REGLEMENT WET BESCHERMING PERSOONSREGISTRATIES.