Reglement Burgerlijke Stand Dordrecht 2017

Geldend van 01-01-2017 t/m heden

Intitulé

Reglement Burgerlijke Stand Dordrecht 2017

Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente DORDRECHT;

gezien het voorstel d.d. 30 november 2016 tot vaststelling Reglement Burgerlijke Stand Dordrecht 2017;

gelet op:

- artikel 160, lid 1, sub a van de Gemeentewet;

- artikel 16 lid 1, lid 2 en lid 3 van Boek I van het Burgerlijk wetboek;

- artikel 16 a van Boek I van het Burgerlijk Wetboek;

- artikel 16 c van Boek I van het Burgerlijk Wetboek;

B E S L U I T :

vast te stellen het navolgende

Reglement Burgerlijke Stand Dordrecht 2017

Artikel 1

  • 1.

    De burgerlijke stand is gevestigd in het Stadskantoor en is, met uitzondering van het bepaalde in het tweede, derde en vierde lid van dit artikel, voor het publiek geopend op:

    • a.

      maandag, woensdag en vrijdag van: 09.00 uur tot 12.00 uur;

    • b.

      dinsdag en donderdag van: 14.00 uur tot 19.30 uur.

  • 2.

    In afwijking op het bepaalde in het eerste lid kan de ambtenaar van de burgerlijke stand werkzaamheden uitvoeren voor het opmaken van geboorteakten, akten van erkenning en naamskeuze bij het geboortecentrum in het Albert Schweitzerziekenhuis te Dordrecht.

    Deze locatie is voor het publiek geopend op maandag en donderdag van: 08.30 uur tot 12.30 uur.

  • 3.

    Huwelijksvoltrekkingen, registratie partnerschap en omzettingen van geregistreerde partnerschappen vinden plaats in het Stadhuis of een andere aangewezen locatie.

    • a.

      van maandag tot en met zondag (voor zover niet algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen) tussen 09.00 uur en 20.00 uur;

    • b.

      op andere tijden dan genoemd bij 2a, op schriftelijk verzoek van een belanghebbende, als de bedrijfsvoering dit toelaat.De ceremonie duurt maximaal 45 minuten, met de mogelijkheid tot het reserveren van extra tijd.

      De ceremonie duurt maximaal 45 minuten, met de mogelijkheid tot het reserveren van extra tijd.

  • 4.

    In afwijking op het bepaalde in het derde lid vinden huwelijksvoltrekkingen, registratie partnerschap en omzettingen van geregistreerde partnerschappen zonder toespraak plaats in de trouwkamer van het Stadskantoor van maandag tot en met donderdag tussen 10.00 uur en 17.00 uur. Hierbij vinden alleen de formaliteiten plaats. De ceremonie duurt maximaal 15 minuten. Het bruidspaar kan maximaal 6 personen meenemen, inclusief de getuigen.

  • 5.

    In afwijking op het bepaalde in het derde lid vinden huwelijksvoltrekkingen, registratie partnerschap en omzettingen van geregistreerde partnerschappen kosteloos en zonder toespraak plaats in de trouwkamer van het Stadskantoor op maandag om 09.00 uur en 09.30 uur. Hierbij vinden alleen de formaliteiten plaats. De ceremonie duurt maximaal 15 minuten. Het bruidspaar kan maximaal 6 personen meenemen, inclusief de getuigen.

  • 6.

    Op zaterdagen, zondagen, algemeen erkende feestdagen en de dagen waarop de Stadswinkel door een besluit van burgemeester en wethouders gesloten is, geven wij gelegenheid voor het voltrekken van huwelijken/registreren en omzetten van partnerschappen die niet uitgesteld kunnen worden. Algemeen erkende feestdagen zijn de in artikel 3 van de Algemene Termijnenwet genoemde dagen en de daarmee gelijkgestelde dagen.

  • 7.

    Naast de verschuldigde kosten voor de formaliteiten, worden kosten in rekening gebracht voor:

    • a.

      het beschikbaar stellen van getuigen bij een huwelijksvoltrekking of een registratie partnerschap;

    • b.

      het verwerken van een binnen 4 weken voor de gereserveerde datum gevraagde wijziging van een getuige, de dag, de tijd of locatie voor de ceremonie;

    • c.

      het afzeggen van een reservering binnen vier weken voor de gereserveerde datum voor de ceremonie.

Artikel 2

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders benoemt, schorst of ontslaat op voordracht van de directeur van het Drechtstedelijk Klant Contact Centrum (DKCC):

    • a.

      een ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • b.

      een bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Tot ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen de volgende personen worden benoemd: ambtenaren in dienst van de gemeente Dordrecht, werkzaam bij het Drechtstedelijk Klant Contact Centrum.

  • 3.

    Tot bezoldigd buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand kunnen de volgende personen worden benoemd: personen die op oproepbasis alle taken verrichten die de wet hun opdraagt.

  • 4.

    Tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen de volgende personen worden benoemd:

    • a.

      de burgemeester van Dordrecht;

    • b.

      een persoon die, als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, deze functie uitoefent in een andere gemeente.

  • 5.

    Op de bezoldigde buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand is van toepassing de "Rechtspositieregeling voor de Buitengewoon ambtenaren burgerlijke stand van de gemeente Dordrecht".

Artikel 3

  • 1.

    De benoeming tot ambtenaar van de burgerlijke stand duurt zolang de ambtenaar werkzaam is het Drechtstedelijk Klant Contact Centrum.

  • 2.

    De benoeming tot bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is voor een bepaalde periode.

  • 3.

    Een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, niet zijnde de burgemeester, wordt benoemd voor één dag.

  • 4.

    De benoeming van de burgemeester duurt zolang hij burgemeester van de gemeente Dordrecht is.

Artikel 4

Een bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt gekozen uit kandidaten volgens de in de gemeente Dordrecht gebruikelijke werving- en selectieprocedure. Aan deze procedure wordt toegevoegd het voltrekken van een proefhuwelijk en het toetsen van de bereidheid tot het sluiten van huwelijken/ registreren van partnerschappen en omzetten van partnerschappen tussen personen van gelijk geslacht.

Artikel 5

  • 1.

    Een eerste benoeming tot bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is voor één jaar.

  • 2.

    Tijdens de in het eerste lid van dit artikel genoemde periode wordt een waarderingsgesprek gehouden. Daarna kan een herbenoeming plaatsvinden voor maximaal vijf jaar.

  • 3.

    Een volgende herbenoeming tot bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kan steeds plaatsvinden voor maximaal vijf jaar.

Artikel 6

  • 1.

    Per jaar worden minimaal twee evaluatiebijeenkomsten gehouden met de bezoldigd buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand en de huwelijksassistenten.

  • 2.

    Per jaar wordt minimaal één waarderingsgesprek gehouden met de bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en de huwelijksassistent.

Artikel 7

Het reglement Burgerlijke Stand Dordrecht 2012 wordt ingetrokken.

Artikel 8

  • 1.

    Dit besluit kan worden aangehaald als "Reglement Burgerlijke Stand Dordrecht 2017".

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2017.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van 13 december 2016.

Het college van Burgemeester en Wethouders

de secretaris de burgemeester

M.M. van der Kraan A.A.M. Brok