Verordening werkgeversdelegatie griffie gemeente Dordrecht

Geldend van 01-01-2020 t/m heden

Intitulé

Verordening werkgeversdelegatie griffie gemeente Dordrecht

De raad van de gemeente Dordrecht;

gelet op de artikel 83, eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e , artikel 156 van de Gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUIT:

vast te stellen

De Verordening werkgeversdelegatie griffie gemeente Dordrecht:

Artikel 1 Taken en bevoegdheden werkgeversdelegatie

  • 1.

    De werkgeversdelegatie oefent het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier en het overige raadspersoneel. Deze delegatie voert eens per jaar een personeelsgesprek met de griffier.

  • 2.

    Tot de bevoegdheid van de werkgeversdelegatie behoren ook de voorbereiding en uitvoering van de overige tot het werkgeverschap van de raad behorende beslissingen en regelingen.

  • 3.

    De werkgeversdelegatie heeft voor de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het raadspersoneel aan de griffier volmacht verleend in de instructie voor de griffier.

Artikel 2 Samenstelling werkgeversdelegatie

  • 1.

    De werkgeversdelegatie bestaat uit drie presidiumleden: de plaatsvervangend voorzitter van de raad en twee andere leden uit de raad waarvan bij voorkeur één afkomstig uit de coalitie en één afkomstig uit de oppositie. De plaatsvervangend voorzitter van de raad vervult de rol van voorzitter van de werkgeversdelegatie.

  • 2.

    De raad benoemt aan het begin van zijn zittingsperiode de leden van de werkgeversdelegatie uit de leden van het presidium voor de duur van deze zittingsperiode.

  • 3.

    Om in aanmerking te komen dienen de leden affiniteit te hebben met P&O en het vervullen van een rol als goed werkgever voor het raadspersoneel.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de werkgeversdelegatie eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek. Het lid doet daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat in als de opvolger door de raad is benoemd;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de werkgeversdelegatie te vervullen.

  • 5.

    De raad voorziet zo spoedig mogelijk in de benoeming van de opvolger bij voortijdig beëindigen van het lidmaatschap als bedoeld in het vierde lid.

  • 6.

    De voorzitter van de raad kan op grond van artikel 83 lid 2 Gemeentewet geen lid zijn van de werkgeversdelegatie, maar kan in voorkomende gevallen worden uitgenodigd om in de vergadering van de werkgeversdelegatie aanwezig te zijn. Hij kan gevraagd en ongevraagd de werkgeversdelegatie adviseren en geeft input voor het personeelsgesprek met de griffier.

Artikel 3 Taken voorzitter

De voorzitter draagt in ieder geval zorg voor:

  • a.

    het tijdig en periodiek bijeenroepen van de werkgeversdelegatie;

  • b.

    het leiden van de vergaderingen;

  • c.

    het doen naleven van deze verordening;

  • d.

    het ondertekenen van de stukken en de besluiten die van deze delegatie uitgaan, alsmede het zorg dragen voor de uitvoering van de besluiten van de werkgeversdelegatie;

  • e.

    het fungeren als schakel tussen de werkgeversdelegatie en de griffier als eerstverantwoordelijke voor personele en organisatorische zaken van het raadspersoneel.

Artikel 4 Ondersteuning van de werkgeversdelegatie

De griffier of een door deze aan te wijzen functionaris staat de werkgeversdelegatie terzijde, draagt zorg voor het secretariaat en maakt afspraken over de personeel-technische ondersteuning van de werkgeversdelegatie.

Artikel 5 Besluitvorming

  • 1.

    Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen, uitgebracht door de leden zoals bedoeld in artikel 2.

  • 2.

    Besluiten worden alleen genomen indien in de vergadering tenminste twee leden aanwezig zijn.

Artikel 6 Verslaglegging

De griffier draagt zorg voor het opstellen van een beknopt verslag en/of besluitenlijst van elke vergadering. Het beknopt verslag en/of de besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering van de werkgeversdelegatie vastgesteld.

Artikel 7 Beslotenheid van vergaderingen

  • 1.

    De vergaderingen van de werkgeversdelegatie worden in het belang als bedoeld in artikel 10, tweede lid, onder e of f van de Wet openbaarheid van bestuur in beslotenheid gehouden;

  • 2.

    De agenda, de stukken en het beknopt verslag en/of de besluitenlijst worden ter informatie toegezonden aan het presidium, namens wie de werkgeversdelegatie haar taak verricht;

  • 3.

    Indien een raadslid de stukken als bedoeld in het tweede lid wil inzien, kan hij daartoe een verzoek indienen bij de voorzitter van de werkgeversdelegatie. De voorzitter weigert een dergelijk verzoek slechts als sprake is van strijd met het openbaar belang.

Artikel 8 Vergaderfrequentie

De werkgeversdelegatie vergadert tenminste tweemaal per jaar en voorts zo vaak als door de voorzitter of één van de leden nodig wordt geacht.

Artikel 9 Verantwoording

De werkgeversdelegatie brengt met inachtneming van het bepaalde in artikel 7 jaarlijks verslag uit aan het presidium van haar werkzaamheden en bevindingen.

Artikel 10 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan beslist de werkgeversdelegatie op voorstel van de voorzitter. Zo nodig wordt eerst het presidium geraadpleegd.

Artikel 11 Intrekking oude verordening

De verordening werkgeversdelegatie zoals vastgesteld op 20 mei 2014 wordt ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking de dag na de bekendmaking daarvan.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening werkgeversdelegatie griffie gemeente Dordrecht.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 25 september 2018,

De griffier, De voorzitter,

A.E.T. Wepster A.W. Kolff