Instellingsbesluit Economic Development Board Drechtsteden

Geldend van 01-01-2020 t/m heden

Intitulé

Instellingsbesluit Economic Development Board Drechtsteden

Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente DORDRECHT;

gezien het voorstel inzake vaststellen van het instellingsbesluit Economic Development Board Drechtsteden;

overwegende;

  • dat op 7 juli 2016 door het Drechtstedenbestuur is besloten tot het instellen van een Economic Development Board Drechtsteden als adviescommissie van het Drechtstedenbestuur;

  • dat de Drechtsteden-gemeenten de Economic Development Board Drechtsteden willen continueren;

  • dat door herziene taakverdeling de advisering van de Economic Development Board zich per 1 januari 2020 richt op de colleges van de gemeenten;

  • dat daartoe een nieuw instellingsbesluit moet worden genomen;

  • dat de gemeente Dordrecht het instellingsbesluit en de daarin opgenomen verplichtingen vaststelt namens de Drechtstedengemeenten, op basis van de 'Regeling onderlinge samenwerking Drechtstedengemeenten';

  • dat in dit besluit de doelstelling, taken en inrichting van de Economic Development Board worden vastgelegd;

gelet op artikel 84 Gemeentewet;

B E S L U I T :

vast te stellen het navolgende instellingsbesluit Economic Development Board Drechtsteden

Artikel 1 Inrichting en doel

  • 1.

    Er is een adviescommissie voor de regio Drechtsteden, genaamd Economic Development Board Drechtsteden, verder te noemen "Board".

  • 2.

    De Board heeft tot doel de economische structuur van de Drechtsteden in de volle breedte te versterken, hetgeen moet leiden tot meer economische dynamiek, ondernemerschap en groei van de werkgelegenheid.

  • 3.

    De Board heeft tot taak het adviseren van de colleges van burgemeester en wethouders van de Drechtstedengemeenten. De advisering vindt juridisch plaats aan de colleges van burgemeester en wethouders en feitelijk aan de bestuurlijke werkgroep Werken/Economie, bestaande uit portefeuillehouders van de Drechtstedengemeenten.

Artikel 2 Samenstelling

  • 1.

    De Board bestaat uit minimaal 10 personen, waaronder de voorzitter.

  • 2.

    De reguliere leden zijn afkomstig uit het bedrijfsleven, aangevuld met vertegenwoordigers met een onderwijsprofiel en vertegenwoordigers met een overheidsprofiel.

  • 3.

    Een lid van de Bestuurlijke Werkgroep Werken/Economie van de regio Drechtsteden (hierna: Bestuurlijke Werkgroep) kan op eigen initiatief en op uitnodiging als toehoorder bij de vergaderingen van de Board aanwezig zijn.

  • 4.

    Ieder jaar kunnen twee zogenaamde wildcard-leden worden aangewezen, met als doel de samenstelling van de Board flexibel te houden, levendige dynamiek te creëren en alle doelgroepen in de regio te betrekken.

  • 5.

    De leden van de Board worden op voordracht van de Bestuurlijke Werkgroep benoemd door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dordrecht.

  • 6.

    De wilcard-leden worden voorgedragen en benoemd door de Board.

  • 7.

    De voorzitter wordt benoemd voor onbepaalde tijd.

  • 8.

    De wilcard-leden worden benoemd voor een periode van minimaal 1 jaar.

  • 9.

    De leden van de Board nemen deel op persoonlijke titel, vanuit hun huidige professionele functionaliteit.

  • 10.

    De leden kunnen te allen tijde ontslag nemen door kennisgeving aan de voorzitter van de Board.

  • 11.

    De voorzitter kan te allen tijde ontslag nemen door een schriftelijke kennisgeving aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dordrecht.

  • 12.

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dordrecht kan op voordracht van de Bestuurlijke Werkgroep de voorzitter of een ander lid schorsen of uit zijn functie ontslaan.

Artikel 3 Profielschets

Een lid van de Board voldoet ten minste aan de volgende kwalificaties:

  • 1.

    Beschikt over aantoonbare affiniteit met de Drechtsteden;

  • 2.

    Is ondernemer in de Drechtsteden of verbonden aan een bedrijf in of nabij de Drechtsteden of;

  • 3.

    Is verbonden aan een van de onderwijsinstelling in of nabij de Drechtsteden of;

  • 4.

    Heeft aantoonbare bestuurlijke ervaring met overheidsnetwerken buiten de Drechtsteden;

  • 5.

    Beschikt aantoonbaar over een relevant netwerk;

  • 6.

    Beschikt aantoonbaar over voor de taken van de Board relevante kennis en ervaring;

  • 7.

    Is bereid de benodigde tijd en energie te steken in (het werk voor) de Board;

  • 8.

    Is onpartijdig en mag geen persoonlijk belang hebben bij de door het Bestuurlijke Werkgroep te nemen beslissingen en hij mag zijn taak niet met vooringenomenheid vervullen.

Artikel 4 Thema's

  • 1.

    De Board richt zich op wisselende thema's, al naar gelang de actualiteit en de maatschappelijke problematiek maar in elk geval ook op de volgende thema's:

    • a.

      werken;

    • b.

      innoveren;

    • c.

      wonen;

    • d.

      beleven,

met als focusgebieden Smart Industry, Delta Technology, Zorgtechnologie, Maritieme Techniek en overige ecosystemen die binnen de vier thema's relevant zijn.

  • 2.

    De Board kan naar behoefte werk- of taakgroepen instellen, die zich bezighouden met specifieke vraagstukken en oplossingen. Deze werkgroepen zijn tijdelijk van aard. Het is mogelijk om deze groepen te beleggen bij bestaande structuren in en om de regio Drechtsteden.

Artikel 5 Taken

De Board heeft de volgende taken:

  • 1.

    Het gevraagd en ongevraagd adviseren over de versterking van de economische structuur van en het regionale vestigingsklimaat in de Drechtsteden in de meest brede zin van het woord.

  • 2.

    Het bovenregionaal bundelen en opschalen van lopende en nieuwe projecten op de gebieden innovatie en investeringen en op andere vormen van economische structuurverbetering.

  • 3.

    Het vormgeven en stimuleren van een permanente afstemming tussen overheid en bedrijfsleven en het verhelpen van knelpunten.

  • 4.

    Het profileren van de regio en het vergroten van de zichtbaarheid buiten de regio (Den Haag/ Brussel/ etc.).

  • 5.

    Visieontwikkeling (lange termijn agenda).

  • 6.

    Het opzetten van een structuur (leading coalition) waarin mensen nadenken over de langere termijn toekomst van de regio. Daarbij kan worden gedacht aan scenariovorming en wetenschappelijke onderbouwing van adviezen, maar ook aan ongevraagde meningen over een breed scala aan onderwerpen - van onderwijs tot wonen, van A15-problematiek, bovenregionale investeringsprogramma's tot het doen van specifieke scenario-analyses.

  • 7.

    Het organiseren van ontmoeting en het stimuleren van verbindingen en netwerken tussen bedrijven, overheden en onderwijsinstellingen.

  • 8.

    Het geven van een bindend advies aan de Stichting Deal Drecht Cities over de bij die organisatie ingediende verzoeken om cofinanciering van innovatieve projecten die tevens passen binnen de in artikel 4 genoemde thema's.

  • 9.

    Alles dat ten dienste staat van het doel van de Board, binnen de meegegeven inhoudelijke - en financiële kaders.

Artikel 6 Vergaderingen en vergoeding

  • 1.

    De Board vergadert ten minste vier keer per jaar of zoveel vaker als hij nuttig acht. De vergaderingen van de Board zijn niet openbaar.

  • 2.

    De voorzitter ontvangt een jaarlijkse vergoeding voor zijn werkzaamheden ter hoogte van € 32.000,-, welke uiterlijk in het vierde kwartaal van het jaar aan de voorzitter wordt uitgekeerd door Deal Drecht Cities.

Artikel 7 Ondersteuning van de Board

De Board wordt ondersteund door een secretaris en een kleine projectorganisatie. Hiertoe wordt een Dienstverleningsovereenkomst opgesteld tussen de gemeente Dordrecht en de Stichting Drechtsteden Economische Acquisitie Loket (Deal Drecht Cities).

Artikel 8 Financiën

  • 1.

    De Gemeente stelt jaarlijks maximaal € 300.000,- beschikbaar.

  • 2.

    Op het in lid 1 genoemde bedrag is jaarlijks indexering van toepassing. De indexering wordt jaarlijks door de gemeente Dordrecht vastgesteld op basis van de ConsumentenPrijsIndex (CPI).

  • 3.

    Het in lid 1 genoemde bedrag is ter dekking van de kosten van de Board, de kosten voor de ondersteuning door Deal Drecht Cities én voor cofinanciering van projecten.

  • 4.

    Van het in lid 1 genoemde bedrag wordt jaarlijks minimaal € 100.000,- gereserveerd en/of ingezet voor de cofinanciering van projecten.

  • 5.

    Deal Drecht Cities gebruikt het voor de ondersteuning bedoelde budget voor de betaling van de (on)kosten van de door haar geleverde ondersteuning van de Board. Deze (on)kosten mogen het bedrag van € 200.000,- per jaar niet overschrijden. Eventuele tekorten worden niet vergoed en mogen niet vanuit het projectbudget worden vergoed.

  • 6.

    Deal Drecht Cities kent op basis van het bindend advies van de Board het door de Board geadviseerde bedrag toe aan de aanvrager en verbindt de door de Board geadviseerde voorwaarden aan de toekenning. Het toegekende bedrag wordt uitgekeerd vanuit het, voor de cofinanciering van de projecten bedoelde, budget.

Artikel 9 Advisering en besluitvorming

  • 1.

    De cofinanciering van een project vindt plaats op basis van een door de betreffende werk- of taakgroep, samen met de aanvragers en eventueel andere bedrijven uitgewerkt en budgettair onderbouwd voorstel. De Board toetst het voorstel aan haar doelstellingen en de door haar, op basis van haar doelstellingen, op te stellen criteria. De Board brengt vervolgens een bindend advies uit aan Deal Drecht Cities.

  • 2.

    Het in het eerste lid bedoelde advies bevat een omschrijving van het bij Deal Drecht Cities ingediende verzoek om cofinanciering en een gemotiveerd advies over de toekenning of afwijzing van het verzoek. Bij een advies tot toekenning geeft de Board tevens een advies over de hoogte van het toe te kennen bedrag en de voorwaarden waaronder het bedrag wordt toegekend.

Artikel 10 Jaarverslag

  • 1.

    Deal Drecht Cities brengt tweemaal per jaar, te weten voor 1 maart en voor 1 september, een inhoudelijk- en financieel verslag uit aan de Bestuurlijke Werkgroep.

  • 2.

    In het verslag wordt verantwoording afgelegd over de activiteiten van de afgelopen periode en over de financiële huishouding van de organisatie.

Artikel 11 Archief

Het archief van de commissie wordt bijgehouden door de secretaris, met inachtneming van de daarvoor voor de Gemeente geldende regels. De commissie draagt na beëindiging van haar werkzaamheden de archiefbescheiden zo spoedig mogelijk over aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dordrecht.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2020.

Artikel 13 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als "Instellingsbesluit Economic Development Board Drechtsteden".

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van dinsdag 17 december 2019.

Het college van Burgemeester en Wethouders

J. Scholten, A.W. Kolff

secretaris, burgemeester