Regeling vervallen per 20-07-2023

Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht 2020

Geldend van 17-03-2021 t/m 19-07-2023

Intitulé

Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht 2020

Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente DORDRECHT;

gezien het voorstel inzake vaststellen Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen 2020;

gelet op artikel 160, lid 1 onder a van de Gemeentewet;

B E S L U I T :

vast te stellen de navolgende

Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht 2020

Artikel 1 Begripsbepalingen

In de beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    elektrische motorvoertuigen: alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden (met uitzondering van fietsen en snor/bromfietsen);

  • b.

    oplaadinfrastructuur: het geheel van oplaadpalen, aansluitingen op het elektriciteitsnet en andere voorzieningen in de openbare ruimte op of aan de weg bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen;

  • c.

    oplaadpaal: een oplaadobject in de vorm van een paal met tenminste één aansluiting en de mogelijkheid voor twee of meer aansluitingen voor het gelijktijdig opladen van elektrische voertuigen;

  • d.

    aanvrager: de aanbieder van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur;

  • e.

    beheerder: de aanvrager van de vergunning voor het plaatsen van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur;

  • f.

    gebruiker:

    • 1.

      een bedrijf en/of organisatie dat/die gevestigd is in de gemeente Dordrecht en eigenaar en/of bezitter is van één of meerdere elektrische voertuigen of een of meerdere werknemers in dienst heeft die beschikt/beschikken over een elektrisch voertuig;

    • 2.

      een particulier die eigenaar en/of bezitter is van een elektrisch voertuig en woonachtig en/of werkzaam is in de gemeente Dordrecht;

  • g.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dordrecht.

Artikel 2 Aanvraag vergunning en verkeersbesluit

Een aanvraag voor een vergunning voor het plaatsen van een of meerdere oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur op of aan de openbare weg en het verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit waarbij een of meerdere parkeerplaatsen worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen kan alleen worden ingediend door de aanbieder van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur.

De gemeente brengt leges in rekening bij de aanvrager voor de APV vergunning. Het geldende tarief staat in de Legesverordening van Dordrecht, die is te vinden op https://decentrale.regelgeving.overheid.nl.

Artikel 3 Aanvraag locatie oplaadpaal/-infrastructuur

Een aanvraag voor een voorgestelde locatie voor het plaatsen van een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur bevat een foto en afmetingen van de oplaadpaal en een foto en topografische tekening van de betreffende locatie, waarop de exacte plek van de gewenste oplaadpaal en/of infrastructuur en de aan te wijzen parkeerplaats(en) zijn aangegeven.

Artikel 4 Behoeftebepaling oplaadpaal/-infrastructuur

De aanvrager toont aan dat er op de aangevraagde locatie daadwerkelijk behoefte bestaat bij gebruikers aan een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur op of aan de openbare weg. Het college verleent geen medewerking aan het realiseren van de gevraagde oplaadinfrastructuur, wanneer potentiële gebruikers mogelijkheden hebben om hun elektrische voertuig(en) op eigen terrein te (laten) parkeren en op te laden.

Artikel 5 Definitieve locatie oplaadpaal/-infrastructuur

  • 1.

    Het college bepaalt de definitieve locatie van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur en de aan te wijzen parkeerplaats(en). Het college toetst hierbij of de aangevraagde locatie is opgenomen in de locatiebijlage bij dit besluit (“Bijlage 1: potentieel toekomstige locaties oplaadinfrastructuur gemeente Dordrecht”).

  • 2.

    Indien het adres van de gebruiker waarvoor de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur wordt aangevraagd, buiten een straal van 200 meter van de locaties in Bijlage 1 bij dit besluit is gelegen, dan toetst het college de aangevraagde locatie:

    • a.

      aan het woon en/of werkadres van de potentiële gebruiker(s);

    • b.

      aan de behoefte aan een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur van andere bij het college bekende of potentiele gebruikers binnen een straal van hemelsbreed 200 meter van de aangevraagde locatie;

    • c.

      of de desbetreffende ondergrond in eigendom is van de gemeente;

    • d.

      of de locatie van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur voldoende vindbaar en zichtbaar is vanaf het hoofdwegennet of directe ontsluitingswegen;

    • e.

      of het aannemelijk is dat de locatie door meerdere gebruikers gedeeld kan worden (dit om te voorkomen dat er "privéparkeerplaatsen" gecreëerd worden);

    • f.

      of de oplaadpaal kan worden aangesloten op het laagspanningsnetwerk van de netbeheerder;

    • g.

      of de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur kunnen worden voorzien van twee of meer aansluitpunten en  eventueel op termijn  twee of meer parkeerplaatsen kunnen worden bediend;

    • h.

      of de parkeerdruk de plaatsing toe laat;

    • i.

      of het een bestaand parkeervak/bestaande parkeervakken betreft en de doorgang voor ander verkeer (auto, fiets, voetganger, rolstoel) gewaarborgd blijft;

    • j.

      of er geen belemmeringen zijn ten aanzien van ander straatmeubilair of (openbaar) groen;

    • k.

      of de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur past in het straatbeeld;

    • l.

      of de oplaadpaal niet hoger is dan 1,8 meter en RAL-kleur 9007 heeft;

    • m.

      of de oplaadpaal niet gebruikt wordt voor reclamedoeleinden, tenzij is voldaan aan het reclamebeleid;

    • n.

      of er sprake is van geplande reconstructies of andere infrastructurele ontwikkelingen.

  • 3.

    Ligt een het adres van de gebruiker waarvoor de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur wordt aangevraagd binnen een straal van 200 meter gemeten vanaf een locatie uit Bijlage 1 van dit besluit, maar komt de aangevraagde locatie niet overeen met de locatie uit Bijlage 1 van dit besluit, of voldoet de aanvraag anderszins in de ogen van het college niet aan een of meer in dit artikel gestelde criteria dan wijst het college de aanvraag af onder motivering van het genomen besluit.

  • 4.

    In afwijking van het voorgaande lid van dit artikel kan het college besluiten tot aanwijzing van een locatie voor de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur in de directe nabijheid van een locatie uit Bijlage 1 van dit besluit, indien:

    • a.

      bij alle locaties uit Bijlage 1 die zijn gelegen binnen een straal van 200 meter vanaf het adres van de gebruiker waarvoor de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur wordt aangevraagd, reeds 2 parkeerplaatsen aangewezen zijn voor het opladen van elektrische voertuigen;

    • b.

      op de betreffende locatie uit Bijlage 1 niet zonder meer kan worden voldaan aan de criteria als bedoeld in het tweede lid, sub c., f., i. en j., van dit artikel en op de locatie in de directe nabijheid dit wel mogelijk is.

  • 5.

    Indien het college besluit tot aanwijzing van een locatie voor de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur in de directe nabijheid van een locatie uit Bijlage 1 van dit besluit, zoals bedoeld in het voorgaande lid van dit artikel, wordt met dat besluit tot aanwijzing geacht de aangewezen locatie toe te zijn gevoegd aan Bijlage 1 van dit besluit.

  • 6.

    In beginsel wordt er bij een nieuw te realiseren oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur één parkeerplaats aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Indien het gebruik van de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur dit toelaat, kan het college besluiten ook een tweede parkeerplaats aan te wijzen.

  • 7.

    De aanvrager van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur dient aan de hand van het aantal uren dat de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur effectief in gebruik is geweest en/of aan de hand van nieuwe verzoeken van potentiële gebruikers bij de aanvraag aan te tonen dat er behoefte bestaat aan een (tweede) gereserveerde parkeerplaats.

Artikel 6 Volgorde besluitvorming

De vergunning voor het plaatsen van een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur wordt eerst van kracht en kan dus pas worden gebruikt, nadat het verkeersbesluit tot aanwijzing van de benodigde parkeerplaats(en) onherroepelijk is geworden.

Artikel 7 Plaatsing en beheer oplaadpaal/-infrastructuur

De aanvrager van de vergunning voor het plaatsen van een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is tevens de beheerder hiervan. De beheerder is verantwoordelijk voor realisatie, beheer, onderhoud en exploitatie van de oplaadpaal/-infrastructuur en neemt alle kosten hiervoor voor zijn rekening. De kosten ter bescherming van de oplaadpaal/-infrastructuur (hekjes, biggenruggen e.d.) zijn ook voor rekening van de beheerder.

Artikel 8 Inrichting en beheer parkeerplaatsen

De kosten voor het nemen van een verkeersbesluit en de kosten voor het plaatsen van een verkeersbord, tegel en/of markering op de aangewezen parkeerplaats(en) zijn voor rekening van de gemeente.

Artikel 9 Bereikbaarheid

De beheerder van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en gemeenten in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. De telefoonnummers van de storingsdienst en de helpdesk zijn vermeld op de oplaadpaal/-infrastructuur.

Artikel 10 Openbaarheid oplaadpaal/-infrastructuur

De oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week openbaar toegankelijk, in die zin dat deze voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van zijn / haar elektrische voertuig. De beheerder zorgt voor zoveel mogelijk actuele informatie richting gebruikers over de aanwezigheid en beschikbaarheid van het oplaadpunt, via algemeen beschikbare kanalen zoals deze gebruikelijk zijn in de markt voor openbare laaddiensten.

Artikel 11 Interoperabiliteit

Het oplaadpunt is interoperabel conform de landelijke en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen en het gebruik van standaard stekkers.

Artikel 12 Groene stroom

Om te bewerkstelligen dat elektrisch vervoertuigen ook aan de bron geen CO2-uitstoot veroorzaken, mag de beheerder van de oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur alleen gegarandeerd groene stroom (laten) leveren.

Artikel 13 Veiligheid

De oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur voldoet aan alle daaraan gestelde (nationale en internationale) veiligheidseisen.

Artikel 14 Aansprakelijkheid

De beheerder is aansprakelijk voor alle schade die door het gebruik van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur of anderszins aan derden wordt veroorzaakt. Gemeente Dordrecht is op geen enkele manier aansprakelijk voor eventuele schade die door de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is veroorzaakt. De beheerder vrijwaart hiervoor de gemeente.

Artikel 15 Betaald parkeren/vergunninghouders/blauwe zone

In gebieden waar betaald parkeren of vergunninghoudersparkeren is ingevoerd of waar een maximale parkeerduur (blauwe zone) of enige andere restrictie geldt, geldt deze restrictie onverminderd ook voor de parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen.

Artikel 16 Handhaving

Het college ziet toe op het juiste gebruik van de aangewezen parkeerplaats(en) en kan indien nodig handhavend optreden. Het juiste gebruik is: als een elektrisch voertuig met de kabel aangesloten is op het oplaadpunt. Daarnaast wordt ook gehandhaafd op het fiscaal regime, parkeervergunning, blauwe zone en andere restricties die voor alle parkeerplaatsen gelden.

Artikel 17 Intrekken/wijzigen van vergunning en verkeersbesluit

  • 1.

    Indien de beheerder van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur zich niet houdt aan de voorschriften verbonden aan de vergunning, kan het college de vergunning intrekken. Het college kan in dat geval ook het verkeersbesluit, waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn aangewezen, intrekken.

  • 2.

    Het college kan de vergunning en/of het verkeersbesluit tevens intrekken, wanneer er in de praktijk niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur. Het is niet gewenst dat daardoor een of meerdere parkeerplaatsen (nagenoeg) geheel onbenut blijven.

  • 3.

    In situaties als bedoeld in het eerste en tweede lid van dit artikel heeft de beheerder het recht en de plicht de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur binnen een door het college aan te geven termijn te verwijderen. De hiermee samenhangende kosten zijn voor de rekening van de beheerder.

  • 4.

    Het college kan de vergunning ook wijzigen of intrekken, indien er een wegreconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de aangewezen parkeerplaatsen zullen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente samen met de beheerder bezien of er een alternatieve locatie voor een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur met bijbehorende parkeerplaats(en) in de directe nabijheid mogelijk is. Kosten hiervoor zijn voor rekening van de gemeente, wanneer de wegreconstructie plaatsvindt binnen 5 jaar na afgifte van de vergunning. Kosten zijn voor rekening van de beheerder, wanneer de wegreconstructie later dan 5 jaar na afgifte van de vergunning plaatsvindt.

Artikel 18 Informatie over gebruik oplaadinfrastructuur

De beheerder van een oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur geeft op verzoek van het college inzicht in het feitelijke gebruik hiervan.

Artikel 19 Bijzondere omstandigheden

Het college beseft dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en oplaadinfrastructuur nieuw en nog volop in ontwikkeling zijn. Met deze beleidsregels wil het college duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden, criteria en condities die van toepassing zijn op het realiseren van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur in de gemeente.

In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.

Artikel 20 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    De Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht, zoals in werking getreden op 4 februari 2014 en laatstelijk gewijzigd vastgesteld op 7 juli 2015, worden met de inwerkingtreding van deze beleidsregels ingetrokken.

  • 3.

    Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als "Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht 2020".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van dinsdag 10 maart 2020.

Het college van Burgemeester en Wethouders

J. Scholten, A.W. Kolff

secretaris, burgemeester

Bijlage 1: potentieel toekomstige locaties oplaadinfrastructuur gemeente Dordrecht

Straatnaam

huisnummer

wijk

Rudyard Kipling-erf

71

Stadspolders

Rudyard Kipling-erf

293

Stadspolders

Van Eesterenplein

15

Stadspolders

Van Ravesteijn-erf

3

Stadspolders

Stadspolderring

10

Stadspolders

Stadspolderring

227

Stadspolders

Boris Pasternak-erf

297

Stadspolders

Frida Katz-erf

259

Stadspolders

Pearl Buck-erf

79

Stadspolders

Dudokplein

210

Stadspolders

Chico Mendesring

92

Stadspolders

Chico Mendesring

306/310

Stadspolders

Chico Mendesring

450

Stadspolders

Chico Mendesring

459

Stadspolders

Jhr. Van de Wall Repelaerstraat

45

Dubbeldam

Groenekruislaan

51

Dubbeldam

Dubbelsteynlaan West

39

Dubbeldam

Magnoliastraat

19

Dubbeldam

Stevensweg

2

Dubbeldam

Stevensweg

69

Dubbeldam

Damplein

t.o. Dubbelsteynlaan West 96

Dubbeldam

Rechte Zandweg

54

Dubbeldam

Dubbelsteynlaan Oost

252

Dubbeldam

Iepenlaan

65

Dubbeldam

Kapteynweg

135

Sterrenburg

Halleyweg

1

Sterrenburg

Octant

105

Sterrenburg

Tafelberg

42

Sterrenburg

Waterman

204

Sterrenburg

Lyra

22

Sterrenburg

Brittenburg

135

Sterrenburg

Puttenstein

1

Sterrenburg

Goudestein

44

Sterrenburg

Essenburg

121

Sterrenburg

Vredenburg

15

Sterrenburg

De Jagerweg

1

Sterrenburg

Weegschaal

237

Sterrenburg

Blauwweg

17

Sterrenburg

Leeuwstraat

128

Sterrenburg

Frank van der Goesstraat

50

Crabbehof

Talmaweg

5

Crabbehof

Thorbeckeweg

302

Crabbehof

Comelis Trompweg

t.h.v. Abel Tasmanstraat 15

Wielwijk

Brouwersdijk

119

Oud Krispijn

Brouwersdijk

228

Oud Krispijn

Prinses Julianaweg

39

Nieuw Krispijn

Dubbeldamseweg Zuid

179

Nieuw Krispijn

Berlage-erf

51

Stadspolders

Bekema-erf

105

Stadspolders

Aletta Jacobs-erf

464

Stadspolders

Ramanovhof

42

Stadspolders

Hovenlaan

134

Stadspolders

Vissersdijk Beneden

17

Stadspolders

Nijhofflaan

55

Dubbeldam

Meidoornlaan

2

Dubbeldam

Gravensingel

6

Dubbeldam

Gravensingel

139

Dubbeldam

Kastanjelaan

3

Dubbeldam

Abeelstraat

68

Dubbeldam

Eddingtonweg

25

Sterrenburg

Plutolaan

27

Sterrenburg

Kometenlaan

t.h.v. Marslaan 37

Sterrenburg

Blauwweg

417

Sterrenburg

Minnaertweg

48

Sterrenburg

Prattenburg

82

Sterrenburg

Kinkelenburg

47

Sterrenburg

Slangenburg

124

Sterrenburg

Heimerstein

1

Sterrenburg

Spiegelhelstraat

2

Oud Krispijn

Brederodestraat

103

Oud Krispijn

Hollanderstraat

45

Oud Krispijn

Theophile de Bockstraat

78

Oud Krispijn

Patersweg

53

Oud Krispijn

J.J.A. Goeverneurstraat

41

Oud Krispijn

Nassauplein

t.h.v. Amalia van Solmsstraat 7

Oud Krispijn

Nassauweg

112

Nieuw Krispijn

Godetia

18

Zuidhoven

Spirea

7

Crabbehof

Zeehavenlaan

106

Wielwijk

Jacob van Heemskerckstraat

53

Wielwijk

Witte de Withstraat

128

Wielwijk

Witte de Withstraat

150

Wielwijk

Troelstraweg

199

Crabbehof

Domela Nieuwenhuisweg

160

Crabbehof

Abraham Kuyperweg

29

Crabbehof

Wilgewinde

36

Wielwijk

Binnen Kalkhaven

5

Sector A

Aardappelmarkt

1

Sector A

Nieuwe Haven

t.h.v. Blauwpoortsplein 17

Sector A

Buddingh'plein

achter Varkensmarkt 146a

Sector A

Kuipershaven

20

Sector A

Mattenkade/Wijnstraat

naast Wijnstraat 8

Sector A

Torenstraat

103

Sector A

Steegoversloot

37

Sector A

Parkeergarage Spuihaven

Spuiboulevard 304-308

Sector B

Boogjes

1

Sector B

Sluisweg

9

Sector C

Aert de Gelderstraat

2

Sector C

Spuiweg

182

Sector D

Beverwijckstraat

t.h.v. Van Godewijckstraat 25

Sector D

Spuiboulevard (noordzijde)

267

Sector D

Vest

115

Sector D

Vest

161

Sector D

Nicolaes Maessingel

213

Sector E

Samuel van Hoogstratensingel

103-105

Sector E

Cornelis de Wittstraat

25-73

Sector E

Kasperspad

5

Sector E

Oranjepark

achter Toulonselaan 13

Sector F

Transvaalstraat

t.h.v. Anthonie Camerlinghstraat 48

Sector F

Koningspleinhof

t.o. Matena'spad 53

Sector G

Lijnbaan

67

Sector G

Krommedijk

t.h.v. van Dubbelmondestraat 1

Land van Valk

Standhasenstraat

47

Land van Valk

Dubbeldamseweg-Zuid

naast Werkenmondsestraat 32

Land van Valk

Billitonstraat

29

Vogelbuurt

Van Slingelandtlaan

1

Reeweg-Oost

t.h.v Riouwstraat 136

Vogelbuurt

Ceramstraat

134

Vogelbuurt

Meerkoetstraat

naast Aalscholverstr 8-14

Vogelbuurt

Reigerstraat

naast 104

Vogelbuurt

Dr. L.L. Zamenhofflaan

31

Wantij

Parklaan

11

Wantij

Ijsselstraat

3

Staart-West

Markstraat

t.o. 5

Staart-West

Beinemastraat

23

Staart-West

Volkerakweg

naast Jekerstraat 2

Staart-Oost

Wielingenstraat

24

Staart-Oost

Damsterdiep

t.o. 22

Staart-Oost

Noorderkroonstraat

158

Sterrenburg

Pieter Zeemanweg

50

Dordtse Kil I

Simon Vestdijkerf

21

Stadspolders

Noordendijk

250

Stadswerven

Damstraat

Dubbeldam

Weeskinderendijk

3

Oud Krispijn

Rivierenplein

t.o. 11

Staart-Oost

Vlietweg

Oud Krispijn

- - - - - - -