Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR655447
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR655447/1
Regeling vervallen per 20-07-2023
Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht 2020
Geldend van 17-03-2021 t/m 19-07-2023
Intitulé
Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht 2020Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente DORDRECHT;
gezien het voorstel inzake vaststellen Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen 2020;
gelet op artikel 160, lid 1 onder a van de Gemeentewet;
B E S L U I T :
vast te stellen de navolgende
Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht 2020
Artikel 1 Begripsbepalingen
In de beleidsregels wordt verstaan onder:
- a.
elektrische motorvoertuigen: alle voertuigen die op de openbare weg mogen rijden, geheel of gedeeltelijk op elektriciteit kunnen rijden en voorzien zijn van een stekker om op te laden (met uitzondering van fietsen en snor/bromfietsen);
- b.
oplaadinfrastructuur: het geheel van oplaadpalen, aansluitingen op het elektriciteitsnet en andere voorzieningen in de openbare ruimte op of aan de weg bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen;
- c.
oplaadpaal: een oplaadobject in de vorm van een paal met tenminste één aansluiting en de mogelijkheid voor twee of meer aansluitingen voor het gelijktijdig opladen van elektrische voertuigen;
- d.
aanvrager: de aanbieder van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur;
- e.
beheerder: de aanvrager van de vergunning voor het plaatsen van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur;
- f.
gebruiker:
- 1.
een bedrijf en/of organisatie dat/die gevestigd is in de gemeente Dordrecht en eigenaar en/of bezitter is van één of meerdere elektrische voertuigen of een of meerdere werknemers in dienst heeft die beschikt/beschikken over een elektrisch voertuig;
- 2.
een particulier die eigenaar en/of bezitter is van een elektrisch voertuig en woonachtig en/of werkzaam is in de gemeente Dordrecht;
- 1.
- g.
college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dordrecht.
Artikel 2 Aanvraag vergunning en verkeersbesluit
Een aanvraag voor een vergunning voor het plaatsen van een of meerdere oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur op of aan de openbare weg en het verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit waarbij een of meerdere parkeerplaatsen worden aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen kan alleen worden ingediend door de aanbieder van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur.
De gemeente brengt leges in rekening bij de aanvrager voor de APV vergunning. Het geldende tarief staat in de Legesverordening van Dordrecht, die is te vinden op https://decentrale.regelgeving.overheid.nl.
Artikel 3 Aanvraag locatie oplaadpaal/-infrastructuur
Een aanvraag voor een voorgestelde locatie voor het plaatsen van een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur bevat een foto en afmetingen van de oplaadpaal en een foto en topografische tekening van de betreffende locatie, waarop de exacte plek van de gewenste oplaadpaal en/of infrastructuur en de aan te wijzen parkeerplaats(en) zijn aangegeven.
Artikel 4 Behoeftebepaling oplaadpaal/-infrastructuur
De aanvrager toont aan dat er op de aangevraagde locatie daadwerkelijk behoefte bestaat bij gebruikers aan een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur op of aan de openbare weg. Het college verleent geen medewerking aan het realiseren van de gevraagde oplaadinfrastructuur, wanneer potentiële gebruikers mogelijkheden hebben om hun elektrische voertuig(en) op eigen terrein te (laten) parkeren en op te laden.
Artikel 5 Definitieve locatie oplaadpaal/-infrastructuur
- 1.
Het college bepaalt de definitieve locatie van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur en de aan te wijzen parkeerplaats(en). Het college toetst hierbij of de aangevraagde locatie is opgenomen in de locatiebijlage bij dit besluit (“Bijlage 1: potentieel toekomstige locaties oplaadinfrastructuur gemeente Dordrecht”).
- 2.
Indien het adres van de gebruiker waarvoor de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur wordt aangevraagd, buiten een straal van 200 meter van de locaties in Bijlage 1 bij dit besluit is gelegen, dan toetst het college de aangevraagde locatie:
- a.
aan het woon en/of werkadres van de potentiële gebruiker(s);
- b.
aan de behoefte aan een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur van andere bij het college bekende of potentiele gebruikers binnen een straal van hemelsbreed 200 meter van de aangevraagde locatie;
- c.
of de desbetreffende ondergrond in eigendom is van de gemeente;
- d.
of de locatie van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur voldoende vindbaar en zichtbaar is vanaf het hoofdwegennet of directe ontsluitingswegen;
- e.
of het aannemelijk is dat de locatie door meerdere gebruikers gedeeld kan worden (dit om te voorkomen dat er "privéparkeerplaatsen" gecreëerd worden);
- f.
of de oplaadpaal kan worden aangesloten op het laagspanningsnetwerk van de netbeheerder;
- g.
of de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur kunnen worden voorzien van twee of meer aansluitpunten en eventueel op termijn twee of meer parkeerplaatsen kunnen worden bediend;
- h.
of de parkeerdruk de plaatsing toe laat;
- i.
of het een bestaand parkeervak/bestaande parkeervakken betreft en de doorgang voor ander verkeer (auto, fiets, voetganger, rolstoel) gewaarborgd blijft;
- j.
of er geen belemmeringen zijn ten aanzien van ander straatmeubilair of (openbaar) groen;
- k.
of de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur past in het straatbeeld;
- l.
of de oplaadpaal niet hoger is dan 1,8 meter en RAL-kleur 9007 heeft;
- m.
of de oplaadpaal niet gebruikt wordt voor reclamedoeleinden, tenzij is voldaan aan het reclamebeleid;
- n.
of er sprake is van geplande reconstructies of andere infrastructurele ontwikkelingen.
- a.
- 3.
Ligt een het adres van de gebruiker waarvoor de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur wordt aangevraagd binnen een straal van 200 meter gemeten vanaf een locatie uit Bijlage 1 van dit besluit, maar komt de aangevraagde locatie niet overeen met de locatie uit Bijlage 1 van dit besluit, of voldoet de aanvraag anderszins in de ogen van het college niet aan een of meer in dit artikel gestelde criteria dan wijst het college de aanvraag af onder motivering van het genomen besluit.
- 4.
In afwijking van het voorgaande lid van dit artikel kan het college besluiten tot aanwijzing van een locatie voor de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur in de directe nabijheid van een locatie uit Bijlage 1 van dit besluit, indien:
- a.
bij alle locaties uit Bijlage 1 die zijn gelegen binnen een straal van 200 meter vanaf het adres van de gebruiker waarvoor de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur wordt aangevraagd, reeds 2 parkeerplaatsen aangewezen zijn voor het opladen van elektrische voertuigen;
- b.
op de betreffende locatie uit Bijlage 1 niet zonder meer kan worden voldaan aan de criteria als bedoeld in het tweede lid, sub c., f., i. en j., van dit artikel en op de locatie in de directe nabijheid dit wel mogelijk is.
- a.
- 5.
Indien het college besluit tot aanwijzing van een locatie voor de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur in de directe nabijheid van een locatie uit Bijlage 1 van dit besluit, zoals bedoeld in het voorgaande lid van dit artikel, wordt met dat besluit tot aanwijzing geacht de aangewezen locatie toe te zijn gevoegd aan Bijlage 1 van dit besluit.
- 6.
In beginsel wordt er bij een nieuw te realiseren oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur één parkeerplaats aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen. Indien het gebruik van de oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur dit toelaat, kan het college besluiten ook een tweede parkeerplaats aan te wijzen.
- 7.
De aanvrager van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur dient aan de hand van het aantal uren dat de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur effectief in gebruik is geweest en/of aan de hand van nieuwe verzoeken van potentiële gebruikers bij de aanvraag aan te tonen dat er behoefte bestaat aan een (tweede) gereserveerde parkeerplaats.
Artikel 6 Volgorde besluitvorming
De vergunning voor het plaatsen van een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur wordt eerst van kracht en kan dus pas worden gebruikt, nadat het verkeersbesluit tot aanwijzing van de benodigde parkeerplaats(en) onherroepelijk is geworden.
Artikel 7 Plaatsing en beheer oplaadpaal/-infrastructuur
De aanvrager van de vergunning voor het plaatsen van een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is tevens de beheerder hiervan. De beheerder is verantwoordelijk voor realisatie, beheer, onderhoud en exploitatie van de oplaadpaal/-infrastructuur en neemt alle kosten hiervoor voor zijn rekening. De kosten ter bescherming van de oplaadpaal/-infrastructuur (hekjes, biggenruggen e.d.) zijn ook voor rekening van de beheerder.
Artikel 8 Inrichting en beheer parkeerplaatsen
De kosten voor het nemen van een verkeersbesluit en de kosten voor het plaatsen van een verkeersbord, tegel en/of markering op de aangewezen parkeerplaats(en) zijn voor rekening van de gemeente.
Artikel 9 Bereikbaarheid
De beheerder van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar voor gebruikers, hulpdiensten en gemeenten in het geval van vragen, storingen en calamiteiten. De telefoonnummers van de storingsdienst en de helpdesk zijn vermeld op de oplaadpaal/-infrastructuur.
Artikel 10 Openbaarheid oplaadpaal/-infrastructuur
De oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is 24 uur per dag en 7 dagen per week openbaar toegankelijk, in die zin dat deze voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van zijn / haar elektrische voertuig. De beheerder zorgt voor zoveel mogelijk actuele informatie richting gebruikers over de aanwezigheid en beschikbaarheid van het oplaadpunt, via algemeen beschikbare kanalen zoals deze gebruikelijk zijn in de markt voor openbare laaddiensten.
Artikel 11 Interoperabiliteit
Het oplaadpunt is interoperabel conform de landelijke en internationale afspraken, waaronder de uitwisselbaarheid van laadpassen en het gebruik van standaard stekkers.
Artikel 12 Groene stroom
Om te bewerkstelligen dat elektrisch vervoertuigen ook aan de bron geen CO2-uitstoot veroorzaken, mag de beheerder van de oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur alleen gegarandeerd groene stroom (laten) leveren.
Artikel 13 Veiligheid
De oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur voldoet aan alle daaraan gestelde (nationale en internationale) veiligheidseisen.
Artikel 14 Aansprakelijkheid
De beheerder is aansprakelijk voor alle schade die door het gebruik van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur of anderszins aan derden wordt veroorzaakt. Gemeente Dordrecht is op geen enkele manier aansprakelijk voor eventuele schade die door de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur is veroorzaakt. De beheerder vrijwaart hiervoor de gemeente.
Artikel 15 Betaald parkeren/vergunninghouders/blauwe zone
In gebieden waar betaald parkeren of vergunninghoudersparkeren is ingevoerd of waar een maximale parkeerduur (blauwe zone) of enige andere restrictie geldt, geldt deze restrictie onverminderd ook voor de parkeerplaatsen aangewezen voor het opladen van elektrische voertuigen.
Artikel 16 Handhaving
Het college ziet toe op het juiste gebruik van de aangewezen parkeerplaats(en) en kan indien nodig handhavend optreden. Het juiste gebruik is: als een elektrisch voertuig met de kabel aangesloten is op het oplaadpunt. Daarnaast wordt ook gehandhaafd op het fiscaal regime, parkeervergunning, blauwe zone en andere restricties die voor alle parkeerplaatsen gelden.
Artikel 17 Intrekken/wijzigen van vergunning en verkeersbesluit
- 1.
Indien de beheerder van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur zich niet houdt aan de voorschriften verbonden aan de vergunning, kan het college de vergunning intrekken. Het college kan in dat geval ook het verkeersbesluit, waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn aangewezen, intrekken.
- 2.
Het college kan de vergunning en/of het verkeersbesluit tevens intrekken, wanneer er in de praktijk niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur. Het is niet gewenst dat daardoor een of meerdere parkeerplaatsen (nagenoeg) geheel onbenut blijven.
- 3.
In situaties als bedoeld in het eerste en tweede lid van dit artikel heeft de beheerder het recht en de plicht de oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur binnen een door het college aan te geven termijn te verwijderen. De hiermee samenhangende kosten zijn voor de rekening van de beheerder.
- 4.
Het college kan de vergunning ook wijzigen of intrekken, indien er een wegreconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de aangewezen parkeerplaatsen zullen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente samen met de beheerder bezien of er een alternatieve locatie voor een oplaadpaal en/of andere oplaadinfrastructuur met bijbehorende parkeerplaats(en) in de directe nabijheid mogelijk is. Kosten hiervoor zijn voor rekening van de gemeente, wanneer de wegreconstructie plaatsvindt binnen 5 jaar na afgifte van de vergunning. Kosten zijn voor rekening van de beheerder, wanneer de wegreconstructie later dan 5 jaar na afgifte van de vergunning plaatsvindt.
Artikel 18 Informatie over gebruik oplaadinfrastructuur
De beheerder van een oplaadpaal en/of oplaadinfrastructuur geeft op verzoek van het college inzicht in het feitelijke gebruik hiervan.
Artikel 19 Bijzondere omstandigheden
Het college beseft dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en oplaadinfrastructuur nieuw en nog volop in ontwikkeling zijn. Met deze beleidsregels wil het college duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden, criteria en condities die van toepassing zijn op het realiseren van oplaadpalen en/of andere oplaadinfrastructuur in de gemeente.
In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.
Artikel 20 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na die van bekendmaking.
- 2.
De Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht, zoals in werking getreden op 4 februari 2014 en laatstelijk gewijzigd vastgesteld op 7 juli 2015, worden met de inwerkingtreding van deze beleidsregels ingetrokken.
- 3.
Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als "Beleidsregels oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen Dordrecht 2020".
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van dinsdag 10 maart 2020.
Het college van Burgemeester en Wethouders
J. Scholten, A.W. Kolff
secretaris, burgemeester
Bijlage 1: potentieel toekomstige locaties oplaadinfrastructuur gemeente Dordrecht
Straatnaam |
huisnummer |
wijk |
Rudyard Kipling-erf |
71 |
Stadspolders |
Rudyard Kipling-erf |
293 |
Stadspolders |
Van Eesterenplein |
15 |
Stadspolders |
Van Ravesteijn-erf |
3 |
Stadspolders |
Stadspolderring |
10 |
Stadspolders |
Stadspolderring |
227 |
Stadspolders |
Boris Pasternak-erf |
297 |
Stadspolders |
Frida Katz-erf |
259 |
Stadspolders |
Pearl Buck-erf |
79 |
Stadspolders |
Dudokplein |
210 |
Stadspolders |
Chico Mendesring |
92 |
Stadspolders |
Chico Mendesring |
306/310 |
Stadspolders |
Chico Mendesring |
450 |
Stadspolders |
Chico Mendesring |
459 |
Stadspolders |
Jhr. Van de Wall Repelaerstraat |
45 |
Dubbeldam |
Groenekruislaan |
51 |
Dubbeldam |
Dubbelsteynlaan West |
39 |
Dubbeldam |
Magnoliastraat |
19 |
Dubbeldam |
Stevensweg |
2 |
Dubbeldam |
Stevensweg |
69 |
Dubbeldam |
Damplein |
t.o. Dubbelsteynlaan West 96 |
Dubbeldam |
Rechte Zandweg |
54 |
Dubbeldam |
Dubbelsteynlaan Oost |
252 |
Dubbeldam |
Iepenlaan |
65 |
Dubbeldam |
Kapteynweg |
135 |
Sterrenburg |
Halleyweg |
1 |
Sterrenburg |
Octant |
105 |
Sterrenburg |
Tafelberg |
42 |
Sterrenburg |
Waterman |
204 |
Sterrenburg |
Lyra |
22 |
Sterrenburg |
Brittenburg |
135 |
Sterrenburg |
Puttenstein |
1 |
Sterrenburg |
Goudestein |
44 |
Sterrenburg |
Essenburg |
121 |
Sterrenburg |
Vredenburg |
15 |
Sterrenburg |
De Jagerweg |
1 |
Sterrenburg |
Weegschaal |
237 |
Sterrenburg |
Blauwweg |
17 |
Sterrenburg |
Leeuwstraat |
128 |
Sterrenburg |
Frank van der Goesstraat |
50 |
Crabbehof |
Talmaweg |
5 |
Crabbehof |
Thorbeckeweg |
302 |
Crabbehof |
Comelis Trompweg |
t.h.v. Abel Tasmanstraat 15 |
Wielwijk |
Brouwersdijk |
119 |
Oud Krispijn |
Brouwersdijk |
228 |
Oud Krispijn |
Prinses Julianaweg |
39 |
Nieuw Krispijn |
Dubbeldamseweg Zuid |
179 |
Nieuw Krispijn |
Berlage-erf |
51 |
Stadspolders |
Bekema-erf |
105 |
Stadspolders |
Aletta Jacobs-erf |
464 |
Stadspolders |
Ramanovhof |
42 |
Stadspolders |
Hovenlaan |
134 |
Stadspolders |
Vissersdijk Beneden |
17 |
Stadspolders |
Nijhofflaan |
55 |
Dubbeldam |
Meidoornlaan |
2 |
Dubbeldam |
Gravensingel |
6 |
Dubbeldam |
Gravensingel |
139 |
Dubbeldam |
Kastanjelaan |
3 |
Dubbeldam |
Abeelstraat |
68 |
Dubbeldam |
Eddingtonweg |
25 |
Sterrenburg |
Plutolaan |
27 |
Sterrenburg |
Kometenlaan |
t.h.v. Marslaan 37 |
Sterrenburg |
Blauwweg |
417 |
Sterrenburg |
Minnaertweg |
48 |
Sterrenburg |
Prattenburg |
82 |
Sterrenburg |
Kinkelenburg |
47 |
Sterrenburg |
Slangenburg |
124 |
Sterrenburg |
Heimerstein |
1 |
Sterrenburg |
Spiegelhelstraat |
2 |
Oud Krispijn |
Brederodestraat |
103 |
Oud Krispijn |
Hollanderstraat |
45 |
Oud Krispijn |
Theophile de Bockstraat |
78 |
Oud Krispijn |
Patersweg |
53 |
Oud Krispijn |
J.J.A. Goeverneurstraat |
41 |
Oud Krispijn |
Nassauplein |
t.h.v. Amalia van Solmsstraat 7 |
Oud Krispijn |
Nassauweg |
112 |
Nieuw Krispijn |
Godetia |
18 |
Zuidhoven |
Spirea |
7 |
Crabbehof |
Zeehavenlaan |
106 |
Wielwijk |
Jacob van Heemskerckstraat |
53 |
Wielwijk |
Witte de Withstraat |
128 |
Wielwijk |
Witte de Withstraat |
150 |
Wielwijk |
Troelstraweg |
199 |
Crabbehof |
Domela Nieuwenhuisweg |
160 |
Crabbehof |
Abraham Kuyperweg |
29 |
Crabbehof |
Wilgewinde |
36 |
Wielwijk |
Binnen Kalkhaven |
5 |
Sector A |
Aardappelmarkt |
1 |
Sector A |
Nieuwe Haven |
t.h.v. Blauwpoortsplein 17 |
Sector A |
Buddingh'plein |
achter Varkensmarkt 146a |
Sector A |
Kuipershaven |
20 |
Sector A |
Mattenkade/Wijnstraat |
naast Wijnstraat 8 |
Sector A |
Torenstraat |
103 |
Sector A |
Steegoversloot |
37 |
Sector A |
Parkeergarage Spuihaven |
Spuiboulevard 304-308 |
Sector B |
Boogjes |
1 |
Sector B |
Sluisweg |
9 |
Sector C |
Aert de Gelderstraat |
2 |
Sector C |
Spuiweg |
182 |
Sector D |
Beverwijckstraat |
t.h.v. Van Godewijckstraat 25 |
Sector D |
Spuiboulevard (noordzijde) |
267 |
Sector D |
Vest |
115 |
Sector D |
Vest |
161 |
Sector D |
Nicolaes Maessingel |
213 |
Sector E |
Samuel van Hoogstratensingel |
103-105 |
Sector E |
Cornelis de Wittstraat |
25-73 |
Sector E |
Kasperspad |
5 |
Sector E |
Oranjepark |
achter Toulonselaan 13 |
Sector F |
Transvaalstraat |
t.h.v. Anthonie Camerlinghstraat 48 |
Sector F |
Koningspleinhof |
t.o. Matena'spad 53 |
Sector G |
Lijnbaan |
67 |
Sector G |
Krommedijk |
t.h.v. van Dubbelmondestraat 1 |
Land van Valk |
Standhasenstraat |
47 |
Land van Valk |
Dubbeldamseweg-Zuid |
naast Werkenmondsestraat 32 |
Land van Valk |
Billitonstraat |
29 |
Vogelbuurt |
Van Slingelandtlaan |
1 |
|
Reeweg-Oost |
t.h.v Riouwstraat 136 |
Vogelbuurt |
Ceramstraat |
134 |
Vogelbuurt |
Meerkoetstraat |
naast Aalscholverstr 8-14 |
Vogelbuurt |
Reigerstraat |
naast 104 |
Vogelbuurt |
Dr. L.L. Zamenhofflaan |
31 |
Wantij |
Parklaan |
11 |
Wantij |
Ijsselstraat |
3 |
Staart-West |
Markstraat |
t.o. 5 |
Staart-West |
Beinemastraat |
23 |
Staart-West |
Volkerakweg |
naast Jekerstraat 2 |
Staart-Oost |
Wielingenstraat |
24 |
Staart-Oost |
Damsterdiep |
t.o. 22 |
Staart-Oost |
Noorderkroonstraat |
158 |
Sterrenburg |
Pieter Zeemanweg |
50 |
Dordtse Kil I |
Simon Vestdijkerf |
21 |
Stadspolders |
Noordendijk |
250 |
Stadswerven |
Damstraat |
Dubbeldam |
|
Weeskinderendijk |
3 |
Oud Krispijn |
Rivierenplein |
t.o. 11 |
Staart-Oost |
Vlietweg |
Oud Krispijn |
- - - - - - -
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl