Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening Cliëntenparticipatie 2010

Geldend van 17-06-2010 t/m 31-12-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2010

Intitulé

Verordening Cliëntenparticipatie 2010

De raad van de gemeente Drechterland

Overwegende dat de Wmo adviesraad en de cliëntenraad WWB zijn samengevoegd tot een adviesraad en dat per 1 oktober 2009 de Wet investeren in jongeren in werking is getreden;

 

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 23 maart 2010;

 

Gelet op de artikelen 147 en 150 van de Gemeentewet, artikel 47 van de Wet werk en bijstand, artikel 12 van de Wet investeren in jongeren en artikel 11 van de Wet maatschappelijke ondersteuning;

 

Gezien het advies van de adviesraad Wmo/WWB van 3 maart 2010;

b e s l u i t:

1. in te trekken de Verordening burgerparticipatie Wet maatschappelijke ondersteuning,gemeente Drechterland 2008 en de Verordening Cliëntenparticipatie WWB Drechterland 2006 met ingang van 1 januari 2010 en

2. per deze datum vast te stellen de Verordening Cliëntenparticipatie 2010 

 

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • 1.

      de WWB: de Wet werk en bijstand;

    • 2.

      de WIJ: de Wet investeren in jongeren;

    • 3.

      de Wmo: de wet maatschappelijke ondersteuning;

    • 4.

      het college: het college van burgemeester en wethouders van Drechterland;

    • 5.

      nuggers: niet-uitkeringsgerechtigde werkzoekenden;

    • 6.

      ANW: Algemene nabestaandenwet;

    • 7.

      belanghebbenden: ingezetenen van de gemeente Drechterland die: bijstand op grond van de WWB ontvangen, een voorziening op grond van de Wmo ontvangen, een werkleeraanbod al dan niet gecombineerd met een inkomensvoorziening op grond van de WIJ ontvangen en nuggers en ANW-gerechtigden die door het college worden ondersteund bij hun arbeidsinschakeling;

    • 8.

      klanttevredenheidsonderzoek: een instrument om de mate van tevredenheid te toetsen als vorm van cliëntenparticipatie;

    • 9.

      adviesraad: de adviesraad Werk, Inkomen en Zorg.

  • 2. Begrippen die in deze verordening worden gebruikt en niet verder worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Wmo, de WWB, de WIJ en de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Doelstellingen

De cliëntenparticipatie Wmo, WWB en WIJ heeft de volgende doelstellingen:

  • 1.

    belanghebbenden worden gevraagd hun mening te geven over nader te bepalen beleidsvoornemens op het terrein van Welzijn en Werk en Inkomen, de uitvoering van de Wmo, de WWB en de WIJ en de dienstverlening van de afdeling Werk & Inkomen;

  • 2.

    belanghebbenden (de adviesraad) worden betrokken bij de totstandkoming, de uitvoering en de evaluatie van het voor hen gevoerde beleid.

Artikel 3 Beleidsterreinen

  • 1. De adviesraad wordt betrokken bij en adviseert, gevraagd en ongevraagd over het gemeentelijk beleid en de uitvoering van de Wmo, de WWB en de WIJ.

  • 2. De adviesraad houdt zich in dit kader niet bezig met behandeling van individuele cliëntzaken en/of belangenbehartiging.

Artikel 4 Adviesraad

  • 1. De adviesraad bestaat uit minimaal 3 en maximaal 11 leden exclusief de voorzitter.

  • 2. Minimaal de helft van de adviesraad bestaat uit leden van de doelgroepen van de Wmo, de WWB en de WIJ.

  • 3. De leden van de adviesraad worden benoemd door het college. Dit gebeurt op voordracht van de adviesraad zelf en/of het afdelingshoofd Welzijn, het afdelingshoofd Werk & Inkomen, de portefeuillehouders Werk, Inkomen en Zorg.

  • 4. Benoeming is voor de termijn van 4 jaar. Deze benoeming kan met een periode van 4 jaar worden verlengd.

  • 5. De voorzitter van de adviesraad wordt benoemd door de leden, voor de periode van 4 jaar. Deze periode kan met 4 jaar worden verlengd.

  • 6. Het lidmaatschap van de adviesraad kan niet gecombineerd worden met:

    • 1.

      het lidmaatschap of plaatsvervangend lidmaatschap van de gemeenteraad en/ of andere organen die het college adviseren, met inbegrip van de bezwarencommissie;

    • 2.

      de functie van fractieassistent;

    • 3.

      het werknemer zijn van de gemeente Drechterland of werkzaamheden uitvoeren onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1. Het college vraagt vooraf het advies van de adviesraad inzake algemene beleidsnotities, verordeningen en beleidsregels die betrekking hebben op de Wmo, de WWB en de WIJ. Hieronder vallen ook de participatie en het armoedebeleid.

  • 2. Het college informeert de adviesraad over de uiteindelijke (raads)besluiten over de vraagstukken waarover advies is gevraagd.

  • 3. Het college informeert de adviesraad over relevante wijzigingen in wet- en regelgeving.

  • 4. Het college kan afwijken van het gestelde in het eerste lid, wanneer daar goede redenen voor zijn. In dat geval:

    a. wordt het afwijken schriftelijk gemotiveerd;

    b. wordt het (vraag)stuk in de eerstvolgende vergadering van de adviesraad na het genomen besluit alsnog ter advisering aangeboden en;

    c. wordt het uitgebrachte advies alsnog meegewogen bij een nadere besluitvorming ter zake als er sprake is van een nieuw element in de overwegingen dat door de adviesraad is aangevoerd.

  • 5. Verzoeken om advies worden tijdig gevraagd, tenminste 2 weken voor de vergadering van de adviesraad.

  • 6. Het college betrekt de adviezen in de besluitvorming en bij advisering aan de gemeenteraad.

  • 7. Wanneer wordt afgeweken van het verstrekte advies, wordt dit schriftelijk gemotiveerd aan de adviesraad.

  • 8. De adviesraad voorziet de hen voorgelegde stukken van een gemotiveerd advies, binnen 2 weken na de vergadering.

  • 9. Het college geeft desgevraagd een toelichting op de stukken. Het college kan zich daarbij laten vertegenwoordigen door een lid van het college of door een van haar ambtenaren.

  • 10. Van de vergadering van de adviesraad wordt een verslag gemaakt dat ter kennisname aan het college wordt gestuurd.

Artikel 6 Faciliteiten en vergoedingen

  • 1. Het college stelt middelen ter beschikking, zodat de adviesraad in staat is haar werk te doen.

  • 2. Deze middelen worden jaarlijks toegekend op basis van een begroting.

  • 3. Voor niet-reguliere activiteiten kan de adviesraad bij het college een subsidie aanvragen. Hier gelden dan de vigerende regels met betrekking tot subsidieverlening.

  • 4. De leden van de adviesraad ontvangen voor het bijwonen van de vergaderingen een onkostenvergoeding.

  • 5. De onkostenvergoeding wordt jaarlijks aangepast aan de hand van het consumentenprijsindexcijfer.

  • 6. Het college kan ook voor andere activiteiten dan de vergaderingen een onkostenvergoeding toekennen.

  • 7. De vergoedingen worden een keer per kwartaal betaalbaar gesteld.

Artikel 7 Slotbepalingen

  • 1. Het college kan met betrekking tot de uitvoering van deze verordening nadere regels stellen.

  • 2. Deze verordening kan worden aangehaald als de Verordening Cliëntenparticipatie 2010.

  • 3. Deze verordening treedt in werking op de dag na publicatie en werkt terug tot en met 1 januari 2010.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Drechterland van 31 mei 2010.
De griffier,
De voorzitter,

Toelichting verordening cliëntenparticipatie 2010

Wet Investeren in jongeren

Op 1 oktober 2009 is de Wet investeren in jongeren in werking getreden. Doelstelling van deze wet is duurzame arbeidsparticipatie van jongeren tot 27 jaar in regulier werk. Om dit te bereiken is in de wet het recht op een werkleeraanbod vastgelegd. Dit werkleerrecht berust op het uitgangspunt dat jongeren die goed geschoold zijn en over voldoende kwalificaties beschikken gemakkelijker aan het werk zullen komen en daardoor zelfstandig in hun levensonderhoud kunnen voorzien.

De WIJ verplicht gemeenten om te investeren in de arbeidsinschakeling van alle jongeren, ook bij een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Daartoe moeten gemeenten aan jongeren in beginsel een werkleeraanbod doen. Daarnaast regelt de wet een inkomensvoorziening voor jongeren vanaf 18 jaar wanneer deze onvoldoende inkomsten hebben. Deze inkomensvoorziening is alleen beschikbaar als het werkleeraanbod wegens in persoon gelegen belemmeringen geen optie is, of wanneer het aanbod onvoldoende inkomsten genereert. Ook kan er een situatie zijn waarin aan de jongere nog geen aanbod kan worden gedaan. De samenhang tussen het werkleeraanbod en de inkomensvoorziening is een bepalend element in de WIJ. Hier wijkt de wet af van de Wet werk en bijstand. In de WWB is het uitgangspunt “een uitkering, mits..”in de WIJ is dit “geen uitkering, tenzij…”.

Het college heeft de opdracht gekregen de WIJ uit te voeren; de raad is verantwoordelijk voor het vaststellen van een vijftal verordeningen, ofwel de WWB verordeningen zodanig aan te passen dat deze ook van toepassing zijn op jongeren tot 27 jaar. Deze verordening over cliëntenparticipatie is één van deze verordeningen.

 

Wet maatschappelijke ondersteuning

Ook de Wmo schrijft voor dat burgers en organisaties betrokken worden bij de beleidsvoorbereidingen. Voorafgaand aan de vaststelling van beleid moet een representatieve vertegenwoordiging van potentiële ‘vragers’ om advies gevraagd worden. In Drechterland gebeurt dit middels de Wmo adviesraad, straks de adviesraad. Bij de voorbereiding van de verordening Maatschappelijke ondersteuning gemeente Drechterland 2007 zijn door het college inspraakavonden gehouden, maar er is geen verordening cliëntenparticipatie vastgesteld. De verordening werd in de West Friese gemeenten eenduidig aangeboden aan de gemeenteraden. Het regionaal platform Gehandicaptenbeleid West-Friesland heeft aan de gemeente Hoorn een positief advies afgegeven over deze verordening. Daarnaast is destijds door de VNG bij het opstellen van de modelverordening, waar de onze van afgeleid is, voortdurend rekening gehouden met de mening van landelijke belangenorganisaties. Kortom, er werd wel voldaan aan de eisen die gesteld worden, behalve aan de opdracht dit vast te leggen in een verordening. Met onderliggende verordening Cliëntenparticipatie 2010, wordt aan dit laatste ook voldaan.

 

Verordening cliëntenparticipatie

De Verordening Cliëntenparticipatie WWB Drechterland 2006 is in verband met de komst van de Wij aangepast zodat deze ook geldt voor jongeren tot 27 jaar. Zoals artikel 47 van de WWB een vorm van cliëntenparticipatie voorschrijft, zo wordt in artikel 12 van de WIJ opgelegd dat de raad regels stelt met betrekking tot de wijze waarop jongeren of hun wettelijke vertegenwoordigers betrokken worden bij de uitvoering van de wet. Het behoort tot de gemeentelijke beleidsvrijheid om daarin eigen beleidskeuzes te maken. De mogelijkheid bestaat om cliëntenpanel en/of -raad op te richten, een inspraakverordening op te stellen, of er kan gekozen worden voor klanttevredenheidsonderzoeken om de burger te betrekken bij beleid en uitvoering. In 2006 is in Drechterland gekozen voor het oprichten van een Wmo adviesraad en een adviesraad WWB. In 2009 is door de betrokken leden besloten deze twee raden samen te voegen tot een adviesraad. Doordat jongeren tot 27 jaar niet langer onder de WWB vallen, maar onder de WIJ, is ook deze doelgroep toegevoegd in deze verordening en zal door de adviesraad gezocht worden naar vertegenwoordiging.

 

Naast de adviezen van de adviesraad, wordt jaarlijks het verplichte klanttevredenheidsonderzoek Wmo gehouden en wordt regelmatig gevraagd naar de mening van de andere doelgroepen in soortgelijke onderzoeken. In 2009 is onder de WWB doelgroep een klanttevredenheidsonderzoek gedaan door I&O Research.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1   Begripsomschrijving

Voor de diverse omschrijvingen is aansluiting gezocht bij de formuleringen in de WWB, de WIJ, de Wmo en de Awb.

 

Voor wat betreft ad f geldt dat, indachtig onze beleidsuitgangspunten, ook degene, die een uitkering ingevolge de Algemene nabestaandenwet ontvangt tot belanghebbende wordt gerekend.

 

Omdat de oude naam, Wmo adviesraad, na de samenvoeging de lading niet meer dekt is nu gekozen voor een meer veralgemeniseerde naam: Adviesraad Werk, Inkomen en Zorg. Op deze manier bestrijkt het aandachtsgebied het gehele werkveld van de afdeling Werk en Inkomen (uitvoering en beleid WWB, WIJ en Wmo individuele verstrekkingen) en deels dat van de afdeling Welzijn (Wmo beleid).

 

Artikel 2   Doelstellingen

In de doelstellingen wordt beschreven dat de adviesraad wordt betrokken bij de totstandkoming en uitvoering van gemeentelijk beleid betreffende de Wmo, de WWB en de WIJ.

 

Artikel 3  Beleidsterreinen

Benoemt de beleidsterreinen waarover de adviesraad adviseert. Misschien ten overvloede wordt benoemd dat binnen de adviesraad geen ruimte is voor individuele belangenbehartiging of cliëntenzaken.

 

Artikel 4  Adviesraad

Er is gekozen voor een minimaal en een maximaal aantal leden van de adviesraad. In de oude WWB adviesraad werd gekozen voor een maximaal aantal leden van 5 omwille van de werkbaarheid. Nu het werkterrein is uitgebreid moet er meer kennis zijn van verschillende beleidsterreinen. Dit kan niet van elk lid verwacht worden. Door het aantal leden uit te breiden kan de kennis meer verdeeld worden. De voorzitter is onafhankelijk en heeft ook geen stemrecht in de vergadering van de adviesraad.

 

Er is gekozen de voordracht van nieuwe leden niet alleen te laten doen door de (voorzitter van de) adviesraad, maar ook door de betrokken portefeuillehouders en afdelingshoofden. Reden hiervoor is dat deze een netwerk hebben in de gemeente waar wellicht geschikte kandidaten uit kunnen komen. Voordracht door een portefeuillehouder en/of afdelingshoofd zal altijd in overleg met de voorzitter gebeuren. De benoeming van de leden gebeurt door het college, de voorzitter wordt benoemd door de leden.

 

Benoeming van de leden geschiedt voor een termijn van vier jaar, met een mogelijke herbenoeming voor nog eens vier jaar. Voor het voorzitterschap gelden dezelfde termijnen.

 

In dit artikel wordt ook de onverenigbaarheid van functies aangeduid.

 

Artikel 5   Werkwijze

In dit artikel worden de procedures op hoofdlijnen beschreven. De adviesraad stelt zelf een huishoudelijk reglement op waarin nadere regels en de gedragscode worden bepaald. In dit artikel wordt ook de rol van het college van burgemeester en wethouders benoemd. De samenwerking met de adviesraad is niet vrijblijvend. Het college is in principe verplicht vooraf advies te vragen. Hiervan kan afgeweken worden in uitzonderingsgevallen, maar dat moet dan wel gemotiveerd worden. Ook wanneer van een uitgebracht advies wordt afgeweken, dient het college de adviesraad hiervan schriftelijk op de hoogte te brengen.

 

Artikel 6   Faciliteiten en vergoedingen

De Adviesraad kan niet functioneren als zij niet beschikt over vergaderfaciliteiten, secretariële ondersteuning e.d. Daarom zal aan de hand van een begroting geld beschikbaar gesteld worden opdat de adviesraad de haar toebedeelde taken kan uitvoeren.

De onkostenvergoeding (vrijwilligersvergoeding) voor de leden werd in 2005 vastgesteld op € 35,- per bijgewoonde vergadering. Voor de voorzitter was dit € 50,-. Deze bedragen werden niet geïndexeerd. Daarom is nu besloten de presentievergoedingen eenmalig te verhogen met 10% in 2010 en vervolgens jaarlijks aan te passen aan het consumentenprijsindexcijfer.

 

Artikel 7   Slotbepalingen

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.