Beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Drechterland 2018

Geldend van 05-04-2018 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Drechterland 2018

De burgemeester van Drechterland,

Overwegende dat het wenselijk is om beleid vast te stellen voor het verlenen van ontheffingen op grond van artikel 35 Drank- en Horecawet;

Gelet op hetgeen bepaald wordt in de Drank- en Horecawet, de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

BESLUIT:

Vast te stellen: ‘Beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Drechterland 2018’

ALGEMEEN

Wettelijk kader en voorschriften

Artikel 35, lid 1 Drank en Horecawet (verder DHW) geeft aan de burgemeester ten aanzien van het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank de bevoegdheid om op aanvraag ontheffing te verlenen van het in artikel 3 DHW voor de uitoefening van het horecabedrijf gestelde verbod. Ontheffing kan worden verleend voor een in de beschikking aangegeven bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste twaalf dagen. Verstrekking van alcoholhoudende drank mag alleen geschieden onder de onmiddellijke leiding van een persoon die:

  • -

    de leeftijd van eenentwintig jaar heeft bereikt;

  • -

    niet in enig opzicht van slecht levensgedrag is.

In artikel 35 van de DHW is de verplichting, dat een persoon tevens over voldoende inzicht en kennis met betrekking tot sociale hygiëne dient te beschikken, vervallen. Echter, in het kader van het verantwoord verstrekken van alcohol, wordt het noodzakelijk geacht dat personen onder wiens onmiddellijke leiding alcohol wordt verstrekt (hierna: leidinggevenden), ook bij evenementen beschikken over voldoende kennis en inzicht met betrekking tot sociale hygiëne.1

Wanneer er bij een bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard één uitgiftepunt van zwakalcohol-houdende drank is, dan dienen er minimaal twee leidinggevenden aanwezig te zijn. Indien er bij een bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard sprake is van meerdere uitgiftepunten, dan dient er per uitgiftepunt minimaal één leidinggevenden aanwezig te zijn.

De ontheffing, als bedoeld in artikel 35 DHW, heeft uitsluitend betrekking op het bedrijfsmatig of tegen betaling (zowel direct als indirect) verstrekken van zwakalcoholhoudende drank, buiten een horeca-inrichting, waarbij de bijeenkomst openbaar toegankelijk is.

Afbakening begrip ‘bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard’

De burgemeester heeft, als het gaat om het verlenen van ontheffingen, een grote beleidsvrijheid en dat is ook noodzakelijk, omdat de DWH geen definitie geeft van het begrip ‘bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard’.

In de toelichting op de DHW is een bijzondere gelegenheid omschreven als; een kermis, braderie, muziek- en/of sportfeest, jaarmarkt en andere manifestaties die eenmalig, dan wel in de regel niet meer dan tweemaal per jaar voorkomen. Het gaat dus om incidentele gevallen. Let wel, dit is een toelichting en géén definitie. De burgemeester maakt per geval een afweging wat onder ‘bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard’ dient te worden verstaan.

Wat de DHW wel heeft bepaald, is dat ‘tijdelijk’ nooit langer mag duren dan twaalf aaneengesloten dagen. Het is mogelijk dat de ontheffing afgegeven wordt ter gelegenheid van een evenement of activiteit die langer duurt dan twaalf dagen, maar toch mag de ontheffing dan maar een periode van twaalf dagen betreffen. De ontheffing mag niet opgesplitst worden in afzonderlijke perioden. Daarnaast is het ook niet mogelijk om meerdere ontheffingen te verlenen voor één evenement of activiteit.

DE AANVRAAG

Voor het aanvragen van een ontheffing voor het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank dienen de volgende stukken ingediend te worden:

  • -

    een, al dan niet digitaal, volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier ‘Model C’;

  • -

    een goed leesbare kopie van een geldig identiteitsbewijs (ID-kaart of paspoort) van de aanvrager én de leidinggevenden (een kopie van een rijbewijs volstaat niet)2;

  • -

    een krachtens de DHW erkend bewijsstuk waaruit blijkt dat de leididnggevenden, beschikken over voldoende kennis en inzicht met betrekking tot sociale hygiëne;3;

  • -

    een situatietekening waarop vermeld staat:

    • het gehele terrein waarop de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard plaatsvindt;

    • de exacte locatie(s) van het uitgiftepunt/de uitgiftepunten van zwakalcoholhoudende drank op het terrein.

Een ontheffing kan door iedereen worden aangevraagd. Daarbij geldt wel dat de verstrekking van zwakalcoholhoudende drank dient te geschieden onder de onmiddellijke leiding van minimaal twee personen die voldoen aan de eisen gesteld in artikel 35 DHW (zie hierboven).

Aanvragen dienen uiterlijk 8 weken voor de datum van de bijzondere gelegenheid van tijdelijk aard te zijn ontvangen door de burgemeester.

BEPERKINGEN EN/OF VOORSCHIRFTEN

Artikel 35, lid 2 DHW geeft de burgemeester de mogelijkheid beperkingen en/of voorschriften te verbinden aan de te verlenen ontheffing. Deze hebben betrekking op sociaalhygiënische aspecten, economische aspecten en openbare orde- en veiligheidsaspecten.

Sociaalhygiënische aspecten

De DHW kent een sociaalhygiënisch motief; dit motief wordt dan ook als toetsingskader gebruikt bij aanvragen ter verkrijging van een ontheffing. In de aanvraag dient daarom aangegeven worden onder wiens onmiddellijke leiding de drankverstrekking plaatsvindt.

Ter voorkoming van overmatig alcoholgebruik en alcoholmisbruik worden aan de ontheffing onder andere de volgende voorschriften verbonden:

  • -

    de ontheffing of een afschrift daarvan is tijdens de verstrekking aanwezig;

  • -

    aan personen van wie niet is vastgesteld dat zij de leeftijd van achttien jaar hebben bereikt, wordt géén alcoholhoudende drank verstrekt. Dit voorschrift dient duidelijke leesbaar en goed zichtbaar aan het publiek kenbaar gemaakt te worden;

  • -

    aan personen die de aan hen verstrekte drank doorgeven aan personen die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt, wordt geen alcoholhoudende drank meer verstrekt;

  • -

    gedurende de tijd dat van de ontheffing gebruik wordt gemaakt, dient de persoon onder wiens onmiddellijke leiding de drankverstrekking plaatsvindt, aanwezig te zijn en er op toe te zien dat de in de ontheffing vermelde voorschriften op correcte wijze worden nageleefd;

  • -

    personen jonger dan zestien jaar mogen niet werkzaam zijn ter zake de verkoop van zwakalcoholhoudende drank;

  • -

    personen die kennelijk onder invloed van alcoholhoudende drank verkeren, of die door hun gedrag aanstoot geven, dienen niet toegelaten te worden tot het terrein waarop de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard plaatsvindt, of daarvan te worden geweerd;

  • -

    aan personen die kennelijk onder invloed van drank of drugs verkeren, mag géén alcoholhoudende drank worden verstrekt;

  • -

    gedurende de tijd dat van de ontheffing gebruik wordt gemaakt, mag ter plaatse van de verstrekking géén sterke drank aanwezig zijn;

  • -

    voor het publiek dienen alcoholvrije dranken verkrijgbaar te zijn;

  • -

    alle aanwijzingen en/of bevelen gegeven door of namens (daartoe bevoegde personen van) de burgemeester, gegeven in het belang van sociale hygiëne, volksgezondheid, openbare orde en/of (verkeers)veiligheid, dienen stipt en onverwijld te worden opgevolgd.

Ter voorkoming van overmatig alcoholgebruik en alcoholmisbruik kan aan de ontheffing tevens het volgende voorschrift worden verbonden:

  • -

    indien bij een bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard een aanzienlijk aantal, maar niet hoofdzakelijk of uitsluitend, personen wordt verwacht die de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is tijdens deze gelegenheid een herkenbaarheidssysteem ten aanzien van leeftijd verplicht (bijvoorbeeld polsbandjes). Een herkenningsteken wordt niet eerder verstrekt dan dat aan de hand van een geldig identiteitsbewijs de leeftijd van betrokkene is vastgesteld. De verantwoordelijkheid voor de naleving hiervan ligt bij de ontheffinghouder.

Economische aspecten

Bij economische aspecten gaat het om de vraag in hoeverre het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank ondersteunend is aan de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard die aan de aanvraag ten grondslag ligt. Uit de aanvraag zal moeten blijken dat de verstrekking van alcoholhoudende drank een relatie heeft met de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard.

Openbare orde- en veiligheidsaspecten

Bij openbare ordeaspecten gaat het om het feit dat het tappen van alcohol op een verantwoorde wijze plaatsvindt. Artikel 21 DHW verbiedt het om bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken indien redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit tot verstoring van de openbare orde en/of veiligheid zal leiden.

Ter voorkoming van openbare ordeproblemen worden aan de ontheffing onder andere de volgende voorschriften verbonden:

  • -

    het aanvangstijdstip dat in de ontheffing vermeld staat, is afhankelijk van de aanvang van de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard, doch ligt niet voor 12.00 uur;

  • -

    het eindtijdstip dat in de ontheffing vermeld staat, is afhankelijk van het eindtijdstip van de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard;

  • -

    mobiele tappunten zijn verboden. Daaronder ook begrepen de zogenaamde ‘rugzaktap’ en de ‘navulslang’ waarbij men met een lange slang vanaf het tappunt klanten op enige afstand van het tappunt kunnen worden bediend;

  • -

    de alcoholhoudende drank dient te worden verstrekt in plastic of kunststof ‘glazen’ die bij voorkeur meerdere keren gebruikt kunnen worden en/of biologisch afbreekbaar zijn.

Aanvullende voorschriften

De burgemeester is te allen tijde bevoegd om per bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard te bekijken of er aanvullende voorschriften aan de ontheffing dienen te worden verbonden.

WEIGERING ONTHEFFING

De burgemeester weigert een ontheffing o.g.v. artikel 35 DHW indien:

  • -

    indien de perso(o)n(en) onder wiens onmiddellijke leiding alcoholhoudende drank wordt verstrekt de leeftijd van eenentwintig jaar niet heeft bereikt, in enig opzicht van slecht levensgedrag is of onder curatele staat;

  • -

    de bezoekers van de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard hoofdzakelijk of uitsluitend bestaan uit personen die de leeftijd van achttien jaar nog niet hebben bereikt.

De burgemeester kan een ontheffing o.g.v. artikel 35 DHW weigeren indien:

  • -

    het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank kennelijk een op zichzelf staande activiteit is waarbij de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard wordt misbruikt om het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank mogelijk te maken.

  • -

    het verstrekken van alcohol niet past binnen het karakter van de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard, dit ter beoordeling van de burgemeester;

  • -

    redelijkerwijs wordt vermoed dat het verstrekken van alcohol tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid zal leiden;

  • -

    deze niet tijdig is aangevraagd.

SLOTBEPALINGEN

Hardheidsclausule

In alle gevallen waarin de 'Beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Drechterland 2018’ niet voorziet, beslist het bevoegde bestuursorgaan. Het bevoegde orgaan kan de beleidsregels buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voor zover toepassing daarvan in een individueel geval leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

Overgangsrecht

Indien vóór het tijdstip van inwerkingtreding van deze beleidsregels een aanvraag ter verkrijging van een ontheffing is ingediend waarop nog niet is beslist, worden deze beleidsregels op die aanvraag toegepast.

Citeertitel

De beleidsregels worden aangehaald als ‘Beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Drechterland 2018’.

Inwerkingtreding

De ’Beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet gemeente Drechterland 2018’ treden in werking op de dag na bekendmaking.

Intrekking

Met de vaststelling van deze beleidsregels, wordt de ‘Beleidsregel ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet’, zoals vastgesteld op 21 december 2009, ingetrokken.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op

M. Pijl

Burgemeester van Drechterland


Noot
1

Zie artikel 8, lid 3 juncto lid 5 DHW

Noot
2

Een (Europees) rijbewijs is een identiteitsbewijs, maar dat kan in dit geval niet gebruikt worden ter identificatie. Dit komt omdat er op het rijbewijs geen gegevens over de verblijfsstatus en nationaliteit van de betreffende persoon staan.

Noot
3

Iedereen die is bijgeschreven in het Register Sociale Hygiëne (hierna: Register) ontvangt de Verklaring kennis en inzicht sociale hygiëne (hierna: Verklaring). Het Register is een landelijk openbaar, digitaal register waarin iedereen die voldoet aan de eisen van Sociale Hygiëne is bijgeschreven. De Verklaring is het bewijs dat iemand is bijgeschreven in het Register. Deze Verklaring kan alleen worden afgegeven door de Landelijke Examencommissie SVH (hierna: LEC-SVH).