Regeling vervallen per 20-05-2022

Subsidieregeling interne jobcoaching Drechtsteden

Geldend van 17-05-2018 t/m 19-05-2022 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018

Intitulé

Subsidieregeling interne jobcoaching Drechtsteden

Het Drechtstedenbestuur,

overwegende dat:

- het op basis van de Participatiewet en de Verordening werk en inkomen Drechtsteden wenselijk is personen met een arbeidsbeperking passende jobcoaching te bieden op hun werkplek om duurzame uitstroom uit de uitkering te stimuleren;

- het gewenst is om nadere regels te stellen omtrent de bekostiging van interne jobcoaching voor werkgevers waar minimaal 15 personen met een arbeidsbeperking tegelijkertijd werkzaam zijn;

gelet op:

- titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

- artikel 2.5 van de Verordening werk en inkomen Drechtsteden;

- artikel 7 van de Beleidsregels Participatiewet;

- artikel 3, tweede lid van de Algemene subsidieverordening Drechtsteden;

- het advies van het Portefeuillehoudersoverleg Sociaal d.d. 8 mei 2018;

b e s l u i t:

vast te stellen, de navolgende Subsidieregeling interne jobcoaching Drechtsteden

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.

    In deze regeling wordt bij niet nader gedefinieerde begrippen aangesloten bij de begripsbepalingen zoals omschreven in de Participatiewet, de Verordening werk en inkomen Drechtsteden en de Beleidsregels Participatiewet Drechtsteden.

  • 2.

    In aanvulling op het gestelde in het eerste lid wordt verstaan onder:

    • a.

      belanghebbende: de persoon, woonachtig binnen de Drechtsteden, behorend tot de doelgroep van de Participatiewet, die tot de doelgroep loonkostensubsidie behoort als bedoeld in artikel 6, lid 1, sub e van de Participatiewet en/of een structurele functionele beperking heeft als gevolg van een ziekte, handicap of gebrek;

    • b.

      DSB: Drechtstedenbestuur;

    • c.

      gekwalificeerde jobcoach: jobcoach die voldoet aan de kwaliteitseisen die in de Beleidsregels Participatiewet Drechtsteden aan een jobcoach zijn gesteld;

    • d.

      gesubsidieerde: de rechtspersoon aan wie door het DSB subsidie wordt verstrekt ten behoeve van interne jobcoaching, en welke werkgever vormt voor belanghebbenden.

    • e.

      interne jobcoach: jobcoach in dienst van de werkgever waar belanghebbende werkzaam is of op proefplaatsing geplaatst is;

    • f.

      loonkosten: totaalbedrag dat de werkgever betaalt aan salarissen en daarmee samenhangende premies en belastingen ten behoeve van de jobcoach;

    • g.

      werkgever: rechtspersoon die een belanghebbende in dienst heeft, of waar een belanghebbende in een proefplaatsing of via een detacherings- of uitzendbureau werkzaam is.

Artikel 2 Algemene bepalingen

  • 1.

    Het DSB kan subsidies verstrekken aan werkgevers waar tegelijkertijd 15 of meer belanghebbenden werkzaam zijn, om het doel zoals omschreven in artikel 3 te realiseren.

  • 2.

    De beleidskaders omtrent jobcoaching zoals omschreven in de Verordening werk en inkomen Drechtsteden en de Beleidsregels Participatiewet Drechtsteden zijn van toepassing, voor zover daar in deze regeling niet van wordt afgeweken.

Artikel 3 Doelstelling

  • 1.

    Het doel van deze regeling is het realiseren van passende jobcoaching van belanghebbenden, waarbij deze ondersteuning wordt geleverd door een gekwalificeerde, interne jobcoach in dienst van de betreffende werkgever.

  • 2.

    Jobcoaching heeft tot doel vanaf het moment van feitelijke werkaanvaarding de belanghebbende te begeleiden naar een situatie waarin hij of zij uiteindelijk zonder of met zo min mogelijk begeleiding bij een werkgever werkzaam kan zijn.

  • 3.

    De subsidie mag uitsluitend worden aangewend voor het bieden van passende jobcoaching aan belanghebbenden die bij de werkgever werkzaam zijn.

Artikel 4 Subsidiabele kosten

  • 1.

    De subsidiabele kosten zijn de loonkosten van een gekwalificeerde jobcoach, in dienst van de werkgever, die jobcoaching biedt aan belanghebbenden en die voor deze werkzaamheden is vrijgesteld.

  • 2.

    Indien een jobcoach op het moment van het indienen van de aanvraag nog niet gecertificeerd is, dan draagt de werkgever er zorg voor dat deze binnen 14 maanden, na ingang van het subsidietijdvak, is gecertificeerd. Gedurende de periode van opleiding staat de jobcoach in opleiding onder supervisie van een gecertificeerde jobcoach die door het DSB ter beschikking wordt gesteld. In het geval de jobcoach nog niet is gecertificeerd, dan wordt 10% op de subsidie in mindering gebracht, naar rato van de periode dat betreffende jobcoach nog niet is gecertificeerd. Indien de betreffende medewerker na 14 maanden na ingang van het subsidietijdvak niet is gecertificeerd wordt de subsidie voor deze medewerker beëindigd.

  • 3.

    De subsidie wordt verstrekt over een kalenderjaar.

Hoofdstuk 2 Procedurele bepalingen

Artikel 5 Subsidieaanvraag

  • 1.

    De subsidieaanvraag wordt ingediend uiterlijk voor 1 november in het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft.

  • 2.

    De subsidieaanvraag bevat in elk geval:

    • a.

      een onderbouwing van het aangevraagde subsidiebedrag, zoals beschreven in artikel 4;

    • b.

      het bewijs van kwalificatie van de bij de werkgever werkzame jobcoach of het bewijs van opleiding indien de jobcoach nog niet de benodigde kwalificatie bezit;

    • c.

      een overzicht van de bij de werkgever werkzame belanghebbenden;

    • d.

      indien over het jaar waarin de aanvraag plaatsvindt een subsidie gebaseerd op deze regeling is verstrekt, een verantwoording over de eerste twee kwartalen, conform de beschikking en uitvoeringsovereenkomst.

Artikel 6 Voorwaarden en verplichtingen

De subsidie wordt verleend onder de voorwaarde van de totstandkoming van een overeenkomst ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening.

Artikel 7 Verantwoording en vaststelling

  • 1.

    De aanvraag tot vaststelling dient de werkgever in uiterlijk voor 1 april in het jaar na afloop van het kalenderjaar, of 13 weken na het subsidietijdvak waarvoor de subsidie is verleend.

  • 2.

    Vaststelling van de volledige subsidie vindt uitsluitend plaats mits de werkgever aan alle verplichtingen jegens Drechtsteden heeft voldaan, waaronder die voortvloeiende uit de subsidiebeschikking en uitvoeringsovereenkomst.

  • 3.

    De aanvraag tot vaststelling bevat naast een financiële verantwoording van de subsidie, een inhoudelijk verslag van de resultaten van de jobcoaching. Hierin is per belanghebbende gerapporteerd over de resultaten met betrekking tot de begeleidingsbehoefte, inclusief inhoudelijke motivatie, conform onderstaande richtlijn:

    • a.

      belanghebbende is werkzaam zonder begeleiding;

    • b.

      belanghebbende is werkzaam met alleen nog begeleiding door de werkgever of directe leidinggevende of collega;

    • c.

      belanghebbende is werkzaam met lichtere intensiteit jobcoaching;

    • d.

      belanghebbende is werkzaam met gelijke intensiteit jobcoaching;

    • e.

      belanghebbende is werkzaam met zwaardere intensiteit jobcoaching;

    • f.

      belanghebbende is langdurig uitgevallen;

    • g.

      belanghebbende is niet meer werkzaam.

Artikel 8 Niet naleving, opschorting, intrekking en terugvordering subsidie

Het DSB kan betalingen uit hoofde van de subsidie met onmiddellijke ingang opschorten of beëindigen, en reeds betaalde bedragen terugvorderen:

  • a.

    bij niet of niet volledige nakoming door de werkgever van verplichtingen voortvloeiende uit deze subsidieregeling, de uitvoeringsovereenkomst, dan wel uit andere voorwaarden die door het DSB bij de toekenning van de subsidie zijn gesteld;

  • b.

    in geval van feiten en omstandigheden ten aanzien van het gesubsidieerde op grond waarvan voortzetting van de subsidie naar het oordeel van het DSB in redelijkheid van haar niet kan worden verlangd;

  • c.

    indien de toekenning van de subsidie ten onrechte is geschied en de werkgever dit wist of behoorde te weten;

  • d.

    indien de subsidieaanvraag die tot toekenning van de subsidie heeft geleid, feitelijke onjuistheden of misleidende informatie bevat;

  • e.

    indien de activiteiten van de werkgever niet passen binnen de doelstelling van het DSB dan wel daarmee op enigerlei wijze strijdig zijn;

  • f.

    indien de subsidie niet of naar het oordeel van het DSB in onvoldoende mate besteed zal worden of wordt voor de bestemde activiteiten;

  • g.

    indien de werkgever activiteiten ontplooit of heeft ontplooid, die in strijd zijn met de wet of enige andere regelgeving;

  • h.

    indien de werkgever zijn bevoegdheden overdraagt aan een derde;

  • i.

    indien de subsidieverstrekking anderszins naar oordeel van het DSB niet past of lijkt te passen binnen de doelstellingen van door het openbaar lichaam Drechtsteden gevoerde beleid;

  • j.

    indien de medewerker die op grond van artikel 4, tweede lid de verplichting had tot het behalen van een certificaat, dat certificaat niet binnen 14 maanden na ingang van het subsidietijdvak heeft behaald;

  • k.

    indien de werkgever in staat van faillissement of surséance van betaling verkeert dan wel een aanvraag daartoe is ingediend dan wel op enigerlei andere wijze de vrije beschikking over haar vermogen heeft verloren;

  • l.

    indien sprake is van (een melding) van betalingsonmacht;

  • m.

    indien met een insolventieprocedure in de zin van EG-verordening nr. 1346/2000 wordt aangevangen;

  • n.

    indien ten laste van de werkgever executoriaal beslag is gelegd.

Hoofdstuk 3 Slotartikelen

Artikel 9 Slotartikel

  • 1.

    Deze nadere regels worden aangehaald als Subsidieregeling interne jobcoaching Drechtsteden.

  • 2.

    Dit besluit treedt in werking op 17 mei 2018, met terugwerkende kracht tot 1 januari 2018.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het Drechtstedenbestuur van 9 mei 2018,

de secretaris, de voorzitter,

mr. drs. P.I.M. van den Wijngaart mr. A.W. Kolff