Regeling vervallen per 01-01-2020

Beleidsregels re-integratie niet-uitkeringsgerechtigden Drechtsteden

Geldend van 01-07-2019 t/m 31-12-2019

Intitulé

Beleidsregels re-integratie niet-uitkeringsgerechtigden Drechtsteden

Het Drechtstedenbestuur,

overwegende dat

• het gewenst is om beleidsregels vast te stellen omtrent de re-integratie van niet-uitkeringsgerechtigden in de Drechtsteden;

omdat gemeenten conform de Participatiewet ook verantwoordelijk zijn voor het ondersteunen van niet-uitkeringsgerechtigden bij het verkrijgen van werk;

gelet op

  • artikel 4:81 lid 1, 4:83 en artikel 1:3 lid 4 Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • gelet op artikel 2.5 van de verordening Werk en Inkomen Drechtsteden;

  • gelezen het advies van het Portefeuillehoudersoverleg Sociaal d.d. 12 juni 2019;

b e s l u i t:

vast te stellen, de navolgende Beleidsregels re-integratie niet-uitkeringsgerechtigden Drechtsteden.

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    Anw: Algemene nabestaandenwet;

  • b.

    BBD: Baanbrekend;

  • c.

    Doelgroep: personen als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onder a, van de Participatiewet;

  • d.

    Doelgroepregister: een landelijk register, waarin alle mensen staan die vallen onder de banenafspraak. UWV beheert dit register;

  • e.

    Entree: mbo niveau 1 opleiding;

  • f.

    Ioaw: Wet inkomensvoorziening oudere werklozen;

  • g.

    Ioaz: Wet arbeidsongeschiktheidsverzekering zelfstandigen;

  • h.

    Niet-uitkeringsgerechtigde: de persoon, zoals bedoeld in artikel 6, eerste lid, sub a van de Participatiewet;

  • i.

    Nugger: niet-uitkeringsgerechtigde;

  • j.

    PrO: Praktijkonderwijs;

  • k.

    SDD: Sociale Dienst Drechtsteden;

  • l.

    TW: Toeslagenwet;

  • m.

    UWV: Uitvoeringsinstituut Werknemers Verzekeringen;

  • n.

    VSO: Voortgezet Speciaal Onderwijs;

  • o.

    Wajong: Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten

  • p.

    WAO: Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering;

  • q.

    WBIA: Tijdelijke wet beperking inkomensgevolgen arbeidsongeschiktheidscriteria;

  • r.

    Werkgever: een natuurlijk persoon of rechtspersoon in de publieke of in de commerciële sector die met de belanghebbende een dienstverband aangaat;

  • s.

    WIA: Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen;

  • t.

    WW: Werkloosheidswet.

De begripsbepalingen van de Participatiewet alsmede van de verordening zijn op deze beleidsregels van toepassing, tenzij daarvan in de begripsbepalingen uitdrukkelijk wordt afgeweken.

Artikel 2. Wettelijk kader

  • 1.

    In deze beleidsregels wordt de ondersteuning behandeld die de SDD biedt bij de toeleiding en bemiddeling naar werk van in de gemeente woonachtige nuggers.

  • 2.

    Deze ondersteuning komt voort uit een verplichting vanuit de Participatiewet dat gemeenten verplicht zijn werkzoekende nuggers een aanbod te doen.

Artikel 3. Doelgroep Nuggers

De nugger die in aanmerking komt voor ondersteuning bij werk is conform artikel 6, eerste lid, onder a, van de Participatiewet:

  • a.

    jonger dan de pensioengerechtigde leeftijd; en

  • b.

    werkloze werkzoekende geregistreerd bij het UWV; en

  • c.

    heeft geen recht heeft op arbeidsondersteuning op grond van de Wajong of een uitkering op grond van de Participatiewet, WW, Ioaw, Ioaz, Wajong, WIA, WAO, TW, WBIA, Anw dan wel een uitkering op grond van een regeling, die met deze wetten naar aard en strekking overeenstemt; en

  • d.

    woonachtig in de regio Drechtsteden.

Artikel 4. Voorzieningen

  • 1.

    De SDD komt uitsluitend op verzoek van een nugger of diens (professionele) omgeving in actie.

  • 2.

    Uitzondering op lid 1 van dit artikel zijn personen die zijn opgenomen in het doelgroepregister, jongeren afkomstig van het VSO, PrO en Entree-onderwijs en instantiemijdende personen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt die door inzet van de SDD zijn opgespoord en andere personen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waarvan het DSB inschat dat de inzet van voorzieningen kan voorkomen dat deze personen een uitkering nodig gaan hebben.

  • 3.

    De SDD kan de volgende voorzieningen inzetten voor de doelgroep zoals genoemd in lid 2 van dit artikel:

    • a.

      matching (vanuit vacature en/of persoon) en sollicitatieondersteuning; en/of

    • b.

      loonwaardemeting en loonkostensubsidie; en/of

    • c.

      detachering; en/of

    • d.

      no-riskpolis; en/of

    • e.

      begeleiding (SDD); en/of

    • f.

      jobcoaching; en/of

    • g.

      werkvoorzieningen (tolkvoorzieningen, aanpassing werkplek, vervoer); of

    • h.

      participatieplek indien de nugger tot de doelgroep hiervoor behoort; of

    • i.

      leerwerktraject als bedoeld in artikel 15 van de Beleidsregels Participatiewet Drechtsteden

  • 4.

    De SDD kan de volgende voorzieningen inzetten voor overige nuggers zoals genoemd in lid 1 van dit artikel:

    • a.

      vacaturematching; en/of

    • b.

      sollicitatieondersteuning; en/of

    • c.

      begeleiding (SDD); of

    • d.

      participatieplek indien de nugger tot de doelgroep hiervoor behoort.

Artikel 5. Voorwaarden

De SDD kan een voorziening aanbieden aan nuggers, onder de volgende voorwaarden:

  • a.

    noodzakelijkheid: de voorziening is nodig om de belanghebbende zijn/haar werk te kunnen laten uitvoeren; en

  • b.

    er is geen sprake van een voorliggende voorziening; en

  • c.

    de belanghebbende behoort tot de doelgroep nuggers als bedoeld in artikel 6, eerste lid, onder a, van de Participatiewet; en

  • d.

    de nugger heeft geen recht op een vrijwilligerspremie, activeringspremie, uitstroompremie (baanbonus) of een andere premie die hier qua aard en strekking mee overeenkomt, met uitzondering van de vergoeding als bedoeld in artikel 15 van de Beleidsregels Participatiewet Drechtsteden; en

  • e.

    uitzondering op lid b van dit artikel geldt wanneer een voorziening buiten de schuld van nugger om vroegtijdig is afgebroken.

Artikel 6. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • 1.

    De SDD kan, indien de toepassing van bepalingen in deze beleidsregels in de individuele situatie tot onbillijkheden van overwegende aard leidt voor zover het de bevoegdheid betreft die voortvloeit uit deze beleidsregels, afwijken van deze beleidsregels.

  • 2.

    In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het Drechtstedenbestuur.

Artikel 7. Citeertitel en datum inwerkingtreding

  • 1.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als: 'Beleidsregels re-integratie niet-uitkeringsgerechtigden Drechtsteden'.

  • 2.

    Deze beleidsregels treden in per 1 juli 2019 waarbij de vorige versie van de Beleidsregels re integratie niet-uitkeringsgerechtigden Drechtsteden (vastgesteld 6 december 2018) wordt ingetrokken per datum van inwerkingtreding.

  • 3.

    Een belanghebbende die gebruik maakt van een toegekende voorziening op grond van een van de hierboven genoemde beleidsregels, die moet worden beëindigd op grond van deze beleidsregels, behoudt deze voorziening voor zover wordt voldaan aan de voorwaarden uit de betreffende beleidsregels voor de duur van de ingezette voorziening, doch niet langer 12 maanden.

  • 4.

    De SDD kan na afloop van de in het derde lid van dit artikel bedoelde periode, besluiten of een voorziening wordt voortgezet.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het Drechtstedenbestuur van 13 juni 2019,

de secretaris, de voorzitter,

mr. drs. P.I.M. van den Wijngaart mr. A.W. Kolff

Toelichting

In deze toelichting worden alleen die artikelen toegelicht die een verdere toelichting behoeven.

Algemene toelichting

Wettelijke verantwoordelijkheid

In de Participatiewet is bepaald dat gemeenten ook verantwoordelijk zijn voor het ondersteunen van niet-uitkeringsgerechtigden bij het verkrijgen van werk. Deze verantwoordelijkheid is door het Drechtstedenbestuur neergelegd in de Verordening werk en inkomen Drechtsteden 2015 (hierna: verordening). In artikel 2 van deze verordening is bepaald dat het Drechtstedenbestuur haar doelgroep, waaronder niet-uitkeringsgerechtigden, ondersteuning biedt bij arbeidsinschakeling en, voor zover het Drechtstedenbestuur dat noodzakelijk acht, een voorziening gericht op die arbeidsinschakeling. Het Drechtstedenbestuur kan ter uitvoering hiervan regels vaststellen.

Omvang van de groep niet-uitkeringsgerechtigden

Een grove indicatie van de omvang van de groep niet-uitkeringsgerechtigden kan gegeven worden met het aantal personen in het doelgroepregister die geen uitkering hebben, en het aantal jongeren buiten beeld zonder duidelijke zoals dat recent door het CBS in opdracht van SZW is onderzocht.

N.B. het totaal aantal niet-uitkeringsgerechtigden zal groter zijn. Over de gehele doelgroep niet-uitkeringsgerechtigden zijn echter geen gegevens beschikbaar.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 4. Voorzieningen

Uitsluitend op verzoek van een nugger die zichzelf meldt bij de SDD of op verzoek van diens (professionele) omgeving, wordt – indien noodzakelijk – ondersteuning ingezet.

Uitzondering hierop zijn personen die zijn opgenomen in het doelgroepregister, jongeren afkomstig van het VSO, PrO en Entree onderwijs, instantiemijdende personen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt, en andere personen met een afstand tot de arbeidsmarkt, waarvan het DSB inschat dat de inzet van voorzieningen kan voorkomen dat deze personen een uitkering nodig gaan hebben. Hier zet de SDD actief op in.

Een deel van de reguliere voorzieningen is beschikbaar voor nuggers waarbij bemiddeling voorop staat. Als dit niet lukt, is zijn andere(n) van de genoemde voorziening(en) aan de orde.

Bij vacature-matching wordt de nugger voorgesteld aan een reguliere werkgever als er een geschikte vacature is. Bij sollicitatieondersteuning kan gedacht worden aan adviezen m.b.t. het opstellen van het CV, het schrijven van sollicitatiebrieven en het voeren van sollicitatiegesprekken.

De regisseur beoordeelt of en zo ja welke voorziening wordt ingezet. Dit dient beargumenteerd vastgelegd te worden.