Regeling vervallen per 01-01-2018

Verordening inzake de instelling, samenstelling en werkwijze van de Commissie voor behandeling en advisering over bezwaarschriften, beroepschriften en klachten

Geldend van 23-11-2006 t/m 31-12-2017

Intitulé

Verordening inzake de instelling, samenstelling en werkwijze van de Commissie voor behandeling en advisering over bezwaarschriften, beroepschriften en klachten

Inhoud

HOOFDSTUK 1, ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1, Begripsbepalingen

In de verordening wordt verstaan onder:

a.   wet: Algemene wet bestuursrecht (Awb);

b.   bezwaarschrift: geschrift waarbij bezwaar wordt gemaakt als bedoeld in artikel 1:5, eerste lid, van de wet;

c.   beroepschrift: geschrift waarbij administratief beroep wordt ingesteld als bedoeld in artikel 1:5, tweede lid, van de wet of een geschrift waarbij een geschil als bedoeld in artikel 168 van de Provinciewet aanhangig wordt gemaakt;

d.   klacht: klacht als bedoeld in artikel 9:1 van de wet;

e.   bestuursorgaan: bestuursorgaan van de provincie Drenthe, dat bevoegd is te beslissen op een bezwaarschrift, beroepschrift of klacht;

f.    commissie: Commissie rechtsbescherming dan wel Commissie personele aangelegenheden.

Artikel 2, Overdracht bevoegdheden

De in de wet neergelegde taken en bevoegdheden met betrekking tot de behandeling van bezwaarschriften, beroepschriften en klachten, worden overgedragen aan de Commissie rechtsbescherming, dan wel aan de Commissie personele aangelegenheden, voor zover dat nodig is voor de uitvoering van de in deze verordening opgenomen taken en bevoegdheden.

HOOFDSTUK 2, DE COMMISSIES

Artikel 3, Instelling commissies en reikwijdte

1.   Er is een Commissie rechtsbescherming voor de behandeling van:

a.   bezwaarschriften tegen besluiten van bestuursorganen van de provincie Drenthe;

b.   klachten over gedragingen van of toe te rekenen aan de bestuursorganen van de provincie Drenthe;

c.   beroepschriften ingediend bij gedeputeerde staten (GS) of de commissaris van de Koningin (CvdK).

2.   Er is een Commissie personele aangelegenheden voor de behandeling van bezwaarschriften inzake personele aangelegenheden.

3.   De commissies als bedoeld in het eerste en het tweede lid zijn commissies als bedoeld in de artikelen 7:13, 7:19 en 9:14 van de wet.

Artikel 4, Taak commissie

1.   De commissie hoort, behoudens in de gevallen, bedoeld in de artikelen 7:3, 7:17 en 9:10, tweede lid, van de wet, de indiener van het bezwaarschrift, het beroepschrift of de klacht, het bestuursorgaan en eventuele andere belanghebbenden.

2.   De commissie adviseert het bestuursorgaan over de beslissing op het bezwaarschrift, het beroepschrift of de klacht.

3.   De commissie kan een bestuursorgaan op haar verzoek of uit eigen beweging adviseren over aangelegenheden die de rechtsbescherming op provinciaal niveau betreffen.

Artikel 5, Samenstelling commissie

1.   De commissie bestaat uit 3 leden en 1 of meerdere plaatsvervangende leden.

2.   GS benoemen de leden van de Commissie rechtsbescherming

3.   Provinciale staten (PS) beslissen op voordracht van GS.

4.   De leden van de Commissie rechtsbescherming benoemen uit hun midden 1 voorzitter en 1 plaatsvervangend voorzitter.

5.   De leden van de Commissie personele aangelegenheden worden benoemd als volgt:

a.   1 lid wordt benoemd door GS;

b.   1 lid wordt benoemd door de organisaties voor overheidspersoneel die lid zijn van de Commissie voor Georganiseerd Overleg;

c.   de onder a en b genoemde leden wijzen gezamenlijk een onafhankelijke voorzitter aan.

6.   Tot lid van de commissie zijn niet benoembaar personen die deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de provincie Drenthe.

Artikel 6, Zittingsduur leden commissie

1.   De leden van de commissie worden benoemd voor een periode van 4 jaar en kunnen maximaal tweemaal voor 4 jaar worden herbenoemd.

2.   De leden van de commissie kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij dienen dit schriftelijk in bij GS.

3.   Aftredende of ontslag nemende leden blijven hun functie waarnemen tot in hun opvolging is voorzien.

Artikel 7, Deelname hoorzitting

De leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, beroepschrift of klacht, waarbij zij op enigerlei wijze direct of indirect persoonlijk belang hebben.

HOOFDSTUK 3, HET SECRETARIAAT

Artikel 8, Aanwijzing secretaris/plaatsvervangende secretarissen

1.   GS regelen het secretariaat van de commissie.

2.   De klachtenfunctionaris maakt deel uit van het secretariaat.

Artikel 9, Taak secretaris

1.   De secretaris verleent de commissie de nodige ambtelijke bijstand, draagt zorg voor de voorbereiding van de hoorzittingen, neemt deel aan de beraadslagingen, voert de beslissingen van de commissie uit en treedt namens de commissie op in door de commissie te bepalen gevallen.

2.   De secretaris kan onderzoeken of het bezwaar, beroep of klacht via mediation kan worden opgelost en daartoe de nodige handelingen verrichten.

HOOFDSTUK 4, DE PROCEDURE

Artikel 10, Ontvangstbevestiging en informatie over het verloop van de procedure

1.   De ontvangst van een bezwaarschrift, beroepschrift of klacht wordt zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen een week, bevestigd namens het bestuursorgaan waarbij het bezwaarschrift, het beroepschrift of de klacht is ingediend.

2.   De ontvangstbevestiging bevat een toelichting op de inschakeling van de commissie.

3.   Het bestuursorgaan stelt het bezwaarschrift, het beroepschrift of de klacht in handen van de commissie, waarna de commissie het bestuursorgaan, de indiener en andere belanghebbenden informeert over het verloop van de procedure.

Artikel 11, Vooronderzoek

1.   De voorzitter draagt er zorg voor dat al het noodzakelijke wordt gedaan om de behandeling van het bezwaarschrift genoegzaam voor te bereiden.

2.   Hij kan daartoe rechtstreeks alle gewenste inlichtingen inwinnen.

3.   Hij kan het bestuursorgaan binnen een door hem bepaalde termijn verzoeken een verweerschrift, of in geval van een klacht een onderzoeksrapport, in te zenden.

4.   De voorzitter stelt de indiener van het bezwaarschrift, het beroepschrift of de klacht en andere belanghebbenden in kennis van het verweerschrift of het onderzoeksrapport.

Artikel 12, Uitnodiging hoorzitting

De indiener van het bezwaarschrift, het beroepschrift of de klacht, het bestuurs-orgaan en andere belanghebbenden worden door de voorzitter behoudens in de gevallen, bedoeld in artikel 4, eerste lid, tijdig uitgenodigd voor de hoorzitting.

Artikel 13, Terinzagelegging

1.   De stukken die betrekking hebben op de behandeling van het bezwaarschrift, het beroepschrift of de klacht, worden door de secretaris minimaal 1 week voor de hoorzitting voor belanghebbenden ter inzage gelegd.

2.   Belanghebbenden kunnen kosteloos een kopie verkrijgen van de ter inzage gelegde stukken, tenzij deze stukken van hen afkomstig zijn of eerder aan hen zijn toegezonden.

Artikel 14, Hoorzitting

1.   De commissie organiseert hoorzittingen zo dikwijls als dit naar gelang van het aantal te behandelen bezwaarschriften, beroepschriften of klachten nodig is.

2.   Tijdens de hoorzitting stelt de voorzitter de indiener van het bezwaarschrift, het beroepschrift of de klacht, het bestuursorgaan en de andere belanghebbenden in de gelegenheid hun standpunten toe te lichten.

3.   Een hoorzitting van de Commissie rechtsbescherming is openbaar, tenzij op voorstel van de voorzitter, 1 van de leden of 1 of meer belanghebbenden door de commissie wordt besloten de deuren te sluiten.

4.   Een hoorzitting van de Commissie personele aangelegenheden is niet openbaar.

5.   Van de hoorzitting wordt een verslag gemaakt. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 15, Beraadslaging

1.   De commissie beraadslaagt achter gesloten deuren over het uit te brengen

advies.

2.   De commissie beslist bij meerderheid van stemmen.

3.   Indien de commissie van mening is dat zij over te weinig informatie beschikt om tot een deugdelijk advies te komen, houdt zij haar advies aan en draagt zij 1 van de leden of de secretaris op nader onderzoek te (laten) doen.

Artikel 16, Adviezen

1.   De adviezen van de commissie worden schriftelijk aan het bestuursorgaan uitgebracht.

2.   De adviezen worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 17, Verslag

1.   De commissie stelt jaarlijks een verslag van haar werkzaamheden op en doet dit toekomen aan GS en PS.

2.   De verslagen zijn openbaar en bevatten geen tot individuele personen te herleiden gegevens.

HOOFDSTUK 5, SLOTBEPALINGEN

Artikel 18, Intrekkingen

De volgende verordeningen en regelingen worden ingetrokken met ingang van de dag na bekendmaking in het Provinciaal blad.

1.   Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften GS ingevolge de Awb.

2.   Verordening inzake de behandeling van bezwaarschriften ingevolge de Awb.

3.   Verordening tot regeling van beroepsprocedures.

4.   Klachtregeling gedeputeerde staten van de provincie Drenthe 2003.

5.   Klachtregeling PS van de provincie Drenthe 2003.

Artikel 19, Inwerkingtredingsbepaling

De verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking in het Provinciaal blad.

Artikel 20, Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rechtsbescherming.

TOELICHTING OP DE VERORDENING INZAKE DE INSTELLING, SAMEN-STELLING EN WERKWIJZE VAN DE COMMISSIES VOOR BEHANDELING EN ADVISERING OVER BEZWAARSCHRIFTEN, BEROEPSCHRIFTEN EN KLACHTEN (VERORDENING RECHTSBESCHERMING)

Als gevolg van het duale stelsel en op grond van de Awb en de Provinciewet moeten PS, GS en de CvdK een aantal zaken op het gebied van bezwaar, beroep en klachten ¿ al dan niet aanvullend ¿ regelen.

In de verordening is geregeld dat de behandeling (horen en adviseren) van bezwaarschriften, beroepschriften en klachten wordt opgedragen aan de Commissie rechtsbescherming dan wel de Commissie personele aangelegenheden.

In het kader van deregulering en stroomlijning van procedures is ervoor gekozen de diverse procedures met betrekking tot bezwaar, beroep en klachten in 1 verordening vast te leggen.

Provinciale verordeningen worden door PS vastgesteld, voor zover de bevoegdheid daartoe niet bij of krachtens de wet of door PS krachtens de wet is toegekend aan GS of de CvdK. Uit het duale systeem volgt dat ieder bevoegd orgaan zelf zijn eigen commissies instelt, terwijl voorheen de staten bevoegd waren.

Daarom is in de aanhef van deze verordening bepaald dat de bestuursorganen van de provincie, ieder voor zover het hun bevoegdheid betreft, besluiten de verordening vast te stellen. Op deze manier is het mogelijk dat de bestuursorganen samen een en dezelfde commissie instellen en de behandeling (horen en adviseren) van bezwaarschriften, beroepschriften en klachten opdragen aan deze commissies.

Daarnaast ziet de verordening op de behandeling van administratieve beroepen.

In geval van administratief beroep geschiedt het horen in beginsel door een ander ("hoger") bestuursorgaan, in dit geval GS. Op grond van de Provinciewet moeten GS 1 of meer kamers vormen. Hiervoor bestaat op dit moment een Geschillenkamer, die bestaat uit 3 leden van GS.

De Awb geeft de mogelijkheid het horen op te dragen aan een onafhankelijke (advies)commissie. Gelet op deze mogelijkheid en uit oogpunt van uniformiteit en deregulering is het administratief beroep ondergebracht onder het bereik van de verordening.

Dit betekent dat voor de behandeling van beroepschriften in dat geval eenzelfde procedure wordt gevolgd als voor de bezwaarschriftenprocedure. Formeel betekent dit dat de commissie hoort (en niet langer de Geschillenkamer) en advies uitbrengt aan de Geschillenkamer.