Regeling vervallen per 30-11-2013

Uitvoeringsbesluit stimulering rijden op klimaatvriendelijke brandstoffen

Geldend van 16-02-2013 t/m 29-11-2013

Intitulé

Uitvoeringsbesluit stimulering rijden op klimaatvriendelijke brandstoffen

Inhoud

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

a. ASV: de Algemene subsidieverordening Drenthe 2012;

b. aanvrager: natuurlijk persoon of organisatie met een of meer voertuigen waarvan de tenaamstelling is geregistreerd op een adres in de provincie Drenthe of een leaseorganisatie waarvan het gebruik van het voertuig / de voertuigen, genoemd in de aanvraag, direct ten gunste komt van een natuurlijk persoon met het woonadres in de rovincie Drenthe;

c. onderneming in moeilijkheden: een onderneming wordt geacht in moeilijkheden te zijn wanneer zij aan de volgende voorwaarden voldoet.

i. In het geval van een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid: wanneer meer dan de helft van het maatschappelijke kapitaal is verdwenen en meer dan een kwart van dit kapitaal tijdens de afgelopen twaalf maanden of afgelopen kalenderjaar is verloren gegaan, of

ii. In het geval van een vennootschap waarvan ten minste enkele vennoten onbeperkte aansprakelijkheid voor de schulden van de vennootschap hebben: wanneer meer dan de helft van het eigen vermogen, zoals in de jaarrekening van de vennootschap wordt vermeld, is verdwenen en meer dan een kwart van dit vermogen tijdens de afgelopen twaalf maanden of het afgelopen kalenderjaar is verloren gegaan, of

iii. Ongeacht de vorm van de betrokken onderneming: wanneer de onderneming aan de voorwaarden voldoet om aan een collectieve insolventieprocedure te worden onderworpen.

iv. Een onderneming die voor minder dan drie jaar is opgericht, wordt voor de toepassing van deze beleidsregel met betrekking tot die periode niet geacht in moeilijkheden te zijn, tenzij zij voldoet aan punt iii;

d. gas: aardgas of groen gas, dat wil zeggen tot aardgaskwaliteit opgewaardeerd biogas, dat voldoet aan richtlijn 2009/28/EG (PbEU L 140/16 van 5 juni 2009) en het Besluit hernieuwbare energie vervoer van 18 april 2011 (Stb. 197, 2011;.

e. klimaatvriendelijke brandstoffen: gas, biodiesel en bioethanol, bij voorkeur tweede generatie;

f. ouderdom voertuig: de ouderdom van een voertuig gerekend vanaf de datum eerste toelating;

g. voertuig: een personenauto of bestelauto met een Nederlands kenteken.

Artikel 2 Doel

Deze regeling heeft als doel het stimuleren van het gebruik van klimaatvriendelije brandstoffen in voertuigen van particulieren, gemeentelijke overheden, overheidsinstellingen en ondernemingen.

Artikel 3 Subsidiabele activiteit

Gedeputeerde staten kunnen op aanvraag een subsidie verstrekken voor:

1. het ombouwen van een motor in een bestaand voertuig naar een motor, geschikt voor gebruik van klimaatvriendelijke brandstoffen, inclusief het eventuele herkeuren door de RDW na de ombouw;

2. Gedeputeerde staten kunnen in een nader besluit aangeven aan welke voorwaarden de motor, genoemd in het eerste lid van dit artikel, dient te voldoen.

Artikel 4 Subsidieplafond

Gedeputeerde staten stellen jaarlijks een subsidieplafond vast.

Artikel 5 Subsidieaanvraag en verdeelsystematiek

1. Een aanvraag kan worden ingediend door inzending van een daartoe door gedeputeerde staten vastgesteld formulier. Het formulier vermeldt welke bijlagen bij de aanvraag dienen te worden overgelegd.

2. Bij de aanvraag voor subsidie van een voertuig dienen ten minste te worden overgelegd:

a. een kopie van het tenaamstellingsbewijs van het voertuig

b. indien van toepassing, een kopie van een geldig APK-keuringsbewijs, afgegeven voor het voertuig

c. een niet voor akkoord getekende offerte voor ombouw van het voertuig, zoals bedoeld in artikel 3, eerste lid, waarin een duidelijke specificatie van de te maken kosten is weergegeven

d. indien de aanvrager een onderneming is, een de-minimis verklaring en een verklaring dat de onderneming geen onderneming in moeilijkheden is, ondertekend door een bestuurder van de onderneming, geregistreerd bij de Kamer van Koophandel

3. Gedeputeerde staten beslissen op volgorde van binnenkomst, met dien verstande dat wanneer de aanvrager met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht in de gelegenheid is gesteld zijn aanvraag aan te vullen, de dag waarop de aanvulling is ontvangen, met betrekking tot de verdeling als datum van ontvangst geldt.

4. Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking van de aanvragen vastgesteld door middel van loting.

SUBSIDIEVERLENING

Artikel 6 Criteria

Een aanvraag moet voldoen aan de volgende criteria.

1. De ouderdom van het voertuig mag maximaal vijf jaar zijn op de datum van indiening van de aanvraag.

2. De datum van indiening van de aanvraag dient voor de vervaldatum APK te vallen.

3. Het voertuig is niet geregistreerd als gestolen.

4. De ombouw dient uitgevoerd te worden door een daartoe gespecialiseerd bedrijf.

5. De aanvrager, in geval van een natuurlijk persoon, kan in totaal slechts voor één voertuig een aanvraag indienen.

6. De aanvrager, in geval van een onderneming, voldoet aan de voorwaarden genoemd in de Europese verordening betreffende de-minimis steun.

Artikel 7 Subsidiabele kosten

1. Voor subsidieverlening komen slechts in aanmerking de in redelijkheid te maken kosten voor ombouw van de motor, bestaande uit arbeidskosten en de kosten voor aanpassing van de motor, transport en opslag van gas in het voertuig, inclusief de kosten voor herkeuring door de RDW.

2. Voor subsidieverlening komen in ieder geval niet in aanmerking:

a. de kosten van activiteiten en/of maatregelen waartoe al verplichtingen zijn aangegaan vóór de ontvangst van de aanvraag;

b. de kosten voor zover deze door de aanvrager van een subsidie kunnen worden teruggevorderd;

c. op grond van de Wet op het BTW-compensatiefonds, de Wet op de omzetbelasting 1968, of op grond van enige andere voorziening.

Artikel 8 Bepalingen omtrent de hoogte van de subsidie

De subsidie bedraagt ten hoogste 50% van de subsidiabele kosten voor activiteiten als bedoeld in artikel 7, eerste lid, met een maximum van € 2.000,-- per voertuig, tot een maximum van in totaal € 20.000,-- per aanvrager.

Artikel 9 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht wordt de subsidie geweigerd, indien:

1. Gedeputeerde staten van mening zijn dat de uit te voeren maatregelen niet in overeenstemming zijn met het doel van deze regeling;

2. Dezelfde aanvrager al het in artikel 8 genoemde maximale bedrag aan subsidie heeft ontvangen;

3. Na ombouw, de RDW geen goedkeuring verleent voor het omgebouwde voertuig;

4. De aanvrager, zijnde een onderneming, niet heeft verklaard geen onderneming in moeilijkheden te zijn;

5. Een onderneming geen ondertekende de-minimis verklaring als bijlage heeft bijgevoegd.

Artikel 10 Verplichtingen aanvrager

De subsidieontvanger dient ten minste vijf jaar na de vaststelling van de subsidie zijn administratie ten aanzien van de subsidie te bewaren en toegankelijk te houden.

SUBSIDIEVASTSTELLING

Artikel 11 Vaststelling subsidiebedrag

De subsidie wordt op grond van artikel 20, eerste lid, sub b, en tweede lid, van de ASV,vastgesteld.

Artikel 12 Toezicht

1. Ten behoeve van de uitvoering van dit besluit kunnen toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht worden aangewezen.

2. De in het eerste lid bedoelde toezichthouders zijn belast met het toezicht op de naleving van de in of krachtens de Algemene wet bestuursrecht en in of krachtens dit besluit gegeven voorschriften.

Artikel 13 Afkondiging en inwerkingtreding

Dit uitvoeringsbesluit wordt geplaatst in het Provinciaal blad en treedt in werking de eerste dag na plaatsing in het Provinciaal blad en vervalt van rechtswege op 1 januari 2015.

Bekendmaking nadere besluiten

Uitvoeringsbesluit stimulering rijden op klimaatvriendelijke brandstoffen

Ter uitvoering van deze regeling hebben gedeputeerde staten van Drenthe het volgende besloten.

1. Het subsidieplafond van deze regeling voor 2013 bedraagt € 200.000,--.

2. Conform artikel 3, tweede lid, van de regeling, de subsidiabele activiteit betreft vooralsnog de ombouw van benzinemotoren in bestaande voertuigen.

3. Na 31 december 2013 volgt een nieuw GS-besluit over het eventueel beschikbaar stellen van het budget, afhankelijk van het succes van deze regeling.

4. Aanvraagformulieren kunnen digitaal worden aangevraagd en aanvragen kunnen worden ingediend via het subsidieloket (www.provincie.drenthe.nl/loket/subsidieloket/) van de provincie Drenthe