Verordening ambtelijke bijstand provinciale staten van Drenthe

Geldend van 24-05-2003 t/m heden

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand provinciale staten van Drenthe

Inhoud

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.   ambtenaar: een medewerker, die is aangesteld door gedeputeerde staten (GS) om ten behoeve van GS werkzaam te zijn;

b.   ambtelijke bijstand: het beantwoorden van vragen van statenleden, het geven van inzage in of afschrift van documenten, die openbaar zijn en het bieden van ondersteuning zoals bij de voorbereiding van een initiatiefvoorstel, motie of amendement, bij het formuleren van schriftelijke en mondelinge vragen, en bij de opzet en uitvoering van een interactief traject, een onderzoek of een enquête.

Artikel 2

1.   De griffier of een ambtenaar verstrekt ambtelijke bijstand op verzoek van een lid van provinciale staten (PS) als het gaat om feitelijke informatie en inzage in of afschriften van documenten die openbaar zijn.

2.   Indien een ambtenaar meent dat de ambtelijke bijstand als bedoeld in het eerste lid niet kan worden verstrekt of twijfels heeft daaromtrent beslist de directeur-secretaris over het verzoek. Van deze beslissing wordt de ambtenaar schriftelijk op de hoogte gesteld.

3.   Andere vormen van ambtelijke bijstand als die bedoeld in het eerste lid worden door de griffier verleend.

4.   Indien de gevraagde ambtelijke bijstand als bedoeld in het derde lid niet door de griffier kan worden verleend verzoekt hij de directeur-secretaris hierom.

Artikel 3

1.   Een verzoek om ambtelijke bijstand wordt door de directeur-secretaris ingewilligd tenzij:

a.   het statenlid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de ambtelijke bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de staten;

b.   dit het belang van de provincie kan schaden;

c.   de directeur-secretaris niet over de noodzakelijke kwalitatieve en kwantitatieve middelen beschikt om ambtelijke bijstand te verlenen.

2.   Indien de ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd, deelt de directeur-secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het statenlid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 4

Indien het verzoek om ambtelijke bijstand door de directeur-secretaris wordt geweigerd, kan de griffier of het betrokken statenlid het verzoek voorleggen aan de

Commissaris van de Koning. Het verzoek kan door toedoen van de Commissaris van de Koning ter besluitvorming worden voorgelegd aan GS.

Artikel 5

Ambtelijke bijstand conform artikel 2, derde lid en vierde lid, wordt verricht onder de verantwoordelijkheid van de griffier.

Artikel 6

1.   Indien een lid van PS en/of de griffier van oordeel zijn dat ambtelijke bijstand niet naar behoren wordt verleend kan het lid of de griffier daarvan mededeling doen aan de directeur-secretaris.

2.   Indien overleg met de directeur-secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de Commissaris van de Koning. De zaak kan door toedoen van de Commissaris van de Koning ter besluitvorming worden voorgelegd aan GS.

Artikel 7

1.   De directeur-secretaris informeert GS over de ingediende verzoeken om bijstand.

2.   Indien GS of leden van GS informatie wensen over de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken statenlid.

Artikel 8

Deze verordening, die kan worden aangehaald als de Verordening ambtelijke bijstand provinciale staten treedt in werking met ingang van 12 maart 2003.

TOELICHTING OP DE VERORDENING AMBTELIJKE BIJSTAND PROVINCIALE STATEN VAN DRENTHE

ALGEMEEN

Deze verordening geeft uitvoering aan artikel 33 van de Provinciewet. Dit artikel is door de Wet dualisering provinciebestuur ingrijpend gewijzigd. Het legt expliciet vast dat PS en individuele statenleden een recht op ambtelijke bijstand hebben. Voor politieke groeperingen bestaat daarnaast een recht op fractieondersteuning. De uitwerking van deze rechten moet bij verordening worden geregeld. Het recht op fractie-ondersteuning is geregeld in de Regeling vergoeding statenfracties.

De Verordening ambtelijke bijstand provinciale staten Drenthe is afgestemd op het nieuwe dualistische bestuursstelsel. Het meest opvallend is de centrale rol van de griffier. Dit nieuwe instituut, dat bij uitstek bedoeld is voor het verlenen van hulp aan statenleden, wordt het eerste aanspreekpunt als het gaat om ambtelijke bijstand. De griffier vervult de rol van schakel tussen de statenleden en de ambtelijke organisatie ten behoeve van GS (hierna te noemen ambtelijke organisatie).

De Commissaris van de Koning vervult een nieuwe rol in het proces. Indien er een conflictsituatie ontstaat of dreigt te ontstaan, zal de Commissaris van de Koning een bemiddelende rol kunnen spelen. De positie van de Commissaris van de Koning maakt hem bij uitstek geschikt voor deze taak als bruggenbouwer. Als bemiddeling niet tot resultaat leidt, beslissen GS.

Gezien de nieuwe dualistische verhoudingen ligt het voor de hand dat er op het punt van de ambtelijke bijstand duidelijkere scheidslijnen worden getrokken tussen werkzaamheden voor PS en voor GS.

De ambtenaar mag niet onder druk komen te staan doordat hij werkzaamheden voor PS verricht. Daarom zal een lid van GS dat informatie wenst over het verzoek om ambtelijke bijstand, zich moeten wenden tot het betrokken statenlid en niet tot de behandelend ambtenaar.

De verordening behandelt gedetailleerd de ambtelijke bijstand. Aangezien het de verhouding betreft tussen de statenleden en de ambtelijke organisatie, bestaat behoefte aan duidelijke regels. De ambtenaren werken doorgaans namelijk voor GS. Voor de invoering van de Wet dualisering provinciebestuur bepaalde de Provinciewet dat de griffier (en daarmee de onder hem ressorterende ambtelijke organisatie) PS en GS terzijde stond. In dualistische verhoudingen staat de directeur-secretaris GS terzijde en worden PS bijgestaan door de griffier.

Dat PS nu beschikken over een griffier met Statengriffie betekent niet dat er geen behoefte meer zou zijn aan ambtelijke bijstand door de ambtelijke organisatie. De Statengriffie is, in vergelijking tot de ambtelijke organisatie, beperkt van omvang. Voor specialistische hulp op het gebied van het maken van amendementen, moties en regelingen zal een beroep op deze organisatie dan ook nodig blijven. Dit geldt tevens voor specifieke informatie die alleen bij de ambtelijke organisatie beschikbaar is. De wetgever heeft dat onderkend en het recht op deze vorm van ambtelijke ondersteuning expliciet vastgelegd. Deze verordening vormt de uitwerking van dit recht.

De nieuwe formulering van artikel 33 van de Provinciewet laat buiten twijfel dat individuele statenleden, ook die behoren tot een minderheid in PS, recht hebben op ambtelijke bijstand. Op deze verordening kan door alle statenleden een beroep worden gedaan.

ARTIKELSGEWIJS

Artikel 1

In dit artikel zijn definities gegeven van de begrippen ambtenaar en ambtelijke bijstand.

In de gehele verordening is ervoor gekozen een onderscheid aan te brengen tussen ambtenaren en medewerkers van de Statengriffie. Als er over ambtenaren gesproken wordt, worden ambtenaren van de ambtelijke organisatie bedoeld die onder gezag van GS staan en niet de medewerkers van de Statengriffie. Dit neemt niet weg dat medewerkers van de Statengriffie ook ambtenaren in de zin van de Ambtenarenwet zijn.

Bij het begrip ambtelijke bijstand wordt onderscheid gemaakt tussen de feitelijke informatievoorziening en andere vormen van ambtelijke bijstand.

Artikel 2

De verordening is niet bedoeld om formele barrières op te werpen die het verlenen van bijstand aan statenleden juist bemoeilijken. Indien het gaat om het verzoek om informatie van feitelijke aard, dan wel inzage in of afschriften van openbare documenten, kan een statenlid zich rechtstreeks tot een ambtenaar wenden of contact opnemen met de griffier die het verzoek kan neerleggen bij een ambtenaar uit de ambtelijke organisatie.

Het begrip document wordt hier overigens gebruikt in de betekenis die het in de Wet openbaarheid van bestuur heeft. Met openbaar wordt bedoeld openbaar in de zin van de Wet openbaarheid van bestuur.

Voor niet openbare documenten wordt een regeling gegeven in de artikelen 25, 55 en 91 van de Provinciewet. Deze rechten zijn veelal uitgewerkt in de Reglementen van orde.

Bij het verlenen van ambtelijke bijstand is onderscheid gemaakt tussen verzoeken om informatie van feitelijke aard en om inzage in of afschriften van openbare documenten enerzijds en andere vormen van ambtelijke bijstand anderzijds.

Bij laatstgenoemde vormen van ambtelijke bijstand is ervoor gekozen de griffier te noemen als centrale functionaris. Omdat de griffier geen zeggenschap heeft over de ambtelijke organisatie, zal de directeur-secretaris de ambtenaar die de bijstand verleent moeten aanwijzen.

De bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend. Het is niet mogelijk in de verordening hiervoor vaste termijnen op te nemen in verband met de verschillen in aard en omvang van de werkzaamheden voor een verzoek. De griffier ziet erop toe dat er voortgang blijft in het proces.

De ambtenaar die ambtelijke bijstand verleent blijft onderdeel van de ambtelijke organisatie. Het verlenen van ambtelijke bijstand hoort tot de normale uitoefening van zijn taak. Indien hij dit gedeelte van zijn taak niet goed uitoefent behouden GS de mogelijkheid de ambtenaar hierop aan te spreken.

Op grond van het tweede lid is er bij twijfel of afkeuring van het verzoek een rol voor de directeur-secretaris weggelegd.

Artikelen 3 en 4

Beoordeling of 1 van de in artikel 4 genoemde weigeringsgronden zich voordoet vindt in eerste instantie plaats door de directeur-secretaris als hoofd van de ambtelijke organisatie. In artikel 4 is aangegeven dat de uiteindelijke beslissing over het niet verlenen van ambtelijke bijstand is voorbehouden aan GS. Het ligt in de rede dat de Commissaris van de Koning eerst probeert te bemiddelen en daartoe overleg voert met de directeur-secretaris en de griffier (en indien nodig ook het betrokken statenlid). Uiteraard kunnen PS via de gebruikelijke weg hierover de Commissaris van de Koning verzoeken verantwoording af te leggen (artikel 179 Provinciewet).

Artikel 5

De ambtelijke bijstand wordt verricht onder verantwoordelijkheid van de statengriffier. Zo wordt voorkomen dat ambtenaren zowel verantwoording aan de statengriffier als aan de directeur-secretaris moeten afleggen. De directeur-secretaris moet echter wel waarborgen dat de gevraagde middelen (zowel kwalitatief als kwantitatief) worden geleverd.

Artikel 6

Indien - naar de mening van het statenlid en/of de griffier - op onvoldoende wijze aan zijn of haar verzoek om ambtelijke bijstand gehoor wordt gegeven, kan de zaak ter besluitvorming worden voorgelegd aan GS. Ook hier is een bemiddelende rol voor de Commissaris van de Koning weggelegd. Wel dient het betrokken statenlid of de griffier hierover eerst overleg te voeren met de directeur-secretaris.

Artikel 7

In dit artikel is onder meer aangegeven dat het van belang is dat de betrokken portefeuillehouder op de hoogte wordt gesteld van het feit dat om ambtelijke bijstand is verzocht. Gezien de vergroting van de afstand tussen PS en GS, die met de dualisering is gecreëerd, is het logisch dat melding wordt gemaakt van het verschaffen van ambtelijke bijstand. GS en de directeur-secretaris kunnen afspreken in welke gevallen hiervan melding wordt gemaakt.