Regeling vervallen per 01-07-2011

Tijdelijke subsidieregeling koplopergebieden energiezunige nieuwbouw 2011

Geldend van 18-03-2011 t/m 30-06-2011

Intitulé

Tijdelijke subsidieregeling koplopergebieden energiezunige nieuwbouw 2011

Inhoud

Subsidieverstrekking

Artikel 1, Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a.    project: te realiseren nieuwbouw van woningen of andere gebouwen dan woningen op een aaneengesloten bouwlocatie binnen het grondgebied van de aanvrager;

b.    projectontwikkelende partijen: degenen die het project zullen realiseren;

c.    energieprestatiecoëfficiënt: energieprestatiecoëfficiënt als bedoeld in artikel 5.12 van het Bouwbesluit 2003;

d.    start bouw: start van de bouwkundige werkzaamheden in verband met het project, niet zijnde sloop of bouwrijp maken.

Artikel 2, Doel

De subsidieregeling heeft tot doel realisatie van energiezuinige nieuwbouw in de provincie Drenthe te stimuleren en kennis en ervaring op te doen met innovatieve toepassingen, processen en instrumenten in projecten.

Artikel 3, Subsidiabele activiteiten

Gedeputeerde staten kunnen subsidie verstrekken voor activiteiten die het op efficiënte wijze tot stand brengen en verkopen van een innovatief en energiezuinig nieuwbouwproject stimuleren, zoals:

a.    het ontwikkelen van kosteneffectievere energieconcepten, bijvoorbeeld door het verder verbeteren van samenwerking in de bouwkolom, optimalisatie van het ontwerpproces van woningen en/of het benutten van lokale, duurzame, energiebronnen;

b.    het optimaliseren van het bouwproces, bijvoorbeeld door verbetering van werkvoorbereiding, intensieve bouwbegeleiding of kwaliteitscontrole tijdens en na het bouwproces;

c.    het ontwikkelen van innovatieve financieringsconstructies;

d.    het verbeteren van de verkoopbaarheid van woningen, bijvoorbeeld door goede marketingconcepten en intensieve kopersbegeleiding;

e.    intensiever projectmanagement en handhaving;

f.    andere procesmatige activiteiten, zoals het ontwikkelen van (gemeentelijke) stimuleringsregelingen, organiseren van evenementen gericht op kennisoverdracht of het opzetten van innovatieve samenwerkingsverbanden.

Artikel 4, Subsidieaanvraag en verdeelsystematiek

1.    Een aanvraag wordt ingediend door of namens een college van burgemeester en wethouders. Per gemeente kan maximaal 1 aanvraag worden ingediend.

2.    Subsidie wordt aangevraagd door middel van een door gedeputeerde staten vastgesteld aanvraagformulier. Het formulier vermeldt welke bijlagen bij de aanvraag moeten worden overgelegd.

3.    Een aanvraag wordt ingediend binnen een door gedeputeerde staten te bepalen aanvraagperiode.

4.    Gedeputeerde staten beslissen op volgorde van binnenkomst, met dien verstande dat wanneer de aanvrager met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht in de gelegenheid is gesteld de aanvraag aan te vullen, de dag waarop de aanvulling is ontvangen, met betrekking tot de verdeling als datum van ontvangst geldt.

5.    Voor zover door verstrekking van subsidie voor aanvragen, die op dezelfde dag zijn ontvangen, het subsidieplafond wordt overschreden, wordt de onderlinge rangschikking als volgt bepaald:

a.    de aanvragen worden gerangschikt op basis van de hoogte van de subsidie volgens artikel 7. De aanvraag met de hoogste subsidie komt het eerst in aanmerking;

b.    als sprake is van 2 of meer aanvragen in dezelfde subsidiecategorie, wordt de onderlinge rangschikking van deze aanvragen vastgesteld door middel van loting.

Artikel 5, Toetsingscriteria

Om voor subsidie in aanmerking te komen voldoet een aanvraag aan de volgende criteria.

a.    Het project bestaat volledig uit nieuwbouw binnen de provincie Drenthe met een energieprestatiecoëfficiënt die minimaal 25% lager is dan de grenswaarden die op 1 januari 2011 gelden volgens tabel 5.11, onderdeel artikel 5.12, van het Bouwbesluit 2003.

b.    De activiteiten, bedoeld in artikel 3, zijn vernieuwend en zullen leiden tot nieuwbouw met een aangescherpte energieprestatiecoëfficiënt als bedoeld onder a.

c.    Er is voldoende draagvlak bij projectontwikkelende partijen voor het project of, indien er nog geen projectontwikkelende partijen bekend zijn, de aanvrager kan aantonen dat voldoende draagvlak verkregen wordt.

d.    De planning is haalbaar en realistisch voor wat betreft datum start bouw en de projectomvang uitgedrukt in op te leveren aantallen woningen of bruto vloeroppervlak.

e.    Op de datum van inwerkingtreding van onderhavige subsidieregeling is nog geen woning of ander gebouw opgeleverd in het project.

f.    Het project heeft een minimale omvang van 20 woningen of, in het geval van andere gebouwen dan woningen, 2.000 m2 bruto vloeroppervlak.

Subsidieverlening

Artikel 6, Subsidiabele kosten

1.    Als subsidiabele kosten worden uitsluitend in aanmerking genomen de proces- en begeleidingskosten die redelijkerwijs toe te rekenen zijn aan de activiteiten, als bedoeld in artikel 3.

2.    Kosten die in ieder geval niet voor subsidie in aanmerking komen zijn:

a.    kosten van activiteiten of maatregelen waartoe al verplichtingen zijn aangegaan vóór ontvangst van de aanvraag;

b.    structurele personeelskosten van de aanvrager;

c.    kosten die al vergoed worden uit rijksregelingen of door de Europese Commissie;

d.    kosten voor zover deze door de aanvrager kunnen worden teruggevorderd op grond van de Wet op het BTW-compensatiefonds, de Wet op de omzetbelasting 1968 of op grond van enige andere regeling.

Artikel 7, Bepalingen omtrent de hoogte van de subsidie

De subsidie bedraagt:

a.    voor projecten met een energieprestatiecoëfficiënt die minimaal 25% lager is dan de grenswaarden die op 1 januari 2011 gelden volgens tabel 5.11, onderdeel artikel 5.12, van het Bouwbesluit 2003:

I.     € 50.000,-- bij projecten met een omvang van minimaal 40 en maximaal 79 woningen of, in het geval van andere gebouwen dan woningen, minimaal 4.000 m2 en maximaal 7.999 m2 bruto vloeroppervlak;

II.    € 100.000,-- bij projecten met een omvang van minimaal 80 en maximaal 119 woningen of, in het geval van andere gebouwen dan woningen, minimaal 8.000 m2 en maximaal 11.999 m2 bruto vloeroppervlak;

III.   € 150.000,-- bij projecten met een omvang van minimaal 120 woningen of, in het geval van andere gebouwen dan woningen, minimaal 12.000 m2 bruto vloeroppervlak;

b.    voor projecten met een energieprestatiecoëfficiënt die minimaal 50% lager is dan de grenswaarden die op 1 januari 2011 gelden volgens tabel 5.11, onderdeel artikel 5.12, van het Bouwbesluit 2003:

I.     € 50.000,-- bij projecten met een omvang van minimaal 20 en maximaal 39 woningen of, in het geval van andere gebouwen dan woningen, minimaal 2.000 m2 en maximaal 3.999 m2 bruto vloeroppervlak;

II.    € 100.000,-- bij projecten met een omvang van minimaal 40 en maximaal 79 woningen of, in het geval van andere gebouwen dan woningen, minimaal 4.000 m2 en maximaal 7.999 m2 bruto vloeroppervlak;

III.   € 200.000,-- bij projecten met een omvang van minimaal 80 woningen of, in het geval van andere gebouwen dan woningen, minimaal 8.000 m2 bruto vloeroppervlak.

Artikel 8, Weigeringsgrond

Onverminderd artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht wordt de subsidie geweigerd indien de uit te voeren activiteiten niet in overeenstemming zijn met het doel van deze subsidieregeling.

Artikel 9, Verplichtingen subsidieontvanger

De subsidieontvanger is verplicht:

a.    een administratie te voeren die zodanig is ingericht dat daaruit te allen tijde de uit de subsidieverleningbeschikking en goed koopmanschap voortvloeiende verplichtingen op eenvoudige en duidelijke wijze te bewijzen zijn, in relatie tot de subsidieverleningbeschikking; deze voorwaarde heeft onder andere betrekking op alle gemaakte en betaalde kosten, aangegane verplichtingen en verrichte betalingen, de eventueel aan het project toe te rekenen opbrengsten en wijze van aanbesteding;

b.    uiterlijk 31 december 2012 te starten met de bouwkundige werkzaamheden in verband met het project, niet zijnde sloop of bouwrijp maken;

c.    het project uiterlijk 31 december 2014 te hebben gerealiseerd;

d.    deel te nemen aan door het AgentschapNL gefaciliteerde kennis- en leertraject van de Excellente gebiedenregeling;

e.    bij de uitvoering van de activiteiten de regels voor aanbesteding, vastgesteld door gedeputeerde staten, in acht te nemen.

Artikel 10, Voorschotten

Op aanvraag kan een voorschot van ten hoogste 80% van het maximale subsidiebedrag worden verleend.

Subsidievaststelling

Artikel 11, Subsidievaststelling

De subsidieontvanger dient binnen 6 maanden na realisatie van de activiteit waarvoor subsidie is verleend, een aanvraag tot subsidievaststelling in, met gebruikmaking van een door gedeputeerde staten vastgesteld aanvraagformulier.

Slotbepalingen

Artikel 12, Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Provinciaal blad waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 juli 2011, met dien verstande dat de regeling wel van toepassing blijft op subsidies die op grond van deze regeling zijn aangevraagd.

Artikel 13, Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Tijdelijke subsidieregeling koplopergebieden energiezuinige nieuwbouw 2011 (SKEN Drenthe 2011).