Regeling vervallen per 01-01-2011

Beleidsregels subsidieverlening arbeidsmarkt - onderwijs - sociale innovatie

Geldend van 29-04-2010 t/m 31-12-2010 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2010

Intitulé

Beleidsregels subsidieverlening arbeidsmarkt - onderwijs - sociale innovatie

Inhoud

 1, Algemeen

Binnen programma 4, Kennis werkt, zijn middelen vrijgemaakt voor de aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt en de versterking van de kenniseconomie (P4.02). Het Uitvoeringskader Aan het werk met kennis, vastgesteld door gedeputeerde staten in november 2009, biedt een inhoudelijk kader voor de verlening van subsidies op de genoemde terreinen.

2, Beleidsregels

Bevoegdheid en van toepassingverklaring

In de Begroting 2010 is budget opgenomen voor de aansluiting van onderwijs en arbeidsmarkt en de versterking van de kenniseconomie. Ter uitvoering van het budget is deze beleidsregel opgesteld. Gedeputeerde staten zijn op grond van de Algemene subsidieverordening Drenthe (ASV) 2007 (artikel 3) bevoegd om beleidsregels op te stellen. Bij subsidie zijn de Algemene wet bestuursrecht en de ASV van toepassing. Dit geldt echter niet bij projecten die zowel een subsidie ontvangen uit de Europese programma's. Voor deze projecten gelden de standaardvoorwaarden van de Europese programma's en is de ASV niet van toepassing.

Algemeen

Een subsidieaanvraag kan worden ingediend door alle rechtspersonen, maar in beginsel niet door individuele bedrijven (tenzij de individuele ondernemer namens een samenwerkingsverband optreedt). Daarnaast kunnen verenigingen en samenwerkingsverbanden van minimaal 2 partners als indiener optreden.

Voorwaarden waaraan het project moet voldoen

-     Het project draagt bij aan de in dit Uitvoeringskader geformuleerde doelstellingen.

-     Het project sluit aan bij een van de in dit Uitvoeringskader genoemde actielijnen.

-     Het project heeft een additioneel karakter en vormt geen concurrentie of overlap met andere initiatieven.

-     Het project is vernieuwend.

-     Er is draagvlak voor het project bij belanghebbende organisaties.

-     Het project is toepasbaar en/of overdraagbaar op andere plaatsen en omgevingen.

Subsidieaanvraag

-     De aanvraag wordt ingediend voordat de te subsidiëren activiteit een aanvang neemt.

-     Bij indiening van de aanvraag dienen in ieder geval de volgende stukken te worden overgelegd:

-      een projectplan waarin wordt aangegeven:

-       waar en wanneer de activiteiten worden uitgevoerd;

-       wat de relatie is van het project met het beleid van de provincie;

-       wat de investeringsomvang van het project is;

-       wat de verwachte effecten/resultaten zijn van het project;

-       hoe afstemming en samenwerking plaatsvindt;

-      een begroting, omvattende de baten en lasten met betrekking tot de activiteiten waarvoor de subsidie wordt gevraagd.

-     Bij de aanvraag dient een ondertekende verklaring de-minimissteun* als bijlage worden meegestuurd.

*  Een toelichting op en een voorbeeld van de de-minimisverklaring is te vinden op www.snn.eu. Is aan uw onderneming in de afgelopen 3 jaar meer dan € 200.000,-- steun verleend, dan komt u niet in aanmerking voor subsidie. Indien uw onderneming deel uitmaakt van een groep van ondernemingen, moet de hoogste moedermaatschappij verklaren hoeveel steun aan de gehele groep is verleend.

Technische voorwaarden

-     Voor subsidie komen alleen in aanmerking die kosten die specifiek zijn toe te rekenen aan het project en die niet toe te rekenen zijn aan reguliere werkzaamheden.

-     Kosten aangegaan voor de datum van indiening van de subsidieaanvraag zijn van subsidie uitgesloten.

-     Het subsidiepercentage is maximaal 50 van de subsidiabele kosten en het maximale subsidiebedrag is € 150.000,--.

-     In naar het oordeel van gedeputeerde staten bijzondere gevallen kan een hogere subsidie worden verleend.

-     De subsidie wordt beschikbaar gesteld voor de maximale projectduur van 2 jaar.

-     Indien een subsidieaanvraag niet volledig is, wordt het tijdstip van binnenkomst bepaald door het moment waarop de subsidieaanvraag wel volledig is.

Subsidieplafond

Subsidie uit het budget Onderwijs, arbeidsmarkt en kenniseconomie (P4.02) kan worden verleend voor zover het jaarlijks subsidieplafond niet wordt overschreden. Dit subsidieplafond wordt jaarlijks gepubliceerd in het Provinciaal blad.

Uitsluiting

Begunstigden die met terugvordering worden geconfronteerd wegens onrechtmatige en onverenigbare staatssteun worden uitgesloten.

Inwerkingtreding

-     Deze beleidsregel treedt in werking de dag na publicatie in het Provinciaal blad en werkt terug tot 1 januari 2010.

-     De Beleidsregels bij de provinciale agenda onderwijs en kennisinfrastructuur (Provinciaal blad 22 van 2005, kenmerk 5.3/2005001126), die in werking zijn getreden op 25 februari 2005, worden per 1 januari 2010 ingetrokken.

BIJLAGE

BIJ DE BELEIDSREGELS VOOR SUBSIDIEVERLENING ARBEIDSMARKT - ONDERWIJS - SOCIALE INNOVATIE: SCHEMATISCH OVERZICHT UITVOERINGSKADER AAN HET WERK MET KENNIS

Uitvoeringskader Aan het werk met kennis 2010 - 2011

Over de inzet van de provincie Drenthe voor arbeidsmarkt, onderwijs en sociale innovatie

6 belangrijke trends

Nu:

Recessie

Straks:

Tekorten op de arbeidsmarkt, steeds hogere opleidingseisen,

krapte in zorg, techniek, ICT en advies, een leven lang leren en flexibilisering

1 ambitie voor de lange termijn

De arbeidsmarkt beschikt over goed en voldoende personeel

4 doelstellingen

Ondersteuning van ondernemers

Stimuleren van sociale innovatie

Geen structurele tekorten op de arbeidsmarkt

Een leven lang leren

5 criteria voor actie door de provincie

De arbeidsmarkt is ons vertrekpunt

Wij werken bovenlokaal

Wij werken vraaggericht

Wij sturen op afstand

Wij werken samen

5 actielijnen

Strategisch arbeidsmarktbeleid:

Onderzoek naar Drentse trends, ontwikkeling van een arbeidsmarktstrategie,

netwerken, verhoging kwalificatieniveau en lobby voor duurzame werkgelegenheid

Ondersteuning van ondernemers:

Inzicht in wat werkgevers nodig hebben, stimuleren sociale innovatie

en verbeteren inzetbaarheid werknemers

Ontwikkelen van de kennisinfrastructuur:

Samen werken aan kennisontwikkeling ten dienste van werkgevers

Kritische sectoren:

Tegengaan van tekorten op de arbeidsmarkt

Versnellingsagenda:

Aanpak economische crisis