Organisatieverordening griffie

Geldend van 11-10-2014 t/m heden

Intitulé

Organisatieverordening griffie

De raad van de gemeente Drimmelen

gelet op artikel 107e, eerste lid, van de Gemeentewet

gelezen het voorstel van 8 september 2014

besluit:

vast te stellen de Organisatieverordening griffie

Hoofdstuk 1. Begripsbepalingen

ARTIKEL 1:1

In deze verordening wordt verstaan onder:

griffier: de op grond van artikel 107 Gemeentewet door de raad benoemde functionaris;

griffie: de organisatie die valt onder de verantwoordelijkheid van de raad, bestaande uit de griffier en overige griffiemedewerkers;

werkgeverscommissie: een door de raad op grond van artikel 83 van de Gemeentewet ingestelde commissie waaraan de werkgeversfunctie van de griffie is gedelegeerd.

Hoofdstuk 2. Organisatie van de griffie

ARTIKEL 2:1 Organisatiedoelstellingen en formatie

De raad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie, gehoord de griffier, de organisatiedoelstellingen en formatie van de griffie en de op de griffie aanwezige functies vast.

ARTIKEL 2:2 Aansturing griffier

  • 1. De werkgeverscommissie is verantwoordelijk voor de aansturing van de griffier.

  • 2. De raad stelt op voorstel van de werkgeverscommissie een instructie vast, zoals bedoeld in artikel 107a Gemeentewet.

  • 3. De griffier handelt naar zijn instructie.

  • 4. De griffier legt verantwoording af aan de raad over het functioneren van de griffie in het jaarplan en jaarverslag.

ARTIKEL 2:3 Financiën

De raad stelt jaarlijks de begroting van de griffie vast op basis van het jaarplan van de griffie.

ARTIKEL 2:4 Beheer

De griffier maakt in het driehoeksoverleg tussen burgemeester, secretaris en griffier afspraken over het gebruik van de binnen de collegeorganisatie bestaande ondersteunende faciliteiten op het terrein van Personeel, Informatie, Juridische Zaken, Organisatie, Communicatie, Financiën, Automatisering en Huisvesting.

ARTIKEL 2:5 Medezeggenschap

  • 1. De griffie voert samen met de ambtelijke organisatie een gemeenschappelijke ondernemingsraad als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de ondernemingsraden (WOR).

  • 2. De secretaris geldt voor wat betreft de griffie als bestuurder in de zin van de WOR.

  • 3. Voor zover er in het overleg met de ondernemingsraad als bedoeld in artikel 23 van de WOR (hierna: de overlegvergadering) onderwerpen worden besproken die de griffie en/of het griffiepersoneel rechtstreeks of middellijk aangaan, vindt er voorafgaand aan de overlegvergadering overleg plaats tussen de griffier en de secretaris. Indien dat door de griffier wenselijk wordt geacht is de secretaris gehouden om het standpunt van de griffier in de overlegvergadering kenbaar te maken.

  • 4. De griffier ontvangt een verslag van die overlegvergaderingen, waarin onderwerpen zijn besproken die de griffie en/of het griffiepersoneel rechtstreeks of middellijk aangaan.

  • 5. Ingeval van ingrijpende organisatiewijzigingen van de griffie wijst de werkgeverscommissie uit zijn midden een vertegenwoordiger aan om overleg met de vakorganisaties te voeren.

Hoofdstuk 3. Slotbepalingen

ARTIKEL 3:1

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, pleegt de griffier voor zover nodig overleg met de voorzitter van de werkgeverscommissie.

ARTIKEL 3:2

Deze verordening kan worden aangehaald als 'Organisatieverordening van de griffie van de gemeente Drimmelen.

ARTIKEL 3:3

Deze verordening treedt in werking op de dag volgende op die van zijn publicatie.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 18 september 2014,
drs. G.L.C.M. de Kok, de voorzitter,
Mr. M.J.N. Schuurbiers, de griffier