Regeling vervallen per 01-01-2020

Regeling Dienstkleding gemeente Drimmelen

Geldend van 01-01-2003 t/m 31-12-2019

Intitulé

Regeling Dienstkleding gemeente Drimmelen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Drimmelen:

gelet op het bepaalde in artikel 15:1:16, lid 4 van de Uitwerkingsovereenkomst gemeente Drimmelen;

gelezen het advies van de Ondernemingsraad van 22 augustus 2002;

gelet op het bepaalde in artikel 160 van de gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de:

Regeling Dienstkleding gemeente Drimmelen:

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    medewerker:

    • 1.

      de ambtenaar in de zin van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Drimmelen;

    • 2.

      de werknemer als bedoeld in artikel 2:5 van de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling gemeente Drimmelen;

    • 3.

      de gedetacheerde in het kader van de Wet Sociale Werkvoorziening.

  • b.

    dienstkleding:

    kleding die door de gemeente aan de ambtenaar kosteloos beschikbaar wordt gesteld voorzien van het gemeentelijke logo van tenminste 70 cm². Dienstkleding kan worden onderverdeeld in werk-, uniform- en veiligheidskleding.

  • c.

    werkkleding:

    kleding, die met het oog op de eisen die door de dienstuitoefening aan de kleding gesteld worden, door de medewerker gedurende de dienstuitoefening moet worden gebruikt.

  • d.

    uniformkleding:

    kleding waarvan de medewerker het gebruik gedurende de dienstoefening met het oog op het representatieve karakter van de functie is voorgeschreven.

  • e.

    veiligheidskleding:

    kleding, die met het oog op de veiligheid, door de medewerker gedurende de dienstuitoefening moet worden gebruikt. De werkgever ziet toe op het dragen van de veiligheidskleding.

Artikel 2 Verstrekking dienstkleding

  • 1. De functies die voor dienstkleding in aanmerking komen, worden door de respectievelijke leidinggevende bepaald. De leidinggevende heeft ook een grote inbreng in de samenstelling van het kledingpakket. De aanschafkosten hiervan worden voldaan uit het jaarlijks vast te stellen jaarbudget per respectievelijke functie. In bijlage I, als onderdeel van deze regeling, zijn de respectievelijke budgetten opgenomen.

  • 2. Het jaarbudget per functie wordt jaarlijks bijgesteld conform de consumentenprijsindex (reeks alle huishoudens totaal) van het voor/voorgaande jaar.

  • 3. De medewerker, aan wie dienstkleding beschikbaar is gesteld, is verplicht deze, gelet op het bepaalde in artikel 15:1:16 van de Uitwerkingsovereenkomst gemeente Drimmelen, tijdens de werkzaamheden te dragen.

  • 4. Veiligheidskleding (signaleringsjassen, zaagbroeken, helmen, veiligheidsschoenen e.d.) wordt afzonderlijk geraamd en ter beschikking gesteld door de werkgever.

  • 5. Om het schoeisel onbelast te kunnen verstrekken, dient het schoeisel op de werkplek te worden achtergelaten.

Artikel 3 Eigendomsrecht

  • 1. De overeenkomstig het bepaalde in deze regeling beschikbaar gestelde dienstkleding is en blijft het eigendom van de gemeente Drimmelen.

  • 2. Bij ontslag dient de dienstkleding ingeleverd te worden.

  • 3. De dienstkleding mag niet gedragen worden door personen die niet gerechtigd zijn deze te dragen.

Artikel 4 Onderhoud

  • 1. De medewerker is verplicht de dienstkleding in goede staat te houden.

  • 2. Het dagelijkse onderhoud, de eventuele herstellingen en het schoon houden van de dienstkleding, is voor rekening van de medewerker.

  • 3. Voor uniformkleding die slechts chemisch gereinigd kan worden, wordt per medewerker op declaratiebasis een maximale vergoeding per jaar verstrekt.

  • 4. De medewerker kan worden verplicht tot gehele of gedeeltelijke vergoeding van door de gemeente geleden schade aan de kleding of verlies en diefstal, voor zover deze aan zijn schuld of nalatigheid is te wijten.

  • 5. Het bedrag van de schadevergoeding en de wijze van inhouding daarvan op zijn bezoldiging dan wel de andere wijze van compensatie van het schadebedrag worden niet vastgesteld dan nadat de medewerker in de gelegenheid is gesteld zich schriftelijk of mondeling te verantwoorden en ter zake van de wijze van inhouding c.q. betaling zijn wensen kenbaar te maken.

Artikel 5 Vervanging

Vervanging van dienstkleding vindt eenmaal per kalenderjaar plaats, waarbij de medewerker alle gewenste artikelen binnen het voor hem geldende kledingpakket kan bestellen.

Artikel 6 Algemene bepalingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, beslist de gemeentesecretaris in de geest van deze regeling.

  • 2.

    Deze regeling treedt in werking op 01 januari 2003 en kan worden aangehaald als ‘Regeling Dienstkleding gemeente Drimmelen’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 29 oktober 2002.
mr. C.M.G.H. Wortel
Secretaries
J.Elzinga
Burgemeester