Regeling vervallen per 10-03-2011

Mandaatbesluit 2010

Geldend van 17-06-2010 t/m 09-03-2011

Intitulé

Mandaatbesluit 2010

Het college en de burgemeester van Dronten,

elk voor zover het hun bevoegdheden betreft,

gelet op artikel 171 van de Gemeentewet en de artikelen 10:3 en 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

B E S L U I T E N:

I. de bevoegdheid tot het afdoen van aangelegenheden, met inbegrip van het ondertekenen van daarop betrekking hebbende stukken, bij mandaat op te dragen aan de ambtelijke functionarissen, zoals vermeld op de bij dit besluit behorende bijlage;

II. bij de toepassing van het mandaat worden door de gemandateerden de aanwijzingen als opgenomen in de toelichting en de lijst gemandateerde bevoegdheden en volmachten in acht genomen;

III. de gemandateerden op te dragen de gemeente buiten rechte te vertegenwoordigen, voorzover dat ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid nodig is;

IV. de bevoegdheid tot het verrichten van eenvoudige correspondentie bij mandaat op te dragen aan alle ambtelijke functionarissen, voorzover een relatie hebbend met hun functie;

V. indien niet in diens vervanging is voorzien, wordt de functionaris vervangen door de naasthogere ambtenaar;

VI. besluiten die in mandaat namens een gemeentelijke orgaan worden genomen, worden als volgt ondertekend:namens het college van Dronten / de burgemeester van Dronten,handtekening,naam mandataris,(manager) afdeling …

VII. stukken waarin de gemeente als rechtspersoon wordt vertegenwoordigd, worden als volgt ondertekend:Gemeente Dronten,naam gemandateerde;

VIII.dit besluit wordt aangehaald als Mandaatbesluit 2010;

IX. dit besluit treedt in werking de dag na bekendmaking

X. het Mandaatbesluit vastgesteld op 14 januari 2006 wordt ingetrokken;

XI. alle andere besluiten tot het mandateren van bevoegdheden worden ingetrokken, uitgezonderd procesmachtigingen.

Dronten, 4 mei 2010

Het college van Dronten,

R. Kool

secretaris

mr. A.B.L. de Jonge

burgemeester

De burgemeester van Dronten,

mr. A.B.L. de Jonge

Toelichting

Algemeen

Voor het gebruik van het mandaat is het van belang om aandacht te hebben voor de volgende onderscheidingen.

Publiekrecht-privaatrecht

Rechtshandelingen (handelingen met een beoogd rechtsgevolg) kunnen worden onderscheiden in publiekrechtelijk en privaatrechtelijk handelingen. Publiekrechtelijk zijn rechtshandelingen die zijn gebaseerd op een wettelijke bevoegdheid; anders gezegd handelingen waarbij het gemeentebestuur als overheid optreedt. Dit soort handelingen wordt verricht door een publiekrechtelijk orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester).

Privaatrechtelijke handelingen kunnen worden verricht door natuurlijke personen of rechtspersonen. Hier treedt de gemeente op, niet op basis van een bijzondere bevoegdheid, maar op dezelfde wijze als andere rechtspersonen.

Er kan een verschil bestaan tussen bevoegdheid om een beslissing te nemen en de bevoegdheid daarover een stuk te ondertekenen. Met betrekking tot publiekrechtelijke besluiten legt het mandaat die bevoegdheden (afdoening en ondertekening) in een hand. Aangaande privaatrechtelijke handelingen bepaalt artikel 171 van de Gemeentewet dat de burgemeester ondertekent (hij vertegenwoordigt de gemeente buiten rechte). Hij kan die bevoegdheid aan anderen opdragen. Daarvoor is onderdeel II in het besluit opgenomen.

Mandaat-attributie

De heffingsambtenaar, de invorderingsambtenaar, de heffingsambtenaar, de (bijzondere) ambtenaar burgelijke stand en de leerplichtambtenaar ontlenen hun bevoegdheden (deels) rechstreeks aan de wet. In een dergelijk geval is sprake van attributie. Voor die bevoegdheden zijn zij dan ook niet opgenomen in het mandaatbesluit. Overigens zijn zij voor de toepassing van die bevoegdheden wel verantwoording verschuldigd aan het college.

Mandaat

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht wordt onder mandaat verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan (in casu het college of de burgemeester) besluiten te nemen.

Bij mandaat worden de bevoegdheden die een mandaatgever (college of burgemeester) heeft, opgedragen aan een gemandateerde. De mandaatgever blijft zelf bevoegd om te beslissen en om de gemandateerde aanwijzingen te geven over de wijze waarop deze zijn bevoegdheden uitoefent. Dit onderdeel heeft betrekking op publiekrechtelijke bevoegdheden. De gemandateerde treedt dus op namens een gemeentelijk orgaan. Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.

Ondermandaat is niet toegestaan, tenzij een medewerker expliciet schriftelijk door de manager, die het mandaat heeft, wordt aangewezen. In dat geval is er sprake van een persoonsgebonden en aan de functie gerelateerd ondermandaat, waarvan het mandaat bij zijn manager berust.

Het bestuursorgaan blijft te allen tijde bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. De mandaatgever kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter uitvoering van de gemandateerde bevoegdheid.

Een gemandateerde bevoegdheid omvat uiteraard ook de daarbij behorende uitvoering, zoals het inwinnen van de nodige inlichtingen, het doen van mededelingen over bestaand beleid, correspondentie over de uitvoering van een contract enzovoorts. Ook kan gedacht worden aan correspondentie die voorafgaat aan de uitoefening van een gemandateerde bevoegdheid, zoals het treffen van maatregelen voor een woningaanpassing of het bieden van hulp aan cliënten. Tenzij dit afzonderlijk is vermeld, valt de uitoefening van bestuursdwang, het opleggen van dwangsommen of de tussentijdse beëindiging van contracten niet onder de uitvoering.

Uiteraard is het ook zonder dat dit in het mandaat is vermeld, nimmer de bedoeling dat een ambtenaar van zijn bevoegdheid gebruik maakt in strijd met de wet of in afwijking van (al dan niet beschreven) gemeentelijk beleid. Ook in bestuurlijke of politiek gevoelige aangelegenheden blijft gebruik van het mandaat achterwege. Tenslotte mag het mandaat niet worden toegepast in gevallen waarin geen of onvoldoende budget voorhanden is voor de uitvoering van het besluit. Gebruik van het mandaat in deze gevallen kan leiden tot intrekking van het mandaat en in ernstige gevallen ambtenaarrechterlijke sancties.

Vervanging

Mandaat wordt verleend over de lijn. Dit betekent dat bij afwezigheid van de gemandateerde de naasthogere ambtenaar altijd bevoegd is de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. Met de naasthogere ambtenaar wordt bedoeld de ambtenaar die aan de gemandateerde feitelijk leiding geeft. De directie geeft in deze betekenis leiding aan de managers; die geven leiding aan de medewerkers.

Van vervanging is sprake bij vakantie of ziekte, maar tevens indien het noodzakelijk is dat de gemandateerde tijdelijk van zijn mandaat wordt ontheven.

Ondertekening

Publiekrechtelijke besluiten (vergunningen en andere beschikkingen) gaan uit van een orgaan van de gemeente (het college of de burgemeester). In mandaat genomen besluiten worden door de gemandateerde ondertekend. Bij de ondertekening wordt altijd vermeld namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Daarbij gelden de voorschriften zoals aangegeven in onderdelen VI en VII van het mandaatbesluit waar deze toelichting op slaat. Bij afwezigheid van een gemandateerde, kan om praktische redenen b/a (bij afwezigheid) worden getekend door een andere functionaris, die dan wel zelf ook gemandateerde moet zijn.

Ondertekening privaatrechtelijke stukken

Privaatrechtelijke stukken (zoals overeenkomsten) gaan uit van de rechtspersoon “gemeente Dronten”. Zij vermelden in de aanhef:

De gemeente Dronten, ten deze vertegenwoordigd door (naam ondertekenaar)

daartoe bij Mandaatbesluit aangewezen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet, …..

Eenvoudige uitvoeringscorrespondentie

In de mandatenlijst wordt een groot aantal besluiten opgedragen aan ambtenaren. Het is echter niet mogelijk om alle handelingen die ambtenaren namens het gemeentebestuur of de gemeente verrichten, uitputtend te beschrijven. Met dit mandaat is bedoeld de mogelijkheid te scheppen om uitvoering te geven aan besluiten die door het bestuur zijn genomen. Met een aantal voorbeelden wordt dit verduidelijkt. Ook zijn enkele begrenzingen aan te geven.

Het uitgangspunt bij eenvoudige uitvoeringscorrespondentie is dat geen nieuwe rechtsverhoudingen worden geschapen. Dit mandaat kan dus niet worden gebruikt voor het vaststellen van beschikkingen (andere publiekrechtelijke besluiten worden geheel niet gemandateerd) en het aangaan van overeenkomsten (bestellingen).

Ook dit mandaat geldt niet voor gevallen:

  • -

    waarin afwijking van bestaande regels nodig is;

  • -

    waarin verwacht kan worden dat toepassing van de regels in een concreet geval bestuurlijke of politieke repercussie zal hebben;

  • -

    waarin geen budget (meer) voorhanden is voor de uitvoering van het besluit;

Het gaat hier niet om een ondertekeningsmandaat, maar om de bevoegdheid om namens het college (of namens de burgemeester) zaken af te doen.

Let op! Het mandaat is een besluit van deze organen en niet van de gemeenteraad. Het mandaat geldt dus niet voor afdoening van zaken waartoe de raad bevoegd is. Eenvoudige correspondentie aan de raad wordt afgedaan via de lijst ingekomen stukken.

Voorbeelden

Bepaalde besluiten dienen na vaststelling aan anderen te worden meegedeeld (bijvoorbeeld verordeningen die strafrechtelijke bepalingen bevatten aan het arrondissementsparket). De toezending van zo’n besluit schept geen nieuwe rechtsverhouding en kan derhalve als uitvoering worden beschouwd.

Ook valt te denken aan gevallen waarin een briefkaart gebruikt kan worden zoals:

  • -

    ontvangstbevestigingen (niet van meldingen van bouwvoornemens of op grond van de Wet milieubeheer) en

  • -

    het toezenden van voorhanden informatie (folders, kaarten, drukwerk);

  • -

    het retourneren van stukken etc.

  • -

    verzoeken om nadere informatie aan aanvrager om de aanvraag te completeren teneinde op de aanvraag te kunnen beslissen.

Omdat in deze gevallen geen rechtsverhouding tot stand komt, bestaat er geen bezwaar tegen de stukken met een eigen ondertekening (dus niet: namens …) te verzenden.

Procesvertegenwoordiging

Voor procesvertegenwoordiging bestaat een afzonderlijke procesmachtiging.

Gemandateerde bevoegdheden en volmachten

OVEREENKOMSTEN ALGEMEEN

nr.

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

privaatrechtelijke overeenkomsten

1.

aangaan van overeenkomsten waaronder uitbesteden van werkzaamheden, aanbesteden, plaatsen van orders en gunnen van opdrachten

Directieleden.

(Zij tekenen primair de stukken die behoren tot het tussen hen afgesproken werkgebied. Secundair nemen zij elkaar waar. Bij afwezigheid van alle directieleden tekent een loco-secretaris.)

a.voor diensten met een contractsbelang onder € 100.000,00

b.voor werken met een contractsbelang onder € 500.000,00

2.

aangaan van overeenkomsten waaronder uitbesteden van werkzaamheden, aanbesteden, plaatsen van orders en gunnen van opdrachten

manager

met een contractsbelang van ten hoogste € 50.000,00

MANDATEN ALGEMEEN

nr.

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

1.

Ontzegging toegang

a.

De bevoegdheid tot het direct ontzeggen van de toegang tot gemeentelijke gebouwen en/of terreinen aan personen die in die gebouwen of op die terreinen de orde verstoren of een directe bedreiging vormen voor de veiligheid of gezondheid van de aanwezige ambtenaren, bestuurders of gasten/bezoekers van de gemeente.

Deze bevoegdheid sluit in de bevoegdheid om personen op te dragen om het pand of perceel te verlaten en zich daarvan verwijderd te houden. Zo nodig wordt dit bevel gehandhaafd met behulp van de sterke arm.

De onder a. en b. beschreven bevoegdheden berusten bij de collegeleden, de directieleden en afdelings-managers. Zoveel als mogelijk wordt in de praktijk de volgende primaatvolgorde aangehouden.

1.Manager afdeling O&A

2.Manager afdeling PZ

3.Manager afdeling SZ

4.De eerst beschikbare functionaris onder de overige bevoegd verklaarde collegeleden, afdelings-managers en directieleden.

In geval van publieksbijeen-komsten of vergaderingen buiten de normale kantooruren en indien dan geen directielid of afdelingsmanager aanwezig is, kan de gemeentebode van dienst de onder a. beschreven bevoegdheid uitoefenen, maar alleen als de voorzitter van één van de vergaderingen of de organisator van de publieks-bijeenkomst met de ontzegging en directe verwijdering instemt.

b.

De bevoegdheid om personen schriftelijk aan te zeggen dat zij gedurende bepaalde tijd geen toegang hebben tot evt. nader bepaalde gemeentelijke gebouwen en/of terreinen, om reden van voorkoming van agressief gedrag, verstoring van de orde, de veiligheid of bedreiging van de veiligheid van personen in die gebouwen of op terreinen. Zo nodig wordt deze aanzegging gehandhaafd met behulp van de sterke arm.

ALGEMEEN MANDAAT 2 Wet openbaarheid van bestuur

2.

Afhandelen verdagingsbesluiten en overige Wob-verzoeken

Burgemeester en secretaris in samenspraak, blijkend uit de gezamenlijke ondertekening van de besluiten op grond van dit mandaat.

Betrokken wethouders en afdelingsmanagers worden geïnformeerd over besluiten die hun uitvoeringspraktijk raken.

PERSONEEL ALGEMEEN

nr. bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling

1. benoemen van personeel

Directieleden, manager

(Directieleden tekenen primair de stukken die behoren tot het tussen hen afgesproken werkgebied. Secundair nemen zij elkaar waar. Bij afwezigheid van alle directieleden tekent een loco-secretaris.)

a.met uitzondering van besluiten ten aanzien van de secretaris en de directeuren

b.besluiten ten aanzien van managers uitsluitend gemandateerd aan secretaris

c.managers zijn slechts bevoegd voor wat betreft hun eigen afdeling

d.managers oefenen hun bevoegdheid slechts uit in overeenstemming met de personeelsadviseur

e.mandaat geldt binnen de voorgestelde concernregels en voor zover het budget toereikend is. Voor zover afwijking van het concernbeleid wenselijk en juridisch mogelijk is, beslist de secretaris.

2. aangaan van arbeidsovereenkomsten

3. vaststellen salaris

4. toekennen extra salarisverhoging, toelage of gratificatie

5. achterwege laten van salarisverhoging bij onvoldoende bekwaamheid, geschiktheid of functioneren

6. verlenen ontslag op eigen verzoek

7.verlenen van ontslag op grond van blijvende invaliditeit voorzover herplaatsbaarverklaring achterwege blijft

8.verlenen van ontslag wegens pensionering of vervroegde pensionering

9. overplaatsen medewerker op vrijwillige basis

10. uitvoeren 56-jarigenmaatregel

11. openstellen vacature

12. toekennen verhuiskostenvergoeding

13. toekennen vergoeding woon- werkverkeer

14. toekennen vergoeding telefoonkosten

15. toekennen kledingtoelage

16. koop, verkoop en overschrijven van verlof

17. verlenen zwangerschaps- en bevallingsverlof

18. verlenen ouderschapsverlof

19. verlenen zorgverlof

20. verlenen verlof in kader levensloopregeling

21. beslissen omtrent arbeidsduur en werktijden

22. beslissen omtrent overwerk

23. toekennen VTO-faciliteiten (cursussen en symposia)

24. aantrekken uitzendkrachten

25. Het opleggen van disciplinaire straffen, inclusief schorsing, voorwaardelijk ontslag en strafontslag en de handelingen die nodig zijn om tot de disciplinaire straf te komen.

f.Bevoegdheid sub 25 is voorbehouden aan de gemeentesecretaris, voor alle aan hem ondergeschikt personeel onder navolgende voorwaarden:

I.van deze bevoegdheid kan alleen gebruik worden gemaakt in overleg met een HRM-adviseur en de direct leidinggevende van degene die het besluit rechtstreeks aangaat en voorzover de bedrijfsvoeringsmiddelen toereikend zijn om de voorzienbare financiële gevolgen van het besluit op te vangen.

II.dat in elk geval de portefeuillehouder personeelszaken over gebruikmaking van deze bevoegdheid wordt geïnformeerd.

AFVALINZAMELING EN ACCOMODATIEBEHEER

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

privaatrechtelijke bevoegdheden

1.

aansprakelijkheidsstelling voor schade aan gemeentelijke eigendommen

manager

2.

beoordeling en afhandeling van schade aan gemeentelijke eigendommen

manager

3.

aanschaf klein materiaal

beheerder materiaal en logistiek

tot een bedrag van € 4.500,00

4.

aanschaf klein materiaal

monteur

tot een bedrag van € 2.500,00

5.

aanschaf klein materiaal

allround opzichter bouwkunde, opzichter afvalinzameling en reiniging

tot een bedrag van € 1.000,00

subsidie oud papier

6.

vaststelling subsidie

manager

CONCERNDIENSTEN

Nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

algemeen

1.

waarmerken dat besluiten door het college zijn genomen

medewerker bestuursondersteuning

2.

In ontvangst nemen van stukken met betrekking tot loonbeslag

medewerker personeelsadministratie, medewerker salarisadministratie

financiële zaken

3.

oninbaar verklaren van publieke en private vorderingen belastingen

invorderingsambtenaar

4.

waarmerken legitimatiebewijzen gemeentelijke deurwaarders

manager

5.

vaststellen van belastingcohieren

manager

6.

vaststellen van borderellen

manager

7.

benoemen onbezoldigd ambtenaar der gemeentelijke belastingen en deze aan te wijzen als belastingdeurwaarder

invorderingsambtenaar

8.

uitbesteden taxaties OZB inzake aan-, nieuw- en verbouw

coördinator WOZ/belastingen

9.

afsluiten van CAR-verzekeringen bij de uitvoering van (bouw)werken, inclusief taxatieopdrachten

ondersteunend medewerker financieel beleid

10.

afwikkelen van schade aan gemeentelijke eigendommen en aan derden

11.

benoemen van onbezoldigd ambtenaren parkeerbelasting

invorderingsambtenaar

12.

uitvoering financieringsregeling huisvesting ambtenaren

medewerker invordering belastingen

13.

aangaan overeenkomsten tot geldlening

coördinator financieel beleid

zowel aantrekken als uitzetten van gelden, na advies treasurycommissie

gemeentelijke arbeidsvoorwaardenregeling

14.

verlenen van voorschot op salaris in de maand waarin het betaalbaar wordt gesteld

manager

15.

verstrekken werkgeversverklaring

medewerker personeelsadministratie, medewerker salarisadministratie

16.

UWV melding (na overleg met bedrijfsarts)

medewerker personeelsadministratie, medewerker salarisadministratie, coördinator personeels- en salarisadministratie/rechtspositie

17.

afdrachten IZA, ABP, loonbelasting

Algemeen Burgerlijk Pensioenwet

18.

aanvragen P 1 keuringen

manager

na overleg met bedrijfsarts

personeelszaken algemeen

19.

Verstrekken van legitimatiebewijzen aan medewerkers

coördinator personeels- en salarisadministratie/rechtspositie

aansprakelijkheidsstelling

20.

beoordeling en afhandeling van bij de gemeente ingediende schadeclaims behalve planschadeclaims op basis van artikel 6.1 Wro.

senior juridisch beleidsmedewerker, juridisch beleidsmedewerker

Algemene wet bestuursrecht

21.

bevestigen van ontvangst van een bezwaarschrift (artikel 6:14)

senior juridische beleleidsmedewerker, juridisch beleidsmedewerker, secretaris commissie bezwaarschriften sociale kamer

de (senior) juridisch beleidsmedewerkers in de functie van secretaris van de commissie bezwaarschriften

22.

verdagen van de termijn om te beslissen op het bezwaarschrift (artikel 7:10)

MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELING

Nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Leerplichtwet

1.

besluiten omtrent vervangende leerplicht

leerplichtambtenaar/RMC-consulent

2.

besluiten omtrent vervangende leerplicht laatste schooljaar

leerplichtambtenaar/RMC-consulent

3.

vrijstelling van inschrijving

4.

vrijstelling van inschrijving in verband met trekkend bestaan

5.

vrijstelling van inschrijving wegens lichamelijke of psychische ongeschiktheid

6.

vrijstelling voor het volgen van ander onderwijs

Verordening leerlingenvervoer gemeente Dronten

7.

besluiten omtrent toekenning vergoeding leerlingenvervoer

beleidsmedewerker MO, uitvoerend medewerker MO

Wet inburgering

8.

beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht niet-uitkeringsgerechtigde wegens handicap

beleidsmedewerker MO

9.

vaststellen inburgeringsvoorziening niet-uitkeringsgerechtigde

10.

vaststellen datum waarbinnen niet-uitkeringsgerechtigde inburgeringsexamen gehaald moet hebben

beleidsondersteuner MO

Wet kinderopvang

11.

bijhouden van het register en het doen van mededelingen, bedoeld in artikel 46

beleidsmedewerker MO

Verordening peuterspeelzaalwerk

12.

wijzigen van het gemeentelijk register peuterspeelzaalwerk (artikel 6)

beleidsmedewerker MO

13.

geven van een schriftelijke aanwijzing aan houders die de voorschriften niet naleven (artikel 20 leden 1 en 2)

beleidsmedewerker MO

Algemene subsidieverordening 2010

14.

beslissen op subsidieaanvragen

beleidsmedewerker MO

indien de aangevraagde subsidie niet meer dan € 1000 bedraagt

15.

stellen van een termijn voor het aanvullen van de aanvraag

beleidsmedewerker MO

16.

buiten behandeling stellen van een aanvraag

beleidsmedewerker MO

17.

verlenen van uitstel van de verplichting om voor een bepaalde datum rekening en verantwoording af te leggen

beleidsmedewerker MO

18.

verlengen of opschorten van een beslistermijn

beleidsmedewerker MO

19.

vaststellen van een aanvraagformulier

beleidsmedewerker MO

ONDERSTEUNING EN ADVISERING

Nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

privaatrechtelijke overeenkomsten

1.

toestaan gebruik ruimten gemeentehuis, daaronder begrepen de archiefruimte

manager

2.

in ontvangst nemen aangetekende stukken, pakketten, poststukken, cheques en postwissels

bode

3

aanschaf klein materiaal

managementcoördinator, communicatieadviseur, communicatiemedewerker, bode

tot een bedrag van € 500,00

4.

aanschaf klein materiaal

service en contract coordinator ICT

tot een bedrag van € 10.000

Wet openbaarheid van bestuur

5.

afhandeling licht Wob-verzoek

(zie voor overige Wob-zaken de ALGEMENE MANDATEN)

communicatieadviseur

er is sprake van een licht Wob-verzoek indien: het niet gaat om een bestuurlijke of politiek gevoelige zaak, er een vermoeden bestaat dat er een aansprakelijkheidsclaim uit voort kan vloeien, het een juridische kwestie betreft waarbij de vermogenspositie van de gemeente in het geding is danwel de gemeente rechten of bezit kan verliezen

Wet op de veiligheidsregio's

6.

opstarten van communicatieactiviteiten in geval van een ramp of crisis

communicatieadviseur

conform het Regionale draaiboek crisiscommunicatie

PUBLIEKSZAKEN

Nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

algemeen

1.

in ontvangst nemen van aangetekende stukken, pakketten, poststukken, cheques en postwissels

senior receptioniste, medewerker receptie/telefoon, centrale balie

uitgezonderd stukken met betrekking tot loonbeslag

2.

waarmerken van kopieën

frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, managementcoördinator

3.

legalisatie van handtekeningen

Wet op de Lijkbezorging

4.

verlenen van verlof tot begraven, verbranding of ontleding

frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, managementcoördinator

verlenen uitstel verlof tot begraven, verbranding of ontleding

Successiewet

5.

besluiten en afgifte van stukken ter uitvoering van deze wet

frontoffice medewerker burgerzaken

Paspoortwet

6.

het in behandeling nemen van aanvragen en de afgifte van reisdocumenten

frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, managementcoördinator

7.

besluit tot het niet in behandeling nemen van een aanvraag van reisdocumenten

manager

Wet Gemeentelijke basisadministratie

8.

verstrekken van inlichtingen en afschriften uit en het bijhouden van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, managementcoördinator

9.

besluit tot ambtshalve in- en uitschrijving, besluit tot weigering een aangifte of verzoek in behandeling te nemen

manager

Wegenverkeerswet

10.

in behandeling nemen van aanvragen en de afgifte van rijbewijzen

frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, managementcoördinator

besluit tot het niet in behandeling nemen van aanvragen en de afgifte van rijbewijzen

manager

Rijkswet op het Nederlanderschap

11.

in behandeling nemen van en adviseren op verzoeken om naturalisatie tot Nederlander en het in behandeling nemen van en beslissen op verzoeken om optieverlening

backofficemedewerker publiekszaken, managementcoördinator publiekszaken

Wet bescherming persoonsgegevens

12.

besluiten in het kader van de uitvoering van deze wet

frontoffice medewerpubliekszaken

Vreemdelingenwet 2000

13.

vaststellen rechtmatig verblijf

frontoffice medewerker publiekszaken

betreft door de minister aan de burgemeester gemandateerde bevoegdheden;

ondertekening luidt:

namens de Minister van Vreemdelingenzaken en integratie, de burgemeester, namens hem, (naam ambtenaar), afdeling Publiekszaken

14.

vaststellen en innen verschuldigde rijksleges

15.

uitreiken verblijfdocumenten

Wet algemene bepalingen burgerservicenummer

16.

toekennen burgerservicenummer

frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken, managementcoördinator

Wet op de verklaring omtrent het gedrag

17.

het in ontvangst nemen van aanvragen en de afgifte van de verklaring omtrent het gedrag

frontoffice medewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken, applicatie- / gegevensbeheerder publiekszaken

Wet justitiële documentatie

18.

aanvraag inlichtingen uit de registers justitiële documentatiedienst en de politieadministratie

backofficemedewerker publiekszaken

KB 18-10-1933, nr. 32

19.

afgifte van kennisgeving van overlijden aan Inspecteur der registratie en successie (Belastingdienst)

frontofficemedewerker publiekszaken, backofficemedewerker publiekszaken

Burgerlijk Wetboek

20.

naamswijziging: het in behandeling nemen van en adviseren op verzoeken om naamswijziging

backoffice medewerker publiekszaken, managementcoördinator

21.

Benoeming van buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand

RUIMTELIJKE EN ECONOMISCHE ONTWIKKELING

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

Besluit ruimtelijke ordening

1.

waarmerken en publiceren van digitale ruimtelijke plannen als bedoeld in artikel 1.2.1.

beleidsmedewerker RO

2.

Waarmerken en publiceren manifest

beleidsmedewerker RO

Woningwet en Besluit woninggebonden subsidies

3.

toekennen van woninggebonden subsidies

manager

woonwagenkamp Ganzendreef

4.

aangaan huurovereenkomsten

beleidsmedewerker volkshuisvesting

Grondtransacties

5.

verkoop grond woningbouw

planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker

6.

reservering / optieverlening bedrijfsterrein

7.

verkoop bedrijfsterrein

8.

verkoop overhoeken / tuinuitbreiding, bijzondere bebouwing

planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker

Van deze bevoegdheden wordt alleen gebruik gemaakt na overleg met de portefeuillehouder grondzaken.

9.

verhuur, verpachting grond

10.

verhuur gebouwen en opstallen

privaatrechtelijke verplichtingen

11.

verlenen van toestemming respectievelijk ontheffing van privaatrechtelijke verplichtingen die bij de verkoop van grond zijn opgelegd

planeconoom, economisch juridisch beleidsmedewerker

RUIMTELIJKE INRICHTING EN BEHEER

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

privaatrechtelijke bevoegdheden

1.

aanschaf klein materiaal

toezichthouders, management-coördinatoren

tot een bedrag van € 1000,00

2.

verlenen toestemming gebruik grond

manager

met inbegrip van het leggen van kabels en leidingen anders dan op grond van de Telecommunicatieverordening

3.

vaststellen kosten na herstel na aanleg van kabels en leidingen

manager

Wet personenvervoer

4.

verstrekken van adviezen aan gedeputeerde staten inzake aanvragen om vergunning

manager

Telecommunicatiewet en Telecommunicatieverordening

5.

nemen instemmingsbesluit artikel 2, tweede lid, verordening

manager

6.

stellen redelijke termijn voor nemen instemmingsbesluit artikel 2, derde lid, verordening

7.

verbinden voorschriften en beperkingen instemmingsbesluit artikel 4 verordening

8.

stellen nadere regels te verstrekken gegevens artikel 3, vierde lid, verordening

9.

aanpassen meldingsformulier, artikel 3, eerste lid, verordening

10.

vaststellen kosten na herstel na aanleg kabels en leidingen

Wet basisadministraties adressen en gebouwen

11.

vaststelling van de definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten (artikel 8)

coördinator vastgoed en geo-informatie, medewerker vastgoed en geo-informatie

vastgoed- en geo-informatie

12.

vertegenwoordigen gemeente bij aanwijzen van grenzen bij aan- en verkoop van grond

landmeter

SOCIALE ZAKEN

Nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

1.

opvragen van medische adviezen

juridisch kwaliteitsmedewerker, reïntegratieconsulent, inkomensconsulent, WMO consulent

2.

aangifte belastingen en premies

manager

3.

niet-beleidsmatige aanpassingen van de handboeken WWB en WMO

juridisch kwaliteitsmedewerker, beleidsmedewerker

4.

autoriseren van verantwoordingen aan ministerie van Sociale Zaken

managementcoördinator

Wet inburgering

5.

Beslissen op aanvraag ontheffing inburgeringsplicht uitkeringsgerechtigde wegens handicap

Reïntegratieconsulent, inkomensconsulent en juridisch kwaliteitsmedewerker

6.

vaststellen inburgeringsvoorziening uitkeringsgerechtigde

7.

beslissen omtrent verlenging termijn waarbinnen uitkeringsgerechtigde inburgeringsexamen gehaald moet hebben

coördinator sociale zaken en WMO, juridisch kwaliteitsmedewerker, reïntegratoeconsulent

8.

beslissen omtrent ontheffing inburgeringsplicht

juridisch kwaliteitsmedewerker

9.

opleggen bestuurlijke boete

Wet werk en bijstand en de op deze wet gebaseerde verordeningen

10.

verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkering uitkeringen

managementcoördinator, juridisch kwaliteitsmedewerker, reïntegratieconsulent, inkomensconsulent

11.

uitvoering van de WWB betreffende de algemene bijstand aan 65+’ers die in de gemeente Dronten woonachtig zijn of die zich als adresloze in de gemeente bevinden. Het mandaat strekt zich tevens uit tot:

·de afhandeling van eventuele bezwaar- en beroepsprocedure;

·de toestemming tot het verlenen van ondermandaat;

·de bevoegdheid tot het stellen van beleidsregels in overleg met de gemeente Dronten

Raad van Bestuur van de SVB; ondermandaat aan ondergeschikten van de Raad van Bestuur van de SVB

mandaat Raad van Bestuur SVB aangenomen in Regeling mandaatverstrekking, machtiging en volmachtverlening aan de SVB

12.

Verstrekken voorschotten

coördinator sociale zaken en WMO, juridisch kwaliteitsmedewerker, reïntegratieconsulent, inkomensconsulent

13.

terugvorderen en incasso van teveel verstrekte uitkering, verhaal op derden

14.

opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 54 van de wet

coördinator sociale zaken en WMO, juridisch kwaliteitsmedewerker, reïntegratieconsulent, inkomensconsulent, medewerkers CWI

mandaat medewerkers CWI aangenomen in Serviceniveauovereenkomst CWI Emmeloord

Verordening activering en reïntegratie

15.

beslissen aangaande loonkostensubsidies als bedoeld in artikel 6

coördinator sociale zaken en WMO, juridisch kwaliteitsmedewerker, coördinator reïntegratie

BBZ 2004

16.

verstrekkingen, wijzigingen, herzieningen, beëindigingen en buiten behandeling laten van uitkeringen

coördinator sociale zaken en WMO, juridisch kwaliteitsmedewerker, reïntegratieconsulent, inkomensconsulent, medewerkers ZLF

mandaat medewerkers ZLF aangenomen in bestuursovereenkomst

17.

verstrekken voorschotten

18.

terugvordering en incasso van teveel verstrekte uitkering

19.

opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 54 van de wet

Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)

20.

verstrekken, wijzigen, herzien, beëindigen en buiten behandeling stellen van uitkering

coördinator sociale zaken en WMO, juridisch kwaliteitsmedewerker, reïntegratieconsulent, inkomensconsulent, medewerkers ZLF

mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuursovereenkomst

21.

verstrekken van voorschotten

22.

terugvordering en incasso teveel verstrekte uitkering

23.

opleggen van boeten ex artikel 20a van beide wetten

24.

opschorting van de uitkering en het geven van een hersteltermijn ex artikel 17, eerste en tweede lid, van beide wetten

coördinator sociale zaken en WMO, juridisch kwaliteitsmedewerker, reïntegratieconsulent, inkomensconsulent, medewerkers CWI, medewerkers ZLF

mandaat medewerkers CWI aangenomen in Serviceniveauovereenkomst CWI Emmeloord.

mandaat medewerkers Zelfstandigenloket Flevoland (ZLF) aangenomen in bestuursovereenkomst

minimabeleid (Verordening gemeentelijk minimabeleid ouderen, Verordening toegankelijkheidsbijdrage)

25.

beslissen op aanvragen

juridische kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent, medewerker bijzondere regelingen

Wet maatschappelijke ondersteuning en de daarop gebaseerde besluiten en verordeningen

26.

verlenen, wijzigen, beëindigen individuele vergoedingen en verstrekkingen

coördinator sociale zaken en WMO, juridische kwaliteitsmedewerker, WMO consulent

27.

terugvorderen te veel verstrekte vergoedingen

juridisch kwaliteitsmedewerker, inkomensconsulent

Verordening tegemoetkoming kinderopvang

28.

verlenen en vaststellen van de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang

juridische kwaliteitsmedewerker, medewerker incasso/debiteuren

29.

opleggen van een bestuurlijke boete wegens het niet nakomen van de inlichtingenplicht

 

VERGUNNINGEN, HANDHAVING EN VEILIGHEID

Nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

 

Algemene plaatselijke verordening

1.

beslissen op aanvragen om vergunning

manager

 

2.

accepteren melding uitwegen

manager

 

3.

weigeren melding uitwegen

manager

na advies RIB

4.

accepteren melding incidentele festiviteiten

manager

 

5.

beslissen op aanvragen om vergunning ingevolge hoofdstuk 4, afdeling 2

6.

accepteren van de melding voor inzamelen kleding

7.

accepteren melding ventvergunning

8.

beslissen op aanvragen standplaatsvergunning

manager

conform standplaatsenbeleid 2009

9.

beslissen op aanvragen vergunning c.q. ontheffing aangaande ligplaatsen

manager

 

10.

ontheffing verbranden snoeihout

administratief medewerker

 

11.

beslissen op aanvragen kapvergunning/aanlegvergunning

manager

na overleg met manager RIB

 

Marktverordening gemeente Dronten 1999

12.

beslissen op aanvragen standplaatsvergunning weekmarkten

manager

 

 

Drank- en Horecawet

13.

beslissen op aanvragen om vergunning

manager

 

 

Wet op de Kansspelen en Speelautomatenhallenverordening

14.

beslissen op aanvragen om vergunning

manager

 

 

Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen

15.

beslissen op aanvragen om verklaringen van geen bezwaar

manager

 

 

Vuurwerkbesluit

16.

adviseren omtrent verklaringen van geen bezwaar tegen verlenen toestemming tot ontbranding brengen professioneel vuurwerk

manager

voorzover vuurwerk niet wordt afgestoken tijdens evenement als bedoeld in artikelen 143 en 144 APV

 

Wegenverkeerswet 1994

17.

nemen van besluiten aangaande het wegverkeer, verkeersbesluiten daaronder begrepen

manager

in overleg manager RIB

18.

beslissen op aanvragen om ontheffing voor het houden van wedstrijden met voertuigen op de openbare weg

manager

 

19.

beslissen op aanvragen om vergunning of ontheffing

manager

 

 

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

20.

beslissen op aanvragen om gehandicaptenparkeerkaart

manager

 

 

Wet vervoer gevaarlijke stoffen

21.

beslissen op aanvragen om vergunning c.q. ontheffing

manager

 

 

Rioolverordening

 

 

22.

verlenen vergunning aansluiting

manager

in overleg manager RIB

23.

beslissen op aanvragen

 

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

 

Het Mandaatbesluit 2010 wordt gewijzigd met ingang van 1 oktober 2010, met dien verstande dat de wijziging niet van toepassing is op aanvragen of -  voor zover het gaat om een ambtshalve te nemen besluit – een ontwerpbesluit die vóór die datum zijn ingediend, danwel ter inzage zijn gelegd.

24.

het verrichten van alle benodigde voorbereidingshandelingen en het voeren van correspondentie tijdens en na de procedure van de aanvraag om omgevingsvergunning

technisch medewerker BWT

25.

besluiten om aanvraag omgevingsvergunning  niet in behandeling te nemen (artikel 2.8)

26.

informeren inzake wettelijke aanhouding (artikelen 3.3 en 3.5)

27.

Besluiten tot het aanhouden van een aanvraag (artikel 3.4)

28.

besluiten tot het verdagen van de beslissing op de aanvraag (artikelen 3.9 en 3.19)

29.

het ambtshalve wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikelen 2.31 en 2.33)

30.

het op aanvraag wijzigen of het geheel of gedeeltelijk intrekken van een omgevingsvergunning (artikelen 2.31 en 2.33)

31.

beslissen op aanvraag omgevingsvergunning dat er sprake is van een vergunningsvrij project (artikelen 2 en 3 van Bijlage II behorend bij artikel 2.3 Besluit omgevingsrecht)

manager

 

32.

brief omgevingsvergunning van rechtswege (artikel 3.9)

33.

beslissen op aanvraag omgevingsvergunning (artikelen 2.1 en 2.2)

manager

m.u.v. de positieve beslissing op een aanvraag omgevingsvergunning die alleen de activiteit bouwen betreft en waarbij de bouwsom minder is dan € 150.000

34.

positief beslissen op een aanvraag omgevingsvergunning die alleen de activiteit bouwen betreft

technisch medewerker BWT

als de bouwsom minder is dan € 150.000

35.

beslissingen omtrent verzoeken inzake afwijking (artikel 2.12, eerste lid, onderdeel a, onder 1 en 2)

manager

na advisering door REO

36.

beslissing omtrent verzoek inzake afwijking (artikel 2.12, tweede lid)

37.

beslissing inzake de omgevingsvergunning voor een werk, geen bouwwerk zijnde (artikel 2.11, eerste en tweede lid)

38.

beslissing op verzoek tot wijziging van verleende omgevingsvergunning, inclusief een andere tenaamstelling (artikel 3.16)

manager

 

39.

(voornemen tot) intrekken van verleende omgevingsvergunning (artikel 3.15)

40.

stilleggen van de bouw (artikel 5.17)

technisch medewerker BWT

in geval van constructieve gebreken in overeenstemming met constructeur bouw- en woningtoezicht

41.

beoordelen of wijzigingen van een bouwplan vallen binnen de verleende omgevingsvergunning voor het bouwen

manager

 

42.

intrekken omgevingsvergunning voor het bouwen

manager

indien daarvan twee jaar geen gebruik is gemaakt

43.

Geheel of gedeeltelijk intrekken van omgevingsvergunning en/of ontheffing als sanctie (artikel 5.19)

manager

 

44.

Besluit tot het staken van het gebruik en sloop (artikel 5.17)

45.

Besluit tot het opleggen van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang tot het staken van of het treffen van een voorzieningen m.b.t. het bouwen, gebruik of slopen van een bouwwerk (artikelen 2.3, 5.17, 5.18, 5.24 en 5.32)

manager

 

46.

[vervallen]

 

 

47.

[vervallen]

 

 

48.

[vervallen]

 

 

49.

[vervallen]

 

 

 

Wet Bodembescherming

50.

beslissen op aanvragen om ontheffing

manager

 

 

Bouwstoffenbesluit

51

beslissen op meldingen

manager

werken tot 1.000 ton secundaire bouwstoffen

52.

verzenden van ontvangstbevestigingen inzake meldingen

technisch medewerker milieu, algemeen beleidsmedewerker,

 

 

Handhaving

53.

opleggen van dwangsommen

manager

tot een bedrag van € 25.000,00

54.

besluiten tot bestuursdwang

manager

voor zover de kosten ten hoogste € 25.000,00 bedragen

55.

horen van zienswijzen aangaande voornemens tot opleggen van dwangsommen of besluiten tot bestuursdwang

technisch medewerker milieu, juridisch medewerker VHV

 

56.

intrekken last onder dwangsom

manager

dwangsommen tot in totaal maximaal € 25.000,00 per beschikking

57.

besluiten tot het meevoeren en opslaan van zaken zoals bedoeld in artikel 5:29 Awb

manager

 

58.

het ondertekenen van een procesverbaal van meevoeren en opslaan van zaken (inbeslagname)

manager

tot een totale kostenpost van € 25.000

 

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

59.

inschrijven van beperkingenbesluiten, de daarop betrekking hebbende uitspraken in beroep of rechterlijke uitspraken alsmede andere dan daaruit voortvloeiende verklaringen van verval van beperkingen (artikel 7)

BAG gegevensbeheerder, functioneel applicatiebeheerder

 

60.

het aanbrengen van wijzigingen in de beperkingenregistratie anders dan door inschrijven van besluiten of verklaringen dan wel herstel van fouten (artikel 8)

BAG gegevensbeheerde, functioneel applicatiebeheerder

 

61.

het verlenen van inzage in het register en het verstrekken van afschriften uit de beperkingenregistratie alsmede het afgeven van verklaringen dat ten aanzien van een onroerende zaak geen beperking van kracht is (artikel 9)

62.

besluiten omtrent herstel van fouten in de beperkingenregistratie (artikel 11)

63.

besluiten omtrent de afscherming van persoonsgegevens in de beperkingenregistratie (artikel 12)

 

Monumentenwet

64.

beslissen op aanvraag om vergunning op basis van de monumentenwet

manager

 

 

Gemeentewet

65.

huisnummerbesluiten

manager

 

 

Wet basisadministraties adressen en gebouwen

66.

inschrijven van de aangewezen brondocumenten in het adressen- of gebouwenregister (artikel 10, eerste en tweede lid)

BAG gegevensbeheerder, functioneel applicatiebeheerder

 

67.

op basis van de brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenadministratie en de gebouwenregistratie (artikelen 14a en 15)

68.

ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen en verzoeken (artikelen 37 en 38) inclusief de verwerking daarvan (artikelen 31, 39, 40 en 41)

69.

het onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen (artikel 31)

70.

opmaken van een proces-verbaal van constatering (artikel 10, eerste lid, onder b)

 

71.

Opmaken van schriftelijke verklaringen strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de wet aangewezen brondocument zijn opgenomen

WIJKBEHEER

nr

bevoegdheid

verleend aan

voorwaarden en beperkingen

privaatrechtelijke bevoegdheden

1.

aanschaf klein materiaal en inhuur personeel

teamleider bovenwijkse taken, specialist civiel

tot een bedrag van € 5.000,00

wijkbeheerder, beheerder bossen, beheerder begraafplaats

tot een bedrag van € 2.500,00

Beheersverordening algemene begraafplaats 1998

2.

toewijzen graven en vergunningen grafmonumenten

manager