Regeling vervallen per 20-12-2012

Klachtenverordening

Geldend van 01-01-2000 t/m 19-12-2012

Intitulé

Klachtenverordening

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Dronten,

op het voorstel van burgemeester en wethouders, d.d. 16 november 1999,

no. 110230JG.R;

gezien op het advies van de Commissie "Algemene en Bestuurlijke Zaken" d.d. 16 november 1999;

gelet op artikel 9:13 van de Algemene wet bestuursrecht;

ieder voorzover het zijn bevoegdheid betreft

B E S L U I T E N:

vast te stellen de volgende Klachtenverordening;

Artikel 1. Werkingssfeer

De bepalingen van deze verordening zijn van toepassing op de behandeling van klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2. Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    bestuursorgaan:

    de raad, het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester;

  • b.

    ambtenaar:

ieder die onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan werkzaam is, uitgezonderd de gemeentesecretaris en een wethouder aan wie de uitoefening van een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders is opgedragen.

Artikel 3. Klachtenadviesprocedure

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders wijst een ambtenaar aan die is belast met de behandeling van en de advisering over klachten over gedragingen van ambtenaren.

  • 2. De vaste Commissie van Advies voor de Bezwaar- en Beroepschriften is belast met de behandeling van en advisering over klachten over bestuursorganen en de gemeentesecretaris.

Artikel 4. Wethouders

De bepalingen van de wet en die van artikel 3, tweede lid, zijn van overeenkomstige toepassing op gedragingen van wethouders.

Artikel 5. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Klachtenverordening.

Artikel 6. Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag van de maand, volgende op die waarin zij is bekendgemaakt.

  • 2. Op het tijdstip bedoeld in het eerste lid, is de Klachtenverordening, zoals vastgesteld bij besluit van de raad van 26 oktober 1995, ingetrokken.

  • 3. Klachten die bij het gemeentebestuur zijn ingediend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze verordening, worden behandeld volgens de procedure die voor dat tijdstip van toepassing was.

Ondertekening

Dronten, 25 november 1999.
De raad van Dronten,
voorzitter
secretaris
Burgemeester en wethouders van Dronten,
burgemeester
secretaris
De burgemeester van Dronten,